فنگ شویی برای خلق خانه ای سالم و شاد

0

محیط خانه می تواند بر سلامت و شادی شما تاثیر بگذارد. با در نظر داشتن این موضوع از خود بپرسید که وقتی وارد خانه تان می شوید، چه احساسی دارید؟ خوشحال هستید؟ احساس راحتی می کنید؟ در دنیای پرشتاب امروزی، ضروری است که با خلق انرژی مثبت در خانه خود، آن را تبدیل به مکانی کنید که پذیرای شما باشد و در آن بتوانید، انرژی خود را بازیابی کنید. همراه باشید با راهکارهای “نورا اعزاز” مشاور و مدرس فنگ شویی شایگان برای ایجاد خانه ای سالم تر و شادتر

شادی از خانه شروع می شود

نورا می گوید: یکی از مراجعانم شش ماه بعد از فوت مادرش، به خانه مادری نقل مکان کرد. او دوران سختی را در آن خانه سپری می کرد. ماه اول برایش غیر قابل تحمل بود. غرق در غم و اندوه بود و خانه خانوادگی او تاریک، به هم ریخته و راکد بود. او می دانست که مرحوم مادرش نمی خواهد او و اعضای خانواده اش را پس از مرگش، در افسردگی کامل ببیند. از این گذشته، او و خانواده اش خاطرات خوش بسیاری را در آن خانه تجربه کرد و او مطمئن بود که مادرش نمیخواست این لحظات و خاطره ها نادیده گرفته شوند.

توصیه هایی به او کردم که از دل آن می توان به 9 راه آسان فنگ شویی ، برای خلق خانه ای شاد و سالم اشاره کرد. این روشها برای همه قابل تعمیم است. او تصمیم گرفت فضای مثبتی در خانه خود ایجاد کند.

کار آسانی برای او نبود و حدود پنج ماه طول کشید تا در نهایت با روال جدید حس آرامش بیشتری تجربه کند. اما ارزشش را داشت. نه تنها میراث مادرش را با تبدیل آن به مکانی شاد، ارج نهاد، بلکه در خانه احساس بهتری داشت.

برخی فکر می کنند سفر به آنها آرامش می دهد، اما این یک راه حل موقت است. شادی از خانه شروع می شود، جایی که بیشترین زمان را در آن سپری می کنید. اگر به هر دلیل احساس رکود، ناخشنودی و یکنواختی دارید، از شما میخواهم این 9 مرحله ساده را دنبال کنید تا فضای مثبتی در خانه خلق کنید.

فنگ شویی برای خانه ای سالم و شاد

9 روش فنگ شویی برای خانه ای شاد و سالم

در اینجا “نورا اعزاز” مشاور فنگ شویی، نکاتی را بیان می کند برای تبدیل خانه تان به مکانی شاد و سالم برای شما و خانواده تان.

1. رفع انباشتگی

رفع انباشتگی یکی از مهمترین قوانین فنگ شویی خانه است.جمع کردن وسایل در طول سالها و عدم رسیدگی آنها خانه را بسیار شلوغ می کند. این انباشتگی فیزیکی باعث ناراحتی شما خواهد شد. اگر تصور کنید همه چیز در خانه‌تان با رشته‌ای نامرئی به شما متصل است، چیزهای زیادی شروع به گره خوردن می‌کنند و انرژی شما را تخلیه می‌کنند.

رفع انباشتگی ممکن است کاری طاقت فرسا به نظر برسد، اما من یک نکته آسان دارم که می تواند به شما در شروع کار کمک کند. ابتدا با خلاص شدن از شر این 10 مورد روزمره شروع کنید !

