راهنمای خرید سکه طلا؛ نکات مهم خرید سکه در ۱۴۰۳

0

از جمله خریدهایی که قبل از انجام آن باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید، خرید سکه طلا است. تفاوتی هم نمی‌کند که قصد شما از این خرید برای پس انداز باشد یا برای سرمایه گذاری. شما باید شناخت خوب و درستی از انواع سکه و بازار آن داشته باشید تا بتوانید طبق نیاز خود یک خرید خوب داشته باشید. بنابراین، یک راهنمای خرید سکه جامعی را فراهم کرده‌ایم و قصد داریم به سؤالات و ابهامات متداول مشتریان بازار سکه پاسخ دهیم. برای مثال سکه امامی بهتر است یا سکه بهار آزادی؟ نکات خرید سکه پارسیان چیست؟ تفاوت سکه بانکی و سکه غیربانکی چیست؟ از کجا سکه اصل خریداری کنیم؟ اگر سکه‌ای که خریداری کردیم تقلبی بود چکنیم؟

راهنمای جامع خرید سکه

سکه طلا و انواع آن

سکه‌های طلا در بازار، با عیارهای متفاوت و همچنین در انواع وزن‌های مختلف ضرب می‌شوند. و بنابر مشخصات آن سکه قیمت گذاری می‌شوند. البته بانک مرکزی، مرجع اصلی قیمت گذاری هر نوع سکه می‌باشد. بنابراین تعیین کننده قیمت نهایی، مالیات و حق ضرب انواع سکه، بانک مرکزی می‌باشد.

سکه طرح قدیم یا سکه بهار آزادی

به سکه‌هایی که بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند. در اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه‌های طلا با نام حضرت علی و عبارت بانک ملی ایران در یک طرف و در طرف دیگر تصویر حرم امام رضا و عبارت اولین بهار آزادی ضرب شد. قطر سکه طرح قدیم یا سکه بهار آزادی ۲۲ میلی متر و وزن آن (عیار ۹۰۰) ۸٫۱۳۳ گرم می‌باشد. البته به لحاظ ظاهری سکه ربع بهار آزادی، سکه نیم بهار آزادی و سکه تمام بهار آزادی شبیه به هم هستند و تنها در وزن و اندازه با هم تفاوت دارند. برای چک کردن قیمت سکه امامی یا بهار آزادی هنگام خرید، کافی است به تابلو آنلاین طلا فروشی که به آن مراجعه کردید دقت کنید.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای انواع سکه بهار آزادی، می‌توانید اپلیکیشن قیمت طلا تابان گوهر را دانلود کنید.

سکه طرح جدید یا سکه امامی

به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ ضرب می‌شوند، سکه طرح جدید یا سکه امامی می‌گویند. طرح روی این سکه‌ها در یک طرف تصویر امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی و در طرف دیگر تصویر حرم امام رضا می‌باشد. قیمت سکه طرح جدید، تعیین کننده نرخ بازار است. و بر روی سایر سکه‌ها مانند سکه یک گرمی، ربع سکه و نیم سکه نیز تأثیر دارد. قطر سکه طرح جدید یا سکه امامی ۲۲ میلی متر و وزن آن (عیار ۹۰۰) ۸٫۱۳۳ گرم می‌باشد. وزن سکه‌های طرح جدید و طرح قدیم هردو یکسان می‌باشد و فقط در سال ضربشان تفاوت دارند.

خرید سکه امامی

نیم سکه

نیم سکه، سکه‌ای با وزن ۴٫۰۶۶ گرم (با عیار ۹۰۰) و قطر ۱۹ میلی متر می‌باشد. شکل ظاهری نیم سکه حدوداً با سکه تمام بهار آزادی مشابه می‌باشد. و صرفاً در قطر و وزن متفاوت هستند.

ربع سکه

ربع سکه، سکه‌ای با وزن ۲٫۰۳۲۲۵ گرم (با عیار ۹۰۰) و قطر ۱۴ میلی متر می‌باشد. ربع سکه تقریباً با سکه تمام بهار آزادی مشابه می‌باشد. و فقط در وزن و قطر تفاوت دارند. نکته قابل توجه این است که به طور معمول ربع سکه نسبت به نیم سکه و سکه تمام، حباب سکه بیشتری دارد. و همچنین در بازار تقاضای بیشتری نسبت به بقیه سکه‌ها دارد.

سکه یک گرمی

ضرب سکه‌های یک گرمی اولین بار در سال ۱۳۹۰ انجام شد. علت به وجود آمدن این نوع سکه هم این بود که با افزایش قیمت سکه و کاهش قدرت خرید، مردم برای اموری مثل پس انداز، هدیه دادن و… به خرید سکه پارسیان روی آورده بودند. به همین علت بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا و سکه، تصمیم به ضرب سکه‌هایی با عیار بیشتر نسبت به سکه پارسیان با وزنی ثابت نمود. وزن این سکه‌ها دقیقاً ۱٫۰۱ گرم (با عیار ۹۰۰) و قطر آن‌ها ۱۳٫۳ میلی متر است. این اقدام بانک مرکزی جوابگوی نیاز افرادی بود که به دنبال خرید سکه یک گرمی با قیمت مناسب‌ و عیار بیشتر نسبت به پارسیان بودند. (چرا که سکه‌های پارسیان ۱۸ عیار می‌باشند.)

