معرفی نبشی و انواع آن

0

نبشی نوعی پروفیل فولادی است که سطح مقطع آن از دو ضلع عمود برهم تشکیل شده است. از این نوع پروفیل‌ها برای صنایع و سازه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. نبشی‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما از لحاظ تولید به دو گروه نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می‌شوند. این نوع پروفیل‌ها از لحاظ ظاهری به دو دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌گردند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا تمام مشخصات و کاربرد، انواع نبشی را برای شما توضیح دهیم.

معرفی نبشی

نبشی نوعی پروفیل پرکاربرد است که برای ساخت انواع سازه‌ها از آن استفاده می‌کنند. نبشی‌های فولادی در گروه مقاطع فولادی قرار می‌گیرند که برای تولید آنها از دو روش نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم به این سوال که نبشی چیست ؟ پاسخ دهیم، باید گفت: پروفیل نبشی از قطعات فولادی تشکیل شده‌ است که سطح مقطع آنها از دو ضلع عمودبرهم به وجود آمده‌ است. کاربرد نبشی در صنایع مختلف، الخصوص در ساختمان سازی بسیار است. معمولا از این نوع آهن‌آلات برای ساخت چهارچوب، ساخت دکل، انواع مهره‌های مرتفع، سقف‌های سبک، ساخت پلکان، خرپاها و… استفاده می‌کنند. نبشی‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها ظاهر و کاربرد متفاوتی دارند.

انواع نبشی

نبشی‌ها براساس فاکتورهای متفاوتی که دارند در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند؛ به طورمثال اگر بخواهیم نبشی را از لحاظ تولید دسته‌بندی کنیم به دو گروه نبشی پرسی و نبشی فابریک تقسیم می‌شوند. نبشی‌ها از لحاظ ظاهر به دو گروه نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌شوند. برای تولید نبشی از نورد گرم و سرد استفاده می‌کنند که هرکدام از آنها کاربرد بخصوص خود را دارند. هرکدام از روش‌های تولید پروفیل نبشی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند؛ به همین دلیل بهتر است قبل از تهیه نبشی با کاربرد و انواع آن آشنایی کامل داشته باشید. به طورکلی نبشی از لحاظ ضخامت بال، ارتفاع نبشی، جنس پروفیل، طول محصول و… به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی کامل انواع دسته‌بندی‌های نبشی خواهیم پرداخت.

نبشی پرسی چیست؟

نبشی پرسی نمونه‌ای از انواع نبشی است که از آن برای صنایع مختلف و ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. برای تولید نبشی پرسی از نورد سرد استفاده می‌شود. برای تولید این نوع پروفیل‌ها، ابتدا ورق‌های فولادی را به قسمت‌های مختلفی برش می‌دهند. بعد از برش ورق‌ها آنها را برای شکل‌دهی در دستگاه رول فرمینگ قرار می‌دهند. طی فرایندی که در دستگاه رول فرمینگ رخ می‌دهد، ورق‌های فولادی خم می‌شوند و سرانجام شکل نبشی پرسی را به خود می‌گیرند. برای تشخیص نبشی پرسی می‌توانید به گوشه‌های گرد این محصول توجه داشته باشید. توجه داشته باشید برای تولید این نوع آهن‌آلات از ورق آهن استفاده می‌کنند؛ علاوه‌بر این از این روش فقط برای نبشی‌هایی که ضخامت زیر 6 میلی‌متر دارند و از نوع بال مساوی هستند، استفاده می‌شود.

نبشی فابریک چیست؟

نبشی فابریک نمونه دیگری از پروفیل‌های فولادی است که توسط نورد گرم تولید می‌شوند. توجه داشته باشید هرکدام از نبشی‌های فابریک براساس عملکرد تولیدی که دارند با همدیگر متفاوت هستند. برای تولید نبشی فابریک، ابتدا شمش فولادی یا همان بلوم را در اندازه‌های مشخص برش می‌دهند، سپس به کوره حرارت انتقال داده می‌شود. زمانیکه که شمش‌ها از غلتک‌های کوره منتقل می‌شوند، ضخامت ورق کاهش و طول محصول افزایش پیدا می‌کند. نبشی فابریک براساس استانداردهای آلمانی DIN1022 تولید می‌شوند. کیفیت نبشی فابریک به طورکلی نسبت به نبشی پرسی بالاتر است. با استفاده از روش تولید نبشی فابریک می‌توانید انواع نبشی را با هر ضخامتی تولید کنید.

