چگونه مهریه خود را سریع تر بگیریم؟

0

با انعقاد عقد بین زوجین مسئولیت های مالی مانند مهریه بر گردن مرد می افتد. مهریه می تواند هر چیزی که ارزش مالی دارد از جمله پول، سکه، خودرو، منزل مسکونی و … باشد. پرداخت مهریه بر ذمه مرد است؛ بنابراین در هر زمان در صورت مطالبه مهریه توسط زن، مرد موظف است مهریه را بپردازد. زمان گرفتن مهریه به عوامل متعددی بستگی دارد و در پرونده های مختلف متفاوت است. برای کاهش مدت زمان وصول مهریه بهتر است از سریع ترین راه گرفتن مهریه استفاده نمایید. ما در این مقاله به طور کامل ۳ روش سریع برای گرفتن مهریه را شرح داده ایم. وکیل آنلاین مهریه، دکتر رضا عبدالمحمد آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه خانواده و مهریه به شما عزیزان می باشد.

راه های سریع تر گرفتن مهریه

مراحل گرفتن مهریه توسط زوجه

  1. زوجه برای به اجرا گذاشتن مهریه ابتدا باید با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر ازدواجی که عقد در آنجا جاری شده مراجعه کرده و دادخواست کتبی خود مبنی بر به اجرا گذاشتن و مطالبه مهریه را به آنجا تقدیم کند.

  2. پرداخت هزینه های مربوط به صدور اجراییه توسط دفترخانه.

  3. پس از پرداخت هزینه ها اجراییه مهریه صادر شده و توسط دفترخانه به زوج ابلاغ می گردد. طی این ابلاغیه مرد مدت ۱۰ روز برای پرداخت مهریه فرصت دارد.

  4. در صورت عدم پرداخت مهریه در مهلت مقرر، برای مطالبه مهریه باید به احرای ثبت اسناد مراجعه کرد.

  5. در اجرای ثبت اسناد باید استعلامات لازم برای اموال منقول و غیر منقول زوج اخذ گردد.

  6. پس از اخذ استعلام اموال زوج باید اموال مذکور توقیف شوند.

  7. سپس اموال توقیف شده به مزایده گذاشته شده و به فروش می رسند.

  8. در نهایت نیز مهریه از طریق فروش اموال در مزایده پرداخت می شود.

سریع ترین راه گرفتن مهریه

پیش از جاری شدن عقد مهریه با توافق طرفین تعیین و در سند ازدواج درج می گردد و سپس به محض انعقاد عقد زن مالک مهریه شده و می تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن داشته باشد؛ بنابراین هر زمان که بخواهد می تواند نسبت به مطالبه مهریه خود اقدام نماید. سریع ترین راه گرفتن مهریه شامل موارد زیر می باشد:

سریع تری راه های گرفتن مهریه

  1. درخواست توقیف اموال زوج:

ممکن است زوج پس از به اجرا گذاشتن مهریه توسط زن، اموال و دارایی خود را به فروش رسانده یا به دیگری منتقل کند. در این صورت زوجه نمی تواند مهریه خود را از اموال زوج وصول نماید. حال برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی زن می تواند تمامی اموال منقول و غیر منقول مرد را توقیف کند. به همین منظور نیز با استناد به ماده ۱۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی با ارائه دادخواست توقیف اموال، اموال و دارایی زوج توقیف خواهد شد.

  1. اجرای ثبت اسناد:

در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اسناد، زوجه می تواند با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر ازدواجی که در ابتدا عقد در آنجا جاری شده مراجعه کند تا اجراییه مهریه را صادر کنند. سپس این اجراییه به زوج ابلاغ می گردد و زوج مدت ۱۰ روز برای پرداخت مهریه فرصت خواهد داشت باقی مراحل گرفتن مهریه انجام می شوند.

  1. ممنوع الخروج کردن مرد:

اگر بعد از به اجرا گذاشتن مهریه مرد با خروج از کشور قصد فرار از پرداخت مهریه را داشته باشد خانم می تواند قبل از خروج مرد از کشور، ایشان را ممنوع الخروج نماید. در این حالت اجباری برای پرداخت مهریه به وجود می آید که زوج تنها در صورت پرداخت مهریه امکان خروج از کشور را خواهد داشت.

شرایط دریافت مهریه

برای دریافت مهریه داشتن شرایط زیر لازم است:

  • زوجه مهریه خود را نبخشیده باشد.

  • قبلا مهریه خود را نگرفته باشد.

  • برای ارائه دادخواست مهریه باید عقد دائم یا موقت جاری باشد.

  • در صورت فوت همسر، زوجه می تواند مهریه خود را از ورثه یا ماترک متوفی مطالبه نماید.

مدارک لازم برای گرفتن مهریه

برای وصول و گرفتن مهریه باید از طریق اداره ثبت اسناد و املاک اقدام کرد. مدارک لازم برای گرفتن مهریه عبارت است از:

  • کارت ملی و شناسنامه

  • عقدنامه یا رونوشت از آن

  • در صورت داشتن وکیل مهریه ، ارائه وکالتنامه نیز ضروری است.

لینک ورود به صفحه مشاوره با وکیل مهریه :

https://lawyerrezaabdolmohammad.com/lawyer-new-rules/

مدت زمان گرفتن مهریه

نمی توان زمان واحدی برای گرفتن مهریه تعیین کرد زیرا در پرونده های گوناگون روند رسیدگی به پرونده و وصول مهریه متفاوت خواهد بود. در حالت کلی کمترین زمان گرفتن مهریه برای پرونده های طلاق توافقی است که زوجین از قبل بر سر مقدار و نحوه پرداخت مهریه به توافق رسیده اند. در مقابل ممکن است مرد به هنگام مطالبه مهریه توسط زن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه دهد که در این صورت روند رسیدگی به پرونده خواهد بود و در نهایت نیز پرداخت مهریه به صورت اقساطی انجام می شود که تا سال ها به طول می انجامد.

به طور کلی زمان گرفتن مهریه به عواملی چون توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه و نوع طلاق بستگی دارد. همچنین در صورت استفاده از سریع ترین راه گرفتن مهریه می توان زمان وصول مهریه را کاهش داد. مسئله ای که هنگام گرفتن مهریه اهمیت دارد هزینه وکیل متخصص مهریه است که با توجه به میزان مهریه دریافت شده تعیین می گردد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.