درمان آپنه خواب با عمل اسلیو معده

0

آپنه خواب اختلالی است که در آن، تنفس بیمار دچار وقفه می‌شود و وقفه‌های تنفسی سطحی ایشان در طول خواب، بیش از حد معمول رخ می‌دهد. هر وقفه تنفسی معمولا از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است بارها در طول یک شب اتفاق بیفتد. رایج‌ترین شکل آپنه خواب، به‌صورت خروپف نمایان می‌شود. در این مطلب به بررسی درمان آپنه‌خواب با عمل اسلیو معده می‌پردازیم.

آپنه خواب چیست؟

همانطور که گفته شد، آپنه خواب اختلالی است که معمولا در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی رخ می‌دهد. در بیان ساده، آپنه خواب منجر به انسداد مجرای تنفسی در طول خواب خواهد شد. این وقفه و انسداد تنفسی، اغلب به صورت خروپف نمایان می‌شود. از آنجایی که آپنه خواب موجب اختلال در خواب طبیعی افراد می‌شود، ممکن است افراد مبتلا در طول روز دچار خواب‌آلودگی یا احساس خستگی باشند.

عوارض آپنه خواب

همانند تمام بیماری‌ها، آپنه خواب نیز ممکن است منجر به بروز عوارضی در شخص بیمار شود. به طور کلی، عوارض آپنه خواب به شرح زیر است:

  1. خستگی در طول روز:

با توجه به اینکه آپنه خواب و مسدودی تنفس حین خواب نیاز به مراقبت داشته و بیمار در طول استراحت هی از خواب می‌پرد، خستگی و خواب آلودگی از مهم‌ترین عوارض آپنه خواب به حساب می‌رود.

  1. عدم تمرکز:

آپنه خواب، به دلیل عدم اکسیژن‌رسانی کامل به مغز در طول خواب ممکن است اختلال تمرکز به‌وجود بیاورد. عدم تمرکز ناشی از آپنه خواب ممکن است منجر به خوابیدن یکباره در محل کار، حین تماشای تلویزیون یا حتی هنگام رانندگی شود. افراد مبتلا به آپنه خواب بیشتر در معرض خطر تصادفات رانندگی هستند.

  1. فشار خون بالا:

با توجه به اینکه افراد مبتلا به آپنه خواب اکسیژن کافی از طریق تنفس در طول خواب دریافت نمی‌کنند، فشار خون به جهت اکسیژن رسانی بیشتر به سلول‌های بدن، افزایش می‌یابد. فشار خون بالا، سیستم قلبی – عروقی را تحت فشار قرار داده و ممکن است منجر به بروز سکته قلبی، خون‌ریزی داخلی یا درد قلب شود.

علت آپنه خواب

آپنه خواب ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. به طور کلی، زمانی که فرد مبتلا قصد خوابیدن داشته باشد، به دلیل فشار دستگاه گوارش یا زبان ایشان، راه تنفس از طریق نای مسدود می‌شود. در این حالت، واکنش‌های دفاعی بدن برای جلوگیری از خفگی شروع می‌شود. آپنه خواب در افراد دارای اضافه وزن و چاقی رایج‌تر است. در برخی موارد نیز، التهاب زبان بیمار موجب آپنه می‌شود.

درمان آپنه خواب در عمل اسلیو

همانطور که گفته شد، آپنه خواب بیشتر در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی اتفاق می‌افتد. سریع‌ترین راه لاغری در جهان، عمل اسلیو معده است. در عمل اسلیو معده، حدود ۸۰% از معده بیمار، به همراه هورمون گرلین، که با ترشح آن احساس گرسنگی می‌کنید، از بدن انسان خارج می‌شود. در این حالت، حجم معده بیمار کاهش پیدا کرده و حجم غذای مصرفی به تبع آن کاهش می‌یابد که منجر به لاغری خواهد شد.

عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی انجام شده که در آن، به جای برش عرضی در شکم بیمار، چندین حفره در چند نقطه شکم بیمار ایجاد می‌شود. از یکی از این حفره‌های ایجاد شده، لاپاراسکوپ (که به سر آن دوربین متصل است) وارد شکم بیمار می‌شود. از حفره‌های دیگر، ابزارهای موردنیاز عمل جراحی وارد شکم می‌شود. از یکی از حفره‌های ایجاد شده، شکم بیمار از گاز دی‌اکسید کربن پر خواهد شد. گاز دی‌اکسید کربن بین اندام‌های داخل شکم فضا ایجاد کرده و به جراح امکان انجام اسلیو معده بدون آسیب دیدن سایر اندام‌ها را خواهد داد.

عمل اسلیو معده در درمان بسیاری از بیماری‌های ناشی از چاقی و اضافه وزن همانند دیابت نوع دوم، آپنه خواب، کبد چرب غیرالکلی، آرتروز زانو و گردن و سایر بیماری‌های چاقی، موثر است.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.