موشن گرافیک (Motion Graphics) به معنی گرافیک متحرک است. در واقع، هنر ترکیب عناصر بصری ثابت (مثل تصاویر، آیکونها، متنها و اشکال هندسی) با حرکت، صدا و موسیقی برای خلق یک روایت یا انتقال پیامی خاص است. برخلاف انیمیشنهای داستانی که بر روی شخصیتها و داستانگویی تمرکز دارند، موشن گرافیک بیشتر روی حرکت و پویایی عناصر گرافیکی تمرکز میکند تا اطلاعات را به شکلی جذاب و قابل فهم ارائه دهد.
جلب و حفظ توجه مخاطب در چشمانداز پرشتاب تبلیغات و بازاریابی امروزی، بیش از هر زمان دیگری چالشبرانگیز است، اگر میخواهید توجه و کلیک های لازم برای بقا در فضای آنلاین را به خود جلب کنید، باید چیزی تولید کنید که ارزش دیدن، خواندن و به اشتراک گذاشتن داشته باشد، ایجاد محتوای با کیفیت با جلوههای بصری جذاب، بسیار حیاتی است و هیچ چیز به اندازه طراحی یک موشن گرافیک قوی، کیفیت شما را افزایش نمی دهد.
بازاریابی ویدیویی یک استراتژی بسیار مؤثر برای جذب مخاطب هدف شماست. به دلیل حجم عظیم اطلاعات موجود در روز، میانگین مدت زمان توجه انسان مدرن (برای تبلیغات) به ۸ ثانیه کاهش یافته است. این بدان معناست که شما باید فوراً تأثیری فوقالعاده و عمیق ایجاد کنید.
۸۷ درصد از بازاریابان ویدیویی از افزایش ترافیک وب سایت، از طریق ویدیو و موشن سخن می گویند و همچنین ۸۰ درصد از آنان مدعی اند، ویدیو به صورت مستقیم، باعث افزایش فروش محصولشان شده است.
رسانه های اجتماعی از موثرترین کانال ها برای توزیع محتوای ویدیویی هستند، ۹۴ درصد از بازاریابان از شبکه های اجتماعی برای توزیع محتوای ویدیویی خود استفاده می کنند. از آنجایی که شبکه های اجتماعی میتوانند الزامات متفاوتی برای پست گذاری داشته باشند، این سبک موشن گرافیک تبلیغاتی نیازمند تولید محتوای متمرکزتر است. در سال دو هزار و بیست، ۹۶ درصد از بازاریابان هزینه تبلیغات خود را روی محتوای ویدیویی و موشن قرار دادهاند.
چرا سفارش موشن گرافیک؟
موشن گرافیک (Motion Graphics) یا گرافیک متحرک، راهی قدرتمند و جذاب برای انتقال پیام شماست. در دنیای امروز که همه چیز به سرعت در حال تغییر است و مخاطبان وقت کمی دارند، موشن گرافیک میتواند توجه آنها را به خود جلب کرده و اطلاعات را به شیوهای مؤثر و بهیادماندنی منتقل کند.
مزایای موشن گرافیک در بازاریابی ویدیویی و شبکه های اجتماعی
۱ موشن گرافیک، محتوای خستهکننده را قابل هضمتر، جذابتر و به یاد ماندنیتر میکند
انتقال مؤثر ایدهها یا دادههای پیچیده بدون از دست دادن دادهها و توجه مخاطب، اغلب میتواند چالش برانگیز باشد. در این میان موشن گرافیک میتواند یک قالب محتوایی عالی برای این منظور باشد، به خصوص اگر محصولات یا خدمات پیچیدهای را قرار است تبلیغ یا بازاریابی کنید، استفاده از موشن گرافیک به عنوان راهی برای توضیح یک مفهوم (که معمولاً به عنوان «ویدیوی توضیحی» شناخته میشود) به روشی رایج در میان بازاریابان تبدیل شده است.
۲موشن گرافیکها با قابلیت تعامل بالا به راحتی قابل اشتراکگذاری هستند
محتوای موشن گرافیک پویا است و میتواند فوراً توجه بینندگان را به خود جلب کند، برخلاف تصاویر ثابت یا متن ساده، تصاویر متحرک راهی مناسب برای جذب مخاطبان و وادار کردن آنها به تعامل با محتوا هستند ، این امر باعث افزایش نرخ تعامل و دیده شدن طولانی مدت پیام برند شما نیز می شود، به زبان مدرن، موشن شما میتواند با سرگرمکننده بودن به اندازهای که ارزش ریتوییت یا اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی را داشته باشد، «وایرال» شود.
۳ موشن گرافیک باعث ایجاد و افزایش آگاهی از برند شما میشود
در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ از ۵۰۰ بازاریاب مختلف، ۹۳ درصد از برندها به دلیل یک ویدیو در رسانههای اجتماعی، مشتری جدید پیدا کرداند. سنجش آگاهی از برند (Brand awareness) دشوار است، اما برای شرکتهای جدید و موجود بسیار مهم است. با قرار دادن برند خود در مقابل مشتری به روشی جدید و جالب توجه ، نشان میدهید که چرا یک شرکت هیجانانگیز هستید، استفاده مداوم از موشن گرافیک در کانالهای مختلف بازاریابی به تثبیت تصویر برند شما کمک شایانی میکند و باعث تقویت وفاداری به برندتان در مبان مصرف کنندگان می شود. محتوای ویدیویی مؤثر نه تنها برند شما را معرفی میکند، بلکه میتواند به کاهش پشیمانی خریدار و مشکلات پس از فروش نیز کمک کند. ۴۳ درصد از بازاریابان ویدیویی میگویند، موشن گرافیک و ویدیو تعداد تماسهای پشتیبانی دریافتی آنها را بسیارکاهش داده است.
