لوله و پروفیل استیل دکوراتیو چه نقاط قوتی دارند؟

0

در صنعت و بازار، مقاطع استیل به دو چیز شهرت دارند اول کیفیت بالا و دوم قیمت زیاد. در ادامه توضیح خواهیم داد این مقاطع بهره مند از کدام ویژگی های مثبت هستند و علت قیمت بالا آن ها چیست. اما پیش از آن توضیحی کوتاه در مورد این آلیاژ میدهیم. استیل آلیاژی است که علاوه بر ترکیبات فولاد، کروم، نیکل و چندی عناصر دیگری را با درصد های کم در ترکیبات خود دارد. در بین تمامی این عناصر کروم سهم بیشتری دارد. این آلیاژ باید حداقل حاوی 10.5% کروم باشد. رده های مختلف این آلیاژ با تغییر درصد عناصر موجود در آن و به طور خاص کروم ایجاد می شوند.

ویژگی های مثبت لوله و پروفیل استیل دکوراتیو:

1.استیل ضد زنگ و خوردگی است:

یکی از مهم ترین ویژگی های لوله و پروفیل استیل دکوراتیو یا به عبارت بهتر علت اصلی شهرت مقاطع استیل خاصیت ضدنگی آن ها می باشد. به واسطه ی همین ویژگی، از استیل بیشتر یا برای تولید محصولاتی استفاده می شود که خود در معرض عوامل ایجاد کننده ی زنگ و خوردگی هستند و یا به عنوان محافظ بر روی مواد و ابزار دیگر قرار می گیرند. کروم موجود در این آلیاژ لایه ای نازک و خالص بر روی سطح ایجاد میکند. کروم عنصری واکنش پذیر است که به سرعت با اکسیژن ترکیب شده و تولید کروم اکسید می کند. کروم اکسید ترکیبی خنثی و مقاوم بر روی سطح آلیاژ می شود که نه خود با عنصر دیگری واکنش میدهد و نه اجازه ی عبور اکسیژن به لایه های زیرین و واکنش با عناصر آهن را می دهد. به این ترتیب فولاد به لطف کروم تا حد زیادی در برابر زنگ و خوردگی مقاوم می شود البته میزان این مقاومت به درصد عنصر کروم یا به عبارت دیگر رده استیل بستگی دارد.

2.باایمنی بالایی ضدعفونی می شود:

ورق، پروفیل و لوله استیل دکوراتیو علاوه بر تولید محصولات تزئینی و دکوراتیو به طور عمده برای ساخت و تولید تجهیزات بیمارستانی و رستورانی استفاده می شود. همان طور که پیشتر به آن اشاره کردیم کروم اکسید سطح یکدست و غیر قابل نفوذی بر روی سطح ایجاد می کند. این سطح یکنواخت فضایی برای تجمع یا نفوذ باکتری ها ندارد و سطح با شوینده تا درصد بالایی ضدعفونی و عاری از هر گونه عامل بیماری زا می شود. علاوه بر این مقاومت بالای استیل باعث می شود سطح آن با ضدعفونی های مدام و پر تکرار دچار آسیب هم نشود.

3.استحکام بسیار زیادی دارد:

ترجیح تولید و مصرف کننده بر این است که محصول در عین سبک وزنی استحکام زیادی داشته باشد. چرا که وزن زیاد هم از لحاظ هزینه و هم از نظر جابجایی ایجاد مشکل می کند. نسبت استحکام به وزن استیل بسیار مناسب است. این به این معنی است که استیل با وجود وزن کمی که دارد بسیار مقاوم و مستحکم است.

4.آلیاژی پایدار و قابل بازیافت است:

استیل آلیاژی بسیار پایدار و مقاوم است. در نتیجه عمر مفید طولانی دارد و مصرف کننده آن در کوتاه مدت مجبور به تعویض و نو سازی محصول خود نیست. حتی بعد از فرسوده شدن و تعویض، این آلیاژ را می توان 100% و بدون کمترین مشکلی بازیافت و مجددا استفاده کرد. لوله و پروفیل سبک هم، قابل بازیافت هستند اما با توجه به این که خود فرآیند بازیافت هزینه بر است عمر طولانی این مقاطع تعداد این چرخه ی بازیافت را نیز کاهش می دهد.

ویژگی های منفی لوله و پروفیل استیل دکوراتیو:

1.در مقابل محلول های کلرید ضعیف عمل می کند:

مقاطع استیل بسیار مقاوم، زیبا و تا حدی فرآیندپذیر هستند اما در مقابل محلول های کلید خوب عمل نمی کنند و دچار خوردگی می شوند. به همین خاطر استیل گزینه ی خوبی برای استفاده در محیط های دریایی و در معرض محلول های کلرید نیستند.

2.مقاطع استیل گران قیمت هستند:

قیمت لوله استیل مدام و حتی شاید به صورت روزانه دچار نوسان می شود. اما همیشه اختلاف زیادی با مقاطع فولادی سبک یا سنگین دارد. عناصر گران قیمت چون کروم درون ترکیب آلیاژ استیل باعث ایجاد این اختلاف قیمت شده است. بخشی از این اختلاف قیمت نیز مربوط به ویزگی های مثبت این مقاطع هستند. حتی با وجود این اختلاف قیمت استیل هنوز یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین مقاطع فولادی در صنعت است چرا که وِیژگی های مثبت آن از جمله عمر مفید طولانی اختلاف قیمت اولیه را توجیه می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.