تفاوت نبشی فابریک و نبشی پرسی چیست؟

از تفاوت عمده نبشی فابریک و نبشی پرسی می‌توان در نحوه تولید آنها اشاره کرد. همانطور که از قبل گفتیم، نبشی فابریک به روش نورد گرم تولید می‌شود؛ اما نبشی پرسی توسط نورد سرد تولید می‌شود. نبشی‌های فابریک از لحاظ شکل ظاهری به دو صورت بال مساوی و بال نامساوی به بازار عرضه می‌گردند. کیفیت و ضخامت نبشی فابریک نسبت به نبشی پرسی بالاتر است؛ به همین دلیل قیمت نبشی فابریک نسبت به نبشی پرسی بیشتر است.

انواع نبشی براساس جنس ساخت

در اکثر مواقع برای تولید نبشی از ورق‌های آهنی استفاده می‌کنند؛ اما در برخی مواقع برای تولید نبشی نسبت به کارایی که دارند از متریال‌های مختلف دیگری چون نبشی فولادی، گالوانیزه، استنلس استیل، پی وی سی و نبشی آلومینیوم استفاده می‌کنند.

نبشی فولادی چیست؟

به طورکلی نبشی آهنی و فولادی از پرکاربردترین نبشی‌های سطح بازار هستند که از ورق‌های آهنی و فولادی تشکیل شده‌اند. به این نکته دقت داشته باشید که نوع ورق فولادی که در تولید نبشی به کار گرفته شده است، برروی ویژگی‌های مکانیکی نبشی متفاوت خواهد بود. مهم‌ترین و پرکاربردترین آلیاژهایی که برای تولید نبشی فولادی استفاده می‌شود، مربوط به آلیاژهای st52، st37 و A37 می‌شوند. معمولا نبشی‌هایی که توسط آلیاژ A36 تولید می‌شوند؛ به دلیل خاصیت شکل‌پذیری بالایی که دارند، برای صنایعی که نیاز به شکل‌پذیری یا برشکاری بالایی دارند، گزینه بسیار مناسبی هستند. از این نوع آلیاژ در بیشتر اوقات برای صنایع خودروسازی به کار گرفته می‌شود. نبشی‌های فولادی که از آلیاژ St37 و St52 هستند به دلیل مشخصات منحصربه‌فردی که دارند؛ بیشتر در صنایع ساخت و ساز کاربرد دارند.

نبشی گالوانیزه چیست؟

نبشی گالوانیزه نوعی دیگر از پروفیل‌ است که برای ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارند؛ زیرا این نوع نبشی‌ها خاصیت ضدخوردگی و ضد زنگ دارند. برای تولید این نوع پروفیل از دو روش گالوانیزاسیون سرد و گالوانیزاسیون گرم استفاده می‌کنند. معمولا از این مصالح به دلیل خاصیت ضدخوردگی که دارند، بیشتر برای صنایعی چون مصارف تجاری و صنعتی استفاده می‌کنند. نبشی‌های گالوانیزه در واقع همان پروفیل‌های L مانند فولادی هستند که برای مقاومت بیشتر آنها از روکشی از جنس آلیاژ روی، نیکل و کروم استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که نبشی‌های گالوانیزه در کشور ایران توسط نورد گرم تولید می‌شوند. اگر بخواهیم نبشی گالوانیزه را از لحاظ شکل ظاهری دسته‌بندی کنیم شامل نبشی بال مساوی، اسپیرال و نبشی بال نامساوی می‌شوند. یکی از معروف‌ترین شاخه‌های نبشی گالوانیزه، مربوط به نبشی گالوانیزه کناف می‌شود. از این نوع محصول برای وصل کردن کناف به دیوار استفاده می‌کنند. این نوع نبشی به دلیل مقاومتی که دارد، بهترین گزینه برای مناطق مرطوب است. کاربرد نبشی گالوانیزه کناف شامل موارد زیر می‌شوند:

