آیا اوتیسم درمان دارد؟

0

آیا اختلال طیف اوتیسم درمان قطعی دارد؟

 

چه عواملی در درمان شدن یا درمان نشدن اختلال اوتیسم تاثیر مستقیم و قطعی دارند:

۱٫اولین عامل میزان شدت بیماری می باشد. (شدید یا خفیف بودن)

۲٫دومین عامل سن تشخیص بیماری در کودکان است.

۳٫سومین عامل میزان همکاری خانواده کودک با درمانگران می باشد.

۴٫چهارمین عامل نوع سبک زندگی کودک است.

۵٫آخرین و مهمترین عامل انتخاب راه درمانی صحیح می باشد.

 

۱٫میزان شدت بیماری:

میزان شدت اختلال اوتیسم در کودکان به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱٫اختلال اوتیسم شدید    ۲٫اختلال اوتیسم متوسط   ۳٫اختلال اوتیسم خفیف

اختلال اوتیسم شدید:

این کودکان اختلالات حسی بسیار شدیدی دارند و دائما بی قرار هستند. تماس چشمی اصلا ندارند و از مهارت های ذهنی بسیار پایینی برخوردارند. معمولا گفتار و کلام ندارند. همینطور با کسی ارتباط برقرار نمی کنند.

اختلال اوتیسم متوسط:

اختلالات حسی کمتری دارند نسبت به نوع شدید و از تماس چشمی بهتری برخوردارند. سطح مهارت های ذهنی شناختی کودک بهتر است. از نظر مهارت های گفتاری ضعف دارند و دایره لغات کمی دارند و همینطور با افراد بسیار کمی ارتباط برقرار می کند.

اختلال اوتیسم خفیف:

اختلالات حسی در این کودکان کم دیده می شود. بهره هوشی و سطح مهارت های ذهنی کودک در حد قابل قبول است. از نظر مهارت های گفتاری از تعداد کلمات بیشتری استفاده می کند و جمله هم می گوید. همچنان در ارتباط برقرار کردن مشکل دارند اما با افراد زیادی ارتباط می گیرند.

۲٫سن تشخیص اختلال اوتیسم:

تشخیص قطعی بیماری اوتیسم در سنین ۲/۵ تا ۳ سالگی می باشد، با این وجود می توان در بعضی موارد این اختلال را در سنین پایین تر هم تشخیص داد. بهترین زمان درمان اوتیسم در کودکان بلافاصله بعد از تشخیص بیماری می باشد. هر چه بیماری اوتیسم زودتر تشخیص داده شود و درمان از سنین پایین تر شروع شود، قطعا نتیجه بهتری کسب خواهد شد. توصیه ما به والدین این است که حتما کودک خود را در سنین ۱ سالگی، ۱۸ ماهگی، ۲ سالگی و ۳۰ ماهگی مورد غربالگری و ارزیابی قرار دهند تا در صورت وجود هر علامتی ارزیابی تخصصی تری از کودک گرفته شود و در صورت لزوم درمان هر چه سریع تر آغاز شود. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی نیک به صورت تخصصی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان اختلال اوتیسم فعالیت می کند. می توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر به سایت کلینیک توانبخشی نیک به آدرس www.clinicnik.ir مراجعه فرمائید و یا با شماره ۰۹۳۰۴۰۷۱۰۰۲ تماس حاصل فرمائید.

بهترین زمان درمان اوتیسم

۳٫میزان همکاری خانواده کودک با درمانگران:

پس از تشخیص اختلال اوتیسم در کودکان توسط متخصص کاردرمانگر یا روانپزشک، درمان شروع می شود. درمان اصلی اختلال اوتیسم توانبخشی یعنی کاردرمانی و گفتاردرمانی به همراه دارودرمانی می باشد. در هر جلسه متخصصان کاردرمانگر و گفتاردرمانگر تمرینات و تکنیک های درمانی را با کودکان کار می کنند و تمریناتی به خانواده ها می دهند تا در خانه با کودکان تمرین کنند. هرچه این تمرینات بیشتر با کودکان در منزل کار شود علائم کودک زودتر از بین می رود و درمان با سرعت بیشتری رخ می دهد.

۴٫نوع سبک زندگی کودک:

نوع سبک زندگی کودکان بسیار مهم است. اینکه در روز چقدر با پدر و مادر بازی می کنند و یا اینکه چقدر با گوشی یا تلویزیون سرگرم هستند بسیار اهمیت دارد. متاسفانه پدر و مادرها به دلیل داشتن مشغله زیاد برای کودکان خود کمتر وقت می گذارند و به جای اینکه با کودکان خود بازی کنند آنها را با تلویزیون و گوشی سرگرم می کنند که این موضوع به شدت کودکان را دچار اختلالات متفاوتی می کند.

۵٫انتخاب راه درمانی صحیح:

مهم ترین عامل در درمان کودکان اوتیسم انتخاب روش درمانی صحیح می باشد. متاسفانه افراد غیر متخصصی ادعا درمان این اختلال را می کنند که جز آسیب زدن به این کودکان و از بین رفتن زمان طلایی درمان کار خاصی انجام نمی دهند. در نظر داشته باشید که در تمام دنیا بهترین و کامل ترین درمان اختلال اوتیسم در کودکان توانبخشی می باشد. کاردرمانی و گفتاردرمانی دو رکن اصلی درمان بیماری اوتیسم هستند البته در بعضی موارد در کنار توانبخشی از دارودرمانی هم استفاده می شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.