۵ نکته که هنگام خریدن سرور از آن غافل می‌شویم!

0

خریدن تجهیزات در زمینه شبکه‌های کامپیوتری به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. خصوصا قطعاتی مانند سرور که دسته‌بندی‌های زیادی دارند و در تکنولوژی‌های مختلفی عرضه می‌شوند. هر سرور برای کسب و کاری خاص و نیازهای به خصوصی مناسب است؛ به همین دلیل خرید سرور امری کاملا تخصصی‌ست. در این مقاله به 5 اشتباه رایجی می‌پردازیم که معمولا هنگام خریدن سرور توسط افراد کم‌تجربه رخ می‌دهد.

عجله در فرآیند برنامه ریزی و انتخاب سرور

نیازهای تجاری اغلب باعث می‌شود زمان کافی برای تحقیق در مورد مشخصات سرور نداشته باشیم. در حالی که قبل از خریدن سرور، باید زمان و توجه زیادی صرف درک کامل نیازهایی کنیم که برای رفع آن‌ها به یک سرور جدید نیاز داریم. برای مثال، اشتراک‌گذاری فایل و پشتیبان‌گیری، معمولا به قدرت پردازش سروری که سیستم ایمیل یا پایگاه داده را میزبانی می‌کند، بستگی ندارد. برای گرفتن مشاوره در زمینه خریدن سرور و گرفتن قیمت سرور روی لینک بزنید تا بتوانید این مرحله که مهمترین مرحله انتخاب است را به خوبی پشت سر بگذارید.

خریدن سرور فقط با توجه به قیمت آن

سرور را فقط بر اساس قیمت نخرید. بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های اولیه خود، یک سرور معمولی و ضعیف می‌خرند. این کار زمانی را که کارکنان بخش پشتیبانی صرف راه‌اندازی و انجام تعمیرات و ارتقاء مداوم سرور می‌کنند، افزایش می‌دهد و در نهایت هم هزینه‌ها بالا می‌رود و هم کارایی لازم را از سرور نخواهید دید.

همچنین باید به سازگاری قطعات با یکدیگر دقت کنید. خرید یک یونیت کامل که از نظر سازگاری و قابلیت اطمینان تست شده و شامل یک پکیج پشتیبانی مناسب است، به کارکنان پشتیبانی امکان می‌دهد روی مشکلات تجاری مهم‌تر تمرکز کنند.

بهترین کار این است که سروری را که امروز و طی یکی دو سال آینده نیاز دارید در نظر بگیرید و سپس چندین پیکربندی از چندین فروشنده را با یکدیگر مقایسه کنید. در این صورت می‌توانید خرید مناسب‌تری داشته باشید.

قربانی کردن مقیاس پذیری

مقیاس پذیری سرور به این معنی است که بتوان قطعات تازه‌ای را به سرور اضافه کرد بدون آن که عمکلرد آن سرور کاهش یابد. بنابراین باید سروری انتخاب کنید که علاوه بر رفع نیازهای فعلی، در آینده نیز قابل ارتقا باشد.

فرض کنید امروز تصمیم گرفته‌اید یک سرور از نوع tower بخرید تا نیاز کسب و کارتان را برطرف کنید. بعد از یک کمپین فروش موفق، میزان مشتریان شما در طول شش ماه به سرعت افزایش می‌یابد. اکنون شما برای رفع نیازهای مشتریان قدیمی و مشتریان جدید، یک سیستم مدیریت منابع مشتری (CRM) را در نظر می‌گیرید و همچنان به جذب سرنخ‌های تجاری جدید ادامه می‌دهید. در این صورت سروری که اخیراً خریداری کرده‌اید نمی‌تواند از سیستم جدید پشتیبانی کند و باید به فکر خرید سرور تازه‌ای باشید. بنابراین صرف کمی پول بیشتر در خریدن سرور، می‌تواند در دراز مدت به انعطاف‌پذیری و پایداری شبکه شما و بازگشت سرمایه بهتری منجر شود.

درک نادرست اجزا و مشخصات سخت افزاری و نرم‌افزاری

از لحاظ سخت افزاری سرور شما باید از پردازنده‌های مخصوص سرور استفاده کند و نه پردازنده‌های کامپیوتر رومیزی. پردازنده‌های مخصوص سرور برای پشتیبانی از عملکرد و توان عملیاتی مورد نیاز در یک سرور طراحی شده‌اند. نمونه‌هایی از این پردازنده‌ها عبارتند از Intel Xeon و AMD Opteron.

علاوه بر این، یک سرور با کارایی بالا که تنها از یک پردازنده استفاده می‌کند، معمولاً قدرت محاسباتی مورد نیاز برای برنامه‌های کاربردی پیشرفته را ندارد.

همچنین بهتر است سخت‌افزاری که قصد خرید آن را دارید با سیستم عامل مورد نظر شما سازگار باشد. برخی از پردازنده‌ها تنها با سیستم‌عامل‌های خاصی بهترین عملکرد خود را ارائه می‌کنند پس به این نکته توجه کنید.

ممکن است حتی با داشتن سروری که سخت افزار مورد نیاز شما را داشته باشد، باز هم پول و زمان بیشتری را هدر دهید آن هم با استفاده از ابزارهای مدیریتی غیر ضروری و غیر کارآمد.

توجه داشته باشید که یک نرم افزار مدیریت خوب ویژگی‌های زیر را دارد:

  • کنترل و مدیریت کل زیرساخت فناوری اطلاعات (فیزیکی و مجازی) از طریق یک کنسول
  • در اختیار داشتن یک رابط مبتنی بر وب با کاربری آسان برای استقرار سریع تنظیمات سرور
  • ویژگی‌هایی مثل بروزرسانی‌های منظم و بسته‌های پشتیبانی و امنیتی

نخواندن متن دقیق بسته‌های پشتیبانی و گارانتی

اکثر کسب و کارها به شبکه‌ای نیاز دارند که به سادگی برنامه‌های‌شان را اجرا کند، قابل اعتماد باشد و مجبور نباشند برای کمک گرفتن از پشتیبانی شبکه، ساعت‌ها تماس تلفنی را تحمل کنند. ارائه دهنده گارانتی باید به صورت حضوری در دسترس باشد تا از سخت‌افزار شما پشتیبانی کند و بتواند بدون ایجاد هزینه‌های تازه برای شما (خرید سخت افزار و نرم افزار جدید) مشکلات را حل کند. بنابراین، قبل از خرید، باید زمانی را صرف بررسی دقیق بسته‌های پشتیبانی فروشندگان و ضمانت‌های سخت‌افزاری کنید.

اگر خدمات پشتیبانی فروشنده مد نظرتان شفاف یا کافی نیست، به دنبال فروشنده دیگری باشید.

نکات بالا مواردی است که هنگام خریدن سرور ممکن است از آن غافل شوید. با رعایت این موارد حتما می‌توانید در انتخاب سرور و پیاده کردن شبکه خود، بهترین تصمیم را بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.