تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی

0

تجهیزات آشپزخانه صنعتی، ماشین‌آلات پخت غذا یعنی مخلوط‌کن‌ها، انواع کاترها، رنده‌ها و لوازم ضروری دیگر را شامل می‌شوند. امروزه رستوران‌ها، فست‌فودها و حتی کافی‌شاپ‌ها به محل‌هایی جذاب برای گردهمایی‌ها و گذراندن اوقات خوش تبدیل شده‌اند، در نتیجه صاحبان کسب‌وکارهای رستورانی برای ایجاد مکان‌های دلنشین برای مشتریان خود بیش‌ازپیش اهمیت قائل هستند. اما فقط داشتن محیطی با دیزاین فوق‌العاده یک مزیت به شمار نمی‌رود، بلکه بایستی علاوه بر فضای آرام و جذاب، سرویس‌دهی مناسب، غذای باکیفیت و خوش‌طعم را هم در نظر بگیرید. در حقیقت برگ برنده شما می‌تواند انتخاب بهترین تجهیزات صنعتی برای آشپزخانه خود باشد.

گذری بر تاریخچه ماشین‌آلات صنایع غذایی

پیش از وقوع انقلاب صنعتی در قرون هفدهم و هجدهم میلادی، کالاها در تولیدی‌های کوچک و بی‌نام‌ونشان، و با استفاده از نیروی انسانی با ضریب خطای بسیار بالا تولید می‌شدند. تولیدی‌ها محدودیت‌های بسیار در دسترسی به مواد اولیه داشتند، و حوادث و اتفاقات غیرمترقبه، تولید و عرضه بعضی کالاها را ماه‌ها و حتی سال‌ها به تأخیر می‌انداخت.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

با معرفی ماشین‌آلات و ابزارآلات صنعتی، روند تولید سرعت زیادی پیدا کرد و فن آوران ماهر با کمک کارآفرینان و سرمایه‌داران، تولیدی‌های خود را به کارخانه‌ها تبدیل نمودند. با پیشرفت در سرعت تولید و عرضه، تقاضا افزایش پیدا کرد و چرخه اقتصاد مدرن و صنایع مرتبط به آن را پایه‌ریزی نمود. این چرخه تا امروز در قرن بیست و یکم ادامه داشته و عظیم‌ترین صنایع و تولیدات نجومی را درون خود ثبت نموده است.

یکی از صنایعی که پس از معرفی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، تاکنون پیشرفت چشمگیری داشته است، صنایع غذایی است. استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی باعث شد تا آشپزخانه‌ها در زمان کوتاه مقادیر زیادی کالا تولید نموده و در بسته‌بندی‌های مناسب و جذاب، پیش از انقضا به مصرف‌کننده عرضه نمایند.

تقریباً هشتاد درصد کالاهای موجود در سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها توسط کارخانه‌ها و به‌صورت انبوه تولید می‌شوند و تنها پس از تولید، به مقادیر کوچک‌تر برحسب وزن و حجم تقسیم شده و به مراکز فروش برای عرضه به عموم انتقال می‌یابند.

با توجه ‌به اینکه محصولات غذایی پس از گذشت زمانی مشخص پس از تولید (تاریخ تولید) قابل‌مصرف نیستند (تاریخ مصرف)، رعایت پروتکل‌های علمی لازم تولید در کنار قوانین و استانداردها و پاک‌سازی (پاستوریزه) کامل، این اطمینان خاطر را در جامعه به وجود آورده که محصولات غذایی صنعتی قابل ‌مصرف عموم هستند.

اهمیت آشپزخانه‌های صنعتی در چرخه تولید

لوازم آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه‌های صنعتی در رستوران‌ها و یا مراکزی به کار می‌روند که در مقیاس بزرگ و به‌صورت صنعتی و حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند. آشپزخانه‌های صنعتی برای خدمات‌رسانی غذایی در هتل‌ها، بیمارستان‌ها، آشپزخانه‌های مدارس و دانشگاه‌ها، رستوران‌ها و سایر موسسه‌های مرتبط یا صنایع غذایی فعالیت می‌کنند.

از ویژگی‌های برجسته این آشپزخانه‌ها، می‌توان به نوع تجهیزات پیشرفته و استفاده از فناوری‌های جدید در فرایند تولید و پخت غذا اشاره کرد. تجهیزات که در آشپزخانه‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد شامل دستگاه‌های پخت‌وپز، یخچال‌ها، فریزرها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی غذا و سیستم‌های اتوماسیونی می‌شوند.

با این تجهیزات امکان دسترسی آسان به محصولاتی باکیفیت و اقتصادی در چرخه تولید و تقاضا بیشتر شده و در کمترین زمان ممکن محصولات متنوع غذایی در دسترس عموم قرار گرفته و روند خرید را برای همگان آسان می‌نماید.

