راهنمای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام در مناطق گرمسیری

0

کاشت هر نوع درخت میوه در هر منطقه با شرایط آب و هوایی خاص شرایط و ضوابط خاص خود را دارد، در کشور ما ایران بسیاری از شهرها و استان­های کشور دارای آب و هوای گرمسیری و یا معتدل گرمسیری هستند و بنابراین بسیاری از باغداران در این شهرها باید احداث باغ خود را با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در این شهر انجام دهند، در این خبرنامه شما را با شرایط و ضوابط کلی کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام در مناطق گرمسیری آشنا می­کنیم.

آماده سازی زمین در مناطق گرمسیری برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام

اولین کاری که هر باغدار در زمان احداث باغ باید انجام دهد آماده سازی و اصلاح زمین برای کاشت نهال است، آماده سازی زمین از اصلاح خاک زمین مورد نظر گرفته تا حفر چاله را در بر می­گیرد و باغداران باید این کار را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و نیازهای خاص نوع درخت میوه ی خود انجام دهند.

با توجه به اینکه چه نوع درخت میوه ای را قرار است بکارید و با توجه به اینکه قرار است چه سیستم آبیاری داشته باشید زمین را برای کاشت نهال آماده می­کنید، به عنوان مثال نحوه­ی آماده سازی زمین در کاشت دیم بادام با نحوه­ی آماده سازی زمین در کشت آبی بادام با هم متفاوت خواهد بود.

فارغ از نوع کاشت دیم و آبی مهم­ترین نکته­ای که در زمان آماده سازی زمین باید به آن توجه داشته باشید وضعیت و شرایط خاک است که باید برای کاشت نهال زردآلو، آلو و بادام مساعد باشد، بهترین نوع بافت خاک بافت خاک لومی است که بافتی نیمه سبک داشته و زمانی که خاک را در دست فشار می­دهید تبدیل به گلوله ای نرم و از هم جدا شدنی می­شود.

اسیدیته­ی خاک در سه نوع باغ بهتر است خنثی باشد اما بادام را می­توانید در خاک کمی قلیایی نیز بکارید، میزان شوری و قلیایی بودن خاک باید حتما با آزمایش خاک سنجیده شده و در صورت بالا بودن شوری و قلیایی بودن خاک این دو مورد حتما باید قبل از احداث باغ زردآلو، آلو و بادام اصلاح شود.

در نظر داشته باشید که شوری و قلیایی بودن خاک کشاورزی در بسیاری از مناطق در کشور ما ممکن است از منبع آب نیز ناشی شده باشد، به این معنا که استفاده از منبع آب شور و قلیا طی سالیان متوالی سبب بالا رفتن شوری و همچنین میزان آهک در خاک می­شود، بنابراین توصیه می­شود در زمان احداث باغ آزمایش آب از منبع آب مورد نظر نیز صورت بگیرد.

نکته­ی دیگر در مورد شرایط خاک میزان مواد و عناصر غذایی در خاک است، میزان عناصر غذایی در خاک را نیز با استفاده از آزمایش ش خاک می­توان فهمید و با استفاده از نتیجه­ی آزمایش می­توانید بفهمید که چه کودی و به چه میزان باید در زمان کاشت نهال مورد استفاده قرار دهید.

در آخر چاله زنی در زمین باید انجام شود، چاله زنی را بهتر است پس از انتخاب نوع درخت میوه و رقم انجام دهید، چرا که فاصله­ی مناسب برای کاشت ارقام مختلف و در شریط مختلف و البته با توجه به شیب زمین کمی متفاوت بوده و بنابراین توصیه می­شود پس از دریافت مشاوره از مشاوران فروش نهال زردآلو، آلو و بادام اقدام به حفر چاله در زمین خود با فاصله­ی مناسب کنید.

