۴ استفاده نادرست از کولر گازی؟ نکات مهم در استفاده کولر گازی

0

استفاده نادرست از کولر گازی

اشتباهاتی که هنگام استفاده از کولر گازی مرتکب می شوید، هم بر بهره وری این دستگاه تاثیر خواهد گذاشت و هم کارکرد ایمن آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد. به علاوه، این اشتباهات برای حساب بانکی تان هم مضر است زیرا حجم برق مصرفی تان را افزایش داده و رقم صورت حساب ماه های گرم سال را حسابی بالا می برد! در این مقاله با چند اشتباه رایج هنگام استفاده از کولرگازی آشنا خواهید شد، مواردی که شاید خودتان هم ندانسته انجام داده اید. اما پیش از پرداختن به این اشتباهات، بد نیست با کارکرد کولر گازی به زبان ساده آشنا شوید.

استفاده نادرست از کولر گازی

۱- تمیز نکردن فیلترها در هنگام استفاده از کولر گازی

حداقل باید یکبار در هر سه ماه، فیلترهای پنل کولر گازی را تمیز کنید. در صورتی که مدت زیادی از کولر استفاده می‌کنید و یا کولر در محیطی قرار دارد که افراد زیادی وارد و خارج می‌شوند، یا محیط گرد غبار زیادی دارد و آشپزی انجام می‌شود، تمیز کردن فیلترها باید در فواصل زمانی کمتری انجام شود.

یک فیلتر کثیف می‌تواند منجر به کمتر شدن جریان هوا شده و باعث یخ‌زدگی لوله‌های اواپراتور پنل شود که هر قدر یخ بیشتری تشکیل شود، جریان هوای کولر کمتر خواهد شد. یک فیلتر کثیف می‌تواند ۵٪ تا ۱۵٪ به صورتحساب مصرف برق کولر شما اضافه کند و طول عمر کلی سیستم را کوتاه کند. خوشبختانه، تمیز کردن فیلترها کار بسیار آسانی است و معمولا زمان کمی برای تمیز کردن نیاز خواهد بود.

فراموش نکنید که فیلترها را فقط با آب تمیز کنید و از هیچ ماده شوینده‌ای برای این کار استفاده نکنید. فیلترهای تمیز، گرد و غبار و ذرات ریز معلق در هوا را جذب می‌کند و باعث بهتر شدن هوای محیط می‌شود.

۲ – اشتباه در انتخاب سایز کولر گازی

بسیار مهم است که سایز کولر گازی را بر اساس فضای مورد نظر یا اندازه منزل خریداری کنید. البته منظور از سایز کولرگازی، ابعاد آن نیست بلکه منظور ظرفیت سرمایشی آن است.

دقت کنید که اگر فضای خیلی بزرگی دارید و کولر گازی با سایز کوچک خریداری کنید، دستگاه باید تمام وقت کار کند تا دمای هوا را کاهش بدهد.

چنانچه احتمالا می‌دانید، کار کردن بیش از اندازه کولر گازی سبب تحلیل رفتن سریع و کوتاه شدن عمر آن خواهد شد. از سویی دیگر، استفاده از کولرگازی دارای ظرفیت سرمایشی بالا برای یک فضای کوچک، سبب می شود که دستگاه مدام خاموش و روشن شده، به مرور فرسوده شود.

بنابراین به ظرفیت سرمایشی کولرگازی و همین طور سایز فضایی که دارید دقت کرده، سپس دستگاه را خریداری کنید.

۳ – انجام ندادن سرویس سالیانه کولر گازی

شما می‌توانید در طول سال برخی از موارد نگهداری از کولر گازی را انجام دهید، اما بررسی موارد مختلف نیاز به تخصص دارد و اگر سالی یکبار کولر گازی را سرویس کنید ، میزان شارژ گاز و اتصال کابل‌ ها و دیگر موارد بررسی خواهد شد که در عملکرد بهتر سیستم موثر خواهد بود. در صورت کم بودن گاز کولر، در زمان سرویس سالیانه این کار انجام خواهد شد و سیستم تهویه مطبوع شما همیشه عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

در صورتی که از کولر گازی در تابستان و زمستان استفاده می‌کنید، سرویس کولر باید هر شش ماه انجام شود. اگر واحد خارجی کولر گازی در پارکینگ نصب شده باشد، باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری آن را تمیز کرد.

