چند پیشنهاد برای ساخت و ساز

0

مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه یک خط مشی است که برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها را مطالعه می‌کند. مدیر پروژه تلاش می‌کند با استفاده از برنامه‌ها و منابع به اهداف تعیین‌شده‌ دست پیدا کند تا پروژه‌ها در مدت‌زمان مشخص اجرا شوند.

 

یک پروژه موقت بوده و دارای آغاز و پایانی مشخص است. بنابراین محدوده و منابع تعریف شده‌ای دارد.

یک پروژه منحصر به فرد است و بنابراین یک کار معمولی و روتین نیست. بلکه مجموعه‌ی از عملیات است که برای دستیابی به یک هدف واحد طراحی شده است. بنابراین یک تیم پروژه معمولاً شامل افرادی است که به طور معمول با هم کار نمی‌کنند، بعضی اوقات از سازمان‌ها و حتی چندین جغرافیای مختلف هستند.

اهداف پروژه‌ها را مشتریان یا ذی‌نفعان مشخص می‌کنند. مدیران پروژه از روش‌هایی که آموخته‌اند استفاده می‌کنند تا برنامه‌ای را تدوین کنند و در آن منابع، وظایف، اهداف مهم و تویل‌دادنی‌های لازم را برای رفع نیازهای ذی‌نفعان مشخص کنند. برنامه‌ها باید به محدودیت‌های سه‌گانه نیز توجه کنند؛ این محدودیت‌ها زمان، هزینه و محدوده پروژه هستند.

افراد ما به‌ منظور دستیابی به تعادل بین محدودیت‌ها، برنامه‌ها و نیازها از برنامه‌های مدیریت پروژه در اصفهان استفاده می‌کنند.

 

پروژه چیست؟

پروژه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که هدف مشخصی دارد و باید در مدت‌ زمان مشخصی کامل شود. زمانی که پروژه به پایان می‌رسد، محصول یا خدمت خاصی شکل گرفته ‌است.

مدیر پروژه کیست؟

مدیر پروژه کسی است که وظیفه‌ی برنامه‌ریزی و اجرای پروژه را بر عهده دارد و مسئول هدایت تیم و سازماندهی کارهاست. در شرکت‌های رسمی‌تر و سازمان‌یافته‌تر و در پروژه‌های پیچیده‌تر مدیران پروژه معمولا متخصصانی هستند که گواهی‌نامه‌ی معتبری از سازمان مدیریت پروژه  دارند.

در سازمان‌های کم‌تر رسمی، مثل کسب‌وکارهای کوچک، مدیر پروژه نیازمند گواهی‌نامه نیست. مدیران پروژه مسئول تمام فرایندهای مدیریت پروژه‌ای هستند که در تمام چرخه‌ی حیات پروژه رخ می‌دهند. به زبان ساده، مدیران پروژه بر برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و پایان دادن به پروژه‌ها نظارت می‌کنند؛ با وجود این، بیش‌تر مدیران پروژه نقش‌ها و مسئولیت‌های مشترکی دارند.

مراحل چرخه حیات پروژه

شروع

این مرحله، شروع پروژه است. شما ایده را تدوین و منشور پروژه را، که بیان می‌کند «پروژه دقیقا چه چیزی را ارائه می‌دهد؟» و :چگونه می‌خواهید به آن برسید؟»، تهیه می‌کنید.

 

برنامه‌ریزی

در این مرحله شما با تجزیه کارها به بخش‌های کوچک‌تر و برآورد زمانی که صرف می‌کنند،برنامه ریزی می‌کنید. خروجی حاصل، برنامه پروژه است که اغلب با گانت چارت رسم می‌شود که ترتیب کارها و چگونگی وابستگی بین ‌آن‌ها، نشان داده می‌شود.

 

اجرا

در طول مسیر اجرا، کار را کنترل و نظارت می‌کنید تا مطمئن شوید از نظر بودجه، زمان‌بندی و کیفیت عملکرد، طبق برنامه پیش می‌روید. همچنین برای شناسایی و تعدیل ریسک‌ها، مقابله با مشکلات و ثبت هر تغییری، تلاش خواهید کرد.

 

نظارت و کنترل

نظارت و کنترل، شامل اندازه‌گیری پیشرفت پروژه می‌شود تا مطمئن باشیم پروژه مطابق با بودجه و زمانبندی تعیین‌ شده پیش می‌رود.

 

پایان

کارهای پروژه باید به‌ دقت پایان یابند تا از آنچه به ‌دست آمده، بهترین استفاده را ببرد و اطمینان حاصل شود که هرگونه درس‌ آموخته‌ای به تیم‌ها، منتقل می‌شود.

