روغن مخصوص موتور دوزمانه

0

برای روشن شدن هر نوع دستگاه و خودرویی نیاز به موتور هست تا دستگاه روشن شود و شروع به‌کار نماید. از دستگاه برقی کوچک گرفته تا کامیون بزرگ همه با موتور شروع به‌کار می‌کنند و موتور یک بخش مهم در هر دستگاه و ماشین آلات شمرده می‌شود. البته در مورد این بخش مهم یعنی موتورها یک دسته بندی وجود دارد که آن‌ها را به موتورهای دوزمانه و چهار زمانه تقسیم می‌کند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند. دستگاه‌هایی که دارای موتور دوزمانه هستند، حتما باید از روغن مخصوص موتور دوزمانه برای عملکرد بهتر دستگاه استفاده نمایند. زیرا این نوع روغن موتور سبب روانکاری اجزای داخلی موتورهای دوزمانه شده و از به‌وجود آمدن هر آسیبی به این موتورها جلوگیری خواهد نمود. برای شناخت بیشتر روغن موتور دوزمانه با دنیای روغن همراه باشید.

روغن مخصوص موتور دوزمانه چیست؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیال‌های به‌کار رفته در موتورهای دوزمانه، روغن مخصوص موتور دوزمانه است. وظیفه این روغن، روانکاری اجزای داخلی موتور بوده که ضمن بالابردن مقاومت و کارایی اجزای موتور، سبب می‌شود که از سایش قطعات و آلودگی آن‌ها جلوگیری شود و به عمر دستگاه شما افزوده شود.

روغن مخصوص موتور دوزمانه از ترکیب شدن روغن‌های معدنی با مواد افزودنی مختلف به‌وجود آمده است که انواع موتورهای بنزینی می‌توانند از آن استفاده نمایند. در کل موتورهای دوزمانه فقط با روغن موتور دوزمانه کار می‌کنند و در صورتی که روغن موتور خوب و باکیفیتی در این موتورها استفاده شود، کیفیت و کارایی این موتورها بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید : روغن واسکازین

کاربرد روغن مخصوص موتور دوزمانه

روغن موتور دوزمانه در دستگاه‌های مختلفی کاربرد دارد. این دستگاه‌ها عبارتند از :

  • ماشین چمن زنی
  • موتور سیکلت دوزمانه
  • اره برقی
  • ماشین مخصوص حرکت در برف
  • قایق‌های موتوری
  • بارکش‌‌های کوچک
  • جت اسکی
  • و…

تمامی دستگاه‌های نام برده برای کار کردن به روغن مخصوص موتور دوزمانه نیاز دارند تا اینگونه اصطکاک قطعات موتور کاسته خواهد شد. اگر دارای دستگاهی هستید که مجهز به موتور دوزمانه است، باید در زمان انتخاب روغن موتور برای آن بسیار دقت کنید و بهترین روغن موتور ممکن را برای ماشین آلات یا دستگاه خود انتخاب نمایید.

فواید استفاده از روغن موتور دوزمانه

برای دستگاه و ماشین آلاتی که با موتور دوزمانه کار می‌کنند، بهترین نوع روغن همان‌طور که عنوان شد، روغن مخصوص موتور دوزمانه است. استفاده از روغن موتور دوزمانه در این دستگاه‌ها سبب می‌شود تا سرعت و شتاب موتور بسیار افزایش پیدا کند و به‌دلیل خواصی که روغن موتور دوزمانه دارد، به نوعی عملکرد موتورهای دوزمانه را کنترل کرده و بازدهی و راندمان این موتورها را بالا می‌برد.

فواید استفاده از روغن مخصوص موتور دوزمانه این است که این روغن‌ها از جوش آوردن و داغ شدن بیش از حد موتورهای دوزمانه پیشگیری می‌نمایند و سبب می‌شوند که موتورهای دوزمانه در دورهای بالا هم داغ نشوند. این یک ویژگی بارز در موتورهای دوزمانه است. زیرا با داغ شدن بیش از حد موتور دوزمانه قطعا به قطعات موتور آسیب خواهد رسید.

ویژگی‌های روغن موتور دوزمانه مرغوب و باکیفیت

روغنی که از تشکیل جرم و رسوبات در موتور جلوگیری کند، بهترین روغن برای موتورهای دوزمانه محسوب می‌شود. این روغن سبب می‌شود که دود ناشی از احتراق نیز کاهش یابد که تاثیر زیادی در پاکسازی هوا خواهد داشت.