ناگفته نماند هنوز هم بسیاری از مصرف‌کنندگان با توجه ‌به طعم و کیفیت، شیوه‌های سنتی تولید را می‌پسندند؛ اما بسیاری از کالاهای موجود در فروشگاه‌ها را نمی‌توان به‌راحتی در منزل تولید نمود، به همین منظور بسیاری از تولیدکنندگان با سرمایه‌گذاری در بخش‌های تجهیزات آشپزخانه صنعتی مواد غذایی، محصولات متنوعی را باتوجه‌به مصرف مشتریان خود تولید می‌نمایند و لابراتوارهای آنها شبانه‌روز برای دستیابی به بهترین طعم و کیفیت تحقیق می‌کنند.

در همین راستا شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات صنعتی، در هسته اصلی راه‌اندازی و فعالیت این کارخانه‌ها هستند. استفاده از جدیدترین متدهای روز در طراحی و تولید آشپزخانه‌های صنعتی، امکان تولید محصولات غذایی در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت را فراهم نموده و نقش بسزایی در حرکت چرخه تولید و رشد اقتصاد مناطق مختلف ایفا نموده است.

در ادامه به اهمیت دقت در انتخاب لوازم مناسب برای تجهیزکردن آشپزخانه‌های صنعتی اشاره می‌کنیم.

اهمیت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تولید کننده لوازم آشپزخانه صنعتی

در ایران، عمدتاً آشپزخانه‌های صنعتی به آشپزخانه‌هایی اطلاق می‌شود که قابلیت تولید هر نوع غذایی را برای یک مرکز فروش غذا مانند کترینگ داشته باشد.

در این آشپزخانه‌ها که توسط سرآشپز اداره می‌شوند، تمام ابزار مورد نیاز برای شستشو، اندازه‌گیری، برش و پخت در فضای موجود به‌صورت تکه‌های مختلف استیل در کنار یکدیگر طراحی شده‌اند تا تمامی مراحل پخت تحت نظارت و کنترل دقیق او باشد. این تکه‌های متصل‌به‌هم شامل انواع گازها با شعله‌های مختلف، فر، کباب‌پز و آرام‌پز و بخارپز، صفحات پخت برای گریل و باربیکیو، سرخ‌کن‌ها، صفحات برش و انواع مختلف ظروف اندازه‌گیری و انشعاب‌های آب برای شستشوی مواد خوراکی و ظروف، هستند.

آشپزخانه‌های صنعتی، متناسب با کاربرد و باتوجه‌به منو رستوران یا هتل، طراحی می‌شوند تا قابلیت پخت و سرو انواع مختلف غذا و خوراکی را در مقادیر زیاد و در بازه‌های زمانی متعدد، فراهم آورده و به‌این‌ترتیب زمان پخت را نیز کاهش دهند.

مهم‌ترین پارامترها برای انتخاب و خرید بهترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی و محاسبه بودجه، مقدار فضای کاربردی و کاربری آشپزخانه بوده که تأثیر مستقیم بر قیمت نهایی دارند. شما قادر نخواهید بود کاربری آشپزخانه خود را باتوجه‌به غذایی که سرو می‌کنید انتخاب و تغییر دهید. آشپزخانه فست‌فود از نظر کاربری با آشپزخانه هتل متفاوت است، پس در انتخاب خود دقت داشته باشید.

رعایت نکات مهم ایمنی در آشپزخانه صنعتی

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این مکان امری بسیار ضروری تلقی می‌شود که توسط مراجع قانونی توسط مجوزها و کارت‌های بهداشت به‌دقت کنترل می‌شوند، لذا جنس سازه از استیل انتخاب می‌شود که شستشو و ضدعفونی‌کردن آن راحت است و بادوام هم هست. همچنین به دلیل استفاده از حرارت بالا، در بعضی نقاط از فولاد یا چدن استفاده شده و تمهیداتی برای جلوگیری از آسیب‌دیدن کاربر در طراحی میز کار تعریف شده است.

ضرورت‌های دیگری که در آشپزخانه‌های صنعتی باید در نظر گرفته شود سیستم تهویه و سیستم اطفای حریق و تجهیزات محافظتی است. رعایت اصول ایمنی کار، سلامتی کارکنان در محیط آشپزخانه را تضمین می‌کند. به همان اندازه که تجهیز آشپزخانه با وسایل کاربردی و استاندارد اهمیت دارد توجه به نکات ایمنی، احتمال بروز هر گونه خطای انسانی را کاهش داده و فضای کار را ایمن می‌کند.

تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه‌های صنعتی صرفاً برای تولید محصولات غذایی و خوراکی طراحی نمی‌شوند و محصولات غیر خوراکی نیز در زمره خروجی‌های این مکان‌ها هستند. شاید کلمه آشپزخانه یادآور آشپزخانه منزل شما باشد.

اما در آشپزخانه‌های صنعتی، مقادیر زیادی مواد اولیه، سنجش و پاک‌سازی، ترکیب یا مخلوط، و توسط حرارت جوشانده می‌شوند و در روند تولید به‌صورت گزینشی تغییر ماهیت می‌دهند.

در صنایع غذایی برای جداسازی، شستشو و پخت مواد اولیه آشپزخانه‌های متعدد با کاربردهای مختلف طراحی می‌گردند. در صنایع تولید مواد شوینده، در ترکیب و پخت مواد اولیه به دلیل حساسیت بالای این پروسه باتوجه‌به خطرناک بودن گازهای خروجی، از نوع فوق پیشرفته تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی مجهز به لابراتوار استفاده می‌شود.

بسیاری از تولیدی‌های بزرگ دارای آشپزخانه‌های صنعتی پیشرفته و مجهز به واحدهای آماری برای سنجش استاندارد و دریافت اطلاعات لحظه‌ای از موقعیت تولید هستند.

تولیدکننده‌های تجهیزات صنعتی برای آشپزخانه، برای رستوران‌ها، هتل‌ها، فست‌فودها، کارخانه‌های تولید مواد غذایی و بسیاری دیگر دارای تولیداتی منحصربه‌فرد هستند. ماشین‌آلاتی که توسط تولیدکننده‌ها طراحی و ساخته می‌شود بر اساس نیاز و میزان کارایی و حجم کار ساخته می‌شوند و هر یک کاربرد مشخص دارند.

ناگفته نماند که لیستی طولانی از تجهیزات آشپزخانه‌ای صنعتی را می‌توان معرفی کرد که هر یک از آن‌ها باید در جای خود استفاده شوند تا قابلیت‌های مؤثر خود را به نمایش بگذارند.

ارتقای کیفیت با انتخاب بهترین تجهیزات صنعتی آشپزخانه

به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان نقش مهمی که تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی آشپزخانه‌ها دارند را نادیده گرفت. با کمک این تجهیزات و ابزارها و با انتخاب مواد غذایی سالم، کار پخت‌وپز ساده شده و کیفیت طبخ غذاهای مختلف در جهت رضایت هر چه بیشتر مشتریان ارتقا پیدا می‌کند.

در آشپزخانه‌های صنعتی طراحی انواع تجهیزات بر اساس نیاز و مقاومت در برابر حرارت و مناسب برای پخت‌وپز در حجم بالا صورت‌گرفته است. مثلاً انواع کباب‌پزها و اجاق‌ها. علاوه بر اینها لوازم ضروری دیگری هم در آشپزخانه‌های صنعتی موجود هستند از جمله دیگ‌های بزرگ و انواع سینک و خلال کن.

هر یک از ماشین‌آلات و تجهیزات آشپزخانه‌ها می‌توانند موجب ارتقای کیفیت کار در آشپزخانه و افزایش کیفیت و طعم غذا شوند.

تجهیزات صنعتی آشپزخانه اگر بادقت انتخاب شوند مزایای بسیاری به همراه دارند که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزایش بهره‌وری و افزایش کارایی در صنایع غذایی
  • دقت بالاتر در آشپزی
  • بهبود در سرعت کار و کاهش زمان انتظار
  • حفظ استانداردهای بهداشتی
  • افزایش رضایت مشتریان
  • کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات تجهیزات
  • انجام کار به‌صورت حرفه‌ای

وقتی که تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی به‌درستی انتخاب شود، تعهد و کیفیت و عالی بودن خدمات آشپزی شما را در معرض دید قرار می‌دهد.

راهنمای خرید لوازم آشپزخانه صنعتی از تولید کننده

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چگونه ده دقیقه پس از سفارش خود، غذای شما در فست‌فود موردعلاقه شما حاضر است؟ یا کنسروهایی که برای سفر می‌خرید، چگونه پخت شده‌اند؟ علم و تکنولوژی این امکان را فراهم نموده تا سرعت و کیفیت پخت افزایش یابد. استفاده از بهترین مواد اولیه و ابزار برای پخت غذای موردپسند شما در دستور کار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

طراحی‌های بسیار کاربردی آشپزخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها و هتل‌ها را به عرضه بهترین کیفیت غذا سوق داده و رؤیای خوراکی مشتریان خود را در کمترین زمان روی میز آنها و در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار می‌دهند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.