ارز دیجیتال چیست؟ + لیست مهم ترین ارزهای دیجیتال

0

ارز دیجیتال یا همان رمزارز نوعی پول مجازی است که برای مبادله می توان از آن بهره برد. اگر بخواهیم به طور کلی ویژگی های ارزهای دیجیتال را بیان کنیم، باید بگوییم که ارز دیجیتال در واقع تمام ویژگی های پول فیزیکی را دارد به جز ماهیت فیزیکی آن؛ ارز دیجیتال از تکنولوژی رمزنگاری برای ایمن سازی تراکنش ها بهره برده است. ارزهای دیجیتال را می توان مانند تراکنش های بانکی بدون هیچ محدودیتی انتقال داد یا اینکه با دیگر ارزهای موجود در بازارهای مالی مبادله کرد. همچنین بهتر است بدانید که اولین ارز دیجیتال که در سال ۲۰۰۸ به سراسر جهان معرفی شد بیت کوین نام دارد که امروزه لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را از کاربران دریافت کرده است.

بیت کوین

بیت کوین اولین رمزارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۸ از سوی یک شخص ناشناس به سراسر جهان معرفی شد. امروزه بیت کوین به عنوان یکی از مشهورترین ارزهای بازارهای مالی شناخته می شود و در رتبه اول جدول رمزارزها قرار دارد. این رمزارز در تمام سال های فعالیتش توانسته با نهایت قدرت خود حرکت کند و همین امر موجب شده است تغییراتی که در قیمت بیت کوین به وجود می آید همواره مهم باشد و روی بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. امروزه این ارز توانسته توجه بسیاری از افراد تاثیرگذار بر روی بازارهای جهانی را به خود جلب کند. شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا رمزارزی مانند بیت کوین در میان افراد حوزه بازارهای مالی در این حد محبوب است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند تمام هدف خود را برای کسب سود به کار می برند. از سوی دیگر تازه بودن بستر و خدمات این محیط باعث شده است که این ارزها برای افراد از جذابیت بسیار بالایی برخوردار باشد. موفقیت روز افزون بیت کوین موجب شده است که این رمزارز بتواند در جایگاه بسیار ویژه ای قرار گیرد. از مزایای بارز این رمزارز می توان به این موضوع اشاره کرد که بیت کوین را می توان در حالت آفلاین در یک سخت افزار امن ذخیره کرد؛ در بازارهای مالی به این حالت ذخیره سرد می گویند. هنگامی که بیت کوین در حالت ذخیره سرد، ذخیره می شود، امکان به سرقت رفتن رمزارزها به صفر می‌ رسد و دیگر فرد نگرانی از بابت کلاهبرداری در این محیط نخواهد داشت.

ذخیره سرد، در مقابل «ذخیره گرم» قرار دارد؛ ذخیره گرم، نوعی ذخیره‌ سازی است که طی آن، داده‌ها روی سطح اینترنت ذخیره می ‌شوند و در نتیجه، امکان به سرقت رفتن آن به وجود می‌ آید.

همچنین باید بدانید که رمزارز بیت کوین مانند دیگر ارزهای بازارهای مالی به صورت مستقل عمل می کند و هیچ نهاد نظارت گری بر روی آن وجود ندارد.

اگر بخواهیم بارزترین مزیت بیت کوین را بیان کنیم باید بگوییم که بیت کوین یک محیط بسیار شفافی دارد که موجب شده است افراد به راحتی به آن اعتماد کنند. تمام تراکنش‌های این رمزارز در دفترکلی که همه به اطلاعات آن دسترسی دارند ثبت می‌ شود. هر کیف‌ پول یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دارد؛ کلید عمومی در تراکنش ‌های ثبت شده قابل مشاهده است، با مراجعه به دفترکل مرکزی می ‌توان میزان دارایی را مشاهده کرد.

