ساخت ویلا با رویال فلای حرفه ای ترین تیم طراحی ویلا

0

ویلا به سازه‌هایی گفته می‌شود که به چهار طرف دید دارند. ویلاها مکان‌های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت شما و خانواده در دل طبیعت هستند. همچنین ویلا سازی در مکان‌های خوش آب و هوا، یکی از سرمایه گذاری‌های مناسب محسوب می‌شوند؛ بنابراین یکی از چالش‌هایی که افراد علاقمند به ویلاسازی با آن رو به رو هستند، طراحی و ساخت ویلا است. در حقیقت این طراحی باید بر اساس اصول و قوانین باشد و به دلیل اهمیت این موضوع، در این بخش به معرفی این نوع از طراحی خواهیم پرداخت.

همه چیز درباره ساخت ویلا

طراحی ویلا با رویال فلای یک بخش بسیار مهم در ویلا سازی است. قبل از اینکه اقدام به ساختن ویلا با سنگ و بتن بکنید، باید یک طراحی مناسب از ویلای مورد نظرتان تهیه کنید. این طراحی قسمت‌های مختلفی مانند طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی فضاهای خارجی ویلا، طراحی نمای ویلا، طراحی محوطه و فضای سبز و … است.

در حقیقت در طراحی ویلا کلاسیک، توجه به اصول اولیه طراحی مانند نورپردازی، موقعیت ویلا، الگوها و بافت‌ها، تناسبات به کار رفته و … حائز اهمیت است. شما باید یک طرح مقدماتی از خواسته‌های خودتان راجع به ویلا را به یک طراح کاربلد بدهید. طراح نیز با در نظر گرفتن قوانین و تکیه بر دانش خود، به  اعمال اصلاحات در طراحی اولیه می‌پردازد. هدف از ویلا سازی و طراحی ویلا، انس گرفتن بیشتر انسان با عناصر طبیعت و دوری از شلوغی‌های زندگی شهری است. به همین دلیل طراحی ویلا باید ویژگی‌هایی داشته باشد که باعث پررنگ‌تر شدن این هدف شود نه اینکه یادآور زندگی صنعتی و ماشینیِ داخل شهر باشد!

هرگز فکر نکنید که ایده مقدماتی بی‌ارزش است؛ چراکه طرح مقدماتی بسیار بر نتیجه ویلا و سیر تکاملی آن تاثیر گذار است. جالب است بدانید که یک فیلم خوب دارای یک ایده اولیه خلاقانه بوده. کارگردان و نویسنده آن را پرورش داده‌اند؛ به‌طوری که نتیجه کار یک فیلم پرفروش و بی‌نظیر شده است. در طراحی ویلا، باید اصول مختلفی مانند لوکیشن مناسب، در نظر گرفتن سلیقه و علایق شما، شرایط آب و هوایی منطقه، بودجه شما برای ساخت ویلا و … مورد توجه قرار بگیرد. از نکات پر اهمیت در طراحی ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 زاویه تابش خورشید

زاویه تابش خورشید یکی از اصول مهم در طراحی ویلا است. در حقیقت ویلا باید جایی پی ریزی شود که از نور گیری خوبی برخوردار باشد. این مسئله به‌ خصوص در شرایط اقلیمی کوهستانی و سرد باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

شرایط جوی منطقه

در طراحی ویلا باید شرایط جوی منطقه را نیز در نظر بگیرید؛ برای مثال ویلاهایی با سقف بلند در شهرهای شمالی ایران، باعث می‌شوند که در حین یا پس از بارش باران، قطرات آب از مرتفع‌ترین نقطه ویلا به داخل باغچه‌ها سرریز شوند.

ویلا سازی در مناسب‌ترین جای ویلا

ویلاها باید در محل مناسبی از زمین ساخته شوند. در طراحی ویلا مکانی مناسب پی ریزی ویلا است که از ویو مناسب و جذابیت زیادی برخوردار باشد.

