انواع روشویی و روش نصب آنها

0

یکی از مهم‌ترین بخش های داخلی هر خانه ای سرویس بهداشتی است.  این قسمت مهم در منزل متشکل از وسایل مختلفی است که احتمالا گران‌ترین و حائز اهمیت‌ترین جزء آن روشویی می باشد. ما تصمیم گرفتیم یک راهنمای خرید جامع برای کسانی که قصد خرید آن را دارند آماده کنیم.

در سال های گذشته روشویی‌ها مدل‌های محدودی داشتند و جنس آن‌ها بیش از یک یا دو نوع نبود. می شود گفت تقریباً همه خانه‌ها یک مدل روشویی منتها با تفاوت‌های کمی داشتند.

اما امروزه روشویی ها علاوه بر جنس‌های مختلف، از رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی برخوردار هستند. در این مطلب سعی می‌کنیم با انواع آن‌ها از نظر کاربرد، طرح و جنس بیشتر آشنا شویم. ضمن اینکه پیشنهاد می کنیم اگر لوله تخلیه روشویی یا هر لوله فاضلاب دیگری در ساختمان شما دچار گرفتگی شد، می توانید برای رفع گرفتگی لوله با شماره لوله بازکنی تهران شبانه روزی، ارزان و فوری تماس بگیرید.

انواع روشویی

به طور کلی طرح‌‌های روشویی دو دسته هستند که هر کدام از آنها مدل‌های مختلف و متنوعی دارند:

  • روشویی پایه دار
  • روشویی بدون پایه

حالا در این بخش شما را با انواع روشویی سرویس بهداشتی و مزایا و معایبشان بیشتر آشنا می کنیم تا بتوانید روشویی مورد نظرتان را راحت تر انتخاب کنید.

روشویی پایه‌ دار

روشویی پایه‌دار یکی از انواع روشویی‌های سرویس بهداشتی است که بدون شک آن را در اکثر خانه‌ها به خصوص در گذشته دیده اید.

این نوع روشویی طرحی ساده دارد که دارای شیر و لوله‌هایی روکار است. لوله‌ها به واسطه یک پایه نیم‌دایره که همجنس خود کاسه روشویی هستند پوشانده شده‌اند. قسمت بالایی آن معمولاً یک سینک چینی است اما امروزه روشویی‌های پایه‌دار هم  از جنس‌ها و طرح‌های مختلفی برخوردار هستند.

مزایا و معایب روشویی پایه‌ دار

اگر امکان نصب لوله و اتصالات در دیوار وجود ندارد، روشویی پایه‌دار بهترین گزینه برای شماست. این نوع روشویی با پایه‌ای که دارد، تمام اتصالات را به بهترین شکل می‌پوشاند.

یکی از مزایای روشویی پایه‌دار، تنوع در سایز است. حتی اگر شما فضای کوچکی برای نصب روشویی داشته باشید حتماً روشویی پایه‌داری که مناسب دستشویی شماست را پیدا خواهید کرد.

اما یکی از عیوب این نوع روشویی، طراحی معمولی و قدیمی آن است. همچنین نظافت روشویی‌های پایه‌دار نسبت به روشویی‌های دیواری سخت‌تر است به ویژه اگر در فضاهای عمومی استفاده شود.

همچنین اگر طراحی دکوراسیون منزل شما دارای جلوه‌های مدرن است، نمی‌توانید از روشویی پایه‌دار در سرویس بهداشتی خود استفاده کنید.

یکی دیگر از عیوب روشویی پایه‌دار، عدم تنظیم ارتفاع آن است. ارتفاع این روشویی‌ها معمولاً حدود ۸۵ سانتیمتر است که برای افراد بالغ مناسب است. در صورت نیاز به ارتفاع دلخواه، روشویی پایه‌دار مناسب نخواهد بود.

با توجه به این مزایا و معایب، شما می‌توانید براساس نیازها و سلیقه خودتان تصمیم به انتخاب روشویی پایه‌دار یا نوع دیگری از روشویی بگیرید. ممکن است به خدمات لوله بازکنی در پیروزی جهت نصب روشویی و یا رفع گرفتگی لوله نیاز داشته باشید.

انواع روشویی پایه دار

روشویی‌های پایه‌دار به سه دسته تقسیم می شوند:چینی، سنگی و کابینتی

  • روشویی پایه‌دار چینی: این نوع روشویی‌ها از جنس سفال یا چینی ساخته شده‌اند. طراحی آنها معمولاً ساده و کلاسیک است و می‌توانند به خوبی با دکوراسیون های مختلف سازگار شوند. روشویی پایه‌دار چینی معمولاً در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی در دسترس است.
  • روشویی پایه‌دار سنگی: این نوع روشویی‌ها از جنس سنگ طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند. آنها دارای ظاهری زیبا و لوکس هستند و می‌توانند به دلیل استفاده از سنگ‌های مختلف، الگوها و طرح‌های منحصر به فردی داشته باشند. روشویی پایه‌دار سنگی معمولا در دکوراسیون‌های مدرن و لوکس به کار می‌رود.
  • روشویی پایه‌دار کابینتی: این نوع روشویی‌ها دارای بدنه‌ای از جنس چوب یا مواد کمپوزیت هستند و با یک درب کابینتی برای مخفی سازی لوله‌ها و اتصالات تکمیل می‌شوند. طراحی آنها معمولاً مدرن و زیبا است و می‌تواند به عنوان یک عنصر دکوراتیو در حمام شما کارایی داشته باشد. روشویی پایه‌دار کابینتی اغلب در فضاهایی با محدودیت فضایی استفاده می‌شود.