همچنین این رمزارز از امنیت بسیار بالایی برخوردار است که موجب شده است میزان کلاهبرداری افراد سودجو به کمترین میزان خود برسد، این رمزارز روی شبکه بلاک چین که با استفاده از پروتکل های خاص، امنیت آن تضمین می شود کار می کند.

همچنین مهم ترین نکته ای که باید در استفاده از بیت کوین به آن توجه کنید این است که، تراکنش های صورت گرفته در شبکه بیت کوین به هیچ وجه لغو نمی شود؛ پس اگر شما رمزارز خود را اشتباها به شخصی که هویت او را نمی شناسید بفرستید دیگر نمی توانید رمزارز خود را برگردانید؛ ولی اگر فرد را بشناسید، تنها با ارسال مجدد فرم می توانید ارزهای خود را برگردانید. این ویژگی برای تضمین انجام تراکنش به شبکه اضافه شده است، به این ترتیب، گیرنده به هیچ عنوان نمی‌ تواند ادعا کند که رمزارزها را دریافت نکرده است.

اتریوم

اصلی ترین دلیل ساخت رمزارز اتریوم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و تراکنش های مالی ایمن است. در حالی که تمام افراد حاضر در بازارهای مالی بیت کوین را به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال می شناسند، اتریوم نیز به عنوان رقیب قدرتمند بیت کوین لقب ملکه ارزهای دیجیتال معرفی می شود. از ویژگی های مهم رمزارز اتریوم می توان به غیرمتمرکز بودن بود امور در این شبکه اشاره کرد.

زبان برنامه ‌نویسی، مرورگر و همچنین سیستم پرداخت در این شبکه منحصر به فرد است. همان‌ طور که پیش از این نیز اشاره شد، اتریوم یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است و به همین دلیل هیچ نهاد یا سازمانی مستقیما بر امور آن نظارت ندارد و در عوض گره‌ های شبکه که ممکن است در هر کشوری باشند، از طریق سیستم کامپیوتری کنترل و امنیت شبکه بلاک چین اتریوم را بر عهده دارند.

نکته قابل توجه در مورد رمزارز اتریوم این است که همه کاربران پلتفرم اتریوم هر فردی که تصمیم داشته باشد که از خدمات اتریوم استفاده کند باید هزینه ای بر حسب اتر که توکن اختصاصی این شبکه است، پرداخت کند.

همچنین باید بدانید که این توکن با نام اتر طراحی و به سراسر جهان معرفی شده است، همچنین رمزارز اتریوم دیجیتال شبکه اختصاصی خود را دارا است و همین امر موجب می شود که یک کوین به حساب آید.

ویتالیک بوترین برای اولین بار رمزارز اتریوم را طراحی کرد و به سراسر جهان معرفی کرد، او اهل کشور روسیه است. اتریوم در سال ۲۰۱۴ به سراسر جهان معرفی شد و امروزه نیز به عنوان رقیب بیت کوین شناخته می شود، موفقیت های روز افزون رمزارز اتریوم سبب شده است که این رمزارز نیز کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کند.

دوج کوین

دوج کوین ارز دیجیتالی که برای شوخی ساخته شده بود، حالا با ارزش بازار چند ده میلیارد دلاری در رده‌ های بالای بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌ شود و افراد بزرگی مانند ایلان ماسک از آن حمایت می‌ کنند.

نام و ایده ی لوگوی دوج کوین از نژاد سگ «شیبا اینو» گرفته شده است

درحقیقت، قبل از معرفی این ارز دیجیتال هم کلمه دوج (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌ عنوان میم (meme) یا همان طنز اینترنتی شناخته شده بود و افراد برای نوشتن متن ‌های خنده ‌دار خود از این تصاویر استفاده می‌ کردند؛ بنابراین، دوج برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، از اول برای هدف خاصی ساخته نشده بود و این ارز دیجیتال اکنون در دسته «میم‌ کوین‌ها» یا همان «سکه‌ های طنز گونه» طبقه ‌بندی می ‌شود؛ این ارز مانند ارزهایی مثل شیبا و …در دسته میم کوین ها قرار دارد.

