۱۱ روش فوق العاده شستن تشک تخت طبی در منزل

0

نحوه شستن تشک تخت طبی به چه صورت است؟ هیچ می‌دانید که با درنظرگرفتن میانگین زمان خواب به مدت ۸ ساعت می‌توان گفت که هر فردی تقریباً ۳۰ درصد از عمر خود را صرف خواب می‌کند؟

شستن تشک‌ طبی فنری در نگاه اول کار دشواری به نظر می‌رسد به همین دلیل است که بسیاری از افراد بی‌خیال این کار شده‌اند یا اینکه روکش آن را هر چند وقت یکبار می‌شویند. ولی فقط اکتفا به شستشوی محافظ تشک کاری اشتباه است!

باید بدانید تشک‌ها از هر نوعی که باشند حداقل ۶ ماه یک‌بار باید شسته شوند؛ چراکه در طول ۸ ساعت خواب، پوست‌های مرده بدن، عرق، آلودگی، گردوغبار و… تشک را آلوده می‌کنند؛ پس برای پیشگیری از ورود این کثیفی‌ها به بدن و ایجاد هر نوع بیماری‌ها و آلرژی‌های پوستی باید به طور مرتب تشک شسته شود.

تشک طبی

روش اول: دستور یا راهنمای نگهداری تشک را بررسی کنید

قبل از شروع باید راهنمای تشک را مطالعه کنید. هیچ‌کسی بهتر از تولیدکننده از بایدها و نبایدهای کالای خودآگاه نیست؛ پس چنانچه تشک تختان دفترچه راهنما دارد، حتماً آن را بادقت کامل مطالعه کنید تا هیچ نکته را از قلم نیندازید.

روش دوم: ابزار نظافت را فراهم کنید

هر کار تجهیزات مربوط به خودش را دارد که تشک هم از این قاعده مستثنی نیست. مقدمات عملیات تمیزکاری را آماده کنید و به استقبال تمیزی‌ها بروید. فهرستی از ابزارهایی که برای نحوه شستشوی تشک تخت در خانه به آن احتیاج دارید عبارت‌اند از:

  • جاروبرقی
  • مواد شوینده ملایم یا مایع ظرف‌شویی
  • جوش‌شیرین
  • پارچه‌ای تمیز یا اسفنج
  • سرکه سفید
  • هیدروژن پراکسید
  • آب
  • یک فرچه دستی یا مسواک

روش سوم: شستنی‌ها را جدا کنید

در این گام از شیوه شستن تشک تخت طبی در خانه کلیه ملافه‌ها، روکش‌های تشک و بالش را جدا کرده و حتماً با آب گرم آن‌ها را به‌خوبی بشویید تا همه میکروب‌ها و آلودگی‌ها نابود شوند. درصورتی‌که می‌توانید علاوه بر شستشو با آب گرم، کلیه ملافه‌ها، رواندازها و حتی بالش‌ها را هم در دمای بالا خشک کنید.

روکش‌ها منبع بزرگ آلودگی‌ها هستند. پوست‌های مرده بدن، رطوبت و تعریق بدن، ‌آلودگی‌های پوست و لباس، ذرات گردوغبار و غذا فقط بخشی از مواردی بوده که در طول روز روی این روکش‌ها قرار می‌گیرند. اگر بتوانید اندکی محلول ضدعفونی‌کننده یا سرکه سفید را در ‌لباس‌شویی بریزید که خیلی عالی می‌شود.

روش چهارم: ‌تهویه از واجبات است

در گام چهارم باید پنجره اتاق را باز کنید. اگر که اتاقتان مجهز به دستگاه تهویه است، آن را روشن کنید. در این گام از نحوه شستن تشک تخت طبی در خانه اجازه دهید هوا کامل و اصولی جریان پیدا کند تا آلودگی‌ها و ‌بوهای نامطبوع را با خودش به بیرون ببرد.

روش پنجم: سیستم مکش فعال می‌شود

در این مرحله می‌توانید از جاروبرقی کمک بگیرید و به سراغ جمع‌آوری اولیه گردوغبار و ذرات روی تشک بروید. بهترین کار این است که لوله جاروبرقی را به‌صورت دَوَرانی حرکت دهید تا بتوانید به‌خوبی سطح تشک را تمیز کنید و کثیفی‌هایی چون مو، پوست‌ مرده و… را از سطح آن بردارید.

روش ششم: ‌جوش‌شیرین همه‌کاره است

باتوجه‌به اصول درست نحوه شستن تشک تخت طبی خود برای تمیزکردن آن از مواد شوینده قوی جلوگیری کنید؛ چون این مواد در بافت تشک نفوذ می‌کند و ریه‌های شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود؛ براین‌اساس:

  • به مقدار کافی پودر جوش‌شیرین را روی سطح تشک پخش کنید.
  • بعد از پاشیدن جوش‌شیرین به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید و به جوش‌شیرین فرصت دهید تا با مطلوبیت بیشتری کارش را درست انجام دهد.
  • برای خوش‌بو ترشدن، می‌توانید چند قطره از اسانس موردعلاقه‌تان را با جوش‌شیرین قاتى کنید و سپس روی تشک بپاشید؛ اما حواستان باشد که در این کار زیاده‌روی نکنید تا به مشکلات تنفسی گرفتار نشوید.

