روف گاردن چیست؟

0

روف گاردن چیست؟

روف گاردن و یا بام سبز یک فضای سبز ساخته شده توسط انسان بر روی بالاترین سطح ارتفاع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و… می باشد و ممکن است برای فراهم کردن سایه، رشد محصولات، فضای بازی یا تفریح و یا صرفا جهت ایجاد فضای سبز طراحی شوند. روف گاردن علاوه بر زیبایی منافع دیگری مانند کاهش مصرف انرژی، تولید مواد غذایی، کنترل دما، مزایای هیدرولوژیکی، بهبود معماری، ایجاد فضاهای تفریحی در مقیاس کلان و … را با خود به همراه دارد. انواع مختلف روف گاردن وجود دارد، که بایک تقسیم بندی عمده به دو نوع گسترده و نقطه ای تقسیم می شوند.

مزایای روف گاردن

انسان شهرنشین با دوری از طبیعت دچار آسیب های روانی می شود و نیاز انسان به همجواری با طبیعت را می توان با ایجاد فضاهای سبز در سطح شهرها تا حدودی برطرف کرد. یکی از فضاهایی که می تواند برای رفع این نیاز ایجاد کرد ساخت فضای روف گاردن یا باغ بام است که انسان می تواند چند ساعتی را به دور از فضاهای شهری و در آرامش در آن سپری کند. علاوه بر این اگر بخواهیم مزایای روف گاردن را دسته بندی کنیم میتوانیم آن را به پنج دسته ی کلی تقسیم بندی کنیم که به صورت زیر است.

  • کاهش پدیده جزایر گرمایی شهری به کمک روف گاردن (به صورت مستقیم تاثیر بر زندگی روزمره شهرنشینان دارد)

بهبود کیفیت هوا (تولید اکسیژن و افزایش رطوبت)

  • افزایش سطح کیفی زندگی برای ساکنین ساختمان
  • محافظت از لایه عایق پوشش پشت بام به کمک بام سبز
  • افزایش ارزش ساختمان

گیاهان در روف گاردن

گیاهان مناسب در بام سبز گیاهانی هستند که در شرایط مختلف دوام بیاورند به همین جهت لازم است در انتخاب گیاه برای کاشت در بام دقت کنیم. چون انتخاب نامناسب گیاه قطعا ما را به دردسر می اندازد که این مشکلات ممکن است از بین رفتن خود گیاه و یا خسارت به بستر آن باشد که مشکلات فوق هزینه بردار هستند. اگرچه که انتخاب درست گیاهان باعث می شود دوام آن ها بالا باشد و هماهنگ با روف گاردن طراحی شده باشند. همچنین باعث زیبایی بصری در بام می شوند و محیط آرامش بخشی را برای ما تداعی و نمای زیبایی را ایجاد می کنند. باید به این نکته توجه کرد که در فضای بام ما محدودیت هایی را داریم مثل میزان تحمل وزن وارده بر بام، شرایط آب و هوایی و همچنین آبیاری که خب مسئله ی آبیاری با دقت در زیرسازی و عایق بندی بستر گیاه تقریبا حل شده است و اما مهمترین بخش رسیدگی و نگهداری از گیاه است.

 

محوطه سازی چیست؟

بسیاری از افراد به‌ اشتباه فکر می‌کنند که منظور از محوطه‌سازی، تنها کاشت گل‌وگیاه است. در محوطه‌سازی، کارهای خیلی بیشتری از جمله ایجاد حوض یا برکه، آلاچیق، فضاهای نشیمن، مسیرهای پیاده روی، ایجاد تنوع بصری در محیط و غیره انجام می‌شود. تمامی این موارد با رعایت کامل اصول ایمنی هستند. وقتی صحبت از محوطه‌سازی می‌شود، در حقیقت منظور این است که المان‌های مختلف چطور باید استفاده شوند و همچنین چینش و نحوه قرارگیری آن‌ها کنار یکدیگر باید به چه شکل باشد؟

 

چرا محوطه سازی مهم است؟

شاید این سؤال را از خودتان بپرسید که چرا محوطه‌سازی تا این حد مهم است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که محوطه‌سازی به این دلیل مهم است که فضای دلنشین و تازه‌ای برای نشستن ایجاد می‌کند. در زندگی شهری، اغلب خانه‌ها به شکل آپارتمان ساخته می‌شوند. در نتیجه فضای سبز کمتری وجود دارد. با ایجاد محوطه‌های زیبا می‌توان فرصتی برای نشستن و لذت بردن از فضای سبز ایجاد کرد. لازم به ذکر است که محوطه سازی، می‌تواند ارزش ملک را افزایش دهد. بعلاوه در قسمت شهری هم می‌توان به زیباتر شدن شهرها کمک کند.

اهمیت محوطه سازی به این دلیل است که امروزه یکی از مهمترین مشکلات شهرها پدیده وارونگی و آلودگی هوا می باشد. یکی از راه های مقابله با این آلودگی ها در نظر داشتن و بوجود آوردن محوطه فضایی سبز (محوطه سازی) در اطراف ساختمان یا پشت بام ساختمان ها می باشد. این امر باعث جذب آلودگی هوا و در نتیجه خارج کردن اکسیژن از خود می باشد.