اصول ساخت ویلا

اصول ساخت ویلا چیست

برای گرفتن نتیجه دلخواهتان در ویلاسازی، بهتر است اصول و ضوابط طراحی ویلا را رعایت کنید. بی‌شک یک ویلای باکیفیت دارای طراحی درستی بوده است. برخی از اصول طراحی ویلا شامل موارد زیر است:

توجه به نورپردازی

اولا که باید ویلا در جایی از زمین که مناسب‌ترین نورگیری را دارد، طراحی شود. اگر ویلا در جای مناسبی ساخته شود، فضای داخلی ویلا دلبازتر و بزرگ‌تر به نظر خواهد رسید. از طرفی هم نمای خارجی ویلا، زیباتر به چشم می‌خورد. همچنین برای استفاده از نورهای مصنوعی باید برنامه ریزی کنید. قرار دادن لامپ‌های شبیه به هم در فاصله مشخص از یکدیگر در داخل فضای زمین به‌خصوص در باغچه‌ها زیبایی خاصی به ویلای شما می‌بخشد.

محل ویلا

لوکیشن و جهت ویلا، یکی دیگر از نکات اصلی در پی‌ریزی ویلا است. ممکن است شما بخواهید در یک زمین ۱۰۰۰ متری ویلایی بسازید، باید بهترین جای زمین را برای ویلا سازی انتخاب کنید. یکی از بهترین مکان‌ها برای پی ریزی ویلا، شمالی‌ترین نقطه زمین است. طراحی ویلا در نقاط شمالی زمین علاوه‌بر افزایش زیبایی، باعث استفاده بهینه از نور هم می‌شود.

توجه به رنگ‌ها

شاید استفاده از رنگ‌های مختلف کاملا سلیقه‌ای باشد؛ اما به هر حال بهره گیری از رنگ‌ها نیز اصولی دارند که بهتر است برای ایجاد و القای حس آرامش بیشتر، از رنگ‌های روشن استفاده شود. علاوه‌بر آن، هماهنگی رنگ‌های دیوارها و درها یا کاغذ دیواری‌ها در جذابیت داخل ویلا تاثیر بسزایی دارد.

 توجه به پنجره‌ها

یکی از عوامل تاثیرگذار در زیبایی نمای بیرونی ویلا، پنجره‌ها هستند. در انواع خاصی از ویلاها، استفاده از پنجره‌های متعدد و بلند بر زیبایی نما می‌افزاید. در حقیقت علاوه‌بر افزایش جذابیت، پنجره‌های زیاد یک نوع سبک به نام سبک مدرن محسوب می‌شود. پنجره ها باعث استفاده ۱۰۰ درصدی ساکنان ویلاها از فضای بیرون می‌شوند. تصور کنید که اگر تعداد پنجره‌های یک ویلا زیاد باشد، شما با باز کردن آن‌ها می‌توانید هوای تازه و نور خورشید را وارد خانه خود کنید. زندگی در ویلاهای دلگیر و تاریک، انسان را افسرده می‌کند.

استفاده حداکثری از فضاها

در داخل ویلاها یا هر ساختمان دیگری، فضاهایی برای تعبیه و جاسازی وسایل ساخته می‌شوند. این فضاها می‌توانند شامل انباری، کمد‌های دیواری و … شوند. شاید در نگاه سطحی، فضاهای ذخیره سازی اهمیتی نداشته باشند؛ اما وجود آن‌ها در داخل ویلاها بسیار کاربردی است. پس در طراحی ویلای خود به هیچ وجه از فضاهای ذخیره سازی غافل نشوید.