11 روش فوق العاده شستن تشک تخت طبی در منزل

روش هفتم: سیستم مکش را دوباره فعال کنید

بعد از گذشت مدت‌زمانی، ‌ زمان آن رسیده است که جوش‌شیرین را از سطح تشک برداشته و وارد مرحله بعد شوید؛ پس دوباره جاروبرقی را روشن کنید و این بار همه ذرات جوش‌شیرین را که تمام رطوبت و اسید‌های حاصل از تعریق را به خود جذب کرده‌اند از روی تشک بردارید.

برای این کار می‌توانید از برس گردگیر جاروبرقی هم استفاده کنید تا کلیه ذرات کامل برداشته شوند. تمامی درزها و لبه‌های تشک را به‌دقت با جارو تمیز کنید.

روش هشتم: به سراغ لکه‌ها بروید

اگر هر موقع لکه‌ای روی تشک به وجود آمد و سریعاً اقدام به‌ پاک‌‌کردنش کنید، کارتان خیلی راحت‌تر می‌شود و احتمال این‌که لکه به طور کامل پاک شود، خیلی بیشتر است. گاهی مواقع هم پیش‌ می‌آید که نمی‌توان در همان لحظه به پاک‌کردن لکه و سایر لکه‌ها اقدام کرد.

در صورت بی‌توجه بودن به لکه‌های کنونی به‌مرورزمان این لکه‌ها ماندگار می‌شوند و تمیز‌کردن آن‌ها برایمان مشکل‌سازتر می‌شود.

روش نهم: آن روی تشک را هم ببینید

در مرحله نهم از نحوه شستن تشک تخت طبی در خانه، باید به سراغ آن طرف تشک بروید. درصورتی‌که تشکتان دو‌طرفه است، آن را برگردانید و مرحله ۵ تا ۸ را از نو تکرار کنید تا اطمینان کسب کنید که هر دو طرف تشک تخت شما به‌خوبی پاک شده است. چنانچه تشک یک‌طرفه است، فقط زیر آن را جارو بکشید تا از همه طرف کامل تمیز شده باشد.

روش دهم: چارچوب‌ها را فراموش نکنید

حالا که از تمیز بودن تشک و روکش‌های آن اطمینان کسب کردید؛ پس بهتر است به سمت چارچوب تخت بروید و دستی به سر و روی آن هم بکشید تا کثیفی‌ها و ذراتی که امکان دارد در گوشه‌وکنار آن مخفی شده باشند، پاک‌سازی کنید. برای این کار به یک‌پارچه مرطوب و جاروی برقی نیاز دارید.

روش آخر: و اما در مرحله آخر دوباره تشک را پهن کنید

در مرحله آخر نوبت آن رسیده که روکش‌های تمیز را روی تشک قرار دهید و از تمیزی بی‌نظیر کار خود لذت کافی را ببرید؛ پس با خیال راحت روی تشکتان دراز بکشید و استراحت کنید.

پاک‌کردن انواع لکه‌ها از تشک طبی چگونه است؟

حالا که با مراحل شستن تشک تخت طبی آشنا شدید، بد نیست با هم به جنگ لکه‌های سرسختی برویم که با یک شستشوی ساده از تشک ما جدا نمی‌شوند.

چطور لکه ادرار را از تشک طبی پاک کنیم؟

لکه ادرار خیلی راحت می‌تواند به تشک نفوذ کند و باعث ایجاد بوی بد و ظاهری زشت شود. در این جا چند روش خانگی برای پاک‌کردن لکه و بوی بد ادرار را توضیح می‌دهیم که عبارت‌اند از:

  • ادرار اضافه را با حوله یا دستمالی جاذب خشک کنید.
  • سپس سریعاً ناحیه آلوده را با آب سرد بشویید.
  • محلولی با نسبت ۱ به ۱ از آب و سرکه سفید تهیه کنید و آن رو روی محل موردنظر اسپری کنید.
  • ۳۰ دقیقه به آن زمان دهید تا اثر خود را بگذارد و در مرحله پایانی نواحی آلوده شده را با آب سرد بشویید.
  • برای ازبین‌بردن بو مقداری جوش‌شیرین به محل موردنظر بپاشید و بعد از نیم ساعت با جاروبرقی تمیز کنید.

خرید بهترین تشک‌های طبی با رویال تشک

چطور لکه خون را از تشک طبی پاک کنیم؟

پاک‌کردن لکه خون از روی تشک طبی می‌تواند جزو نگرانی‌های بزرگی برای افراد باشد. اگر با این معضل روبه‌رو شدید جای هیچ نگرانی نیست! در این بخش چند ترفند ساده را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برایتان شرح داده‌ایم که شامل:

  • نواحی آلوده به خون را با آب کاملاً سرد بشویید، تأکید می‌کنیم با آب کاملاً.
  • یک محلول با نسبت ۱ به ۱ از آب و نمک را آماده کرده و به ناحیه موردنظر بپاشید.
  • به مدت ۲۰ دقیقه به محلول فوق فرصت دهید تا اثر خود را بگذارد و پس از آن با آب سرد آبکشی کنید.