  1. غذاها، داروها و مکمل های تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید
  2. سطل زباله را خالی کنید
  3. هر چیز ناقصی که بخش های گم شده دارد، رد کنید
  4. از شر وسایل آرایشی تاریخ گذشته خلاص شوید
  5. وسایل برقی شکسته/ قدیمی را دور بریزید
  6. دی وی دی یا سی دی ها را دور بیندازید یا اهدا کنید
  7. از شر روزنامه ها، مجلات قدیمی و نامه های ناخواسته خلاص شوید
  8. موارد اضافی و تکراری که بیش از حد نیاز شماست (فنجان، قاشق، ظروف و …) اهدا کنید
  9. بسیاری از ما لباس هایی داریم که دیگر مناسب ما نیستند. لباس ها و ملحفه های قدیمی را اهدا یا بازیافت کنید
  10. چیزهایی که هرگز استفاده نمی کنید و نگه داشتن آن به زندگی شما کمکی نمی کند. کفش های تنگ و ناراحت کننده، قاب های خالی، کتابهایی که هرگز قصد خواندن آنها را نداشته اید و هدایای مجانی.

داشتن وسایل بیش از حد و سازماندهی نکردن آن چیزی بیش از ایجاد یک آشفتگی است و بر سطح استرس و سلامت روان تأثیر می گذارد.

یک مطالعه خواب در سال 2015 توسط محققان دانشگاه سنت لارنس نشان داد که اتاق خواب های نامرتب و دارای انباشتگی بر کیفیت خواب تأثیر منفی می گذارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ توسط محققان دانشگاه‌های کرنل و سیراکوز نشان داد که آشپزخانه‌های نامرتب مردم را به انتخاب غذاهای ناسالم ترغیب می‌کند .

و این تمام ماجرا نیست. تحقیقات انجام شده در سال 2009 نشان داد که مادرانی که در محیط های به هم ریخته خانه زندگی می کنند نسبت به مادرانی که در فضاهای سازمان یافته تر زندگی می کنند، سطوح بالاتری از هورمون استرس کورتیزول دارند.

بنابراین رفع انباشتگی فقط یک حرکت نمایشی نیست و می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

2. سازماندهی

بعد از رفع انباشتگی نوبت به سازماندهی می رسد. نظم و فنگ شویی آنقدر رابطه نزدیکی دارند که می توان از فنگ شویی به عنوان طراحی نظم نام برد. تا حد امکان سعی کنید وسایل را در کشوها و کابینت ها قرار دهید تا از شلوغی بصری جلوگیری شود.

چیزهای مشابه را در فضاهای ذخیره سازی کنار هم قرار دهید. به عنوان مثال یک کشو برای شارژر و وسایل الکترونیکی، یک کشو برای ملحفه های رومیزی و حوله ها، یک کشو برای دی وی دی ها و غیره.

وسایلی که بیشتر استفاده می شوند را در مکان های با دسترسی آسان نگهداری کنید. وسایلی مانند لباس زمستانی که کم استفاده می شوند را می توان در هر جایی نگهداری کرد.

منظم بودن فضای مثبتی را در خانه ایجاد می کند زیرا زندگی ما آسان تر می شود. همچنین نظم باعث ایجاد حس کنترل و تسلط بیشتر در زندگی می شود. در مورد نحوه سازماندهی راحت باشید و مطابق سبک زندگی خود آن را انجام دهید.

3. پاکسازی

بعد از رفع انباشتگی و سازماندهی ، نوبت به از بین بردن گرد و غبار، کثیفی و میکروب‌ها از سطوح مختلف می رسد. برای داشتن یک محیط زندگی مثبت و پرانرژی، می توانید نکات نظافتی زیر را به روش فنگ شویی در نظر بگیرید

پنجره خود را تمیز و براق نگه دارید. نور مستقیم خورشید و هوای تازه در داخل اتاق ها می تواند انرژی مثبت به همراه داشته باشد. بنابراین، پنجره ها و پرده های خود را به طور منظم تمیز نگه دارید.

به مناطق پنهان توجه کنید. این واقعیت را نمی توان انکار کرد که انرژی منفی در مناطق کثیف و راکد که اغلب از دید ما دور هستند وجود دارد. اگر خانه خود را به روش فنگ شویی تمیز می کنید، گرد و غبار انباشته شده از بالای کمدها، قفسه ها، مبلمان، راهروها، پشت یخچال و غیره را از بین ببرید.