 اصول طراحی داخل ویلا

طبیعتاً طراحی داخل ویلا نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه شما باید مدت زیادی را در داخل آن سپری کنید. یکی از ویژگی‌های طراحی سبک کلاسیک و سنتی استفاده زیاد از ستون‌ها با ابعاد مختلف است. این ستون‌ها حال و هوای کاخ‌ها و عمارت‌ها را برای صاحبان ویلا زنده می‌کنند! اما در ویلاهای به سبک مدرن، بیشتر سعی می‌شود که از سقف‌های بلند و لوسترهای بلند با آرایشی ساده استفاده شود. همچنین فراموش نکنید که در طراحی، حتما فضاسازی را رعایت کنید. به عبارت دیگر تلاش کنید که فضاهای خصوصی مانند اتاق خواب‌ها را از فضاهای عمومی مانند سالن پذیرایی جدا کنید. این کار موجب راحتی بیشتر ساکنان خواهد شد.

آشنایی با طرح‌های مختلف ویلا

اگر حتی یک بار هم به شهرهای شمالی کشور سفر کنید، با عبور از خیابان‌های یک شهرک ویلایی می‌توانید انواع ویلاها را مشاهده کنید. این تجربه ثابت می‌کند که ویلاها می‌توانند به سبک‌های مختلفی طراحی شوند. این مسئله تا حد زیادی به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد. در ادامه به طراحی انواع سبک‌های مختلف ویلا خواهیم پرداخت.

ساخت ویلای کلاسیک

ویلا کلاسیک

ویلای کلاسیک همیشه طرفداران زیادی داشته و دارد. مشخصه این این سبک‌ها داشتن ستون‌ها، طاق‌های بلند، سرستون‌های متعدد، مجسمه‌های تزیینی باشکوه و … است. یکی از بهترین سبک‌های طراحی ویلا کلاسیک است. در این نوع از طراحی متریال متفاوتی به کار می‌رود. همچنین استفاده از سنگ برای نمای ویلاهای کلاسیک مناسب‌تر و شیک‌تر است. همچنین نورپردازی درست و اصولی در نمای کلاسیک بسیار مهم است و باعث زیباتر به نظر رسیدن طراحی ویلای کلاسیک می‌شود. طراحی داخلی ویلاهای از نوع کلاسیک: شامل المان‌های زیر است:

  • دیوارهای بلند
  • مبلمان سلطنتی و استیل
  • اشیاء تزئینی مانند آینه‌های بلند و کاغذ دیواری‌ با طرح‌های کلاسیک
  • ستون‌های بلند و پنجره‌های متقارن و منظم
  • وجود مجسمه‌های تزئینی با رنگ‌های روشن مانند سفید و کرم یا شیری
  • فواره‌هایی با طراحی سنتی
  • المان‌ها و موارد مربوط به نورپردازی‌های مصنوعی و طبیعی

همان‌طور که گفته شد، در این نوع طراحی از مواد و ابزار متعددی استفاده می‌شود. المان ها و ریزه‌کاری ها در سبک کلاسیک، خیلی بیشتر از سبک‌های دیگر از جمله روستیک یا حتی مدرن است؛ بنابراین هزینه طراحی ویلا با کمک این سبک معمولا هزینه‌های بیشتری را روی دستتان می‌گذارد. اما در صورت کمک گرفتن از مشاوران و طراحان ماهر، می‌توان تا حد زیادی در پرداخت هزینه‌های غیرضروری و اضافی جلوگیری کرد.

معیار از مهم‌ترین معیارهای ویلاهای کلاسیک می‌توان موارد زیر را شرح داد:

  • در طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک، سعی کنید از خطوط منحنی یا چند ضلعی‌ها برای ایجاد حس آرامش بیشتر استفاده کنید. این خطوط را می توان روی بالش، پارچه کوسن و روتختی نیز استفاده کرد.
  • یکی دیگر از معیارهای طراحی به سبک کلاسیک، به کارگیری ظرافت و استحکام در طراحی و اجرای گچ بری ستون‌ها و سقف‌ها و همچنین قاب دیوارها باید کاملا مشهود باشد. اکثر اوقات برای چنین مواردی از رنگ سفید استفاده می شود.
  • طرح‌های دارای گل، راه راه و چهارخانه به دفعات در طراحی ویلاهی کلاسیک یافت می‌شود. این نوع طرح‌ها نه تنها برای دکوراسیون داخلی، بلکه برای فضای خارجی ویلا هم قابل استفاده است.