چطور لکه چای یا قهوه را از روی تشک طبی پاک کنیم؟

چنانچه لیوان چای یا قهوه شما روی تشک ریخت، حتماً در سریع‌ترین زمان قبل از جذب‌شدن، آن را با حوله‌ یا پارچه‌ جاذب آب از روی تشک پاک کنید.

  • محلول مایع ظرف‌شویی و آب را با اسفنجی تمیز روی لکه بمالید و ماساژ دهید.
  • پس از گذشت ۱۰ دقیقه تشک را با آب سرد شستشو دهید.
  • قراردادن لک چای و قهوه در برابر آفتاب می‌تواند آن را به‌سرعت کم‌رنگ کند و از بین ببرد.

چطور لکه چربی را از روی تشک طبی پاک کنیم؟

حتماً می‌دانید که ۲ حلال قوی چربی، صابون و مایع ظرف‌شویی هستند؛ پس برای پاک‌کردن این لکه از روی تشک محلولی از آب و صابون یا آب و مایع ظرف‌شویی آماده کنید و محل موردنظر را با آن شستشو دهید.

چطور لک جوهر را از روی تشک طبی پاک کنیم؟

شاید باورتان نشود؛ ولی استفاده از چند ماده غذایی در دسترس می‌تواند جوهرِ روی تشک را پاک کند. همچنین آبلیمو که یک سفیدکننده طبیعی است، می‌تواند در کم‌رنگ‌شدن و نهایتاً پاک‌شدن لکه جوهر به شما کمک زیادی کند.

شیر خوراکی هم با آنزیم‌هایی که در خود دارد، می‌تواند به پاک‌کردن لکه جوهر کمک شایانی بکند. نمک نیز یک ماده مؤثر در پاک‌کردن هر نوع لکه از جمله لکه جوهر است.

ترفندهای بسیار مهم برای تمیز نگه‌داشتن تشک طبی

برای این که تعداد دفعات تمیزکردن و انجام مراحل چگونگی شستن تشک تخت طبی در خانه را محدودتر کنید چند نکته را در این زمینه برایتان ارائه داده‌ایم که مطمئناً به شما کمک زیادی خواهد کرد:

  • حواستان به لکه‌ها باشد: اگر به‌محض این‌که لکه‌ای رو تشک ریخت و متوجه آن شدید، می‌توانید سریع و السیر آن را پاک کنید. درصورتی‌که لکه خیس باشد و بماند، ممکن است به تشکتان آسیب برساند.
  • جاروبرقی را فراموش نکنید: تقریباً هر ۲ هفته یک‌بار به سراغ گام پنجم از نحوه شستن تشک تخت بروید و با جاروبرقی کامل تشک خود را از ذرات آلودگی‌ها پاک‌سازی کنید.
  • شست‌وشوی مداوم روکش‌ها را از فراموش نکنید: حداقل ۲ بار در ماه ملافه و روکش‌ها را بشویید تا محیط استراحتتان را تمیز و بهداشتی نگه ‌دارید.
  • محافظ تشک ضدآب: خرید محافظ تشک ضدآب برای جلوگیری از نفوذ هر گونه مایعات به تشک را در فهرست خرید خود قرار دهید.
  • غذا و نوشیدنی تا حتی‌الامکان ممنوع: البته که یکی از لذت‌بخش‌ترین کار در زندگی، لم‌دادن روی تخت و خوردن غذا روی آن است؛ ولی همین لذت می‌تواند آلودگی تشک شما را چندین برابر کند و باعث شود که در فواصل زمانی کم‌تری گام‌های نحوه شستشوی تشک تخت را تکرار کنید.
  • درجه دما را کنترل کنید: میکروب‌ها علاقه فراوانی به محیط گرم و مرطوب دارند؛ چون در چنین محیطی به‌خوبی رشد و افزایش پیدا می‌کنند؛ ازاین‌رو تا می‌توانید دمای اتاق را کاهش دهید تا خیلی هم خوش به حال آ‌ن‌ها نشود!

تولید انواع تشک‌ طبی ارتوپدیک

خرید بهترین تشک‌های طبی با رویال تشک

امروزه اگر قصد خرید انواع تشک‌ها را داشته باشید، در همه سطح شهر نام پر آوازه تشک‌های رویال به گوشتان خورده است. این مجموعه با سال‌ها تجربه و فعالیت در زمینه تولید انواع تشک‌ طبی ارتوپدیک، تشک طبی فوم و همچنین محافظ تشک و انواع بالش‌ها گام مهمی در صنعت محصولات خواب برداشته است.

شرکت تشک رویال در سرتاسر جهان آماده هرگونه خدمات‌رسانی و توزیع محصولات بسیار باکیفیت بر اساس نیاز و سلیقه مشتریان گرامی است. این نمایندگی محصولات خود را با گارانتی معتبر عرضه کرده و سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.