۶ روش تشخیص گوشی تعمیر شده

0

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن خریداران گوشی‌های موبایل را به خود مشغول کند، این است که گوشی مورد نظر نو است یا کارکرده؟ یا این‌که قبلاً تعمیراتی روی آن صورت گرفته است یا نه. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد؛ به‌طوری‌ که امروزه در کافه آموزشگاه که به‌عنوان بهترین آموزشگاه تعمیرات موبایل در تهران از آن یاد می‌شود  به‌طور حرفه‌ای به افراد آموزش داده می‌شود. در این مطلب قصد داریم ۶ روش کاربردی برای شناسایی گوشی تعمیر شده را به شما عزیزان آموزش دهیم.

بهترین روش‌های تشخیص گوشی تعمیر شده

آموزش تشخیص گوشی تعمیر شده سامسونگ

امروزه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت گوشی های موبایل، فروش گوشی‌های تعمیر شده به‌عنوان گوشی نو بسیار رواج یافته است. این موضوع برای خریداران تلفن همراه تبدیل به یک چالش اساسی شده و به همین علت داشتن آگاهی نسبت به راه‌های تشخیص گوشی تعمیر شده یا باز شده اهمیت بالایی دارد. اما گوشی‌های تعمیری که در قالب گوشی‌های نو فروخته می‌شوند، از نظر ظاهری کاملاً مشابه گوشی‌های نو هستند. از این رو فرایند تشخیص آن‌ها مستلزم بهره‌مندی از یک‌سری مهارت‌های ویژه است. در این بخش از مطلب، مهم‌ترین و بهترین روش‌های تشخیص گوشی باز شده و مهارت‌های لازم در این زمینه را به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم:

استفاده از روش نرم‌افزاری

روش نرم‌افزاری یک روش مفید و کاربردی برای تشخیص تعمیری بودن یا نبودن گوشی موبایل است. این روش به چند طریق انجام می‌شود که به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بررسی تم‌ها، بازی‌ها و صدای زنگ موبایل اشاره کرد. به‌عنوان مثال اگر روی تلفن همراه مورد نظر شما یک تم جدید نصب شده باشد، به‌طور حتم می‌توان گفت که آن گوشی نو نیست و قبلاً مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این اگر زنگ گوشی چیزی غیر از زنگ پیش‌فرض دستگاه بود نیز می‌توان فهمید که آن گوشی موبایل نو نیست.

یکی دیگر از ترفندهای تشخیص گوشی تعمیر شده از گوشی آکبند، خاموش و روشن کردن دستگاه است. اگر گوشی موبایل نو باشد، درصد باطری آن پس از خاموش و روشن کردن هیچ تغییری نمی‌کند، اما گوشی‌های کارکرده و دست دوم هنگامی که خاموش و روشن می‌شوند، درصد باطری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه از این روش هم می‌توان برای پی بردن به نو یا دست دوم بودن موبایل استفاده کرد.

استفاده از روش سخت‌افزاری

بهترین روش های تشخیص گوشی تعمیر شده

می‌توان گفت روش سخت‌افزاری بهترین و مورد اعتمادترین روش برای تشخیص گوشی باز شده از گوشی آکبند است. در قدم اول توصیه می‌کنیم ظاهر گوشی را بررسی کنید؛ زیرا در بسیاری از موارد، کارکرده بودن گوشی از ظاهر آن مشخص می‌شود. برای این کار باید بدنه موبایل را از لحاظ وجود هرگونه آسیب یا ضرب‌دیدگی مورد بررسی قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام مشاهده بدنه موبایل باید به آن توجه داشته باشید، بررسی تغییر رنگ در قسمت لنز دوربین و همچنین توجه به شرایط باطری تلفن همراه است؛ اما دلیل اهمیت این موارد چیست؟ جالب است بدانید که اگر گوشی موبایل دچار آب‌خوردگی شود، رنگ لنز دوربین آن ممکن است تغییر کند و این می‌تواند نشانه مهمی از نو نبودن تلفن همراه باشد. به‌علاوه تست عمر باطری نیز می‌تواند راهکاری کلیدی برای تشخیص گوشی نو از گوشی کارکرده به‌شمار رود.

