نصب چراغ سیگنال تابلو برق به چه روشی انجام می‏‌شود؟

0

امروزه هر کجا را که نگاه کنیم، می‏‌توانیم ردپای انرژی الکتریکی و برق را به خوبی احساس نماییم. برای استفاده از انرژی الکتریکی، بایستی تجهیزات مختلفی را در کنار یکدیگر قرار دهیم. از پر استفاده‌‏ترین تجهیزات الکتریکی، می‏‌توان به تابلو برق اشاره نمود. تابلو برق‏‌ها به دو صورت خانگی و صنعتی تولید می‌‏شوند. خوب است بدانید که تابلو برق‌‏ها دارای نشانگرهایی با نام سیگنال لایت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا باطریقه نصب چراغ سیگنال تابلو برق بیشتر آشنا شوید.

 

چراغ سیگنال تابلو برق چیست؟

سیگنال لایت، از قطعات بسیار مهم و ضروری تابلو برق به شمار می‏‌آید. این قطعه وضعیت فعلی مدارهای الکتریکی را مشخص می‌‏کند و در صورت وجود مشکل، متخصصان را مطلع می‌سازد. این قطعه بر روی تابلو برق نصب می‌‏شود و دارای چندین رنگ مختلف است. سیگنال لایت‌‏ها از بدنه‌ه‏ای پلاستیکی بهره می‏‌برند و درون آن‌‏ها یک لامپ LED با مقاومت بسیار بالا در برابر سوختگی قرار دارد. توجه داشته باشید که سیگنال لایت‏‌ها قادر به تحمل انرژی الکتریکی از 3 الی 300 ولت هستند.

اجزای چراغ سیگنال تابلو برق

سیگنال لایت‌‏ها دارای یک پوشش اصلی به شکل استوانه هستند. در قسمت پایین این قطعه، یک مهره به همراه رزوه به منظور نصب راحت‏‌تر آن بر روی تابلو برق تعبیه شده است. سیگنال لایت‏‌های قدیمی دارای یک لامپ رشته‌‏ای بودند. اما چراغ سیگنال‌‏ های جدید و امروزی از لامپ‏‌های LED و SMD بهره می‏ب‌رند. بر روی لامپ این قطعه، یک پوشش محافظ و عایق رطوبتی برای مواقع ضروری و اضطراری قرار دارد.

کاربرد چراغ سیگنال تابلو برق

یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را درگیر خود می‏‌کند، این است که سیگنال لایت تابلو برق چه کاربردی دارد؟ همانطور که در قسمت‏‌های قبل اشاره شد، وظیفه اصلی این قطعه نشان دادن وضعیت فعلی مدارهای ساختمان است. متخصصان می‏‌توانند با بررسی رنگ سیگنال لایت، به خوبی از وضعیت فعلی سیستم الکتریکی ساختمان مطلع شوند. علاوه بر آن، این قطعه قطعی و وصلی جریان برق را نیز مشخص می‏‌کند. توجه داشته باشید که سیگنال لایت‌‏ها در مواقع ضروری شروع به چشمک زدن می‌‏کنند تا کاربران سریعا مطلع شوند و جریان برق اصلی را قطع کنند.

فرآیند نصب چراغ سیگنال تابلو برق

برای نصب چراغ سیگنال تابلو برق، باید به نکات ضروری توجه بسزایی داشته باشید و مراحل خاصی را پشت سر بگذارید. فراموش نکنید که قبل از انجام هر کاری، باید به فروشگاه‏‌های معتبر مراجعه فرمایید و این قطعه را با کیفیت بالا به همراه لیبل اصالت و اورجینال خریداری کنید.

 

1-انتخاب محل نصب

در مرحله اول، باید محل نصب سیگنال لایت را مشخص کنید. البته برخی از تابلو برق‌‏های جدید، دارای سوراخ‏‌هایی به منظور نصب سیگنال لایت هستند. بهتر است محل نصب این قطعه پر کاربرد، بر روی درب اصلی تابلو برق باشد تا کاربران بتوانند آن را از فواصل دور نیز به خوبی مشاهده کنند.

2-ایجاد سوراخ به منظور نصب چراغ سیگنال

اگر تابلو برق شما فاقد سوراخ برای نصب سیگنال لایت بود، نیازی نیست نگران باشید؛ شما می‌‏توانید با استفاده از یک ماژیک محل نصب را مشخص کنید و با استفاده از یک پانچ را مته گرد بر، سوراخ‏‌هایی را برای نصب این قطعه ایجاد کنید. البته قبل از انجام این کار باید قطر سیگنال لایت را اندازه گیری نمایید. برای ایجاد سوراخ بر روی درب تابلو برق بایستی از گردبرهای 8 تا 30 میلی متری استفاده کنید.