  • وصل شدن ستون‌ها به تیرآهن
  • دکل‌های انتقال دهنده نیرو
  • متصل شدن ستون‌ها برای ساخت سدسازی
  • وصل کردن ستون‌ها برای پل سازی
  • استحکام فونداسیون
  • استفاده برای ساخت اسکلت‌های فلزی و بادبندها
  • ساخت سازه‌هایی همانند خرپاها

نبشی استنلس استیل چه مشخصاتی دارد؟

یکی دیگر از آلیاژهای معروفی که برای ساخت نبشی به کار گرفته می‌شود، مربوط به استنلس استیل یا فولاد ضدزنگ است. استنلس استیل آلیاژی از جنس فولاد ضدزنگ است که به دلیل ترکیباتی چون کروم از مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارد؛ به همین دلیل در برابر عوامل محیطی چون رطوبت، هیچگونه صدمه‌ای به آن وارد نمی‌شود. نبشی استنلس استیل از آلیاژهای مختلفی چون 304، 420، 430، 304، 316، 321 و 309 تشکیل شده‌ است که هرکدام از آنها کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند.

از پرکاربردترین و مهم‌ترین نبشی استنلس استیل می‌توان به آلیاژ 304 اشاره کرد؛ زیرا در ساختار این آلیاژ حدود 18 درصد کروم و تقریبا 8 درصد نیکل وجود دارد. این نوع نبشی از نظر شکل ظاهری شامل نبشی بال مساوی و بال نامساوی است. نبشی‌های بال مساوی استیل از دو بال قائم برهم به وجود آمده‌اند که اندازه بالهای آنها باهم برابر است. از کاربرد این نوع محصولات می‌توان به ساخت خرپا، ساخت آسانسور، ساخت تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات، ایجاد اتصال میان ستون‌های سازه و تیرآهن، استفاده برای ساخت دکل‌های مخابراتی و… اشاره کرد.

نبشی پی وی سی چه کاربردی دارد؟

نبشی پی وی سی نوعی سازه برای اتصال بین دو قطعه فلزی است. این نوع مصالح ساختمانی ظاهری L مانند دارد که بال‌های آن نامساوی هستند. نبشی پی وی سی به دو گروه نبشی مقوایی و نبشی پلاستیکی تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که این نوع آهن‌آلات اندازه و ابعاد متفاوتی دارند و در رنگ‌های متنوعی به سطح بازار عرضه می‌شوند. این نمونه محصولات به صورت تاشو، روکش‌دار و نبشی ثابت موجود است که هرکدام از آنها در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند. از مزایای نبشی پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این نمونه از نبشی‌ها به دلیل جنس و وزن مناسبی که دارند، بیشتر برای صنایع ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شوند.
  • در برخی مواقع برای پوشش سیم‌های برق یا تلفن از نبشی‌های پی وی سی استفاده می‌کنند تا نمای اتاق جلو زیباتری پیدا کند.
  • از این نوع محصولات برای ساخت کنج پله‌ها استفاده می‌شود.

انواع نبشی پی وی سی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، نبشی پی وی سی انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها مزایا و مشخصات منحصربه‌فرد خود را دارند. انواع نبشی پی وی سی شامل موارد زیر هستند:

  • نبشی تاشو پی وی سی: از این نوع پروفیل برای پوشاندن نبش، کنج یا حد فاصل بین سقف و دیوار استفاده می‌شود. این نوع محصولات در رنگ‌های متنوعی در سطح بازار وجود دارند. توجه داشته باشید از این محصولات بیشتر برای مصارف دور کار استفاده می‌کنند.
  • نبشی تاشو ژله‌ای: این نمونه از نبشی یکی از ابزارهای کاربردی در انجام امور ساختمانی است. انعطاف پذیری این نمونه نبشی بسیار بالا است؛ به همین دلیل از این محصول می‌توانید، برای زاویه‌های کمتر یا بیشتر از 90 درجه یا سطوح منحنی استفاده کنید. زمان تولید نبشی ژله‌ای در میان دولبه این محصول ماده ژله‌ای به نام سیلیکون با انعطاف بالا تزریق می‌شود. برای نصب این نوع نبشی‌ها از چسب سیلیکون و چسب 1،2،3 استفاده می‌کنند.
  • نبشی ثابت پی وی سی: نبشی ثابت طرح‌های متنوعی دارد که با دیواره‌هایی که نبشی برروی آنها قرار می‌گیرد، هماهنگ است. این نمونه نبشی‌ها از انعطاف پذیری بالایی بهره‌مند هستند و دارای سایزهای مختلفی چون 422، 415، 419 و… می‌شوند. این نوع نبشی‌ها برای ورودی‎‌ها، لابی‌ها و راهروها بسیار کاربردی هستند، زیرا از صدمه دیدن یا ریختن گچ دیوارها براثر رفت و امد زیادی جلوگیری می‌کند.
  • نبشی روکشدار پی وی سی: این نوع نبشی‌ها زاویه‌ای حدود 90 درجه دارند که به رنگ‌های مختلف و ساده‌ای در سطح بازار یافت می‌شوند. در اکثر مواقع از رنگ سفید این نوع نبشی‌ها برای سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند؛ زیرا روکشی که برای آن انتخاب کردند به صورتی است که به راحتی قابلیت شستشو را دارند.

نکات خرید نبشی پی وی سی

برای خرید نبشی پی وی سی باید به فاکتورهای مختلفی توجه داشته باشید تا بتوانید به راحتی نبشی مناسب با محیط خود را دریافت کنید. زمان تهیه نبشی پی وی سی حتما به راهنمای خرید نبشی توجه داشته باشید که شامل موارد زیر هستند:

  • نبشی‌ پی وی سی از لحاظ ظاهر و تنوع رنگ باهمدیگر متفاوت هستند؛ به همین دلیل کاربرد آنها باهمدیگر متفاوت است.
  • زمان خرید نبشی پی وی سی به دلیل اینکه جنسی پلاستیکی که دارند، باید دقت داشته باشید که هیچگونه زدگی یا خوردگی نداشته باشند.
  • حتما از نبشی‌های با کیفیت تهیه کنید تا کارایی و طول عمر بیشتری داشته باشند.

نحوه نصب نبشی پی وی سی

اولین مرحله‌ای که برای نصب این نوع نبشی‌ها باید انجام داد، تمیز کردن سطح کار است. توجه داشته باشید مکانی که قرار است نبشی برروی آن نصب شود، باید کامل صاف و هموار باشد. این نوع محصولات را ابتدا با چسب به سطح کار وصل می‌کنند، سپس با استفاده از میخکوب نبشی را به دیوار متصل می‌کنند. توجه داشته باشید، زمان نصب نبشی در کنج باید زاویه دیوار با اندازه نبشی هماهنگ باشد تا بعد از اتمام کار، نبشی‌ها به همدیگر فشار وارد نکنند. نبشی‌های پی وی سی طولی حدود 3 متر، ضخامت 8 میل و عرض هربال نبشی حدود 4 سانتی‌متر از نمای بیرون و 3.5 سانتی‌متر از نمای داخل وجود دارد.

نبشی آلومینیوم چیست؟

نبشی آلومینیوم نوعی پروفیل محسوب می‌شود که از سطح مقطع عمودبرهم تشکیل شده‌اند. این نوع نبشی‌ها از مهم‌ترین مصالح برای ساختمان‌سازی است که به دو صورت مرکب و منفرد در سازه‌ها به کار گرفته می‌شوند. نبشی‌های آلومینیوم به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شوند که هرکدام از آنها مزایای منحصربه‌فرد خود را دارند. نبشی آلومینیوم به سه گروه مختلف به نام نبشی دیواره‌دار، نبشی مخفی داخلی و نبشی ساده تقسیم می‌شوند. از این نوع نبشی‌ها برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • برای ساخت دکل‌های نیرو
  • برای اتصالات ستون‌ها به صفحه‌ها
  • استفاده در صنایع ماشین آلات
  • ساخت خرپاها
  • برای وصل کردن ستون‌ها به پل‌های بزرگ
  • وصل کردن تیرآهن به بیم‌ها
  • ساخت تجهیزات آسانسور

