نکات مهم و کلیدی در کنترل دمای اتاق سرور

0

امروزه بیش از هر زمان دیگری، داده‌ها به با ارزش‌ترین دارایی اکثر شرکت‌ها تبدیل شده‌اند. قطع موقت برنامه‌های کاربردی و حتی از دست دادن داده‌ها، می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به شرکت و منجر به بحران مالی شود. یکی از دلایل اصلی این آسیب، خارج از اتلاف برق، افزایش دما یا رطوبت هوای اتاق سرور است. این مورد می‌تواند یک خطر بزرگ و جدی برای نشان دادن مشکل در اتاق سرور باشد که دارای رک‌های زیادی از سرورها است. اگر به دنبال اطلاعاتی در رابطه با کنترل دمای اتاق سرور، یو پی اس سرور، قیمت سیستم مانیتورینگ اتاق سرور و عناوینی از این دست هستید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

 

اهمیت نظارت بر کنترل دمای اتاق سرور

کسب‌وکارها برای ذخیره داده‌های تمام رایانه‌ها و سرورهای عملیاتی خود به اتاق‌های سرور متکی هستند. با پیگیری دمای این اتاق‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سرورهای شما در دمای بهینه کار می‌کنند.

این شرایط می‌تواند عمر آنها را طولانی‌تر کند و آنها را در بهترین حالت خود نگه دارد. در ادامه این بخش از مقاله به بررسی اهمیت و دلایل نظارت بر دمای اتاق سرور پرداخته‌ایم که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌آند از:

برای حفظ Uptime

یکی از مهم‌ترین دلایل نظارت بر دما در اتاق‌های سرور، حفظ آپتایم سرور است. سرورها تجهیزات حساسی هستند و حتی افزایش جزئی دما باعث گرم شدن بیش از حد و خاموش شدن آنها می‌شود. اگر سرورها خاموش شوند، می‌تواند منجر به ضررهای قابل توجهی برای مشاغل شود که از دست رفتن بهره‌وری و درآمد را به بار می‌آورد.

برای جلوگیری از از دست دادن داده‌ها

یکی دیگر از دلایل مهم برای نظارت بر دما در اتاق‌های سرور، جلوگیری از از دست دادن اطلاعات است. هنگامی که سرورها بیش از حد گرم می‌شوند، می‌تواند باعث خرابی یا از دست رفتن داده‌ها شود؛ این موضوع می‌تواند برای کسب‌وکارها ویرانگر باشد؛ زیرا ممکن است به از دست رفتن داده‌های حیاتی مورد نیاز  منجر شود.

برای صرفه‌جویی در پول

نظارت بر دما در اتاق‌های سرور نیز می‌تواند به کسب و کارها در صرفه‌جویی در هزینه کمک کند. هنگامی که سرورها بیش از حد گرم می‌شوند، انرژی بیشتری برای خنک شدن مصرف می‌کنند که منجر به افزایش هزینه برق می‌شود. علاوه بر این، اگر سرورها به دلیل گرمای بیش از حد خاموش شوند، کسب و کارها باید هزینه تعمیرات یا تعویض تجهیزات را بپردازند.

3 نکته مهم در نحوه کنترل دمای اتاق سرور

مهم نیست کدام استراتژی را انتخاب می‌کنید، در هر صورت، اتاق سرور شما باید دمای خنک را حفظ کند. شما نمی‌توانید صبر کنید تا یک سرور ذوب شود و بعد از آن متوجه شوید که بخشی از سیستم مدیریت دمای اتاق سرور شما از کار افتاده است.

شما به یک سیستم نظارت فعال نیاز دارید تا شما را از آنچه در اتاق سرور شما می‌گذرد مطلع کند، به این ترتیب می‌توانید قبل از وقوع یک اتفاق بزرگ به این کار اقدام کنید. اگر به دنبال بهترین راه‌هایی هستید که بتوانید اتاق‌های سرور خود را زیر نظر داشته باشید، نکات زیر بهترین استراتژی‌هایی است که می‌توانید اتخاذ کنید؛ این نکات به ترتیب عبارت‌اند از:

  • بهتر است مناطقی را در اتاق که دارای شرایط محیطی نامناسب هستند به خنک‌کننده مجهز کنید؛
  • می‌توانید دما، رطوبت و جریان هوا را در سطح رک را با ابزارهای کنترل دما نظارت کنید؛
  • یا دو نکته بالا را برای کاهش ضعف در هر یک از آنها ترکیب کنید.