پیشنهاد می کنم اگر در هر یک از این مراحل مقاومت دارید، به یکباره دست به کار نشوید. بلکه سعی کنید به جای اهداف کلی، آنها را خرد کنید و از بخش های کوچک اقدام کنید. برای مثال فقط از یک کشو شروع کنید و تا این مرحله را تمام نکرده اید سراغ بخش های دیگر نروید که دچار سردرگمی نشوید.

4. تهویه خانه

هوای تازه در خانه برای سلامتی ما بسیار مفید است. هوای تازه می تواند فشار خون و ضربان قلب ما را بهبود بخشد، سیستم ایمنی قوی تر را تقویت کند و سطح سروتونین بالاتری را تشویق کند که خلق و خوی را بهبود می بخشد!

علاوه بر این، کشیدن پرده یا پرده و باز کردن پنجره ها نور طبیعی را به داخل می دهد. این یک مزیت دیگر است زیرا نور خورشید به تقویت روحیه ما کمک می کند!

فرقی نمی کند که در کدام فصل هستید، باز کردن پنجره ها و تهویه منظم خانه همیشه ایده خوبی است. در فنگ شویی یکی از راه های آوردن انرژی به خانه، هوای تازه است.

5. رایحه در خانه

آیا تا به حال دقت کرده اید که چگونه بلافاصله در یک اسپا یا یک هتل احساس آرامش می کنید؟ به این دلیل است که آنها قدرت رایحه را درک می کنند.

ایجاد بوی خوب در خانه یک روش مقرون به صرفه و آسان برای ایجاد یک فضای مثبت در خانه است. یک رایحه عالی آرامش بخش و دلپذیر است و اینها ویژگی هایی هستند که شما در خانه خود می خواهید!

رایحه با تأثیرگذاری بر انرژی یک فضا، نقش حیاتی در فنگ شویی دارد . عطرها را می توان به صورت استراتژیک برای تقویت یا متعادل کردن انرژی های خاص و ایجاد فضای هماهنگ تر استفاده کرد. از رایحه ها و عطرهایی استفاده کنید که آنها را دوست دارید و حس خوبی برایتان ایجاد می کند.

6. استفاده از گیاهان سبز

مطالعه اخیر هاروارد ثابت کرد که گیاهان می توانند عمر ما را افزایش دهند و سلامت روان ما را بهبود بخشند، همچنین فضای سبز در داخل خانه شما نیز با حذف سموم و تولید اکسیژن تازه باعث بهبود کیفیت هوا می شود.

گیاهان هوایی را که تنفس می‌کنیم سالم‌تر می‌کنند، اما عنصر زنده‌ای را نیز به فضاهای ما اضافه می‌کنند و گوشه‌های خالی خانه‌های ما را نیز به خوبی پر می‌کنند.

در فنگ شویی گیاهان انرژی یک فضا را بالا می‌برند، بنابراین بهتر است تعداد زیادی از آن در اتاق خواب نداشته باشیم، تا خواب بهتری تجربه کنیم.

7. جاگذاری دوباره مبلمان

یکی دیگر از راه های آسان برای ایجاد فضای مثبت در خانه، چیدمان مجدد مبلمان خانه است.

ممکن است سالها مبلمانی داشته باشید که همانقدر که زیبا به نظر می رسند، بعضی وقتها حس یکنواختی و تکراری دارند.

به جای اینکه پول بیشتری خرج کنید، سعی کنید مبلمان خانه خود را دوباره مرتب کنید. چیدمان مجدد مبلمان می تواند جرقه خلاقیت را برانگیزد و به فرد کمک کند تا تغییر را در آغوش بگیرد.

یکی از دوستانم وقتی روکش صندلی راحتی مورد علاقه اش را عوض کرد، تأثیر قابل توجهی بر ظاهر فضای نشیمن او گذاشت. اگر چه صندلی در همان نقطه باقی ماند، اما یک تغییر کوچک، تاثیر بزرگی در روشن کردن اتاقش و بالا بردن روحیه او داشت.