انتخاب رقم مناسب زردآلو، آلو و بادام برای مناطق گرمسیری

با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در مناطق گرمسیری در زمان احداث باغ در این مناطق باید رقمی را انتخاب کنید که در این شرایط آب و هوایی بتواند بیشترین سود دهی را برای شما داشته باشد، ارقامی که نسبت به گرمای تابستان متحمل باشند و همچنین مقاومت نسبی نسبت به شرایط خشکی و کم آبی داشته باشند.

در زمان خرید نهال بادام با ارائه­ی شرایط آب و هوایی منطقه ی خود به کارشناسان فروش می­توانید بهترین و مناسب ترین رقم­ها را برای باغ خود انتخاب کنید، در مناطق گرمسیری به ندرت مشکل سرما و یخ بندان در زمستان و همچنین سرما زدگی بهاره به وجود می­آید اما بیشتر با مشکل گرما در تابستان و البته هجوم آفات منطقه ی گرمسیری مواجه می­شوید.

آفاتی مانند پوستخوارها و چوبخوارها که به واسطه­ی گرما و تنش خشکی بیشتر به درختان حمله می­کنند و آفات پلی سیکلی مانند نواع شته­ها و به ویژه کنه­ی بدقلق تارعنکبوتی که در مناطق گرمسیری خسارت زیادی به بار می­آورند، بنابراین با خرید نهال مقاوم به آفات و بیماری­ها در این مناطق هزینه­ی کنترل آنها را برای خود کاهش دهید.

بیشتر بدانید: مراقبت ­های لازم برای کاشت و رشد نهال­ های زردآلو، آلو و بادام در شرایط خاص

 

بهترین سیستم آبیاری برای احداث باغ زردآلو، آلو و بادام در مناطق گرمسیری

در مناطق گرمسیری کشور معمولا با کاشه بارندگی و کاهش منابع آبی در چاه­ها و قنات­ها رو به رو هستیم و از طرفی گرمای هوا در تابستان باغداران را با معزل تنش خشکی درختان و متعاقبا ضعف و کاهش باردهی از یک سو و از سویی افزایش هجوم آفات و بیماری­ها از سویی دیگر مواجه می­سازد.

بنابراین استفاده از سیستم آبیاری که کمترین تنش خشکی را در باغات ایجاد کند و بتواند اتلاف آب کمتری در مناطق گرمسیری داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد، از سویی استفاده از ارقام متحمل به کم آبی و خشکی مانند نهال بادام آذر خوشه ای می­تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

اما به هر حال در مناطق گرمسیری استفاده از انواع سیستم آبیاری تحت فشار مانند قطره­ای رو سطحی، قطره ای زیر سطحی و سیستم آبیاری بابلر می­تواند برای شما بسیار مناسب باشد.

اهمیت مالچ پاشی در باغات زردآلو، آلو و بادام در مناطق گرمسیری

در مناطق گرمسیری به دلیل گرمای هوا در تابستان آب به سرعت از سطح خاک خشک می­شود و بنابراین باید دور آبیاری را کوتاه کرد اما کمبود منابع آبی در این مناطق را نیز باید در نظر گرفت و به همین دلیل مالچ پاشی در این مناطق اهمیت بیشتری پیدا می­کند.

بنا به دلایل گفته شده بهتر است از مالچ پاشی به منظور کاهش تبخیر آب از سطح خاک استفاده شود، مالچ پاشی همچنین جلوی رشد علف­های هرز و جذب آب توسط آنها را می­گیرد و از این طریق نیز صرفه جویی زیادی در منابع آب می­کند.

کلام آخر

با توجه به شرایط و ضوابط خاصی که برای احداث باغ در مناطق گرمسیری باید در نظر گرفته شود اهمیت دریافت مشاوره در این زمینه بسیار مشهود است، باغداران بهتر است از کارشناسان خبره­ای که در نهالستان­های معتبر کشور مانند نهالستان پالیز نهال حضور دارند مشاوره دریافت کرده و علاوه بر دریافت قیمت نهال زردآلو، آلو و بادام مقاوم به شرایط گرمسیری در رابطه با آماده سازی زمین و سایر شرایط احداث باغ در این مناطق نیز مشاوره دریافت کنند.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.