تفاوت نبشی ساده و نبشی دیواره دار

نبشی ساده و نبشی دیواره‌دار از آلیاژ آلومینیوم تشکیل شده‌اند. برای تولید این دو نوع نبشی از روش‌های ریخته‌گری و اکستروژن استفاده کرده‌اند. این دو نوع نبشی از نظر آلیاژهای استاندارد و سختی باهمدیگر تفاوت‌هایی دارند. نبشی‌های دیواره از دو دیواره کنارهم تشکیل شده‌اند، به همین دلیل فاکتور مناسبی برای اتصال دو پروفیل آلومینیومی شیاردار است. توجه داشته باشید که ضخامت و استحکام نبشی دیواره‌دار نسبت به نبشی ساده، کم‌تر است. برای وصل کردن دوتیر به صورت افقی، باید از نبشی‌های ساده آلومینیوم استفاده کرد.

نبشی مخفی داخلی چه کاربردی دارد؟

از این نوع نبشی‌ها برای آهن‌آلات آلومینیومی صنعتی یا شیاردار استفاده می‌کنند. جنس نبشی مخفی از آلیاژهای مختلفی مانند مس، روی و آلومینیوم تشکیل شده است. استحکام نبشی مخفی داخلی نسبت به نبشی‌های ساده و دیواره‌دار، کم‌تر است؛ اما از لحاظ ظاهر نسبت به آن دو زیباتر دیده می‌شود. از این نوع نبشی برای اتصال بیرونی و درونی استفاده می‌کنند.

مشخصات نبشی آلومینیوم

این نوع آهن‌الات دارای مشخصات بسیار زیادی هستند که برخی از آنها را در ادامه برای شما ذکر می‌کنیم:

  • نبشی آلومینیوم وزن پایینی دارد.
  • مقاومت این نوع نبشی‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌خوردگی بسیار بالا است.
  • در ساخت این نوع پروفیل‌ها از آلیاژهای مخصوصی استفاده شده است.
  • نبشی‌های آلومینیوم قابلیت جوش‌پذیری مناسبی دارند.
  • این نوع نبشی‌ها در برابر شرایط فیزیکی و جوی بسیار مقاوم هستند.
  • بهترین گزینه برای ساخت دکل‌های برق، به دلیل خاصیت غیرمغناطیسی که دارند.

نبشی لقمه چه ویژگی‌هایی دارد؟

نبشی لقمه نوعی پروفیل پرکاربرد است که سطح مقطع آن از دو ضلع عمودبرهم به وجود آمده است. این نوع نبشی، یکی از مهم‌ترین مصالح برای ساخت اسکلت سازه‌ها و ساختمان‌سازی است. به طورکلی نبشی لقمه‌ای همان نبشی معمولی در سایزهای 20 الی 30 سانتی‌متر هستند که متناسب براساس نیاز مشتری تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای نامگذاری نبشی لقمه از حرف انگلیسی L استفاده می‌کنند که در جلوی آن مابقی مشخصات نبشی درج می‌شود. نبشی‌های لقمه در سایزهای مختلفی طراحی می‌شوند، به همین دلیل کاربردهای فراوانی در ساخت و ساز دارند. مهم‌ترین کاربردی که این نوع نبشی در ساختمان‌سازی ایفا می‌کنند، افزایش استحکام ساختمان و بالا بردن ایمن سازی سازه است. از دیگر کاربردهای این نوع نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • برای ساخت آسانسور از این نوع نبشی‌ها برای استحکام سازه استفاده می‌کنند.
  • برای استحکام ستون و کف ساختمان از این نوع نبشی‌ها استفاده می‌شود.
  • برای اتصال صفحه‌ها به ستون‌ها از نبشی لقمه کمک می‌گیرند.

نبشی سفید چه مشخصاتی دارد؟

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین نبشی مربوط به نبشی سفید یا نبشی L24 است. از این نوع محصول برای نبشی کشی ساختمان‌های بتنی استفاده می‌شود. تنوع رنگ در این نوع نبشی‌ها بسیار بالا است که برخی از آنها شامل رنگ طلایی، استیل و نقره‌ای می‌شوند؛ اما در اکثر مواقع رنگ این نوع پروفیل‌ها به رنگ سفید دیده می‌شود. به طورکلی از این نوع محصول برای اتصال دو قسمت جدا از هم استفاده می‌کنند. معمولا برای اتصال سازه‌های سقف کاذب از این نوع نبشی‌ها استفاده می‌کنند.