یک روغن مخصوص موتور دوزمانه باکیفیت و مرغوب باعث سریع‌تر شدن و بهتر شدن موتور خواهد شد و از سایش و اصطکاک قطعات موتور با هم جلوگیری خواهد نمود. یک ویژگی بارز روغن موتور مرغوب این است که در دماهای پایین نیز هم با سوخت به‌خوبی مخلوط شده و به اینکه قطعات موتور هماهنگ کار کنند، کمک شایانی می‌نماید.

مهم‌ترین خواص روغن موتور دوزمانه

روغن موتور دوزمانه دارای خواص گوناگونی است که به برخی از آن‌ها اشاره شد؛ اما به‌طور کلی این روغن دارای خواص زیر است:

  • خواص روان کنندگی
  • افزایش کیفیت و کاهش دود ناشی از احتراق
  • جلوگیری از رسوب در سیستم اگزوز
  • افزایش نرخ جریان سیال
  • خواص حفاظتی در مقابل خوردگی
  • امکان ترکیب شدن با سوخت

همه خواص ذکر شده از ویژگی‌های یک روغن مخصوص موتور دوزمانه باکیفیت است که بهتر است با آشنایی با این خواص و ویژگی‌ها اقدام به تهیه این روغن نمایید.

بیشتر بخوانید : روغن هیدرولیک

نحوه عملکرد روغن موتور دوزمانه

عملکرد روغن دوزمانه به‌گونه‌ای است که یک لایه نازک به دور بوش سیلندر و رینگ پیستون ایجاد می‌نماید تا سایش و اصطکاک را در این قطعات موتور کم کند. زیرا اصطکاک در این دو قطعه موتور بسیار بالاست و اگر از یک روغن مخصوص موتور دوزمانه باکیفیت و مرغوب استفاده نکنید، به موتور آسیب‌های جدی خواهد رسید.

روغن موتور دوزمانه یک خاصیت جالب دارد و آن این است که از ایجاد کربن در مجاری خروجی نظیر اگزوز، سر پیستون و دور کیپس ممانعت به‌عمل می‌آورد. این خاصیت روغن موتور دوزمانه بسیار مهم و ویژه است.

در موتورهای دو زمانه شما نباید از هر روغنی برای ترکیب با بنزین استفاه کنید. بلکه حتما برای این موتورها نیاز است که از روغن مخصوص موتور دوزمانه استفاده نمایید که علامت ۲T روی آن قرار دارد.

بنابراین در انتخاب روغن موتور دوزمانه برای دستگاه‌ها و ماشین آلات خود نظیر دستگاه چمن زنی، اره برقی، موتور سیکلت دوزمانه و قایق های موتوری و جت اسکی و … بهترین نوع روغن دوزمانه را انتخاب کنید تا سبب آسیب به این دستگاه‌های خود نشده و دچار ضرر و زیان مالی نشوید.

بیشتر بخوانید : API و SAE چیست؟

خرید روغن مخصوص موتور دوزمانه از دنیای روغن

هر روغنی دارای خصوصیات خاصی بوده و برای استفاده در شرایط خاص و با توجه به ویژگی‌های موتور مورد استفاده واقع می‌شود. در این مطلب به روغن مخصوص موتور دوزمانه اشاره کردیم و خواص این روغن را با شما به اشتراک گذاشتم تا در زمان تهیه این محصول انتخاب درستی داشته باشید.

استفاده از روغن مخصوص موتور دوزمانه هم از آلودگی هوا که یک مسئله حیاتی برای زمین و ساکنان آن است، جلوگیری می‌کند و هم بازدهی و راندمان و سلامت موتور دوزمانه را افزایش خواهد داد. اینگونه موتورهای دوزمانه با قدرت بیشتری کار می‌کنند.

بنابراین برای دستگاه و ماشین آلاتی که با موتور دوزمانه کار می‌کنند، بهترین و مرغوب‌ترین روغن مخصوص دوزمانه را تهیه کنید و اینگونه به پاکسازی هوا کمک نمایید. برای شناخت بیشتر این روغن و مشاوره در مورد آن با ما در دنیای روغن در تماس باشید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.