چطور دندان درد را در سفر درمان کنیم؟

0

دندان درد در سفر برای همه افراد بسیار آزاردهنده است. به‌خصوص اگر دسترسی به دندان‌پزشک امکان‌پذیر نباشد. این موضوع می‌تواند خاطره‌های بسیار بدی از سفر برای شما به‌یادگار بگذارد.

افراد وقتی تصمیم به مسافرت می‌گیرند قطعا می‌خواهند چند روز را بدون هرگونه دغدغه و ناراحتی بگذرانند. اگر در طی این برنامه‌ریزی فردی با درد دندان مواجه شود، باید چگونه این درد را از بین ‌ببرد؟

دندان‌درد حتی وقتی افراد در خانه و مشغول استراحت هستند نیز بسیار آزاردهنده است و می‌تواند تاثیر منفی روی خلق‌وخو بگذارد، حال تصور کنید در شهری غریب و پس از خستگی از طی‌کردن یک مسافت طولانی، این درد به‌سراغ شما بیاید.

حتی تصور این موضوع نیز می‌تواند دردناک باشد اما به‌جای نگرانی بهتر است با راه‌کارهایی آشنا شویم که می‌توانند این درد را تا حدودی کاهش دهند. برای آگاهی از این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

توصیه‌های پیش از سفر برای جلوگیری از ایجاد دندان‌درد

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از سفر به مناطقی که احتمال می‌دهید خدمات دامپزشکی مناسبی ارائه نمی‌دهند و همچنین قبل از رفتن به کشورهای خارجه، برای معاینه کامل نزد دندان‌پزشک بروید.

درصورتی‌که ساکن پایتخت هستید اخذ نوبت از دندانپزشک تهران کار راحتی است. با مراجعه به وب‌سایت‌های رزرو نوبت می‌توانید پس از خواندن نظرهای بیماران قبلی، دندان‌پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به‌طور کلی در هر شهری که زندگی می‌کنید بهتر است پیش از مسافرت، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و ایجاد دندان درد در سفر به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

دندان‌پزشک با بررسی کلی دندان‌های شما می‌تواند تشخیص دهد کدام‌یک دچار مشکل هستند و راه‌کارهای مراقبتی مناسبی نیز به شما ارائه دهد. همچنین درصورت لزوم با استفاده از راه‌کارهای موجود آنها را درمان کند.

اگر ریشه دندان شما آسیب‌دیده است و قصد سفر با هواپیما را دارید احتمال اینکه به‌دلیل تغییرات فشار هوا با درد شدیدی مواجه شوید زیاد است. پس ابتدا درمان را تکمیل کنید و سپس برنامه سفر خود را بچینید.

درمان دندان درد در سفر چگونه است؟

اگر به‌هر دلیلی قبل از سفر اقدامات پیشگیرانه انجام ندادید و با این مشکل مواجه شدید، بهتر است راه‌کارهایی که در ادامه بیان می‌کنیم را به‌خاطر بسپارید تا با استفاده از آنها کمی از درد دندان‌هایتان کاسته شود.

مصرف داروهای ضددرد دندان

اولین گزینه پیشنهادی که می‌تواند بیشترین تاثیر را در تسکین دندان درد در سفر داشته باشد مصرف قرص‌های ضددرد است. این داروها معمولا بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند.

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف مفنامیک اسید بهترین دارو برای کاهش درد دندان است. اما لازم است به شما بگوییم ایبوپروفن و استامینوفن تاثیری بیشتری در تسکین این درد دارند.

اگر حساسیتی به این نوع داروها ندارید مصرف قرص یا کپسول ایبوپروفن یا قرص‌های ضددردی که حاوی این ماده هستند به‌عنوان یک مسکن خوب برای کاهش درد دندان به شما کمک می‌کند.

استفاده از آب‌نمک برای کاهش دندان درد در سفر

در کنار استفاده از دارو برخی راه‌کارهای خانگی نیز وجود دارد که باعث کاهش درد دندان در سفر می‌شوند. استفاده از آب‌نمک یکی از این راه‌کارهای مهم است. این ترکیب می‌تواند محیط دهان را به‌خوبی ضدعفونی کند.

