جواهردوزی

0

جواهردوزی یک هنر دستی و زیباییه که در آن از وسایل مختلف برای تزئین لباس ها، کیف، کفش، وسایل خانه و همچنین گل سینه استفاده می شود.البته جواهردوزی در کشور های مختلف شکل متفاوتی دارد و از وسایل مختلف برای تزئین استفاده می کنند.

در ایران هم جواهردوزی جز هنرهای باستانی به حساب می آید. مثلا مردمان مناطق جنوب و ایل قشقایی از گردنبندهای میخک و مهلو به عنوان زینت آلات استفاده می کردند.

امروزه در هنر جواهردوزی بیشتر از سیم، چسب، پولک، ملیله، نگین و مروارید استفاده می شود. این هنر بیشتر در شهرهای قم، اصفهان، شیراز، کرمان و یزد معروف است.

گل سینه

گل سینه هم مثل هنر جواهردوزی قدمت زیادی دارد که در زمان های گذشته در لباس های اشراف زادگان و پادشاهان استفاده می شد.در آن زمان گل سینه ها از فلز ساخته می شدند و برای تزئین آن از جواهرات و سنگ های قیمتی مثل یاقوت، مروارید، طلا و نقره استفاده می کردند.

بعد از گذشت چندین سال، گل سینه فقط جهت زیبا کردن لباس ها استفاده نمی شد بلکه به عنوان نماد، بیانگر پیام خاصی بودند.

با توجه به اینکه مدتی گل سینه از مد افتاد و دیگر در استایل ها استفاده نمی شد اما از سال ۲۰۲۰ بار دیگر استفاده از گل سینه ترند شد و دیگر برای ساخت آن بیشتر از پارچه استفاده می کردند تا فلز.

تغییر دیگری که در استفاده از گل سینه به وجود آمده است،استفاده از آن در انواع استایل هاست.قبلا زمانی که به مجلسی خاص دعوت می شدید یا استایل رسمی داشتید از گل سینه استفاده می کردید اما اکنون فرقی ندارد چه استایلی دارید، رسمی یا کژوال،شما می توانید از گل سینه متناسب با استایلتون استفاده کنید.

لوازم ساخت گل سینه و جواهردوزی

نخ:برای دوختن، حتما نیاز به نخ دارید.شما می توانید از نخ های ابریشمی، پلاستیکی و گلدوزی، برندهای پنگوئن، انکر و دمسه استفاده کنید.

پولک:انواع مختلفی پولک در بازار وجود دارد که شما می توانید بسته به طرح و مدلی که دارید از انواع آن استفاده کنید.پولک سکه ای، تخت و گود در برند های مختلفی مثل:ایتالیایی، پولسان و چینی پرفروش ترین پولک های موجود در بازار هستند.

منجوق:منجوق مهره های خیلی ریزی هستند که به جای فروش دانه ای، به صورت گرمی و مثقالی به فروش می رسند. برند های چینی، میوکی، تلا و چک برند های معروف و پرفروش بازار هستند.

بلرسان:بلرسان ها الیاف های فنری شکلی هستند که برند های هندی و پاکستانی معروف ترین آنهاست.

سوزن:سوزن مورد استفاده در گل سینه و جواهردوزی باید باریک و تیز باشد.برند رویال و دمسه دارای کیفیت بالایی هستند.

ملیله:ملیله و ملیله شکسته تنوع رنگی بسیار بالایی دارند.برند چینی و اف جی بی جز برندهای معروف و پرفروش هستند.

نگین:نگین های متری پایه های همرنگ، طلایی و نقره ای بیشترین استفاده را در جواهردوزی دارند.

مروارید:از مروارید های پرورشی و یا مصنوعی در جواهردوزی بیشتر استفاده می شود. برند های شل و سوارسکی جز برند های با کیفیت محسوب می شود. پس اگر هدف شما ارائه یک محصول با کیفیت است، حتما از این برند ها استفاده کنید.

چسب: در ساخت گل سینه،از چسب اغلب به منظور چسباندن پشت کار استفاده می شود.توصیه من به شما استفاده از چسب های برند گوترمن و GSE است.

قیچی:برای برش الگو،پارچه و بریدن نخ حتما به یک قیچی تیز نیاز پیدا می کنید.پس حتما قیچی بخرید که تیغه نازک و تیزی داشته باشد.

جواهر دوزی روی لباس

جواهردوزی یکی از هنر های زیبا و اصیلی است که بر روی لباس های مختلف مثل جلیقه، لباس مجلسی، لباس عروس، یقه و کمربند اجرا می شود.

