بررسی نکات مهم مهاجرت پزشکی و پرستاری به آلمان

0

کشور آلمان یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی برای پزشکان و پرستاران قاره اروپا است. اقتصاد پایدار و سیستم آموزشی کارآمد از دلایل مهمی هستند که آلمان را به گزینه ای مناسب برای مهاجرت کاری یا تحصیلی کادر درمان تبدیل کرده است.

مطابق آمارهای ارایه شده آلمان یکی از کمترین نرخ های بیکاری را در اتحادیه اروپا دارد. ویژگی های تاریخی و فرهنگی، اقتصاد بسیار قوی (آلمان چهارمین قدرت اقتصاد جهان است)، امکان پیشرفت در زمینه کار و اشتغال از ویژگی های قابل توجه آلمان هستند.

 

مهاجرت به آلمان از طریق کار

کار در آلمان به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار عضو اتحادیه اروپا علاقه مندان زیادی دارد. از جمله نکات مثبت زندگی در آلمان می توان به مواردی مثل شاخص بالای امید به زندگی، کیفیت مطلوب آب و هوا و درآمد قابل توجه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی اشاره نمود. برای مهاجرت به آلمان از طریق کار ابتدا باید درخواست اقامت ارایه شود. اگر متقاضی دارای شرایط لازم بود اجازه اقامت کاری برای وی صادر می شود.

به طور کلی یکی از مسیرهای رایج برای مهاجرت به آلمان از طریق اشتغال در بازار کار این کشور است. در مهاجرت کاری به آلمان، مدرک اصلی برای درخواست ویزای کاری یک پیشنهاد رسمی شغلی از یک کارفرمای آلمانی است. در حال حاضر دولت آلمان انواع مختلفی از ویزاهای کاری را متناسب با سطح تحصیلات، مهارت و تخصص افراد ارایه می کند.

برای انجام هریک از فعالیت های زیر نیاز به اخذ اجازه کار مرتبط با آن است:

  • اجازه کارهای عمومی (General)
  • اجازه کار بعد از پایان تحصیل (Graduate)
  • اجازه کار با بلوکارت (EU Blue Card)
  • اجازه کار برای افراد دارای تخصص (Skilled Worker)
  • اجازه کار دانشجویی (Student)
  • اجازه کار به صورت خویش فرما یا فری لنسینگ (Free Lancer)
  • اجازه کار به عنوان محقق علمی (Researcher)

بالا رفتن میانگین سن افراد در آلمان باعث شده است که فرصت های شغلی کادر درمان و به ویژه پرستاران در این کشور افزایش یابد. فرآیند مهاجرت برای پرستاران به آلمان در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی سرعت بیشتری دارید است. در حال حاضر مطابق قوانین آلمان پس از ۵ سال کار تمام وقت پرستاری در آلمان می توان اقامت دائم این کشور را دریافت نمود.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کادر درمان به آلمان

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک مربوط به بیمه یا سابقه کار
  • قرارداد کاری و جاب آفر
  • بیمه مسافرتی
  • مدرک زبان آلمان
  • عکس
  • مدارک تحصیلی
  • رزومه

مهاجرت به آلمان برای تحصیل

شیوه دیگر مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل است. هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل در رشته پزشکی در آلمان اقدام می کنند. آلمان از جمله کشورهایی است که زبان اصلی مخصوص به خود را دارد و برای تحصیل به زبان آلمانی، امکانات بسیار مطلوبی را با هزینه های مناسب ارایه می کند. امکان تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد، دکتری و پست داک به زبان انگلیسی در آلمان فراهم است.

مدت زمان تحصیل در رشته پرستاری در کشور آلمان سه سال است. به طور کلی دو مسیر برای دریافت مدرک پرستاری در این کشور وجود دارد:

  1. دوره های آموزشی حرفه ای و مهارتی

در این اول می توان با شرکت در یک دوره سه ساله به عنوان دوره آوسبیلدونگ پرستاری اجازه کار به عنوان یک پرستار را دریافت نمود. آوسبیلدونگ پرستاری داراری حقوق است و مباحث آن به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شوند.

  1. سیستم آکادمیک و دانشگاهی

در این حالت باید در دانشگاه رشته پرستاری را متناسب با قوانین نظام آموزش آلمان طی نمود.

اهمیت بورسیه های تحصیلی

تحصیل در رشته های پرستاری، پزشکی و سایر شاخه های علوم پزشکی و همچنین رشته های مهندسی در آلمان دلایل متنوعی دارد. دسترسی به امکانات آموزشی، امکان شرکت در کنفرانس های علمی بین المللی از اصلی ترین دلایلی هستند که برخی افراد برای ادامه تحصیل به آلمان مهاجرت می کنند. یکی از چالش های مهاجرت به آلمان به ویژه در مورد مهاجرت تحصیلی، تامین هزینه مورد نیاز برای زندگی و پرداخت شهریه دانشگاه است. به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه مند به مهاجرت از طریق تحصیل به دنبال اخذ بورسیه های تحصیلی کشور آلمان هستند.

بهترین شهر آلمان برای مهاجرت کادر درمان

انتخاب شهر مناسب در آلمان برای کار به عنوان پزشک یا پرستار به عوامل گوناگونی بستگی دارد. محیط کاری، میزان درآمد و هزینه‌ های زندگی از مهمترین عوامل انتخاب بهترین شهر آلمان برای مهاجرت کادر درمان هستند. در حال حاضر براساس نظرسنجی ها و تحقیقات انجام شده هامبورگ،برلین و مونیخ از شهرهای محبوب آلمان برای مهاجرت و فعالیت به عنوان کادر درمان هستند.

کلام پایانی

بدون توجه به اینکه هدف شما از اقامت در آلمان چیست برای ورود به این کشور به ویزا نیاز دارید. درخواست ویزای آلمان از نمایندگی های دیپلماتیک آلمان (سفارت یا کنسولگری) پیگیری می شود. پس از ورود به آلمان اگر قصد دارید مدت بیشتری از اعتبار ویزا در این کشور بمانید، باید در زمان مناسب از طریق اداره مهاجرت محل اقامت درخواست خود را ثبت نمایید.

آلمان از کشورهای صنعتی و پیشرفته در اروپا است. افراد زیادی علاقه مند به مهاجرت تحصیلی و کاری به عنوان کادر درمان در آلمان مند هستند. تحصیل در دانشگاه های آلمانی فرصت های کم نظیری را برای دانشجویان فراهم می کند که در کنار یادیگری مباحث تئوری، از امکانات مدرن آموزشی نیز بهره مند شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.