درصورت غرغره مرتب آب‌نمک آلودگی‌های موجود در دهان و دندان کمتر می‌شود و به‌تدریج از شدت درد کاسته خواهد شد. البته این شرایط موقتی است و به شما کمک می‌کند زمان لازم برای رفتن نزد دندان‌پزشک را پیدا کنید.

استفاده از فلفل و زنجبیل برای کاهش درد دندان

از روش‌های دیگری که به‌طور موقت درد دندان در سفر را کم می‌کنند می‌توان به استفاده از فلفل و زنجبیل اشاره کرد. این 2 ادویه باعث می‌شوند پیام درد از دندان به مغز نرسد.

زنجبیل یا فلفل را درون آب بگذارید و بعد از گذشت مدتی آب درون لیوان را غرغره کنید. همچنین می‌توان پودر این ادویه‌ها را با استفاده از پنبه‌ خیس‌خورده روی لثه گذاشت تا کمی از درد کاسته شود.

استفاده از پیاز و سیر برای کاهش دندان درد در سفر

مصرف سیر و پیاز به‌صورت خام می‌تواند در کاهش درد دندان مناسب باشد. البته این روش به‌دلیل بو و مزه این مواد، به‌ مذاق بسیاری از افراد خوش نمی‌آید، اما نمی‌توان از آثار مطلوب آن چشم‌پوشی کرد. برای بهره‌مندی از خواص سیر و پیاز کافی‌است آنها را برای چند دقیقه به‌صورت خام بجوید.

استفاده از کنجد برای درمان دندان‌درد

کنجد خاصیتی شبیه آسپرین دارد و از التهاب لثه و درد دندان می‌کاهد. برای استفاده صحیح باید کنجد را درون مقداری آب بریزید و بگذارید آنقدر بجوشد تا نیمی از آب تبخیر شود. حال ماده به‌دست آمده مانند مسکن درد شما را تسکین خواهد داد.

زردچوبه و روغن خردل برای کاهش التهاب

اگر از پیاز و سیر فراری هستید از زردچوبه و چند قطره روغن خردل استفاده کنید. این ترکیب باید حدود 15 دقیقه روی دندان بماند تا التهاب و درد آن را کاهش دهد. برای تاثیر بیشتر استفاده از این ترکیب هرچند ساعت یک‌بار توصیه می‌شود.

چای کیسه‌ای و کاهش دندان‌درد

احتمالا بیشتر افراد حین سفر چای کیسه‌ای همراه خود داشته باشند. ازآنجایی‌که چای سیاه دارای مقدار زیادی تانین است می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. پس با خیساندن کیسه لیپتون و گذاشتن آن روی دندان به تسکین درد آن کمک کنید.

آیا می‌توان از ایجاد دندان درد در سفر جلوگیری کرد؟

مهم‌ترین راه‌کاری که باعث جلوگیری از ایجاد درد دندان می‌شود مراجعه به دندانپزشک پیش از سفر است. اگر دغدغه رزرو نوبت را دارید وب‌سایت دکترتو به شما در این مسیر کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر دندانپزشک، از هرکجای ایران و جهان هستید، بدون محدودیت زمان و مکان استفاده کنید.

همچنین بهتر است از مصرف تنقلات و آجیل در طول سفر اجتناب کنید. مرتب مسواک بزنید، از مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم بپرهیزید و اسپری بی‌حس‌کننده همراه خود داشته باشید.

جمع‌بندی

اگر نگران این هستید که با دندان درد در سفر مواجه شوید پیشنهاد می‌کنیم قبل از مسافرت حتما برای چک کردن وضعیت کلی دندان‌ها و بررسی سلامت آنها به‌ دندان‌پزشک مراجعه کنید.

اما درصورتی‌که حین سفر دندان‌های شما دچار درد شدند و مراجعه به دندان‌پزشک ممکن نبود، می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنید.

راه‌کارهای دیگری مانند استفاده از کنجد جوشانده، سیر، پیاز، زردچوبه و روغن خردل، آب‌نمک، فلفل و زنجیل در حین سفر می‌توانند به شما در تسکین این درد کمک کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.