چراغ ضد انفجار در محیط های صنعتی

0

در محیط های صنعتی همواره احتمال ایجاد انفجار و آتش سوزی وجود دارد.برای مثال در صنایع نفت و گاز و یا پتروشیمی ها ممکن است به دلیل وجود گاز ها و بخارات قابل اشتعال، انفجار و آتش سوزی رخ دهد. در اینگونه محیط های صنعتی باید از تجهیزات ضد انفجاری از جمله چراغ های ضد انفجار استفاده شود.برای محافظت از کارگران و اموال خود، کارفرمایان باید از تجهیزات روشنایی مناسب برای از بین بردن خطرات انفجار و اشتعال آتش در محل کار استفاده کنند. در ادامه به معرفی چراغ های ضد انفجار و دلایل استفاده از آن ها خواهیم پرداخت.

چراغ ضد انفجار چیست؟

چراغ ضد انفجار

با توجه به نامگذاری، برخی از کارآفرینان ممکن است این تصور غلط را داشته باشند که نور ضد انفجار به این معنی است که چنین وسایل نوری می توانند در برابر انفجار مقاومت کنند. با این حال، این درست نیست. در عوض، این اصطلاح به اتصالات نوری اشاره دارد که برای جلوگیری از اشتعال در مناطقی که حاوی گازها، بخارها یا گرد و غبار قابل اشتعال هستند، طراحی شده اند.

این تجهیزات با ایجاد یک محفظه مهر و موم شده و بدون جرقه عمل می کند که از تماس گازها یا بخارات قابل اشتعال با منبع نور جلوگیری می کند. لامپ ضد انفجار حاوی اجزای الکتریکی تخصصی برای جلوگیری از جرقه یا گرمای بیش از حد هستند که می تواند عناصر انفجاری موجود در جو را مشتعل کند.

ویژگی های چراغ ضد انفجار

اتصالات نور ضد انفجار معمولاً در محیط های خطرناک که گازهای قابل اشتعال و گرد و غبار قابل احتراق به دلیل بهره وری انرژی، طول عمر طولانی و تولید گرمای کم استفاده می شود. چراغ های ضد انفجار روشنایی طولانی مدت و با کیفیتی را ارائه می دهند که برای کارهایی که نیاز به دقت و توجه به جزئیات دارند ایده آل است و به کارگران این امکان را می دهد تا بدون ترس از انفجار به انجام کارهای خود با خیال راحت و کارآمد ادامه دهند.

این لامپ‌ها معمولاً با مواد بادوام مانند آلومینیوم بدون مس، فولاد ضد زنگ یا پلی‌استر تقویت‌شده با فایبر گلاس ساخته می‌شوند که محفظه را تقویت می‌کنند، بنابراین از ورود گرد و غبار، خاک یا رطوبت جلوگیری می‌کنند. بنابراین می تواند در برابر دما، ضربه و ارتعاشات بالا بدون آسیب به تجهیزات مقاومت کند. در نتیجه، کارآفرینان نیازی به نگرانی در مورد تعویض منظم وسایل ندارند و در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی می کنند.

کارفرمایان محیط های صنعتی می توانند جهت اطلاعات بیشتر در مورد خرید تجهیزات ضد انفجار از جمله چراغ های ضد انفجار به لینک زیر مراجعه کنند.

فروشگاه تجهیزات ضد انفجار : https://www.imenbargheparsa.ir/store-12

چراغ ضد انفجار در چه مکان هایی استفاده می شود؟

چراغ ضد انفجار در چه مکان هایی استفاده می شود؟

پالایشگاه‌های نفت و گاز و دکل‌های حفاری احتمالاً یکی از اولین  مکان هایی هستند که به ذهن می‌رسند. در حالی که چنین تاسیساتی نیاز به اتصالات نور ضد انفجار دارند، اما مکان‌هایی مانند تأسیسات فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی و کارخانه‌های شیمیایی، که در آنها بخارات قابل اشتعال، گازها، گرد و غبار قابل اشتعال، الیاف یا زباله‌های در حال پرواز وجود دارد، نیز مناطق خطرناکی محسوب می‌شوند که به نور ضد انفجار نیاز دارند.

1.تاسیسات فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی

تأسیسات پردازش مواد غذایی و نوشیدنی معمولاً از طیف وسیعی از تجهیزات از جمله میکسرها، آسیاب‌ها و نوار نقاله‌ها استفاده می‌کنند که می‌توانند مقادیر قابل توجهی ذرات گرد و غبار ایجاد کنند که در صورت تماس با جرقه یا منبع گرما می‌توانند مشتعل شده و منفجر شوند.

برخی از کارخانه های فرآوری مواد غذایی حتی ممکن است به گاز طبیعی یا پروپان که بسیار قابل اشتعال هستند برای گرم کردن یا تامین انرژی تجهیزات نیاز داشته باشند. به این ترتیب، روشنایی ضد انفجار برای جلوگیری از اشتعال هر گونه گرد و غبار و گازهای قابل اشتعال موجود در جو ضروری است.

2.سکوهای حفاری

دکل های حفاری اغلب شامل ماشین آلات و تجهیزات سنگینی هستند که مقدار قابل توجهی گرما و اصطکاک تولید می کنند که به نوبه خود گازها و بخارات قابل اشتعال تولید می کند که می تواند توسط جرقه یا منبع حرارت مشتعل شود. بنابراین، روشنایی ضد انفجار ضروری است تا اطمینان حاصل شود که هر گونه منابع احتراق بالقوه، مانند وسایل روشنایی، به طور ایمن مهار شده و با گازها و بخارات قابل اشتعال تولید شده از این فرآیند تماس ندارند.

3.پالایشگاه های نفت و گاز

پالایشگاه های نفت و گاز محیط های پرخطری هستند که حاوی گازها و مایعات قابل اشتعال هستند و آنها را در معرض انفجار و آتش سوزی قرار می دهد. در نتیجه، اتصالات نور ضد انفجار برای تامین روشنایی ایمن در مناطق کاری مانند مخازن ذخیره سازی، واحدهای پردازش و جایگاه های بارگیری ضروری هستند.

4.کارخانه های شیمیایی

کارخانه های شیمیایی مواد شیمیایی مختلفی از جمله پتروشیمی، کود و دارو تولید می کنند. فرآیند تولید اغلب شامل مواد خطرناکی است که حاوی مواد قابل اشتعال و احتراق هستند. به این ترتیب، روشنایی ضد انفجار برای روشن کردن مناطق حیاتی کار و در عین حال جلوگیری از اشتعال گازها و بخارات قابل اشتعال برای محافظت از کارگران و حذف ضروری است.

جمع بندی

روشنایی ضد انفجار به طور ویژه برای کار در هر محیط سخت و خطرناک طراحی شده است. محیط را به خوبی روشن می کند و خدمه و کارگران را از آسیب در امان نگه می دارد. کارفرمایان با سرمایه گذاری در روشنایی ضد انفجار با کیفیت بالا می توانند از ایمنی کارگران خود اطمینان حاصل کرده و خطر انفجار و آتش سوزی را به حداقل برسانند.

بنابراین اگر کسب و کار شما در یک محیط صنعتی و پرخطر است، نصب چراغ های ضد انفجار مناسب در محل کار شما ضروری است. جهت خرید چراغ ضد انفجار می توانید به فروشگاه تجهیزات ضد انفجار ایمن برق پارسا مراجعه کرده و با مشاوران متخصص در تماس باشید.

خرید چراغ ضد انفجار : https://www.imenbargheparsa.ir/store-12/explosion-proof-lamp

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.