صنایع هیدرولیک ایران و توز ایران

0

در دنیای صنعت امروزه تمام سیستم ها باید انرژی مورد نیاز خود را تولید کنند و این تولید کردن نیاز به یک منبع خاص خود را دارد. برای این منظور پمپ های هیدرولیکی در بازار فراهم شده است که قادر به تبدیل انرژی مکانیکی به هیدرولیکی نیز می باشد و همچنین به تنهایی می تواند انرژی تولید کند. این پمپ ها به عنوان یکی از منابع منحصر به فرد تولید انرژی در بازار موجود می باشد. در سیلندر های هیدرولیکی قسمتی به نام سیال وجود دارد که وظیفه تحریک کردن انواع این سیلندر ها را به عهده دارد. از نظر مکانیزمی پمپ های هیدرولیکی با تنوع زیادی و در انواع فراوانی  وجود دارد؛ از جمله این پمپ ها، مارپیچ، پره ای، دنده ای و …. می باشد.همچنین پمپ های هیدرولیکی از حیص مصرف انرژی که دارند به انواع زیر نیز تقسیم می شوند:

  •  هیدرولیک برقی
  • هیدرولیک دستی
  • هیدرولیک بادی
  • هیرولیک پایی

 

انواع شیر هیدرولیک دیپلماتیک

  • شیر پروپشنال
  • شیر ماژولار
  • شیر سرو
  • شیر فشار شکن
  • شیر اطمینان
  • شیر کنترل فشار
  • شیر یکطرفه
  • شیر هیدرولیک کنترل جهتشیر هیدرولیک توزیع کننده پیلوت دار

فیلتر هیدرولیک که در خودرو معمولاً فیلتر روغن به آن می گویند که بخشی از یک سامانه هیدرولیک صنعتی می باشد.هدف از وجود فیلتر در سیستم هیدرولیک جدا کردن و برداشتن هر نوع ذرات خارجی به غیر از روغن در سیستم هیدرولیک می باشد تا به سیال آلوده به سامانه آسیب وارد نکند. فیلترهای هیدرولیک دارای اندازه‌های مختلفی می باشند و بر اساس بزرگی توری‌ های خود نامگذاری خواهند شد. فیلترها به سادگی قابل تعویض  می باشند.

در یک سامانه هیدرولیکی معمولی، روغن هیدرولیک و فیلتر هیدرولیک با عملکرد خاص به منظور محافظت بهتر از قطعات داخلی سامانه هیدرولیکی در برابر فرسایش زودرس و کاهش عمر مفید قطعات، کار می نماید. این عملکرد باعث افزایش عمر قطعات، کاهش مدت زمان و تناوب از کار افتادگی ماشین آلات و قطعات، کاهش هزینه های نگهداری و تعمیر و صرفه جوئی در زمان و هزینه ها، می شود.

اگر ذرات خارجی و رسوبات روغن وارد سیستم هیدرولیک گردد این مسئله موجب نقص شیرها سیلندرها و قطعات دیگر سیستم هیدرولیک خواهد شد؛ که نهایتاً سیستم هیدرولیک معیوب می شود و در نتیجه باعث از کار افتادن سیستم هیدرولیک خواهد شد.

یک سیستم ساده هیدرولیک معمولاً دارای یک یا دو فیلتر می باشد اما سیستم های هیدرولیک مدرن امروزی دارای چندین فیلتر در نقاط مختلف سیستم می باشند.

موارد ضروری برای یک سیستم هیدرولیک  که بر طبق دستورالعمل های تعمیراتی زمان و نحوه انجام سرویس فیلتر مشخص شده:

  1. باز کردن فیلتر
  2. بازرسی از جهت نداشتن نقص فنی
  3. تمیز کردن کل مجموعه بدنه و عامل فیلتر کننده و گاهی تعویض عامل فیلتر کننده
  4. جمع کردن و بستن مجموعه فیلتر و نصب مجدد آن

 

انواع  فیلتر هیدرولیکی گوناگونی در سامانه های هیدرولیکی 

فیلترهای مکش جانبی

جهت محفاظت از پمپ در برابر آلودگی های زیان آور که درون روغن هیدرولیک است، این فیلترها معمولاً قبل از پمپ هیدرولیک نصب خواهند شد. ماده صافی استفاده شده در این فیلترها، معمولاً دارای نرخ بالاتر میکرون مانند توری فلزی است.

فیلترهای تنفسی مخزن

این فیلترها بر روی مخزن نصب شده و از آنها به منظور جلوگیری از ورود رطوبت و سایر آلودگی ها به مخزن، استفاده خواهد شد.

فیلترهای مجزّا

این فیلترها بصورت مستقل از سامانه هیدرولیکی استفاده می شود و از آنها برای تصفیه و پاکسازی روغن هیدرولیک قبل از ورود به سامانه هیدرولیکی استفاده خواهد شد. روغن هیدرولیک از داخل مخزن به درون فیلتر مکیده می شود و بعد از تصفیه به داخل مخزن بر می گردد.

فیلترهای جانبی برگشتی

این فیلترها در بین سوپاپ کنترل و مخزن روغن قرار دارد و به شکلی طراحی شده است که ذرات و براده های فرسایشی ناشی از کارکرد قطعات سامانه هیدرولیکی را قبل از برگشتن روغن هیدرولیک به مخزن، جذب خواهد کرد. مواد استفاده شده در این گونه فیلترها، به طریقی طراحی شده که ذرات ناشی از فرسایش قطعات با اندازه معمولی را که در اثر کارکرد قطعات سامانه تولید می گردد، را جذب می نماید.

منابع: پمپ هیدرولیک ، صنایع هیدرولیک ایران ، توز ایران 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.