نبشی لقمه و نبشی سفید چگونه تولید می‌شوند؟

به طورکلی برای تولید نبشی سفید و نبشی لقمه از دو روش به نام روش پرسی و فابریک استفاده می‌کنند. نبشی‌هایی که با روش فابریک تولید می‌شوند، دو ضلع نبشی که برهمدیگر عمود هستند تیز هستند و ضخامت آنها در انتهای نبشی کاهش پیدا می‌کند؛ اما نبشی‌هایی که به روش پرسی تولید می‌شوند، بال‌هایی با زاویه 90 درجه دارند که ضخامت آنها در تمام قسمت‌های نبشی باهمدیگر برابر هستند.

نبشی اسپیرال چیست؟

نبشی اسپیرال نوعی نبشی با بال‌های مساوی است که در بازار آهن‌آلات به نام گرم نوردیده بال مساوی آن را می‌شناسند. نبشی اسپیرال در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. این نوع نبشی‌ها با بروزترین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند، به همین دلیل از لحاظ ابعاد و اندازه جزء دقیق‌ترین نبشی‌ها محسوب می‌شود؛ به همین دلیل از این محصول برای ساخت سازه‌هایی که نیاز به مصالح با کیفیت دارند، استفاده می‌کنند. این نوع نبشی‌ها باکیفیت‌ترین نوع نبشی در سطح بازار آهن‌آلات است. این نوع نبشی قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد، به همین دلیل از این محصول برای فرایند سوراخ‌کاری استفاده می‌کنند.

مشخصات نبشی اسپیرال

برای ساخت نبشی اسپیرال از بروزترین و بهترین استانداردهای جهانی استفاده شده است. برای تولید این نوع محصولات از شمش‌های عیار بالا استفاده کرده‌اند، به همین دلیل این نوع محصولات ویژگی‌های بسیاری دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • استحکام و مقاومت بالا نبشی
  • کیفیت بالای مواد اولیه
  • خاصیت انعطاف‌پذیر بالا به دلیل آلیاژ فولاد ST37
  • ابعاد و مشخصات استاندارد
  • امکان تولید در ابعاد مختلف براساس نیاز مشتری
  • تولید در ضخامت‌های مختلف

کاربرد نبشی اسپیرال

این نوع نبشی به دلیل کیفیت و انعطاف بالایی که دارد در پروژه‌های مهم از آن استفاده می‌کنند. برخی از کاربردهای نبشی اسپیرال شامل موارد زیر می‌شوند:

  • از این نوع نبشی‌ها برای تولید و تهیه قاب‌های فلزی استفاده می‌کنند.
  • برای متصل کردن تیرآهن‌ها، کاربرد فراوانی دارند.
  • برای ساخت بادبندهای از نبشی اسپیرال استفاده می‌کنند.
  • برای ساخت اتاق آسانسور از این نوع نبشی استفاده می‌کنند.
  • در ساخت صنعت ماشین آلات کاربرد بسیار بالایی دارند.
  • بهترین گزینه برای اتصال پل به ستون است.