در کل اگر قصد طراحی ویلا به سبک کلاسیک را دارید، باید در طراحی خود، تناسب، تقارن و نظم را در تمامی مراحل طراحی ویلای کلاسیک و عناصر به کار رفته در آن رعایت کنید. طراحی ویلا به سبک کلاسیک، یکی از محبوب‌ترین طرح‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود. گویی عناصر معماری به کار رفته در این طرح‌ها، موجب افزایش زیبایی ویلا می‌شود و ظاهری سنتی و جذاب را برای ویلای شما پدید می‌آورد. در بسیاری از طرح‌های کلاسیک ستون‌هایی در قسمت جلویی دیده می‌شود تا بر جذابیت ساختمان افزوده شود. معمولا در ویلاهای سبک کلاسیک، سقف های شیبدار با رنگ‌های مختلف طراحی می‌شود. طبقات، اتاق‌های نشیمن، سالن ناهارخوری، سالن پذیرایی و آشپزخانه‌ها از فضاهای مختلف ویلاها هستند.

ویلاهای کلاسیک ویژگی‌های مختلفی دارند. شما در طراحی ویلای خود به سبک کلاسیک، بهتر است مهمترین ویژگی‌های این نوع طراحی را در نظر داشته باشید. برخی از این موارد عبارتند از:

طراحی نما

طراحی نمای ویلا، بخش مهمی از طراحی آن ویلا است. در رابطه با سبک کلاسیک باید گفت که طراحی نما و فرم به کار رفته در این سبک، نسبت به سبک مدرن کمی پیچیده‌تر است.

متریال به کار رفته

عمدتا در این طرح از مصالح سنتی مانند آجر، سنگ، چوب یا سایر بهره گرفته می‌شود.

نورپردازی

همانطورکه قبلا نیز به آن اشاره شد، نورپردازی در زیبایی نمای ویلاهای کلاسیک بسیار موثر است. در نتیجه باید به صورت اصولی و کاربردی از نور استفاده کنید.

بهره گیری از امکانات

ویلاهای کلاسیک جز سازه‌های لاکچری هستند؛ بنابراین بهتر است در داخل ساختمان از تکنولوژی و امکانات روز دنیا بهره ببرید. پس با وجود کلاسیک بودن این طراحی، از تکنولوژی و سیستم‌های پیشرفته در داخل این ساختمان‌ها استفاده شده است.

توجه به تناسب و نظم

با وجود الزام به کارگیری جزئیات در این طرح، تناسب و نظم در نما یکی از مشخصه‌های اساسی در این نوع طراحی به شمار می‌آید.

دقت در انتخاب رنگ‌ها

در این طراحی باید در انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی وسواس زیادی به خرج دهید. در طراحی این سبک ویلا امکان استفاده از هر رنگی وجود ندارد. معمولا برای به رخ کشیدن قدرت و عظمت طرح، باید رنگ‌های خنثی را به کار گرفت.. در حقیقت لازم است از رنگ‌هایی استفاده کرد که حس اعتماد، قدرت، ظرافت و رسمی بودن را به رهگذران منتقل کنند. افزون‌ بر رنگ‌های ملایم و خنثی، می‌توان از رنگ‌های لوکس‌تر مصل طلایی، برنزی، قهوه ای، مشکلی، یشمی، زرشکی نیز استفاده کرد. البته نکته اینجاست که با وجود جزئیات فراوان در ویلاهای کلاسیک، نمی‌توان همه رنگ‌های گفته شده را با هم در طراحی به کار برد. بلکه بهتر است که ویلای خود را تنها با یک یا دو رنگ تزئین کنید.

استفاده از المان‌های طبیعی

از ویژگی‌های رایج طراحی ویلاهای کلاسیک، این است که عمدتا در ساخت آن‌ها چوب‌های طبیعی مانند گیلاس، بلوط، گردو، ماهون و سرو، جایگزین چوب‌های مصنوعی و صنعتی می‌شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.