روشویی دیواری

طرح‌های دیواری همانطور که از اسمش پیداست، پایه‌ای روی زمین ندارند و به طور مستقیم روی دیوار نصب می‌شوند. در برخی مدل‌های روشویی دیواری، لوله‌ها و اتصالات باید درون دیوار نصب شوند تا لوله‌ها قابل رویت نباشند. به این ترتیب ظاهر زیبا و خوبی خواهند داشت..

مزایا و معایب روشویی دیواری

وقتی فضای کوچکی در سرویس بهداشتی خانه‌تان دارید، مدل دیواری روشویی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود، زیرا به شما در داشتن فضای بیشتر کمک می‌کند. عدم وجود پایه و باز بودن فضای زیر روشویی باعث ایجاد احساس دلبازی و آزادی در فضا خواهد شد و جرم و آلاینده‌ها نیز به راحتی از بین می‌روند که این به معنای نظافت آسان‌تر است.

مزیت دیگر این مدل، قابلیت تنظیم ارتفاع آن است. افراد قد کوتاه می‌توانند ارتفاع سینک روشویی خانه‌شان را پایین‌تر در نظر بگیرند. همچنین، به دلیل خالی بودن فضای زیر روشویی، افراد معلول به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. به همین دلیل، روشویی‌های دیواری در بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شوند.

انواع روشویی دیواری

در دسته‌بندی روشویی‌های دیواری، سه مدل چینی، سنگی و کابینتی وجود دارد. هر کدام از این مدل‌ها دارای مزایا و معایبی مختص به خود هستند که به طور مفصل درباره هر کدام صحبت می کنیم:

  • روشویی دیواری چینی: این مدل با توجه به جنس ساخته شده، مزایا و معایب مشابهی با روشویی پایه‌دار دارد. با این حال، مدل دیواری چینی دارای طرح‌های متنوع‌تری است که قادر است به شما در طراحی دکوراسیون سرویس بهداشتی کمک کند. این نوع روشویی دیواری بیشتر در مکان‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. همچنین به آن روشویی نیم پایه هم می گویند.
  • روشویی دیواری سنگی: این نوع روشویی دیواری جنس سنگی دارد. به دلیل وزن سنگین آن، برای نصب نیاز به اتصالات قوی‌تری دارید. این مورد ممکن است به عنوان یکی از معایب روشویی سنگی مطرح شود. با این حال با در نظر گرفتن جنس سنگی، مزایا و معایب این مدل نیز شامل مزایایی مشابه روشویی پایه‌دار است که قبلاً به آن‌ها اشاره شد.
  • روشویی دیواری کابینتی: مزایای روشویی دیواری کابینتی نیز شبیه به مدل پایه‌دار است با این تفاوت که در این حالت، کابینت روی دیوار نصب می‌شود و پایه‌ای روی زمین ندارد. سپس کاسه روشویی روی کابینت قرار می‌گیرد. این ویژگی موجب نظافت آسان تر در مدل دیواری می شود.

در هر مرحله از کار گه با مشکل مواجه شدید می توانید با شماره شبانه روزی لوله بازکنی بلوار فردوس تماس بگیرید.

نحوه نصب روشویی پایه‌دار

اگر روشویی به‌درستی نصب نشود، ممکن است پس از مدتی دچار ترک و شکستگی شود. بنابراین برای نصب صحیح محصول به روش زیرعمل کنید:

  • شیرآلات (شیرهای پیسوار) را نصب کنید و تبدیل پلاستیکی لوله فاضلاب را به آن متصل کنید.
  • روشویی را روی پایه آن قرار داده و سطح آن را تراز کنید. حالا محل پیچ‌های روشویی را روی دیوار علامت بزنید.
  • روشویی و پایه را بردارید و محل علامت‌گذاری‌شده را با استفاده از یک مته مناسب سوراخ کنید. سپس رول‌پلاک و پیچ‌های دوسرحدیده را در سوراخ‌ها محکم کنید.
  • شیر آب، زیرآب و سیفون (با همراهی لوله‌های پلاستیکی فاضلاب) را روی محصول نصب کنید.
  • روشویی را به همراه پایه در محل نصب قرار دهید. حالا واشر و مهره‌ها را تا نیمه بر روی پیچ‌ها محکم وسفت کنید.
  • پایه را کمی عقب بکشید و لوله انتهای سیفون را وارد لوله فاضلاب داخل دیوار کنید. در این مرحله، شیرهای آب سرد و گرم را با استفاده از یک شیلنگ به شیرهای روی دیوار متصل کنید.
  • حالا باید پایه را به جای خود بازگردانید و مهره‌های اتصال روشویی به دیوار را به طور کامل سفت و محکم کنید.

کلام آخر

نوع روشویی سرویس بهداشتی مناسب برای هر فضا به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اندازه و طراحی فضا، سلیقه شخصی، نیازها و محدودیت‌های موجود. بر اساس مزایا و معایب هر نوع روشویی که در این مطلب گفته شد، می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که کدام یک با سلیقه شما و منطبق بر فضای سرویس بهداشتی شماست.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.