اگر نحوه استخراج و عرضه رمزارز دوج کوین برای شما نیز سوال شده است باید بدانید که مانند بیت کوین، دوج کوین هم مبتنی بر اثبات کار (استخراج) است؛ با این تفاوت که در نهایت تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین استخراج خواهد شد اما درباره دوج کوین، برای ترویج استفاده از آن به‌ عنوان روش پرداخت (پول)، محدودیت عرضه وجود ندارد و بنابراین واحدهای آن به‌ طور نامحدود استخراج می ‌شود.

اگرچه منتقدانِ این پروژه معتقدند نامحدود بودن عرضه، این ارز دیجیتال را به یک ارز تورمی تبدیل کرده است. نباید این نکته را فراموش کرد که تعداد واحدهایی که هر سال استخراج می‌ شود محدود است و به این ترتیب این ارز دیجیتال نرخ تورم تقریباً ثابتی در سال دارد.

اگر بخواهیم به علل محبوبیت دوج کوین بپردازیم باید بگویم که چندین علت وجود دارد که موجب شده است این رمزارز از محبوبیت بالایی برخوردار باشد که در قسمت زیر به بررسی این عوامل می پردازیم:

نام و لوگوی جالب

نام و لوگوی جالب دوج کوین توجه هرکسی را به خود جلب می‌ کند، درحقیقت، خیلی از کارشناسان معتقدند طنز موجود در نام و لوگوی این ارز دیجیتال نیروی محرکی است که باعث جذب هرچه بیشتر افراد به سمت این پروژه می ‌شود. شاید به ‌همین دلیل است که طرفداران این میم کوین به آن لقب «پول خودمانی» را داده ‌اند.

عرضه در زمان مناسب

در روزهای پایانی سال ۲۰۱۳، درست زمانی که بحث بر سر ممنوعیت بیت کوین در چین داغ بود و قیمت بیت کوین پس از رکورد شکنی، وارد روند نزولی شده بود، دوج کوین در شبکه اجتماعی ردیت مطرح شد و افراد زیادی را برای سرمایه‌ گذاری جذب خود کرد.

در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۳، زمانی که بیت کوین نصف ارزش خود را از دست داده بود، قیمت دوج کوین در همان روز ۴۵۰ درصد رشد کرد.

کاربرد در خیریه و حمایت‌ های مالی

اعضای جامعهی این ارز دیجیتال بارها با جمع‌ آوری کمک مالی برای اهداف خیریه و حمایتی، نام این پروژه را وارد رسانه‌ های بزرگ کرده‌اند و همین موضوع به پایداری رشد محبوبیت این پروژه کمک ویژه‌ای کرده است.

کاربرد در پرداخت‌ های کوچک

همیشه از این ارز دیجیتال به‌ عنوان یک روش پرداخت ارزان و سریع یاد شده است.

حمایت افراد مشهور جهان

یکی دیگر از عواملی که در سال‌های اخیر سهم مهمی در محبوبیت جهانی دوج کوین داشت، فهرست درحال‌ رشد سلبریتی ‌های تأثیرگذار است که به‌ طور مکرر حمایت خود را از این ارز دیجیتال در رسانه‌ های اجتماعی اعلام کرده‌اند.

کارول باسکین، جین سیمونز، مارک کوبان، کای گرین، اسنوپ داگ و لیل یاچی در این فهرست قرار دارند اما قابل‌ توجه‌ ترین سلبریتی تأثیرگذار بر این پروژه، کسی نیست جز مدیر‌عامل تسلا، توییتر، اسپیس ‌اکس و ثروتمند ‌ترین مرد جهان، ایلان ماسک.