3-نصب چراغ های سیگنال

پس از اتمام سوراخ کاری تابلو برق، باید با دقت مهره پشت سیگنال لایت را باز کنید و آن را درون سوراخ قرار دهید. بهتر است قبل از انجام این کار، با استفاده از یک سوهان لبه‌‏‏های اطراف سوراخ را از بین ببرید. پس از قرار دادن سیگنال لایت درون سوراخ، باید مهره پشت آن را با استفاده از آچار مخصوص ببندید.

4-اتصال کابل های برق

در مرحله بعد، باید کابل‌‏های برق را به سیگنال لایت‌‏ها متصل کنید. برای انجام این کار، شما نیاز به یک فاز متر و چند تکه سیم برق مسی خواهید داشت. در مرحله اول، باید سیم نول یا خنثی را به یک سوی سیگنال لایت متصل کنید. پس از آن باید کنتاک NO را با سیم به فاز R متصل نمایید. سپس باید ترمینال کنتاکتور را نیز به فاز R متصل کنید. در نهایت، می‌‏بایست تمامی اتصالات را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار، می‏توانید روی کمک افراد متخصص و کارشناس نیز حساب کنید.

نکات ضروری نصب چراغ سیگنال

همانطور که در قسمت‏‌های قبل اشاره شد، بایستی حین نصب سیگنال لایت تابلو برق، به نکات ضروری توجه بسزایی داشته باشید. از مهم‏ترین نکات نصب این قطعه، می‏‌توان به بررسی کابل‏‌های اتصال برق اشاره نمود. فراموش نکنید که اگر تجربه و دانش کافی در این زمینه ندارید، باید کار را به دست افراد متخصص و با تجربه بسپارید.

استاندارد چراغ سیگنال تابلو برق

پس از نصب چراغ سیگنال تابلو برق، بهتر است اطلاعاتی راجع به استانداردهای آن داشته باشید. چراغ‏‌های سیگنال تابلو برق دارای پنج حالت هستند.

 

1-سبز

حالت سبز سیگنال لایت، یعنی سیستم الکتریکی ساختمان و تابلو برق در حالت عادی و به اصطلاح SAFE قرار دارد. اگر مشاهده نمودید که چراغ سبز تابلو برق روشن است، می‏‌توانید با خیالی آسوده کلید اصلی جریان را در حالت فعال قرار دهید.

2-قرمز

چراغ قرمز که نشان دهنده علامت DANGER است، می‏‌تواند علائم ایجاد مشکل و خطر را در سیستم الکتریکی تابلو برق و مدار اصلی به ما نشان دهد. زمانی که این چراغ روشن می‏‌شود، باید سریعا کلید جریان اصلی برق را در حالت غیر فعال قرار دهید.

3-زرد

چراغ زرد، مشهور به علامت هشدار است. زمانی که یک نقص جزئی در سیستم الکتریکی پدید آید، این چراغ به صورت اتوماتیک روشن می‏‌شود. در چنین شرایطی باید سریعا با استفاده از دستگاه‌‏های مخصوص برای رفع این مشکل اقدام کنید.

4-سفید

چراغ سفید، نشان دهنده جریان صحیح برق از سیستم الکتریکی است. البته در برخی از تابلو برق‌‏ها، این چراغ جنبه نمایشی دارد.

5-آبی

اگر مشاهده نمودید که چراغ آبی روشن شده، باید سریعا اپراتور را مطلع سازید. چراغ آبی، نشانگر عبور غیر عادی جریان برق در سیستم‏‌های الکتریکی است.

خرید چراغ سیگنال تابلو برق

همانطور که درقسمت‏‌های قبل اشاره شد، چراغ‏‌های سیگنال تابلو برق از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار هستند و می‌‏توانند از خطراتی نظیر آتش سوزی و اتصالی جلوگیری کنند. اما برای خرید این محصول پر کاربرد و ضروری، باید به نکات ضروری از جمله بررسی کیفیت، اصالت، پارتنامبر و نوع چراغ توجه ویژه‏ای داشته باشید. شما می‌‏توانید با مراجعه به وبسایت الکتروکارینا ، این محصول را با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیتی بی نظیر خریداری کنید. فراموش نکنید که شما می‏‌توانید با خرید از الکتروکارینا ، از مزایای بیشمار این فروشگاه اینترنتی بهره‏مند شوید و لذت ببرید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید از وضعیت فعلی تابلو برق ساختمان خود مطلع شوید، باید اقدام به نصب سیگنال لایت بر روی آن کنید. در نظر داشته باشید که برای نصب سیگنال لایت‏‌ها، باید از افراد با تجربه نیز کمک بگیرید. پس از نصب این قطعه با ارزش، بهتر است روزانه یک الی دو مرتبه تابلو برق را بررسی نموده و از وضعیت مطلوب فعلی سیستم الکتریکی اطمینان حاصل کنید.

 

نشانی اینترنتی فروشگاه: https://electrokarina.com/

شماره تماس

021-33943340
021-36613656
021-33943905
09124039299

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.