بروملین چیست و چه خواصی دارد؟

0

آناناس در نمای بیرونی با برگ های تیز و پوستی ضخیم بالعکس اثرات شفابخشی و معجزه آسای درونی خود می باشد.چیزی که بیشتر مردم در مورد این میوه طلایی شیرین نمی دانند این است که به دلیل آنزیم های قدرتمندی که آناناس حاوی آنزیم هضم کننده پروتئین به نام بروملین است،این سلاح مخفی‌اش مانند دارو عمل می کند.

با ما باشید تا بیشتر با خواص شگفت انگیز این میوه‌ی خوشمزه آشنا شوید.

بروملین چیست؟

بروملین از ساقه های تازه برداشت شده آناناس استخراج می شود،اگر شما هم از قدیم الایام از خواص مفید آناناس چیزی شنیده اید،در واقع راز واقعی قدرت شفابخشی آن در بروملین است.بر علاوه موجودیت این آنزیم قدرتمند آناناس همچنان سرشار از ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، مگنزیوم و مواد مغذی گیاهی می باشد .

از آناناس برای درمان چه بیماری استفاده می شود؟

آناناس سابقه طولانی در استفاده ی آمریکای جنوبی و آسیا دارد.بروملین برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ از آب آناناس جدا شد و در سال ۱۹۵۷ به عنوان یک مکمل درمانی معرفی شد.

برخی از اولین کاربردهای دارویی آناناس شامل استفاده از پانسمان آناناس بر روی زخم ها و آسیب های پوستی همچنان نوشیدن آب آناناس برای درمان درد معده و بهبود هضم غذا استفاده شد.ولی امروزه در دنیای پزشکی این میوه پرخاصیت به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد تورم خیلی قوی شناخته شده است که دارای خواص فیبرینولیتیک، ضد ادماتوز و ضد ترومبوتیک می باشد به این معنی که از لخته شدن خون، ادم و تورم جلوگیری می کند .

مطالعات نشان می‌دهد که از خواص بروملین می توان برای درمان طیف وسیعی ازبیماری استفاده برد از جمله:

آسیب های بافت همبندمانند پارگی ACL،رگ به رگ شدن مچ پا،تسکین دهنده دردهای آرتروز و آرتریت روماتوئید،کمک به کاهش واکنش های آلرژیک،مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل یا اسهال،بیماری های خود ایمنی،سرطان،عفونت های سینوسی مانند برونشیت و سینوزیت،کمک به کاهش درد، ورم، کبودی و قرمزی بخصوص بعد از جراحی و عمل زیبای بینی،بهبود زخم‌ها یا سوختگی های پوستی ،کمک به کاهش وزن،کاهش درد و خستگی عضلانی و ریکاوری سریعتر پس از تمرین مفید شناخته شده است .

منابع بروملین در سایر میوه ها :

اگر نمی دانید چه میوه هایی غیر از آناناس بروملین در آنها وجود دارد قابل ذکر است که بروملین در سایر میوه ها به مقدار قابل توجهی یافت نمی شود

تنها میوه دیگری که مقداری برملین دارد گریپ فروت است اما برومولین موجود در آن به مراتب کمتر از آناناس می باشد.

سه راه اصلی برای گنجاندن بروملین در رژیم غذابی شما وجود دارد:

هسته آناناس

خوردن آناناس (تازه یا منجمد) بهترین راه برای مصرف بروملین طبیعی است.به خاطر داشته باشید که در تمام قسمت های آناناس بروملین موجود می باشد، اما بیشترین مقدار بروملین در هسته آن یافت میشود .

آب آناناس

نوشیدن آب آناناس تازه به عنوان یک درمان قدرتمند در برابر بیماری های التهابی پیشنهاد شده است.

نوشیدن چهار اونس در روز برای کمک به پیشگیری از مشکلات گوارشی و تا هشت اونس برای درمان بیماری هایی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی روده یا یبوست توصیه می شود.

استفاده از مکمل های حاوی عصاره بروملین

مصرف مکمل بروملین می تواند در پیشگیری و کمک به کاهش بسیاری از علایم بیماری ها موثر باشد.

قرص آناهیل برای کاهش تورم و کبودی بعد از عمل جراحی :

به دلیل وجود بروملین در ترکیبات قرص آناهیل می‌توان خون‌مردگی و کبودی‌های پس از جراحی را تا حد زیادی ترمیم کرد و التهاب را کاهش داد.خواص ضد التهابی بروملین آن را به یک مسکن طبیعی عالی و جایگزین برای مصرف داروهای ضد درد تبدیل کرده است.

تقویت سیستم ایمنی با کپسول بروزایم اولترا :

بروملین موجود در این محصول می تواند از واکنش‌های بیش از حد سیستم ایمنی بدن، با مهار سلول‌های دندریتیک(Dendritic cells) و سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن( Antigen-Presenting Cell ) جلوگیری کند.

کاهش درد مفاصل با کپسول بروزایم اولترا

کپسول بروزایم اولترا تچرا فارمد حاوی مقدار قابل توجهی ماده بروملین بوده که به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد قوی خود برای کاهش دردهای حاد یا مزمن مفاصل فوق العاده است.