ترون

این رمزارز نیز مانند رمزارز دوج کوین ابتدا با هدفی غیر از فعالیت کنونی اش ساخته شده بود؛ بلاک چین ترون ، با هدف ایجاد سرگرمی و تقویت امکان به ‌اشتراک ‌گذاری انواع داده‌ها و فایل‌ ها به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شده و یک توکن بومی با عنوان TRONIX (TRX) هم دارد. ارزش توکن ترونیکس که به‌ نوعی هسته اصلی بلاک چین ترون محسوب می ‌شود، در طول سال گذشته، حدود ۲۰۰ درصد جهش داشته است و احتمال می ‌رود که این روند، ادامه‌ دار هم باشد. هدف پروژه ترون، ایجاد یک پلتفرم با ویژگی‌های شبکه ‌های بلاک چین است که برای محتواهای سرگرم‌ کننده در سطح جهان طراحی شده، حدود یک ‌دهه از طول عمر صنعت کریپتوکارنسی می‌ گذرد و پروژه‌ هایی همچون ترون، بهترین گزینه‌ های سرمایه‌ گذاری بلندمدت محسوب می ‌شوند.

ترون که معمولاً آن را به ‌اختصار TRX می‌ نامند، شبکه‌ ای است که به ‌منظور رشد دنیای سرگرمی و فضای اینترنت با استفاده از فناوری بلاک چین و برنامه‌ های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده است. از زمان راه‌ اندازی و معرفی پروژه ترون که در ماه می ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، این پروژه عملکرد فوق‌ العاده‌ای داشت و این روند همچنان ادامه ‌دار است.

ترون برای اولین ‌بار توسط جاستین سان (Justin Sun) در سپتامبر ۲۰۱۷ معرفی و در جولای سال ۲۰۱۸ به بیت تورنت (BitTorrent) فروخته شد. حالا ترون بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و یکی از منابع پیشتاز در شبکه ‌های ارائه ‌دهنده خدمات غیرمتمرکز محسوب می ‌شود.

ترون، ساختاری شبیه به شبکه اتریوم دارد و با قابلیت ماشین مجازی ترون (TVM) توسعه داده شده است. هدف نهایی ترون، ارائه یک روش خلاقانه در دنیای بلاک چین است تا هم برای توسعه کسب‌ و کارها مفید باشد و هم ایمن، کاربرپسند، قابل اعتماد و کارآمد تلقی شود.

پالیگان

پالیگان یا ماتیک سابق، در حقیقت یک فناوری نوظهور مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که افزایش مقیاس‌ پذیری را از طریق برخی راهکارهای لایه دوم ارائه می‌ دهد و با اتکا به سیستم چند زنجیره‌ای خود، امکان ادغام بسیاری از بلاک چین‌ ها و شبکه ‌ها را ممکن می ‌سازد. هرچند این پروژه در ابتدا با عنوان Matic Network آغاز به کار کرد اما پس از گذشت مدتی با گسترش دامنه فعالیتش، به پالیگان (Polygon) تغییر نام داد. ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه ماتیک نام دارد.

اگر بخواهیم نگاه کلی به ویژگی های رمزارز پالیگان داشته باشیم باید بگویم که این رمزارز ویژگی های خاص خود را دارد که موجب شده است مانند دیگر رمزارزهای موجود در بازارهای ارز دیجیتال بسیار محبوب باشد. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم:

مقیاس‌ پذیری: انجام تراکنش‌هایی سریع، کم ‌هزینه و ایمن در زنجیره‌های جانبی.

توان عملیاتی بالا: پشتیبانی از ۷ هزار تراکنش در ثانیه در هر زنجیره جانبی.

تجربه کاربری: بهره ‌مندی از یک رابط کاربری روان و ساده از زنجیره اصلی به زنجیره، اپلیکیشن‌های تلفن همراه و SDK.

امنیت: مشارکت اپراتورهای درون زنجیره‌ای در سیستم PoS.

