5 ماده غذایی که بعد از بلیچینگ دندان نباید بخوریم!

0

یکی از موثرترین روش های زیبایی برای بهتر نشان دادن لبخند، بلیچینگ دندان است. بلیچینگ لبخندی جذاب و دلنشین را برای شما به ارمغان می آورد و عیوب ظاهری دندان را می پوشاند. تمام روش‌های پزشکی زیبایی به مراقبت احتیاج دارد از جمله مهم ترین نکات نحوه غذا خوردن است که مصرف آن ها تاثیر زیادی در افزایش طول عمر بلیچینگ دارد. در این مقاله مطالبی پیرامون بلیچینگ دندان و مواد غذایی که بعد از آن باید استفاده کنیم، می پردازیم. برای انجام بلیچینگ می توانید به بهترین دکتر بلیچینگ در تهران مراجعه کنید و همچنین از مطالب سایت ایران دنتال، پزشک 24، نوبت.آی آر، دندانپزشکا بهره ببرید.

 

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن دندان ها است که لکه ها و بدرنگی های روی دندان ها را از بین می برد و در مطب توسط پزشک یا در خانه توسط افراد صورت می گیرد، ماده اصلی سفید کننده دندان ها پراکسید هیدروژن است که سبب اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده می شود و آن ها را از بین می برد، ضخامت مینای دندان با گذشت زمان کم شده و باعث می ­شود تا رنگ عاج مشخص تر شود، عوامل زیادی باعث می­ شوند تا رنگ دندان ها تغییر کنند. بسیاری از افراد از روش بلیچینگ دندان برای از بین بردن زردی دندان خود و زیباتر کردن لبخند استفاده می کنند.

 

 

مواد غذایی که بعد از بلیچینگ نباید بخوریم!

مواد غذایی رنگدانه دار

 

مواد غذایی تاثیرات بسیاری بر روی سلامتی اعضای بدن می گذارد مصرف برخی مواد غذایی رنگی می توانند بر سلامت دهان و دندان تاثیر منفی داشته باشند. رنگدانه غذایی یا رنگ خوراکی یک افزودنی رنگی است که برای ایجاد رنگ به غذا یا نوشیدنی اضافه می شود. مواد غذایی رنگدانه دار رنگ بلیچینگ های دندانی را تغییر می دهد و دندان های شما دچار زردی می شوند. بعد از انجام بلیچینگ دندان مواد غذایی رنگدانه دار کمتری مصرف کنید تا طول عمر بلیچینگ دندان شما بیشتر بشود. از جمله این موادها قهوه، چای ،توت فرنگی، سس قرمز، بلوبری می باشد

 

مواد غذایی اسیدی

 

مواد غذایی که استفاده می کنیم دارای ph هستند، غذاهای دارای pH کمتر از 7، اسیدی هستند. برخی از مواد غذایی اسیدی می توانند باعث کاهش طول عمر بلیچینگ دندان شوند. به همین دلیل در رژیم غذایی خود خیلی کمتر از این مواد باید استفاده کنید. بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ ها که از آن‌ ها لذت می‌ بریم، مانند میوه‌ ها و آب‌ میوه‌ ها، بسیار اسیدی هستند، اسیدهای موجود در غذاها و نوشیدنی ها می توانند مینای دندان را از بین ببرند.

 

مواد غذایی چسبنده و قندی

 

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید مصرف مواد قندی را به حداقل رساند، مواد قندی مثل آبنبات، خوشبوکننده های نعنایی دهان دارای خاصیت پوسیدگی زایی بیشتری می باشند.جویدن آدامس، شکلات، یا تافی هامینای دندان را ضعیف کند و باعث بدرنگی دندان ها می شود.

 

مواد غذایی سفت

 

خوراکی هایی مانندآب نبات، سیب، یخ، هویج ، جویدن نان تست و یا غذاهای سرخ شد می‌توانند باعث خرابی و حتی شکستگی دندان شود. آجیل ها، ذرت وبرخی تنقلات دیگر که نیاز به جویدن زیادی دارند نیز باعث آسیب رسیدن به دندان ها می شوند وحتی باعث ایجاد ترک‌ روی مینای دندان ها می شوند. البته به این معنی نیست که خوردن این غذا ها کاملا منع شوند، می توانید آنها را قطعه قطعه کنید و یا با دندان های آسیا که شروع به جویدن کنید.

 

کربوهیدرات‌های ساده

 

میزان کربوهیدراتی که مصرف می کنید رابطه ی مستقیمی با پوسیدگی دندان دارد. کربوهیدرات‌های ساده مانند چیپس سیب زمینی و نان سفید از بدترین غذاها برای دندان ها هستند. خطر ايجاد پوسيدگي دندان را بيشتر مي كند. مصرف کربوهیدرات هایی مانند چیپس، پوسیدگی دندان را چند برابر می کند. چیپس سیب زمینی معمولا بین دندان های شما گیر می کند. باقی مانده غذا در دندان ها، شما را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می‌دهد. البته این مشکل با مسواک زدن حل خواهد شد.

 

خوراکی های مفید برای دندان کدامند؟

 

  • سبزیجات ترد، میوه ها و سبزیجات مانند اسفناج و گوجه فرنگی هویج، کرفس برای دندان ها بسیار مفید هستند.
  • غذاهای غنی از کلسیم و فسفر، غذاهایی مانند شیر، پنیر و ماست در رژیم غذایی قرار دهید.
  • پروتئین بدون چربی موادی مانند تخم مرغ ماهی و مرغ همگی منابع غنی از فسفر هستند.
  • غذاهای غنی از ویتامین D، نور خورشید منبع طبیعی ویتامین D است اما مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ و روغن ماهی سرشار از ویتامین D هستند.
  • غذاهای غنی از ویتامین C
  • غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک، بهترین منابع آن ماست، ماکارونی، میسو هستند.

 

مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

 

  • بعد از انجام بلیچینگ لثه خود را با آب گرم تمیز نمائید.
  • دندان‌های خود را به طور منظم مسواک بزنید.
  • از خمیردندان‌های سفیدکننده استفاده کنید.
  • استفاده نخ دندان از مهم ترین کارهای مراقبتی برای دندان است که اتفاقا بعد از بلیچینگ نیز باید ادامه پیدا کند.
  • برای مصرف نوشیدنی از نی استفاده کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات را به حداقل برسانید.
  • از رژ لب ضد لک استفاده کنید.
  • اگر نسبت به مواد بیلچینگ حساس بودید بهتر است که از مسکن هایی که پزشکتان تایید کرده استفاده کنید.
  • مایعات بسیار سرد و یا بسیار گرم برای دندان بسیار ضرر دارند این مایعات باعث انبساط و انقباض دندان می شوند که سبب ترک خوردن دندان و همچنین ایجاد لکه بر روی دندان می شود. مخصوصا اگر این دو پشت هم استفاده شوند.

 

 

کلام آخر

اگر دندان‌هایتان دچار تغییر رنگ شده و با روش‌های خانگی قابل برگشت نیست، می‌توانید با انجام بلیچینگ دندان زیبایی را به دندان های خود باز گردانید. یکی از عوامل دوام طول عمر بلیچینگ مراقبت های بعد از آن است و نحوه ی صحیح مصرف مواد غذایی است، برای آگاهی بیشتر می توانید به سایت ایران دنتال irandental.org مراجعه کنید. از همراهی شما نهایت تشکر را داریم و پذیرای پیشنهادات و انتقادات شما دوستان گرامی هستیم.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.