در اجرای فنگ شویی به روش صحیح، ما قصد نداریم که هزینه زیادی کنیم و وسایل جدیدی به فضا اضافه کنیم، بلکه هدف فنگ شویی ایجاد هارمونی و هماهنگی هست حتی با یک تغییر کوچک مانند چیدمان مجدد یک فضا.

8. انتخاب رنگ

مطالعات نشان داده اند که رنگ ها می توانند بر اشتها، دمای بدن، خلق و خوی و همچنین سطح انرژی تاثیر بگذارند. در حالت ایده آل باید ترکیبی از رنگ های سرد و گرم را برای ایجاد تعادل داشته باشید.

در فنگ شویی رنگ مناسب هر بخش را بر اساس جهت جغرافیایی، کاربری فضا، یین و یانگ و پنج عنصر در نظر می گیرند که بحث مفصلی دارد، در ادامه به معرفی رنگ های شاد و انرژی بخش میپردازیم.

رنگ‌های روشن و گرم (قرمز، نارنجی، زرد) انرژی و شادی را تحریک می‌کنند در حالی که رنگ‌های سرد و ملایم (آبی، سبز، بنفش) تسکین‌دهنده و آرام‌بخش هستند. رنگ‌های روشن و گرم در اتاق‌هایی مانند اتاق‌های غذاخوری یا آشپزخانه بهترین هستند، در حالی که رنگ‌های سرد در فضاهای آرامش‌بخش مانند اتاق خواب یا حتی حمام بهترین کاربری را دارند

زرد رنگ الهام، شادی و خورشید (منبع قدرت زندگی) است. همچنین نماد ارتباط، عزت نفس و قدرت است. حتی تحقیقات علمی نشان می دهد که هورمون مرتبط با شادی با رنگ زرد افزایش می یابد.

معمولا تصور می شود رنگ های شاد به رنگ های روشن و گرم مانند زرد، نارنجی، صورتی و قرمز یا پاستلی مانند هلویی، صورتی روشن و یاسی هستند . هر چه رنگ روشن تر و روشن تر باشد، احساس شادی و خوش بینی بیشتری در شما ایجاد می کند.

آبی صلح آمیز، آرام و ملایم، قدرت فوق العاده ای برای مدیریت استرس دارد. این رنگ بسیار تسکین دهنده است که به آرامش ذهن، کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون و کاهش اضطراب کمک می کند

9. با عزیزانتان وقت بگذرانید

بهترین راه برای ایجاد فضای مثبت در خانه، گذراندن زمان باکیفیت با عزیزانتان در خانه است. تا حد امکان سعی کنید حداقل یک وعده غذایی را با هم بخورید. اگر بچه دارید، هر روز زمانی را به بودن با آنها اختصاص دهید. با آنها گفتگو کنید و با آنها بازی کنید.

در خانه با عزیزانتان خوش بگذرانید و با ایجاد فضایی پذیرا، غذایی عالی و یک دورهمی صمیمی خاطراتی ماندگار خلق کنید. اختصاص دادن زمان برای خانواده باعث ایجاد روابط قوی‌تر می‌شود، که محیطی شاد و مثبت برای همه ساکنان خانه ایجاد می‌کند.

گذراندن وقت با خانواده می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند و عمر شما را طولانی تر کند. خانواده به شما انگیزه می دهد تا بهترین نسخه خود باشید.

در فنگ شویی خانواده بسیار مهم است، طوری که هر بخش از باگوآ به صورت نمادین به یک عضو خانواده اشاره دارد و حتی یک بخش از آن به خانواده اختصاص داده شده است.

آیا برای ایجاد یک فضای مثبت در خانه آماده هستید؟

“نورا اعزاز” می گوید: امیدوارم این نکات به شما در ایجاد فضای مثبت در خانه کمک کرده باشد. زندگی کوتاه است؛ هیچ وقت دیر نیست که خانه خود را به مکانی شاد تبدیل کنید!

مطمئنا فنگ شویی برای ایجاد فضایی شادتر و سالمتر راهکارهای بیشتری دارد که برای هر شخصی، منحصر به فرد است و من این نکات را در جلسات مشاوره، برای هر مراجعی شخصی سازی می کنم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.