مهم ترین اصول محوطه سازی کدامند؟

در محوطه سازی همیشه با گیاهان متنوع سروکار داریم چون گیاهانی که در فضای سبز مورد استفاده قرارمی گیرند همیشه علاوه بر شرایط ارثی و ژنتیکی، از شرایط اکولوژی محیط زیست نیز متأثر هستند. مانند تغییرات درجه حرارت، حداقل مطلق دما، میانگین و حداکثر مطلق دما، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا، بارندگی ها، تعداد روزهای ابری و آفتابی، کوتاهی و بلندی روز و شب و دیگر پدیده های جوی به دقت توجه شود.

استفاده از آلاچیق، آبنما، برکه، نهر، استخر، گل کاری، درخت کاری، رواق، باربیکیو و . . . از بخش های مهم محوطه سازی به شمار می روند. که با توجه به مساحت و خواست کارفرما طرح ها و المان های متفاوتی در محوطه سازی (لند اسکیپ) مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین گامهای اصلی طراحی و اجرای محوطه سازی (لند اسکیپ) جانمایی و آرایش گل و گیاهان در موقعیت مناسب و مطلوب خود به بهترین شکل ممکن می باشد که باید قبل از اجرا در طراحی محوطه نوع چیدمان گل و گیاه در طرح مورد نظر مشخص و معلوم گردد.

از دیگر خصوصیات محوطه سازی و فضای سبز نیز می توان به ایجاد فضایی دلنشین، روحیه بخش و جذاب را که برای استفاده کنندگان از آن بوجود می آورد اشاره کرد. همچنین طرح های متفاوت و متناسب با ساختمان یا ویلا در اطراف یا پشت بام بنا تاثیر فراوانی در زیبایی و خوش نما کردن ویلا یا ساختمان مورد نظر دارد.

دیوار سبز

امروزه در شهرهای شلوغ به دلیل کم شدن فضاهای سبز، حس نیاز و ذات انسان، عملکرد های مختلفی برای ایجاد فضاهای سبز پیش گرفته شده است، که می توان از روف گاردن ،تراس گاردن و…. یاد کرد. گرین وال یا همان دیوار سبز یکی از مواردی است که برای ایجاد فضای سبز می توان مورد استفاده قرار داد.

همانطور که میدانید، دیوار سبز همان فضای سبزی است که روی دیوار به صورت عمودی شکل می گیرد.شاید خیلی از شما دیوارهای سبز طبیعی را از نزدیک دیده باشید ولی در خیلی از محیط ها مثل محیط های شهری بخصوص در کلان شهرها که گسترش گیاهان به صورت عمودی، خود به خود و به صورت طبیعی نیست به صورت مهندسی شده و ویژه ای شکل می گیرند.

دیوار سبز ها علاوه بر ایجاد فضای زیبا و دلنشین و تاثیر بر روی آرامش و نشاط فردی ویژگی های زیادی دارند اعم از جدا کننده محیط مثل پارتیشن های گیاهی،پنهان کردن اجزای نازیبا در ساختمان ، فیلتر کردن هوا و….

گرین وال انواع مختلفی دارد:

  • دیوار سبز گلدانی
  • دیوار سبز کابلی
  • دیوار سبز خزه ای
  • دیوار سبز مصنوعی
  • دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز خزه ای یا ماس وال

افرا لنداسکیپ در کنار بهترین مجری دیوار سبز، افراماس، انواع دیوار سبز خزه ای یا ماس وال را برای شما اجرا خواهد کرد. ما مجری پروژه‌های بزرگی همچون سروش رسانه، سازمان برکت و صدا و سیما بوده‌ایم.

دیوار سبز گلدانی یا باکتی

دیوار سبزهای باکتی و گلدانی با استراکچر اختصاصی افرا لنداسکیپ مناسب ترین راهکار جهت داشتن دیوارسبزی زیبا در محیط های ساختمان شماست. دیوار سبز های باکتی افرا لندسکیپ در ابعاد دلخواه برای داشتن هر نوع از گیاهان آپارتمانی مناسب است.

دیوار سبز هیدروپونیک

در دیوار سبز هیدروپونیک خاک وجود ندارد و مواد مغذی و املاح مورد نیاز گیاهان از طریق سیستم آبیاری به گیاهان داده میشود. در سیستم دیوار سبز نمدی از همین روش کشت استفاده شده است. به این صورت که گیاهان درون نمد مخصوص کاشته شده و این کاشت باید در محل پروژه صورت گیرد.

مزایای گرین وال هیدروپونیک

یکی از مهمترین مزایای این دیوار سبز سبک بودن آن است. همچنین تنوع کاشت در این روش نسبت به بقیه دیوار سبز ها مورد توجه است. از دیگر مزایای این دیوار سبز ها می توان به کاهش مصرف آب اشاره کرد که امروزه با وجود خشکسالی و کمبود آب بسیار مورد توجه است. از آنجایی که به دلیل نمدی بودن بستر رشد گیاه آب و مواد مغذی به صورت مستقیم و مساوی به ریشه ها می رسد سرعت رشد گیاه نسبت به بقیه ی روش ها بالاتر است و گیاهان در بستر به صورت منظم و هماهنگی رشد خواهند کرد. یکی دیگر از مزایای دیوار سبز هیدروپونیک قابلیت شکل گیری به صورت طرح های مختلف روی دیوار است به دلیل نمدی بودن آن می توان به هر شکلی و با هر ابعادی روی دیوار طراحی شود.

 

نمونه کارهای دیوار سبز، روف گاردن و محوطه سازی را مشاهده کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.