 

ساختمان سازی اصفهان صفر تا صد ابنیه ساز - istgah.com - خدمات ساختمانی - اصفهان

صنعت ساختمان سازی چیست؟

ساختمان یا بنا سازه ای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته می شود که محیط را به دو بخش درون و بیرون تقسیم می کند. در معنای کلی هر سازه ای را می توان ساختمان نامید. منظور از ساختمان، بناهای ساخته شده با مصالح بنایی همچون سیمان، آجر، گچ، آهن و… می باشد.

مهم‌ترین نکات درمورد قراردادهای ساخت ساختمان

  • تأمین کالای موردنیاز و نصب آنها
  • نظارت کامل هنگام خرید و اجرای کالاها
  • جریمه دیرکرد
  • برقراری ایمنی ساخت‌وساز
  • نکاتی مهم برای شروع ساخت‌وساز

به علاوه داشتن حساسیت نسبت به کیفیت مصالح هم بسیار مهم است. بسیاری از پیمانکاران قصد فریب سرمایه‌گذاران را داشته و در حین قرارداد، بندی تحت عنوان تأمین کالای مرغوب را نادیده می‌گیرند که می‌توان با گنجاندن این بند در خصوص نوع و کیفیت مصالح آن‌ها را از حساسیت خودآگاه کنید.

 

انواع صنعت ساخت و ساز

صنعت ساخت وساز با توجه به کاربری، به دو بخش تقسیم می شود که هر بخش دارای طیف متنوعی از پروژه های کاری با ارزش گذاری و ویژگی های ویژه است.

غیرمسکونی

صنایع سنگین، سازمانی و تجاری، مهندسی ساخت)

مسکونی

 

ساخت و نوسازی منازل مسکونی

کارفرمایان این بخش شامل دودسته می شوند که بر اساس نیاز، هرکدام از این کارفرمایان افراد متخصص را در زمینه های مختلف به خدمت می گیرند.

سازندگان خانه های جدید

پیمانکاران بازسازی خانه ها

 

پیمانکاران در ظرفیت های تجاری هم فعالیت می کنند. پیمانکاران تجاری در زمینه های تخصصی و در پروژه های ساخت و ساز و نوسازی فعالیت می کنند و در برخی موارد شامل خدمات عمومی هم می شوند. بسیاری از این شرکت ها توسط افرادی اداره می شوند که پیش ازاین در شرکت های دیگر کار می کردند و سپس شرکت خودشان را تأسیس کرده اند.

 

ساخت و ساز صنعتی و سنگین

بخش ساخت وساز صنعتی شامل کار با ابزار و ماشین آلات سنگین می شود.

 

ساختمان های سازمانی و تجاری

فعالیت های این بخش شامل ساخت سازه هایی مانند دفاتر کاری مرتفع و برج های اداری، استادیوم ها، مدارس، بیمارستان ها، مراکز خدماتی، کتابخانه ها، گالری های هنری و موزه ها می شود.

 

مهندسی ساخت

به طور خلاصه، بخش مهندسی ساخت کیفیت زندگی ما را بهبود می بخشد. کار در این بخش به معنای بهبود ساز و کارهای صنعت ساخت و ساز است.

در این بخش به ساخت پل ، بزرگراه، جاده و سیستم های حمل ونقل انبوهی پرداخته میشود که تردد روزمره را فراهم می کند.

 

انواع کارفرمایان

پیمانکاران عمومی معمولاً با صاحبان زمین ها یا شرکت هایی کار می کنند که به دنبال ایجاد سازه های بزرگ هستند. آن ها به عنوان پیمانکار اصلی در پروژه هایی فعالیت می کنند که شامل طیف وسیعی از فرآیندهای تخصصی ساختمانی است. این فعالیت های تخصصی سپس به شرکت-های کوچک تر برون سپاری می شود.

فعالیت طراحان تا حدودی مشابه پیمانکاران عمومی است، اما آن ها بر جنبه های طراحی، معماری و مهندسی نظارت می کنند.

سازندگان عملیاتی که در ایران به آن ها «بساز و بفروش» هم گفته می شود ساختمان ها را در تعداد زیاد می سازند و سپس برای آن ها مشتری پیدا می کنند.

پیمانکاران تجاری در قسمت های خاصی از یک پروژه (مانند سنگ تراشی، نقاشی یا کارهای برقی) فعالیت می کنند. آن ها می توانند تحت قرارداد با پیمانکار اصلی (عمومی) کار کنند، یا مستقیماً با مالک برای نوسازی و تعمیر کار وارد قرارداد شوند.

 

کلام آخر

با توسعه‌ و فنی ‌تر شدن ساختمان سازی در کشور‌های مختلف، تغییر رویکرد  فراوانی نسبت به نحوه‌ی ساخت ساختمان، توسط سازندگان مدنظر قرار گرفته است که اغلب این تغییرات، به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های عمرانی صورت گرفته‌اند.