زنجیره‌های جانبی عمومی: زنجیره‌های جانبی (در مقایسه با زنجیره‌ DAppهای مستقل)، ماهیتی عمومی و فاقد نیاز به مجوز دارند و از پروتکل ‌های متعددی پشتیبانی می ‌کنند.

اگر بخواهیم تاریخچه پالیگان را بررسی کنیم باید بگوییم که این رمزارز تاریخچه بسیار طولانی دارد. تاریخچه پالیگان در سال ۲۰۱۸، زمانی که جیناتی کانانی (Jaynati Kanani)، سندیپ نیوال (Sandeep Naiwal) و آنوراگ آرجون (Anurag Arjun) تصمیم به رفع مشکل مقیاس پذیری و قابلیت استفاده درون شبکه اتریوم گرفتند، آغاز شد و در این زمان بود که این رمزارز طراحی شد. در آن زمان، این ایده پیرامون ساخت یک شبکه لایه دوم (ساید چین) قرار داشت که می‌ توانست برای مدیریت بار بالای تراکنش‌ های شبکه اتریوم استفاده شود.

در ابتدای امر، متیک (که نام این پروژه در آن زمان بود)، با ترکیب قدرت پلاسما (Plasma) و ساختار نودهایی که در کنترل یک ساید چین بودند، دستیابی به تمام این موارد را در سر می ‌پروراند؛ بدین ترتیب، کل عملیات دی‌ اپ‌ ها قابلیت انتقال به ساید چین ماتیک را داشتند و اثر آن روی شبکه اتریوم نیز از طریق پلاسما به داخل بلاک‌ ها منتقل می ‌شد.

فعالیت ‌های توسعه شبکه متیک پس از جذب سرمایه ۴ میلیون دلاری دو برابر شد و در ماه می ۲۰۱۹ (اردیبهشت و خرداد ۹۸)، ممیزی قرارداد هوشمند این شبکه توسط نامیک لبز (Nomic Labs) انجام گرفت؛ این ممیزی شرکت نامیک به حسابرسی پیشین صورت‌ گرفته توسط Quanstamp که هدف آن بازنگری اسمارت کانترکت پلاسما بود، اضافه شد؛ در نتیجه این ممیزی و تامین سرمایه اولیه این پروژه، ماتیک در نهایت توانست در ۱۹ می ۲۰۲۰ (۳۰ اردیبهشت ۹۹)، اولین بلاک را درون ساید چین خود راه ‌اندازی کند.

با این وجود، پروژه متیک در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۹۹) نام خود را به پالیگان (Polygon) تغییر داد اما نام MATIC را برای توکن خود حفظ کرد. در آن زمان پالیگان یک نقشه راه جدید را با هدف پذیرش فناوری‌های جدیدی نظیر رول ‌آپ ‌ها و والادیوم (Valdium) که بهبود تجربه کار با شبکه را برای کاربران به ارمغان می ‌آورد، برای عموم منتشر کرد.

شبکه پالیگان امکانات و کاربردهای گسترده‌ای دارد، این شبکه ایده افزایش مقیاس دی ‌اپ‌ ها را در سر دارد، همیشه به قدرت محاسباتی اتریوم وابسته است و سازگاری خود را با آن حفظ می‌ کند، این ویژگی‌ ها بسیاری از توسعه ‌دهندگان را به استفاده از پالیگان ترغیب کرده است.

لایت کوین

خالق لایت کوین ، یک مهندس کامپیوتر علاقه ‌مند به دنیای ارزهای دیجیتال به نام چارلی لی (Charlie Lee) است، لایت کوین یک ارز رمزنگاری ‌شده همتا به همتا است که از یک فورک در بلاک چین بیت کوین با هدف افزایش سرعت و کاهش کارمزد تراکنش‌ها ایجاد شد.