کاهش وزن با کپسول راتاهیل :

تمام مکمل های حاوی بروملین از قبیل کپسول راتاهیل به اثرات ضد التهابی،ضد دردی و خاصیت بهبود توانایی‌های فیزیکی و هضم،همچنان کاهش وزن کمک کننده می باشند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که بروملین به کاهش پروتئین متصل شونده کمک کرده و تجمع تری گلیسیرید را کاهش دهد.

کپسول برومونکس ترمیم کننده و التیام بخش پوست

کپسول برومونکس ترمیم کننده و التیام بخش پوست است. با مصرف روزانه برومونکس، جای زخم، خون مردگی و کبودی پوست ترمیم خواهد شد. این محصول یکی از بهترین روش های درمان زخم های سوختگی محسوب شده و التهابات پوستی ناشی از آن‌ها را التیام می بخشد. این خواص کپسول برومونکس به سبب وجود بروملین در ترکیبات این کپسول می باشد.

چه مقدار بروملین باید در روز مصرف کنید؟

معمولاً دوز مصرفی روزانه بین ۸۰ تا ۳۲۰ میلی گرم،دو تا سه بار در روز است.به طور کلی تک دوز حدود ۲۴۰ تا ۹۶۰ میلی گرم در روز می باشد.

در زیر دوزهای بروملین با توجه به شرایط بیماران توصیه شده است :

هنگامی که در دوزهای متوسط با توجه به شرایط بیماران مصرف شود ایمن در نظر گرفته شده و با مزایای بسیار چشمگیر همراه است.

برای درمان آرتریت – ۴۰۰ میلی گرم ۱ تا ۲ بار در روز مصرف می شود

برای کمک به آلرژی – روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم بروملین

برای کمک به پیشگیری از سرطان – روزانه ۲۰۰۰ میلی گرم، به طور ایده آل با سایر آنزیم های پروتئولیتیک مصرف شود

برای بهبود هضم – ۵۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز همراه با وعده های غذایی مصرف شود،برخی افراد ترجیح می دهند پودر بروملین را با آب مخلوط کرده و قبل از غذا بنوشند.

برای کمک به بهبود عوارض جراحی – ۱۰۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز بین وعده های غذایی مصرف شود

برای قوی تر کردن اثرات بروملین، میتوانید آن را با سایر ترکیبات ضد التهابی مانندکورکومین (ماده فعال موجود در زردچوبه) ترکیب کنید.

زردچوبه یک ادویه ضد التهابی قوی است که به عنوان یک جایگزین طبیعی یا همراه با داروهایی مانند NSAID ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد انعقاد (آسپرین)، داروهای آرتریت و حتی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی استفاده می شود.

طریقه مصرف بروملین :

بروملین باید با معده خالی مصرف شود، مگر اینکه آن را برای بهبود هضم مصرف کنید. اگر از آن برای اهداف گوارشی استفاده می کنید، آن را همراه غذا مصرف کنید.

خطرات و عوارض جانبی بروملین :

بروملین معمولاً به خوبی تحمل می شود و بعید است که عوارض جانبی ایجاد کند.

با این حال،از آنجایی که برومولین به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند،اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید،مهم است که در مصرف مکمل های آناناس یا بروملین ، احتیاط کنید.

همین امر در مورد جراحی نیز صدق می کند،حداقل ۲ هفته قبل از جراحی و بلافاصله پس از جراحی از مصرف آن خودداری کنید، مگر اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، زیرا این امر می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

عوارض جانبی مرتبط با این آنزیم معمولاً شامل علائم گوارشی مانند حالت تهوع، تغییر مدفوع و افزایش گاز است.

علائم آلرژی می تواند شامل خارش دهان یا پوست، ایجاد بثورات،اشک ریزی از چشم باشد.

تداخلات دارویی:

مصرف بروملین ممکن است میزان جذب برخی آنتی بیوتیک ها نظیر تتراسایکلین را افزایش دهد. اگر دارو مصرف می‌کنید، قبل از مصرف بروملین با پزشک خود صحبت کنید.

جمع بندی :

بروملین یک آنزیم هضم کننده پروتئین است که از ساقه های تازه برداشت شده آناناس استخراج می شود

فواید بروملین شامل کاهش التهاب و تورم، بهبود زخم، تسهیل هضم، کاهش درد عضلانی یا مفصلی، مفید برای سلامت قلب و کاهش آلرژی یا آسم است.

می توان آن را از خوردن آناناس (به ویژه هسته)، نوشیدن آب آناناس یا مصرف آن به شکل مکمل به دست آورد. دوزها از حدود ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز (معمولاً حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم در روز) متغیر است.

این آنزیم به خوبی تحمل می شود، اما افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند، افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند یا به آناناس حساسیت دارند، نباید مصرف شود.

ما در این مقاله درباره خواص برومولین، ویژگی‌ها و کاربردهای این فراورده صحبت کرده‌ایم. امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات سودمند وکافی را برای شما به همراه داشته باشد.

منبع: drsalem.ir

4.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.