نبشی کرنربید چیست؟

نبشی کرنربید نوعی پروفیل فولادی هستند که برای پروژه‌های عمرانی از آنها استفاده می‌کنند. این نوع نبشی‌ها وظیفه محافظت از ستون، سقف‌های کاذب با کنج 90 درجه سانتی‌گراد و دیوارها را دارد. این نوع نبشی‌ها به دو صورت مفرد و مرکب در صنعت ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شوند. نبشی‌های کرنربید از سطح مقطعی عمودبرهم تشکیل شده‌اند. از این نوع محصولات برای اجرای کناف استفاده می‌کنند. این نوع پروفیل‌ها در ابعاد و ضخامت مختلفی تولید می‌شوند که میزان ضخامت آنها براساس واحد میلی‌متر اندازه گرفته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این محصولات، افزایش استحکام سازه در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی است. نبشی کرنربید از نظر جنس به سه گروه تقسیم می‌شوند که شامل کرنربید گالوانیزه، کاغذی و پلیمری یا پلاستیکی می‌شوند. اگر بخواهیم این نوع نبشی‌ها را از لحاظ شکل ظاهری دسته‌بندی کنیم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نبشی کرنربید C: این نوع نبشی‌ها به صورت عمودی در دیوارهای خشک قابل استفاده هستند. این نوع نبشی‌ها در عمق‌های متفاوتی چون 50، 70، 75 و 100 میلی‌متر تولید می‌شوند.
  • نبشی کرنربید U: این نمونه نبشی به نام کرنربید رانر نیز شناخته شده است. این نوع نبشی‌ها به صورت افقی و در قاب فولادی دیوار خشک قابل استفاده هستند. این نوع نبشی‌ها نقش بسزایی در پخش کردن نیرو در سقف و کف را دارند.
  • کرنربید تراز: از این نبشی برای تراز کردن گوشه‌ها و در قسمت‌های اتصال سقف به دیوار استفاده می‌کنند. با استفاده از این نبشی، طول عمر سازه خود را افزایش دهید؛ علاه‌بر این این نوع پروفیل‌ها عایق صدا و آتش‌سوزی هستند.
  • کرنربید L25: از این نوع نبشی‌ها برای ترمیم سازهای شکسته قابل استفاده است. کرنربید L25 عایق صوتی و آتش‌سوزی است؛ علاوه‌بر این برای تراز کردن سقف از این نبشی استفاده می‌کنند.
  • کرنربید UD28: از این نوع نبشی برای تکیه‌گاه گوشه سقف و محل اتصال سقف و دیوار استفاده می‌کنند. با استفاده از این نبشی می‌توانید از تراز بودن سقف اطلاع کسب کنید. با استفاده از این پروفیل می‌توانید از ترک‌ها سقف و عایق شدن صوتی ساختمان استفاده کنید.
  • کرنربید سقفی: نبشی سقفی برای زیرسازی سقف‌های کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نبشی از دو گروه F47 و CD60 تولید شده‌اند.

مراحل نصب نبشی کرنربید

برای نصب نبشی کرنربید برروی کناف باید مراحل زیر را به درستی و مرتب انجام داد تا حین انجام کار برای شما مشکلی رخ ندهد:

  • ابتدا باید سطح مقطع نبشی را با مواد خصوص چربی‌زدا، پاک کنید.
  • کناف را برای نصب کرنربید، آماده کنید.
  • کرنربیدهایی که آماده هستند در کنج دیوار با دقت بالا قرار دهید.
  • سپس برای محکم سازی نبشی باید از چکش پلاستیکی یا دستگاه نصب کرنوبید استفاده کنید.
  • در دو طرفه کنج به عرض 20 سانتی‌متر و ضخامت مناسب از بتونه استفاده کنید.

نبشی کرنربید چه مزایای دارد؟

نبشی کرنربید نوعی پروفیل از مقاطع فولادیست که در دسته سازه‌های کوچک قرار می‌گیرد. با استفاده از این نبشی می‌توایند به استحکام ساختمان در برابر تحمل نیروها کمک کنید. از مزایای این نوع نبشی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • با استفاده از این نوع پروفیل می‌توانید طول عمر سازه خود را افزایش دهید.
  • نبشی کرنربید از سازه ساختمانی در برابر عوامل طبیعی و غیرطبیعی محافظت می‌کند.
  • این نوع نبشی در برابر خوردگی، حمله حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است.
  • این نوع نبشی‌ها براساس نوع سازه و جنس نبشی در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند که هرکدام از آنها از کاربرد مخصوص به خود را دارند.

انواع نبشی براساس شکل ظاهری

نبشی‌ها، پروفیل‌های فلزی هستند که از دو ضلع یا بال تشکیل شده‌اند. این دو بال با زوایه 45 یا 90 درجه سانتی‌گراد در کنار هم قرار گرفته‌اند. براساس زاویه دو بال نبشی از نظر شکل به دو دسته L و V تقسیم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که نبشی‌ها را از هم متمایز می‌کند، اندازه و ضخامت بال‌های نبشی است. به طورکلی نبشی‌ها از نظر ظاهری به دو دسته بال مساوی و نامساوی تقسیم می‌شوند که هرکدام از آنها کاربرد، مخصوص خود را دارند.