LiteCoin از دو الگوریتم Lightening Network و Segregated Witness استفاده می‌کند که با افزایش حجم مبادلات، سرعت تایید تراکنش ‌ها را افزایش می ‌دهد. مدت زمان لازم برای تایید یک تراکنش در شبکه لایت ۲.۵ دقیقه است، این در حالی است که برای تایید هر تراکنش در شبکه بیت کوین به ۱۰ دقیقه زمان نیاز است؛ از طرف دیگر کارمزد تراکنش‌ ها در لایت کوین تقریباً ناچیز است و همین ویژگی باعث شده است تا به یک جایگزین جذاب برای بیت کوین تبدیل شود.

لایت کوین از الگوریتم رمزنگاری (Scrypt) اسکریپت برای حفظ امنیت شبکه استفاده می ‌کند. اسکریپت یک الگوریتم هشینگ در مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof of Work) است که به عنوان جایگزینی برای الگوی هشینگ SHA-256 به شمار می ‌رود. یکی از نکات مثبت در ارتباط با Litecoin این است که تا به امروز هیچگونه حمله سایبری به آن صورت نگرفته و می‌ توان گفت امنیت شبکه لایت کوین تضمین شده‌ است.

رمزارز لایت کوین (Litecoin) با نماد اختصاری LTC توکن بومی شبکه لایت کوین است که در حال حاضر رتبه ۱۴ بازار را به خود اختصاص داده است، از لایت کوین می ‌توان به عنوان ابزاری برای پرداخت و انجام تراکنش‌های سریع و ارزان استفاده کرد.

همچنین اگر برای شما نیز روش های به دست آوردن لایت کوین سوال شده است باید بدانید که برای به دست آوردن رمزارز لایت کوین دو راه وجود دارد که در ادامه به معرفی این دو روش می پردازیم:

مالکیت از راه استخراج لایت کوین: یکی از روش‌ های کسب LTC، استخراج است، البته در حال حاضر این روش هزینه بسیار بالایی دارد و تنها در صورتی معقول است که شما یک دستگاه پیشرفته برای ماینینگ به دست آورید.

خرید از صرافی ارز دیجیتال: خرید لایت کوین از صرافی‌ ارز دیجیتال سریع‌ ترین و امن ‌ترین روش کسب این ارز دیجیتال است. صرافی‌ ها شما را به بازار ارز دیجیتال وصل می ‌کنند تا بتوانید به طور مستقیم ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید. با توجه به اینکه نحوه معامله لایت کوین در هر صرافی ارز دیجیتال می‌ تواند متفاوت باشد حتما راهنمای خرید لایت کوین را قبل از خرید و فروش این رمزارز مطالعه کنید تا بتوانید با آگاهی لازم از این رمزارز استفاده کنید.

همچنین باید بدانید که این رمزارز را می توانید به راحتی معامله کنید بدین صورت که، بهترین روش خرید لایت کوین، از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال است. در حال حاضر امکان خرید این ارز دیجیتال در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی وجود دارد و معامله گر می تواند با اسفاده از این صرافی ها به معامله رمزارز لایت کوین بپردازد اما با توجه به تحریم کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی و احتمال بلوکه شدن دارایی آن‌ها در صورت احراز هویت، پیشنهاد می‌شود ارز LTC را از یک صرافی معتبر داخلی خریداری کنید.

فعالیت در بازار کریپتوکارنسی

فعالیت در بازارهای مالی همیشه نیازمند آموزش مستمر است؛ این آموزش ها به سه دسته فاندامنتال، تکنیکال و روانشناسی تقسیم بندی می شوند؛ بازار ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی نیز یکی از بازارهای مالی است که توانایی محقق کردن سودهای چند صد درصدی را دارد؛ اما قبل از هر چیزی شما به عنوان یک معامله گر یا تریدر باید بدانید که ارز دیجیتال چیست؟ و بعد از درک چیستی آن به سراغ بعدهای دیگر آن بپردازید.

بلاکچین جرقه ای که عاشقش خواهید شد!