سکه پارسیان

با افزایش قیمت سکه در طول سال‌های گذشته، سکه‌های پارسیان پا به عرصه بازار طلا و سکه گذاشتند. وزن سکه‌های پارسیان از ۰٫۰۲ گرم (۲۰ سوت) شروع می‌شود تا وزن بالاتر. زیرا کاربرد این سکه‌ها بیشتر برای هدیه دادن است. (همچنین بهتر است بدانید عیار سکه‌های پارسیان ۱۸ می‌باشد.) قیمت این سکه‌ها بر اساس قیمت روز یک گرم طلای ۱۸ عیار، به علاوه اجرت و کارمزد ساخت آن محاسبه می‌شود. در اصل سکه پارسیان یک قطعه طلا می‌باشد و جزو مسکوکات محسوب نمی‌شود. اما به این علت که ظاهر آن شبیه سکه می‌باشد، در بازار آن را به عنوان سکه پارسیان می‌شناسند. برای چک کردن قیمت سکه پارسیان امروز نیز، می‌توانید به وبسایت تابان گوهر مراجعه کنید.

تفاوت خرید سکه غیر بانکی و سکه بانکی

به سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، سکه‌ بانکی گفته می‌شود. سکه‌هایی غیر بانکی، متفرقه محسوب می‌شوند و تضمینی برای اصالت آن‌ها نیز وجود ندارد. اما از کجا می‌توان سکه‌های غیر بانکی را از سکه بانکی تشخیص دهیم؟ این امر توسط افراد معمولی یا حتی افراد کمی حرفه‌ای هم قابل تشخیص نیست! تنها سکه فروش‌ها و طلافروشان بسیار با تجربه از عهده این کار برمی‌آیند. چرا که این دو مدل سکه در عیار و وزن طلا ، خیلی شبیه هم هستند. هنگامی که می‌خواهید یک سکه غیر بانکی را بفروشید، ممکن است متضرر شوید. چون خریدار سکه فقط پول طلای موجود در آن را به شما پرداخت می‌کند.

چرا خرید و فروش سکه فاکتور ندارند؟

از گذشته تا به امروز، فروش و خرید سکه بدون فاکتور انجام می‌شود. چون سکه‌ها توسط بانک مرکزی و به صورت قانونی ضرب می‌شوند. در ادامه بانک مرکزی بسته‌های صدتایی سکه به طلا فروشان یا سکه فروشان می‌فروشد. در پایان این سکه‌ها در بازار به مشتریان عرضه می‌شوند. فروشندگان هم مبلغ کمی را به عنوان سود فروشگاه طلا، به قیمت سکه اضافه کنند. به همین علت دیگر فاکتور برای سکه به خریدار داده نمی‌شود.

چگونه می‌توانیم اگر سکه ای تقلبی بود، آن را پیگیری کنیم؟

سکه‌هایی که بانک مرکزی ضرب می‌کند، همگی بانکی هستند و از اعتبار کامل هم برخوردارند. اما نکته حائز اهمیت این است که با گران و لحظه ای شدن قیمت سکه، اگر فاکتوری داده نشود، از اصالت سکه چگونه می‌توان مطمئن شد. علی الخصوص در این روزها که بازار تقلب برای سودجویان باز و گسترده است. در صورتی که شما از واحدهای دارای جواز فعالیت، سکه‌های خود را خریداری کرده باشید. در چنین وضعیتی جایی برای هیچ نگرانی وجود ندارد. پس پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید سکه حتماً به واحدهای صنفی مجاز مراجعه کنند. در این صورت هم از اصالت و هم از قیمت سکه مطمئن می‌شوید.

تفاوت بین سکه‌های بدون وکیوم با سکه‌های وکیوم‌دار

داستان وکیوم‌ کردن سکه حدوداً به ۲۰ سال پیش می‌رسد. در آن زمان، سکه فروشان معتبر هنگامی که می‌خواستند یک سکه‌ای را بفروشند، همراه با سکه، کارت ویزیت خود را به خریدار می‌دادند تا او را از اصالت و بانکی بودن سکه مطمئن کنند. خریدار هم این کارت ویزیت دریافتی را به عنوان فاکتور آن سکه در نظر داشت. اما مدتی نگذشته بود که طلافروشان این به این فکر افتادند که کارت‌های ویزیت خود را به همراه سکه پرس کنند. و گفتند که سکه‌هایی بدون وکیوم فاقد اعتبار هستند. در ادامه هم مردم تصور کردند که خرید سکه‌هایی وکیوم دار اعتبار بیشتری دارد.

نحوه خرید سکه از طلا فروشی

از کجا سکه اصل و معتبر بخریم؟

در این روزها که قیمت سکه نجومی شده است، بسیار مهم است که خرید سکه از کجا انجام شود. همچنین باید مطمئن شد که هزینه ای که برای خرید سکه انجام می‌شود، برای خرید سکه تقلبی نبوده است. پیشنهاد می‌شود برای خرید سکه به طلا فروشان و سکه فروشان زیر نظر اتحادیه طلا و جواهر و دارای پروانه کسب مراجعه کنید. در صورت به وجود آمدن هر مشکلی، می‌توانید از طریق اتحادیه طلا و جواهر پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

قیمت طلا و مسکوکات را در وبسایت خود نیز داشته باشید

اگر به دنبال یک راه منحصر به فرد برای ارائه قیمت لحظه‌ای و دقیق طلا، سکه و ارز در وبسایت خود هستید، ما به شما پیشنهاد می‌دهیم از خدمات وب‌سرویس نرخ طلا تابان گوهر استفاده کنید. ما این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که با دریافت یک فایل JSON، به راحتی نرخ لحظه‌ای طلا، سکه و ارز را دریافت کنید. از طریق این سرویس، شما می‌توانید طلا و جواهرات خود را با قیمت‌های به روز و لحظه‌ای در وبسایت خود به فروش برسانید و تجارت خود را گسترش دهید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.