نبشی بال مساوی چیست؟

نبشی‌ بال مساوی نوعی از نبش‌های پرکاربرد محسوب می‌شود. به طورکلی اگر دو بال نبشی سایزی برابر داشته باشند، یعنی نبشی‌ها در گروه نبشی بال مساوی قرار می‌گیرند. برای مشخصات دقیق نبشی با بال‌های مساوی، می‌توانید به جدول اشتال وزن نبشی بال مساوی مراجعه کنید. برای ساخت این نوع نبشی‌های از آلیاژهای مختلفی چون فولاد، آهن، آلومینیوم و… استفاده کرده‌اند.

مشخصات نبشی بال نامساوی

به طورکلی اگر بال‌های نبشی باهمدیگر برابر نباشند به آنها نبشی بال نامساوی می‌گویند. نبشی‌ها براساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که برخی از آنها شامل طول بال نبشی و ضخامت نبشی می‌شوند. برای تشخیص نبشی با بال مساوی و نبشی با بال نامساوی می‌توانید به حروف ابتدایی که برروی بال‌ها نوشته شده است، توجه داشته باشید. اگر در کنار مشخصات نبشی حرف انگلیسی L نوشته شده بود، یعنی نبشی شما دوبال عمودبرهم و مساوی دارد؛ اما اگر برروی نبشی از حرف V استفاده کرده‌اند، یعنی نبشی شما زاویه دار یا به اصطلاح بال‌های نامساوی دارد.

مشخصات نبشی با کیفیت بالا

همانطور که در ابتدا مطلب اشاره کردیم، نبشی‌ها نوعی پروفیل فولادی هستند که از انواع مختلفی از نظر کاربرد، جنس، روش تولید، مشخصات و… به وجود آمده‌اند. اگر قصد خرید یک نبشی با کیفیت‌های بالای استاندارد مدنظر شماست باید نبشی فاکتورهایی همچون موارد زیر را داشته باشد:

  • قیمت مناسب نبشی: قیمت این نوع پروفیل نسبت به کیفیت و کارایی که دارد بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب است.
  • مقاومت بالا: نبشی را انتخاب کنید که مواد اولیه آن در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته باشد.
  • نگهداری آسان: نبشی‌ها مصالحی بسیار کاربردی هستند که استفاده از آنها کار چندان دشواری نیست؛ زیرا این نوع پروفیل‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم هستند.
  • نبشی‌ها محصولاتی هستند که همیشه در دسترس مشتریان است، به همین دلیل فرد در هرلحظه می‌تواند اقدام به خرید نبشی کند.
  • نبشی‌ها جزء آهن‌آلاتی هستند که قابلیت بازیافت را دارند، به همین دلیل در بین مشتریان بسیار محبوب است.

چه عواملی برروی قیمت نبشی تاثیرگذار است؟

قیمت نبشی براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • نوسانات ارز و دلار در بازار آهن‌آلات می‌تواند تاثیر مستقیمی برروی قیمت نهایی نبشی داشته باشد.
  • مواد اولیه‌ای که برای تولید نبشی به کار گرفته می‌شود تاثیر بسزایی برروی قیمت محصول دارد.
  • هزینه حمل و نقل عامل دیگریست که برروی قیمت نبشی تاثیر می‌گذارد.
  • توجه داشته باشید اگر تعداد متقاضی نبشی زیاد باشد؛ اما عرضه پایین باشد، قیمت نبشی افزایش پیدا می‌کند.
  • نحوه تولید، اندازه بال، ضخامت محصول و… همگی برروی قیمت نبشی تاثیرگذار هستند.

کلام آخر

نبشی نوعی پروفیل فولادی است که از سطح مقطع عمودبرهم تشکیل شده است. این نوع محصولات کاربرد بسیاری در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی دارند. نبشی‌ انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها مژایا و مشخصات منحصربه‌فرد خود را دارند. به طول کلی نبشی‌ها در دو گروه بال مساوی و بال نامساوی قرار می‌گیرد که توسط نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. برای ساخت این نوع مصالح ساختمانی از دو روش فابریک و پرسی استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم، تمام مشخصات، انواع و کاربرد تمام نبشی‌ها را برای شما ذکر کنیم؛ در صورت هرگونه سوال یا نظر می‌توانید آنها را در بخش نظرات با ما در اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.