در این هنر، با استفاده از جواهرات، مروارید، نگین و ملیله زیبایی لباس دوچندان می شود.

استفاده از وسایل مختلف برای تزئین لباس بستگی به طرح، جنس پارچه و سلیقه فرد دارد که بر روی قسمت های مختلف و تاثیر گذارلباس مثل یقیه، کمر و آستین صورت می گیرد.در این قسمت ها بیشتر از طرح های برگ، گل، طرح نواری و پراکنده استفاده می کنند.

اگر جواهردوزی روی لباس عروس انجام می دهید،کار با دقت بیشتری انجام می شود طوری که هزینه جواهردوزی روی لباس عروس از سایر لباس ها بیشتر می شود.

جلیقه از دیگر لباس هایی است که تاثیر به سزایی در استایل خانم ها دارد.جلیقه که لباس بدون آستینی است معمولا همراه با کت یا پیراهن پوشیده می شود. روی جلقیه هم مثل سایر لباس ها می توان با جواهردوزی، طرح های جذاب و خلاقانه ای دوخته شود.

آموزش جواهر دوزی روی لباس

برای یادگیری هنر جواهردوزی می توانید از دوره های حضوری،کتاب ها و منابع آموزشی و یا آموزش آنلاین استفاده کنید.

اگر در شهر شما مرکز آموزشی وجود دارد که می توانید به صورت حضوری جواهردوزی را آموزش ببینید، حتما از آن استفاده کنید.در آموزش حضوری،همه چیز را به صورت عملی یاد می گیرید و اگر ایرادی هم داشته باشید می توانید از استاد خود سوال کنید.

اگر در شهر شما آموزش به صورت حضوری وجود ندارد،از کتاب ها و منابع آموزشی استفاده کنید. در بعضی از کتاب ها، جواهردوزی به صورت تصویری و گام به گام آموزش داده شده است.

اگر به هیچ کدام از منابع بالا دسترسی ندارید،آموزش آنلاین گزینه دیگری است که بدون در نظر گرفتن مکان جغرافیایی،می توانید از آن استفاده کنید.

اگر شما هم دوست دارید به صورت آنلاین جواهردوزی و ساخت گل سینه را آموزش ببینید، با شماره ۰۹۳۵۲۸۶۶۷۴۱۴ تماس بگیرید.

مروارید دوزی روی لباس

روش های زیادی برای تزئین لباس ها وجود دارد، از جمله این روش ها می توان به مروارید دوزی اشاره کرد.برای این کار لازمه که طرحی مناسب با لباس انتخاب کنید و شروع به مروارید دوزی کنید.

قدمت مروارید دوزی به دوره هخامنشیان بر می گردد که نشان از اصیل بودن این هنر دارد.ازاین هنر، برای تزئین لباس شاهان و اشراف زادگان استفاده می کردند.

مروارید دوزی بیشتر در قسمت مختلف لباس مثل یقه، سر آستین و سرشانه کاربرد دارد.اینکه شما مروارید دوزی را در کدام قسمت لباس انجام می دهید، دیگر بستگی به مدل لباس و سلیقه شما دارد.اگر لباسی دارید که یقه برگردان یا یقه مسطح دارد می توانید از مروارید های ریز با تعداد زیاد استفاده کنید یا بالعکس.از مروارید دوزی می توانید برای یقه پیراهن های مردانه هم استفاده کنید.

سر آستین ها قسمت دیگر لباس هستند که طراحان مد و فشن متوجه شده اند که مروارید دوزی روی این قسمت،باعث زیبایی دوچندان لباس می شود.اگر لباس ساده ای دارید یا آستین های لباس در قسمت مچ، چین خوردگی دارد می توان از مروارید هایی با سایز های مختلف استفاده کرد اگر هم لباس با آستین های کوتاهی دارید، از مچ تا نزدیک سرشانه می توانید از مروارید دوزی استفاده کنید.

قسمت مهم دیگر در لباس ها که نباید از آن غافل شد قسمت سرشانه آنهاست.متناسب با مدل سرشانه لباس و ایده ای که دارید می توانید طرح های مختلفی مثل خوشه انگور،حلزونی و نقاب را مروارید دوزی کنید.تضاد بودن رنگ مروارید ها با رنگ لباس یا ست کردن کردن سایز و مدل مروارید های به کار رفته در قسمت سرشانه یا قسمت جیب، باعث جلب توجه و زیبایی لباس می شود.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.