همچنین طراحی یک موشن انتزاعی، به طور مؤثر هویت و چیستی شرکت شما را بیان میکند، هیچ محصولی در معرض نمایش نیست، هیچ شخصیتی در حال انجام وظیفه نیست، اما اطلاعات به راحتی قابل درک و هضم هستند.
۴ موشن گرافیک کارآمد و مقرون به صرفه است
هر کمپین بازاریابی با توجه به بازگشت سرمایه سنجیده میشود. حال اگر ناگهان نیاز به تغییر اطلاعات در محتوا خود را داشته باشید، چه اتفاقی میافتد؟ طراحان موشن در برنامههایی با قابلیتهای بسیار ماژولار کار میکنند. اگر نیاز به اضافه کردن صدای جدید، یا تعویض تصاویر، یا حتی اضافه کردن انیمیشنهای کاملاً جدید داشته باشید، این یک فرآیند نسبتاً ساده است. در واقع، میتوانید در هر زمانی تغییراتی در ویدیوی خود ایجاد کنید،که عملاً در فیلم زنده غیرممکن است.
اگرچه ساخت یک ویدیوی حرفهای میتواند پرهزینه باشد، ساخت یک موشن گرافیک ساده ۱۵ تا ۳۰ ثانیهای میتواند با بودجه شما همخوانی بهتری داشته باشد. این موشن ها میتوانند برای بینندگان مؤثرتر باشند زیرا از سرعتگیرهای معمول محتوای ویدیویی اجتناب میکنند.
۵ موشن گرافیک قابل تطبیق با تمام پلتفرم ها و قالب هاست
یکی از مزایای کلیدی یک نمونه موشن گرافیک، تطبیقپذیری در قالبها و پلتفرمهای مختلف محتوا است، برندها میتوانند ضمن بهینهسازی محتوا برای پلتفرمهای مختلف، ثبات را نیز در تبلیغات خود حفظ کنند، چه در حال ایجاد بنرهای وبسایت، پستهای شبکه های اجتماعی، خبرنامههای ایمیلی یا تبلیغات ویدیویی باشید، موشن گرافیک میتواند به صورت یکپارچه با رسانههای مختلف سازگار شود.
۶ موشن گرافیک، منجر به تقویت ماندگاری پیام شما می شود
مطالعات نشان دادهاند که محتوای بصری توسط مغز سریعتر پردازش میشود و مدت زمان بیشتری نسبت به محتوای متنی در ذهن باقی میماند. موشن گرافیک با ترکیب عناصر بصری با روایت یا جلوههای صوتی، از این اصل بهره برده و باعث تقویت ماندگاری پیام برند شما میشود. با درگیر کردن همزمان چندین حس، موشن گرافیک تأثیر ماندگاری بر مخاطب میگذارد و تضمین میکند که محتوای شما مدتها پس از اولین مواجهه، در ذهن مخاطب باقی بماند.
نتیجه گیری
هدف، تقویت داستان برند شما و ایجاد ارتباطی معنادار با مخاطبانتان است، در دنیای امروز ، رسانههای اجتماعی تنها کانالی نیستند که از مزایای موشن گرافیک بهره میبرند، با آنلاین شدن هر چه بیشتر میتینگ ها ، بازآفرینی تجربیات آنلاین به روشهای جذاب و خلاقانه اهمیت بیشتری پیدا کرده است، ویدیوهای با کیفیت بالا با استفاده از موشن گرافیک به رفع این نیاز کمک شایانی می کنند، زیرا در مقایسه با ویدیوهای سنتی نسبتاً ارزان تر و آسان تر تولید می شوند طراحی موشن گرافیک جایگزین سادهتری است و نیازی به بازیگران، عوامل یا سایر پیچیدگیهای مرتبط با تولیدات سر صحنه ندارد.
نمیتوان انکار کرد که ما در قلمرو ناشناختهای هستیم، اما بازاریابان محتوا با تغییر غریبه نیستند، مدتها پیش از آنکه شرایط جهانی به راهحلهای خلاقانه نیاز داشته باشد، روندها به جهانی اشاره داشتهاند که در آن گرافیک متحرک، مکالمات و تبدیلها را هدایت میکند. اگر محتوای خود را به حرکت درنیاورید، در معرض خطر عقب ماندن هستید.
با پیشرفت در هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، قرار است موشن گرافیکها حتی فراگیرتر شوند. موشن گرافیکهای تعاملی به کاربران این امکان را میدهند که مستقیماً با تبلیغات درگیر شوند و تعامل با برند را بیشتر کنند.
پس اگر هر چه زودتر محتوای خود را به حرکت درنیاورید، در معرض خطر عقب ماندن از دنیای پرسرعت تبلیغات هستید. محتوایتان را با موشن گرافی جان ببخشید.