علاوه بر این موارد، گوشی موبایل نو باید دارای کابل شارژ و همچنین هندزفری سالم و اورجینال باشد. در غیر این صورت، می‌توان متوجه شد که آن گوشی دست دوم یا کارکرده است. نکته‌ی دیگر نیز مربوط به بررسی پورت شارژ و هندزفری و اسلات سیم‌کارت است؛ به طوری که این بخش‌ها نباید به هیچ عنوان دچار زنگ‌زدگی یا رنگ‌پریدگی شده باشند.

چک کردن کد IMEI

کد IMEI یک کد ۱۵رقمی است که هر گوشی موبایل به‌طور اختصاصی از آن برخوردار بوده و مزایای متعددی برای صاحبان تلفن همراه دارد. به‌عنوان مثال هنگام دزدیده شدن موبایل، برخی اطلاعات مهم برای پیدا شدن موبایل را می‌توان از طریق این کد به‌دست آورد. علاوه بر این کد IMEI در راستای تشخیص گوشی تعمیر شده از گوشی نو نیز کاربرد دارد. روش‌های مختلفی برای یافتن این کد وجود دارد که در این بخش آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

در روش اول، باید کد #06#* را در قسمت شماره‌گیری تلفن همراه خود وارد کنید تا کد IMEI به شما نمایش داده شود. روش دوم به این صورت است که باید به بخش تنظیمات تلفن همراه رفته و کد IMEI را از طریق روش‌های زیر به‌دست آورید:

  • یافتن کد IMEI گوشی‌های اندروید:

برای پیدا کردن این کد در گوشی اندروید، باید ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی شوید و گزینه About Phone (درباره موبایل) را انتخاب کنید. سپس از بخش Status یا همان وضعیت، کد IMEI را به‌دست آورید.

  • یافتن ‏کد IMEI گوشی‌های آیفون:

اگر گوشی موبایل شما آیفون است و از سیستم‌عامل ios پشتیبانی می‌کند، باید روشی دیگر را برای پیدا کردن کد IMEI دنبال کنید. این روش به این صورت است که در گام اول باید وارد بخش تنظیمات شوید و گزینه General را انتخاب کنید. سپس از قسمت About، کد IMEI را مشاهده خواهید کرد. حالا که به کد IMEI مخصوص تلفن همراه خود دسترسی پیدا کردید، می‌توانید از طریق سرویس‌های مختلف، اطلاعات مورد نظر را به‌دست آورید. برای مثال، می‌توانید با شماره‌گیری کد #7777* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، پیامکی مبنی بر یک‌سری اطلاعات درباره‌ی تاریخچه تلفن همراه خود دریافت کنید.

بررسی زمان کارکرد گوشی اندروید

بررسی مدت‌زمان کارکرد گوشی، یکی دیگر از روش‌های ساده و در عین حال مؤثر در تشخیص نو یا کارکرده بودن تلفن همراه است که در گوشی‌های اندروید اجرا می‌شود. سیستم‌عامل اندروید از یک قابلیت جالب برخوردار بوده و آن قابلیت این است که می‌توان از طریق وارد شدن به بخشی از تنظیمات موبایل، زمان کارکرد گوشی را به‌طور دقیق مشاهده کرد؛ به این صورت که کاربران باید ابتدا وارد قسمت تنظیمات شده و پس از انتخاب گزینه About Phone، وارد بخش Status یا وضعیت شوند. پس از وارد شدن به این بخش، گزینه‌ای تحت‌عنوان Up Time یا زمان روشن بودن به شما نمایش داده خواهد شد. با انتخاب گزینه می‌توانید به طول مدت روشن بودن دستگاه خود پی ببرید.