۴ – تمیز نکردن پره ها و کویل های کولرگازی

کویل اواپراتور بخشی از کولرگازی است که هوای گرم فضا را می مکد. این فرایند حرکت گرما ضروری است اما لایه های گرد و خاک مانع آن می شود.

در صورتی که هرگز کویل ها را بررسی نکنید، گرد و خاک کارایی آنها را کاهش داده، هزینه هایی را به شما تحمیل می کند.

ایده آل این است که کولر گازی را در ابتدای فصل گرما تمیز کنید و طی یک زمان بندی مشخص مورد بررسی قرار بدهید، به ویژه در صورتی که به تازگی در محل زندگی تان توفان یا بادهای شدید رخ داده است.

تمیز ماندن پره‌ها و کویل‌های کولر گازی اهمیت زیادی در حفظ کارایی این دستگاه دارد.

۵ – خاموش کردن کولر در زمان خارج شدن از خانه به مدت کوتاه

همیشه به یاد داشته باشید که قبل از ترک خانه، دمای تنظیم شده کولر گازی را تنظیم کنید. اگر برای مدت کمی تصمیم دارید تا از خانه خارج شوید، خاموش کردن کولر باعث می‌شود تا دمای محیط بالا رود و در زمان بازگشت، کولر باید بیشتر کار کند. با بالا بردن دمای تنظیم شده، محیط خیلی گرم نمی‌شود و کولر نیز کمترین مصرف برق را خواهد داشت.

اگر به مدت طولانی تصیمیم به ترک خانه را دارید، کولر گازی را خاموش کنید.

۴ – بیش از اندازه پایین آوردن دما

شاید شما هم از آن دست آدم هایی باشید که تصور می کنند پایین آوردن دما باعث خنک تر شدن فضا می شود. این اشتباه به دلیل عدم اطلاع از شیوه کارکرد کولر گازی است.

کولرهای گازی به طور کلی تنها در یک سرعت مشخص کار می کنند (هرچند برخی از کولرها تنظیمات متفاوت سرعت برای مصرف بهینه انرژی دارند).

پایین آوردن بیش از حد درجه کولرگازی تنها باعث می شود که دستگاه طولانی تر کار کند و زودتر فرسوده و خراب شود.

نحوه فعالیت کولرگازی

کولرگازی دو پنل دارد، پنل داخلی که باد خنک تولید می کند و پنل بیرونی که بیرون از منزل یا روی پشت بام نصب می شود. قبل از هر چیزی باید بدانید که کولر گازی بر خلاف کولرهای آبی، هیچ هوایی را از خارج خانه به داخل آن وارد نمی‌کند.

اگر بخواهیم فرایند کار کولرگازی را شرح دهیم، به این صورت است که پنل داخلی کولر گازی به وسیله یک سری سیم و دو لوله مسی به پنل بیرونی متصل شده است.

درون این لوله ها گازی به نام مبرد وجود دارد که غیر آتش زا و به شدت خنک است. مبرد به حدی خنک است که اگر با دست تماسی پیدا کند، آن را می سوزاند.

درون پنل داخلی کولرگازی یک سری شبکه فلزی وجود دارد که به دلیل ماده به شدت خنک درون آن (مبرد-چنانچه گفته شد) بسیار خنک است.

پنل داخلی یک فن نیز دارد که هوای خانه را به داخل دستگاه می کشد و آن را با شدت زیاد روی این شبکه فلزی خنک می دمد. این روند باعث کاهش دمای هوا می شود و آن قدر ادامه پیدا می کند تا فضا کاملا خنک شود.

کلام پایانی

همه ما می دانیم که استفاده صحیح و نگهداری اصولی از همه لوازم خانگی تاثیر بسزایی در کارکرد بهینه آنها دارد. در مقابل اشتباهاتی که در حین استفاده از هر دستگاهی مرتکب می شوید، قطعا به ضرر جیب تان و رفاه و آرامش‌تان تمام خواهد شد.

از اشتباهات عنوان شده در این نوشتار اجتناب کنید و رقم صورت حساب برق مصرفی را کاهش و آرامش خانواده را افزایش دهید!

کاج سرویس مجموعه تخصصی تعمیرات لوازم خانگی در پردیس تهران

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.