 

آیا اتاق سرور می‌تواند خیلی سرد باشد؟

نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که اگر دمای مرکز داده شما به زیر نقطه انجماد برسد، خطر تراکم و الکتریسیته ساکن افزایش می‌یابد که هر دو می‌توانند به سخت‌افزارها آسیب برسانند.

نصب AC بدون در نظر گرفتن  نوع سیستم‌های خنک‌کننده ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. بهترین دما برای اتاق سرور، چیزی در حدود 20 تا 24 درجه سلیسوس است.

images_1672577872.png

ویژگی‌های یو پی اس سرور

مدیران فناوری اطلاعات امروزی به زیرساخت سیستم داده‌ای نیاز دارند که قابل اعتماد، انعطاف‌پذیر، ایمن و از نظر عملیاتی اقتصادی باشد. برای مثال، هنگام طراحی اتاق‌های سرور به سیستم‌های منبع تغذیه اضطراری (UPS) نیاز دارند که حفاظت کامل از توان مصرفی را برای برنامه‌های مهم فناوری اطلاعات ارائه می‌کنند.

انواع مختلفی از سیستم‌های UPS را می‌توان یافت که از اتاق‌های سرور محافظت می‌کنند. در برخی موارد، سیستم‌های UPS مستقل بزرگ‌تر، قابلیت تامین برق بسیاری از رک‌ها را دارند. در حالی که در موارد دیگر، سیستم‌های یو پی اس rackmount می‌توانند برق قطعات را در یک یا دو رک تهیه ‌کنند.

 

2 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب یو پی اس سرور به شرح زیر است:

زمان پشتیبانی

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با UPS، زمان و مقدار ظرفیت پشتیبانی آنهاست؛ در واقع، هر چقدر تعداد دستگاه‌هایی که قرار است مورد حفاظت قرار بگیرند، بیشتر باشد، یو اس پی هم باید از ظرفیت بیشتری برخوردار باشد.

شکل و ظاهر دستگاه

2 مورد از انواع یو پی اس‌ها، tower و Rack mount نام دارند؛ همانطور که بالاتر هم به این موضوع اشاره کردیم برای پشتیبانی سرور و صرفه‌جویی در میزان فضا معمولا از مدل Rack mount استفاده می‌کنند.

 

قیمت سیستم مانیتورینگ اتاق سرور

سیستم‌های مانیتورینگ به شما این امکان را می‌دهند تا به طور فعال، شرایط را در اتاق سرور، مرکز داده یا هر مکان دیگری که برای محافظت از دارایی‌های ضروری نیاز دارید، نظارت کنید.

شرایط نظارت شده شامل دماها، رطوبت، نوسانات برق، نشت آب، دود و مواد شیمیایی است. با نظارت مناسب محیطی، شما در رابطه با هر عاملی که بر تجهیزات مورد نیار شما تاثیرات منفی بگذارد، آگاه می‌شوید.

قیمت مانیتورینگ‌های اتاق سرور در جهت کنترل دمای اتاق سرور می‌تواند با توجه به مدل و برندی که انتخاب می‌کنید، بسیار متفاوت باشد؛ برای آگاهی از قیمت سیستم مانیتورنیگ اتاق سرور می‌توانید به وب‌سایت ایولتکس مراجعه کنید.

images_1672577893.png

کلام‌آخر

ما در این مقاله به بررسی نکات مهمی از اهمیت نظارت بر دمای اتاق سرور، مهم‌ترین نکات در رابطه با کنترل دمای سرور، یو پی اس سرور و جزئیاتی از قیمت سیستم مانیتورینگ اتاق سرور در رابطه با کنترل دمای اتاق سرور پرداختیم.

شما می‌توانید برای آگاهی هر چه بیشتر در زمینه نحوه کنترل دمای اتاق سرور و قیمت تجهیزات مانیتورینگ اتاق سرور به وب‌سایت ایولتکس (evoltex) مراجعه کنید. همچنین در صورت ایجاد هرگونه سوال، آن را با تیم پشتیبانی در میان بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.