بررسی شماره سریال آیفون

در بخش قبل، یک روش برای تشخیص نو یا دست‌دوم بودن گوشی‌های اندروید را مورد بررسی قرار دادیم؛ حال در این بخش می‌خواهیم یک راهکار مفید در این زمینه را ارائه دهیم که تنها در گوشی‌های آیفون قابل اجرا است. این روش با استفاده از شماره سریال آیفون در وب‌سایت رسمی شرکت اپل انجام می‌شود. برای این کار باید ابتدا وارد بخش تنظیمات و پس از آن، وارد قسمت General شوید. در مرحله بعد، گزینه About را انتخاب کرده و از این طریق، شماره سریال گوشی خود را به‌دست آورید.

شرکت اپل در سایت رسمی خود، بخشی را در نظر گرفته است که می‌توان از طریق آن، اصالت دستگاه را مورد بررسی قرار داد. این قابلیت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و امروزه افراد قابل‌توجهی برای بررسی اصالت دستگاه خود از این روش استفاده می‌کنند. اما دستورالعمل تشخیص اصالت گوشی آیفون در این سایت به چه صورت است؟

برای انجام این کار باید به بخش Check Coverage وارد شده و پس از آن، شماره سریال گوشی خود را وارد کنید. در این شرایط ممکن است حالت‌های مختلفی رخ بدهد که در ادامه، به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم: اگر گوشی شما فیک باشد، عبارت Invalid Serial Number به شما نمایش داده خواهد شد. این عبارت به معنای آن است که گوشی موبایل شما توسط شرکت اپل ساخته نشده و تقلبی است. در شرایطی نیز ممکن است عبارت This phone has not been activated را مشاهده کنید؛ این عبارت به این معنی است که گوشی آیفونی که در اختیار دارید تاکنون استفاده نشده‌است.

بررسی فیزیکی موبایل توسط افراد متخصص

تشخیص سخت افزاری گوشی تعمیر شده

اگر پس از انجام روش‌هایی که در بخش‌‌های قبل توضیح دادیم، نتوانستید تعمیری بودن تلفن همراه خود را تشخیص دهید و در عین حال از نو بودن گوشی خود مطمئن نیستید، توصیه می‌کنیم گوشی خود را به افرادی که در این زمینه تخصص دارند و با انواع قطعات موجود در موبایل آشنا هستند بسپارید. این افراد، تجربه‌ی بالایی در زمینه تشخیص گوشی باز شده دارند و می‌توانند به‌آسانی و در زمانی بسیار کوتاه، اصالت تلفن همراه شما را بررسی کنند.

نکته‌ بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چنانچه تعمیر گوشی توسط افراد حرفه‌ای انجام شده باشد، تشخیص آن توسط افراد عادی به‌راحتی قابل انجام نیست. در نتیجه تنها متخصصان در زمینه تعمیر تلفن همراه می‌توانند چنین موبایلی را باز کرده و قطعه یا قطعات تعویض شده را پیدا کنند.

جلوگیری از کلاهبرداری با تشخیص گوشی کارکرده

در این مطلب، درباره ۶ روش تشخیص گوشی تعمیر شده از گوشی نو، اطلاعات ارزشمندی به شما عزیزان ارائه دادیم. امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته درزمینه تکنولوژی، سالانه گوشی‌های موبایل جدیدی وارد بازار می‌شوند. در این میان، برخی از گوشی‌ها قیمت بسیار بالایی داشته و همین موضوع سبب فراهم شدن زمینه سودجویی تعداد قابل‌توجهی از افراد شده‌است؛ به‌طوری‌که امروزه افراد زیادی با تعمیر گوشی‌های آسیب‌دیده، آن‌ها را به‌عنوان گوشی‌های نو و آکبند به فروش می‌رسانند. اما داشتن یک‌سری اطلاعات درزمینه ویژگی‌های گوشی باز شده، می‌تواند به افراد کمک کند تا این دستگاه‌ها را شناسایی کرده و از خرید آن‌ها خودداری کنند.

اگر با خواندن این مطلب به این حوضه علاقه‌مند شدید می‌توانید برای دسترسی به اطلاعات بیشتر درباره‌ی آموزش تعمیرات موبایل به سایت کافه آموزشگاه مراجعه و جهت کسب مشاوره رایگان با شماره‌ی ۰۲۱۸۸۹۴۹۷۱۱ تماس بگیرید.

منبع: گجت نیوز

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.