5 علت سروصدای غیرمعمول مایکروویو

0

سروصدای غیرمعمول مایکروویو یکی از مشکلات شایع در این دستگاه ها است که کاربران زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

امروزه تقریباً در هر خانه ای یک دستگاه مایکروویو وجود دارد که کاربران از آن برای گرم کردن غذا، تهیه ساندویچ داغ برای صبحانه ، گرم کردن شیر خشک برای کودکان کوچک و… استفاده می کنند.  بطور معمول مایکروویو در حین کار، وزوز و صدای خفیفی از خود ساطع می ‌کند. اما هنگامی که سروصدای مایکروویو بیش از حد بلند می شود، سیگنالی برای کاربران است که چیزی درست پیش نمی رود. بیایید بررسی کنیم که چرا مایکروویو هنگام کار می تواند سروصدای زیادی تولید کند.

دلایل سروصدای غیرمعمول مایکروویو چیست؟

دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که باعث سروصدای غیرمعمول مایکروویو می شود .  صرف نظر از میزان پیچیدگی خرابی، دستگاه باید در سریع ترین زمان ممکن تعمیر یا سرویس شود. در غیر این صورت حتی یک مشکل کوچک می تواند مشکلات جدی تری ایجاد و هزینه تعمیرات را افزایش دهد.

1.    سینی در حال لیز خوردن است

این مسئله اغلب به دلیل نگهداری نامناسب از دستگاه اایجاد می شود.  یعنی بقایای غذا در زیر سینی جمع شده و باعث جدا شدن سینی از جای خود می شود. در نتیجه، موتور تحت بارهای سنگین قرار می گیرد و می تواند بلغزد. این مشکل منجر به گرمای بیش از حد و سایش می شود . مایکروویو باید تمیز شود.
اگر این کار کمکی نکرد، باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

2.    شکستگی فن باعث سروصدای غیرمعمول مایکروویو می شود.

اغلب این مشکل به دلیل سایش لایه یا آستر فلزی دستگاه اتفاق می افتد.  این مشکل در مدل هایی که دارای موتور سامپ و فن مشترک هستند بیشتر به چشم می خورد.  در این صورت باید دمنده و سیستم گردش هوای مایکروویو بررسی شود.

3.    مشکلات مرتبط با مگنترون دستگاه

هنگامی که لامپ تابشی به طور کامل از کار می افتد، مایکروویو صدای بلندی منتشر می کند و گرم نمی شود. آسیب به مگنترون خطرناک است.  مایکروویو با این مشکل اغلب جرقه می زند، مگنترون باید بررسی شود.

علت سروصدای غیرمعمول مایکروویو

4.    خرابی یک خازن یا تغییر در پارامترهای آن

در این حالت مایکروویو صداهای عجیبی تولید می کند. شما می توانید ظرفیت این قطعه را با استفاده از یک مولتی متر معمولی بررسی کنید. اما قبل از آزمایش، خازن باید کاملاً تخلیه شود. اگر هنگام اندازه گیری پارامترها، متوجه مشکلات آن شدید این قسمت باید تعویض شود.

5.    خرابی دیود ولتاژ بالا

دیود یک قطعه الکترونیکی است که اجازه می دهد جریان در یک جهت جریان یابد در حالی که آن را در جهت مخالف مسدود می کند. هنگامی که دیود مایکروویو کار نمی کند ، فر گرم نمی شود، وزوز غیر معمولی شنیده می شود. بررسی دیود فشار قوی برای تعیین علت خرابی ضروری است.
با چنین خرابی، از مایکروویو صدای جیر جیر یا سوت خارج شده و مبدل حرارتی گرم می شود. تعمیر این مشکل بسیار ساده است، کافی است دیود با یک مولتی متر بررسی شده و در صورت لزوم تعویض شود.

نحوه تشخیص مشکل

بررسی اولیه مایکروویو را می توان به راحتی انجام داد.  برای انجام این کار کافی است پیچ های روی قاب پشتی باز شده و پوشش آن برداشته شود، سپس باید  قطعات داخلی دستگاه به دقت بررسی شوند.  جستجو برای مناطق ذوب شده، قطعات و کنتاکت های آسیب انجام شود و نقاط لحیم کاری سیم ها به دقت شود.
سپس فیوز اصلی مورد بررسی قرار می گیرد . بدنه آن شفاف است. اگر فیوز سوخته باشد، سیم پاره داخل آن قابل مشاهده خواهد بود و در این صورت  قطعه نیاز به تعویض دارد در غیر این صورت بررسی ادامه می یابد.
برای فرآیند تشخیصی بیشتر، به یک تستر نیاز دارید. تمام قطعات روی برد مگنترون بررسی می شود. بررسی را می توان بدون لحیم کاری عناصر انجام داد. اگر واحدهایی با پارامترهایی یافت شوند که با نمودار شماتیک مطابقت ندارند، باید تعویض شوند.  تست برد با بررسی فیوز حرارتی به پایان می رسد. در حالت عادی مقاومت آن باید صفر باشد.
فراموش نکنید عیب یابی و تعمیر مایکروفر و مایکروویو نیاز به دانش فنی و تجربه داشته و از عهده افراد عادی خارج بوده و خطرناک است.

چه باید کرد؟

اگر ترانسفورماتور ولتاژ بالا کار نمی کند، باید عیب یابی را انجام دهید. هنگامی که مگنترون دچار شکستگی می شود، باید با یک مگنترون جایگزین شود.

اگر کثیفی، غذا روی سینی ریخت، مایکروویو باید تمیز شود. برای عملکرد صحیح مایکروفر پس از خرید، باید دستورالعمل های درج شده در دفترچه راهنمای دستگاه را به دقت مطالعه کنید و توصیه ها را به طور جدی دنبال کنید. فقط در این صورت می توانید برای مدت طولانی از دستگاه خود استفاده کنید.

تعمیر مایکروویو و مایکروفر را به متخصص بسپارید

اصولا هر وسیله ای با برق سروکار دارد ، عیب یابی و تعمیرش را باید به افراد متخصص بسپارید . زیرا دخالت افراد بی اطلاع حتی می تواند مرگبار باشد .
برای تعمیر مایکروفر در هر شهری ، تعمیرکاران مجاز در دسترس هستند که با جستجو در اینترنت یا تحقیق از اطرافیان می توانید از آنها کمک بخواهید .
برای تعمیر مایکروفر در کرج ، با تابان سرویس تماس بگیرید . تابان سرویس علاوه بر کرج با اعزام تکنسین های مجرب ، تعمیر مایکروفر در فردیس و تعمیر مایکروفر در مهرشهر را نیز انجام می دهد .
۰۹۱۲۱۶۷۵۱۲۰
www.tabanservice.com

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.