فناوری blockchain مسائل امنیتی و اعتماد را از چند جهت مورد بررسی قرار می دهد. ابتدا، بلوک های جدید همیشه به صورت خطی و زمانی ذخیره می شوند یعنی، آنها همیشه به انتهای بلاک چین اضافه می شوند. اگر نگاهی به بلاک چین بیت کوین بیندازید، خواهید دید که هر بلوک دارای موقعیتی در زنجیره است که “ارتفاع” نامیده می شود. تا نوامبر ۲۰۲۰، ارتفاع بلوک به ۶۵۶،۱۹۷ بلوک رسیده بود.

پس از افزودن بلوکی به انتهای بلاک چین، بازگشت و تغییر اطلاعات بلاک بسیار دشوار است مگر اینکه اکثریت برای این امر به توافق برسند. این به این دلیل است که هر بلوک دارای “هش” مخصوص به خود، همراه با هش بلوک قبل از آن و همچنین مهر زمانی است. کدهای هش توسط یک تابع ریاضی ایجاد می شود که اطلاعات دیجیتالی را به رشته ای از اعداد و حروف تبدیل می کند. اگر این اطلاعات به هر طریقی ویرایش شود، کد هش نیز تغییر می کند.

فرض کنید یک هکر می خواهد بلاک چین را تغییر داده و بیت کوین را از دیگران سرقت کند. اگر آنها بخواهند نسخه واحد خود را تغییر دهند، دیگر با نسخه دیگران هماهنگ نخواهد بود. وقتی بقیه نسخه های خود را در مقابل یکدیگر ارجاع می دهند، می بینند که این نسخه متفاوت بوده و نسخه هکر در این زنجیره به عنوان نسخه غیرقانونی کنار گذاشته می شود.

دستیابی به چنین هکی مستلزم آن است که هکر همزمان ۵۱ درصد از نسخه های بلاک چین را کنترل و تغییر دهد تا نسخه جدید آنها تبدیل به اکثریت کپی و در نتیجه زنجیره مورد توافق اکثریت واقع شود. اصطلاحا به این اقدام حمله ۵۱ درصدی گفته می شود. چنین حمله ای همچنین به مقدار زیادی پول و منابع نیاز دارد زیرا آنها باید همه بلوک ها را دوباره ویرایش کنند و آنها در حال حاضر دارای برچسب زمانی و کدهای هش متفاوتی هستند.

انواع ارزهای دیجیتال

بعد از بالا رفتن محبوبیت پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین، تعداد بسیار زیادی از این رمزارزها به وجود آمدند؛ هر رمزارز کاری بخصوص را انجام می دهد اما واقعیت امر این است که تعداد بیشماری از آن ها هیچ کارایی نداشته و در طول زمان قطعا از بین خواهند رفت؛ لیست ارزهای دیجیتال بالا ۶۰۰۰ هزار توکن و کوین دارد و تریدرها و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال دیگر انتخاب محدودی برای معامله آن ها ندارند.

تفاوت کوین و توکن

کوین یا دیجیتال کوین (Digital Coin) نوعی دارایی دیجیتال است که دارای شبکه بلاک چین خودش می باشد. در واقع می توان گفت کوین ها، ارزهای دیجیتالی هستند که بلاک چین مخصوص به خود را دارند و بر روی آن فعالیت می کنند. ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و… معروف ترین کوین های بازار ارزهای دیجیتال هستند که هر کدام از این کوین ها هدف خاصی را بر روی بلاک چین خود دنبال می کنند.

کوین یا ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتالی می باشند که از طریق الگوریتم های رمزنگاری شده، واحد پول و نقل و انتقالات آنها کنترل می شوند. امروزه در دنیای ارزهای دیجیتال کوین های زیادی با ویژگی ها و کاربردهای خاص به وجود آمده اند. به طور کل می توان گفت داشتن بلاک چین اختصاصی یکی از مهم ترین معیارها در شناسایی کوین ها می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.