از طرفی کارشناسان پروژه‌های عمرانی ما سعی کرده اند تا به کمک پیشرفت تکنولوژی، از تجهیزات و مصالح با‌کیفیت‌تری نیز در خدمت افزایش بهره‌وری و کیفیت ساختمان سازی در اصفهان استفاده کنند.

 

مشارکت در ساخت چیست؟

همان‌طور که از نام مشارکت مشخص است، این قرارداد یک نوع توافق دو طرفه است که هر یک از طرفین در آن آورده‌ای دارند و با توجه به نسبت آورده‌شان با هم شریک می‌شوند.

زمانی که شما به این فکر افتادید که خانه‌تان را خراب کنید و در همان زمین، آپارتمانی چند طبقه بسازید.

اما نه تخصص این کار را داشتید و نه پولش را؛ اینجاست که مشارکت در ساخت می‌تواند به کمک شما بیاید. به این صورت که یک سازنده سرمایه و تخصص خود را با شما شریک می‌شود و برایتان آن خانه‌ کلنگی را تبدیل به آپارتمانی چند طبقه می‌کند. در نهایت شما با سازنده در سودی که از این ساخت و ساز به دست می‌آید شریک می‌شوید.

فواید مشارکت در ساخت

افزایش استحکام بنا

اولین و شاید یکی از مهم‌ترین فواید مشارکت در ساخت این است که منجر به بازسازی بافت فرسوده‌ شهرها می‌شود. خانه‌های کلنگی معمولا عمری بالای ۲۵ سال دارند؛ این در حالی است که ۲۵ سال پیش قوانین ساخت ساختمان به اندازه‌ امروز مدون نبوده و از طرفی نظارت چندانی هم بر اجرای دقیق آن‌ها وجود نداشته است.

مشارکت در ساخت برای افرادی که سرمایه بازسازی خانه‌هایشان را ندارند این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوانند خانه‌ای امن در برابر زلزله داشته باشند.

استفاده از امکانات روز

ساختمان‌های قدیمی امکانات قدیمی دارند. پادرد و کمردرد این روزها عضو جدانشدنی از خانواده‌های ایرانی شده که باعث می‌شود افراد وقتی به میان‌سالی قدم می‌گذارند نتوانند بدون درد از پله‌ها یا دستشویی ایرانی استفاده کنند.

با بازسازی علاوه بر افزایش زیبایی ساختمان ، می‌توان برای ساختمان آسانسور یا دستشویی فرنگی در نظر گرفت. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی از مشکلات مربوط به فاضلاب، بوی بد آن و حشرات رنج می‌برند که ناشی از طراحی غیراصولی شبکه فاضلاب خانه است.

افزایش سرمایه و ارزش ملک

اگر بخواهید خانه‌ کلنگی خود را بفروشید عملا به خاطر خود بنا نمی‌توانید هیچ پولی از خریدار بگیرید و انگار دارید زمین خام را به خریدار می‌فروشید. این در حالی است که اگر بعد از فروش بخواهید خانه‌ دیگری (طبیعتا نوساز) بخرید، علاوه بر قیمت زمین، باید هزینه‌ ارزش بنا را هم به فروشنده پرداخت کنید. در واقع دو برابر ضرر کرده‌اید.
وقتی خانه‌تان را بازسازی می‌کنید عملا دارید باعث افزایش سرمایه خود می‌شوید و حتی اگر نخواهید خودتان در آن خانه زندگی کنید، از فروش آن سود بسیار بیشتری عایدتان می‌شود.

کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان و مصرف انرژی

خانه‌های کلنگی هر روز ایراد جدیدی پیدا می‌کنند که باید هزینه و وقتی را صرف تعمیرشان بکنید. مصرف انرژی در خانه‌های قدیمی بالاست. مثلا خانه‌های کلنگی پنجره‌های دوجداره ندارند، در نتیجه انرژی زیادی هدر می‌رود. سیستم گرمایش از کف ندارند بنابراین باید انرژی زیادی مصرف کنید تا خانه گرم شود. ممکن است موتورخانه قدیمی باشد و مصرف انرژی بالایی داشته باشد و… . همه‌ این مسائل در نهایت خودشان را در قبض‌های برق و آب و گاز نشان می‌دهند. با بازسازی اصولی خانه می‌توانید در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و افزایش استحکام بنا را به ارمغان بیاورید.

تبدیل سریع به نقدینگی

برای خانه‌های کلنگی به سختی خریدار پیدا می‌شود و این در حالی است که خانه‌های نوساز همیشه مشتری خودشان را دارند.

اگر در این فکر هستید که زمین یا خانه قدیمی خود را بفروشید و با پول آن خانه جدیدی بخرید، مشارکت در ساخت یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را صاحبخانه‌ کند و به افزایش سرمایه برساند. فراموش نکنید که فواید مشارکت در ساخت در اصفهان از معایبش بیشتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.