نقش آجرهای نسوز در صنعت و مزایای آن

0

آجر نسوز، بلوکی از مواد سرامیکی نسوز است که در آستر کوره‌ها، جعبه‌های آتش نشانی و شومینه‌ها استفاده می‌شود. کاربردهای صنعتی آجر روز به روز در حال افزایش است. هدف اصلی آجر نسوز مقاومت در برابر دمای بالای کوره و شومینه است. علاوه بر این، رسانایی حرارتی پایینی دارد که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. در ادامه درباره کاربردهای صنعتی آجر، انواع و مزایای آن صحبت می­کنیم.

*** برای مشاهده مرجع فروش و خرید آجر نسوز روی لینک کلیک کنید. ***

آجرهای نسوز چگونه ساخته می‌شوند؟

آجرهای سرامیکی نسوز برای کوره‌ها با خاک رس خاصی ساخته می‌شوند که در صورت بالا بودن دما در مقابل شکستن مقاومت می‌کند. برای ساخت آن‌ها از خاک رس با چگالی کم و مواد سرامیکی استفاده می‌کنند تا بتوانند دمای بالایی را تحمل کنند. معمولاً در برابر شوک حرارتی یا هدایت حرارتی مقاوم است. کاربردهای صنعتی نیاز به یک راه حل مطمئن برای کوره‌های خود دارند، بنابراین از آجرهای عایق کاربید سیلیکون برای کوره‌ها استفاده می‌کنند. این یکی از مصارف کاربردهای صنعتی آجر است.

آجرهای نسوز نه تنها دمای بالا را عایق می‌کنند، بلکه باعث مدیریت تبدیل انرژی می­شوند که برای هر کوره‌ای ضروری است. این آجرها، با تحمل دمای بالا، سبک وزن می‌شوند که به طور قابل توجهی زمان بندی خروج دما را بهبود می‌بخشد.

کلیه صنایعی که نیاز به دمای بالا دارند، اعم از شرکت‌های تولید سرامیک، شیشه و پتروشیمی به آجر سرامیکی برای کوره نیاز دارند. برای آن، تأمین کنندگان و تولیدکنندگان آجر نسوز انواع مختلفی از آن را تولید می‌کنند. کاربردهای صنعتی آجر در صنایع، مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

تفاوت آجرها می‌تواند در وزن و توانایی مقاومت در برابر دماهای بالا باشد. آجرهای نسوز با دمای بالا برای فروش برای انواع مختلف کوره در شرکت‌ها انتخاب می‌شوند. اگر شرکتی باشد که تولیدات آن نیاز به دمای کمتری دارد، آجرهای نسوز با قابلیت حرارتی پایین­تر در حفظ دما، انتخاب بهتری برای آنها خواهد بود.

*** برای مشاهده قیمت مواد نسوز روی لینک کلیک کنید. ***

اما اگر صنعت پتروشیمی باشد، ممکن است برای کوره به آجر سرامیکی نیاز داشته باشند که می‌تواند دمای بسیار بالا را حفظ کند. معمولاً هنگامی که فرآیند گرمایش شروع می‌شود، از طریق واکنش شیمیایی یا فرآیند متالورژ، ی پوشش آجر نسوز اطراف آن ناحیه، از واکنش انفجار انرژی یا آتش جلوگیری می‌کند و در داخل آستر سرامیکی گرما را مهار می­کند. به این ترتیب بقیه ساختمان در زمانی که فرآیند گرمایش شروع می‌شود، اذیت آسیبی نمی‌بیند.

*** برای مشاهده قیمت آجر نسوز تجارتگرام روی لینک کلیک کنید. ***

کاربردهای صنعتی آجر

آجر نقش بسیار مهمی در زمینه ساخت و ساز مهندسی عمران دارد. آجر به عنوان جایگزین سنگ در ساخت و ساز استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای صنعتی آجر ساختمانی در زیر آورده شده است.

  • ساخت دیوار در هر اندازه
  • ساخت طبقات
  • ساخت طاق و قرنیز
  • ساخت دیوار حائل آجری
  • ساخت خوا (آجرهای شکسته با اندازه لازم) برای استفاده به عنوان سنگدانه در بتن
  • ساخت سورکی (آجرهای پودری) برای استفاده در گچ آهکی و بتن آهکی

*** برای خرید آنلاین مواد نسوز اینجا کلیک کنید ***

مزایای کاربردهای صنعتی آجر

پیدا کردن یک تأمین کننده و سازنده آجر نسوز مناسب که بتواند آجرهای سرامیکی با کیفیت را برای کوره بسازد، کاری بزرگ و بسیار مهم است. استفاده از آجرهای نسوز نیز می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، بنابراین از مزایای زیر استفاده کنید.

۱٫ ارزش افزوده کاربردهای صنعتی آجر

هنگامی که از آجرهای نسوز با عایق بالا و وزن کم استفاده می‌کنید، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که دمای بالاتری داشته باشید، کارایی را بهبود بخشید و در نهایت هزینه کمتری را داشته باشید. همه اینها به پروژه شما ارزش افزوده می‌دهد و می‌توانید از آن سود کافی کسب کنید.

۲٫ مدیریت گرما آجر نسوز

هنگامی که کوره‌ها دارای دیواره‌های نازک، آجرهای متراکم، گرمایش بهبود یافته و کارآمد هستند، مطمئناً می‌توانید انتقال دما را مدیریت کنید و تلاش بیشتری برای گرم نگه داشتن کوره انجام دهید.

۳٫ قدرت آجر نسوز

هنگامی که یک آجر نسوز می‌تواند دمای بالا را در کاربرد صنعتی آجر تحمل کند، نقطه قوت خود را ثابت کرده است، بنابراین برای صرفه جویی در هزینه، آن‌ها را در هر کارخانه یا خروجی نصب کنید. آن‌ها همچنین به دلیل استحکام خود به عنوان مصالحی بادوام در نظر گرفته می‌شوند.

روند بازار آجر نسوز

  • بازیافت آجرهای نسوز توجه زیادی را در بازار جهانی به خود جلب کرده است:

آجرهای نسوز برای تمام فرآیندهای با دمای بالا، شامل تولید فلزات، سیمان، شیشه و سرامیک ضروری هستند. علاوه بر این، تولید آنها حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن در سال است که نوسانات سالانه عمدتاً توسط صنعت آهن و فولاد تعیین می‌شود که ۷۰ درصد از کل تقاضا را به عهده دارد. در این مرحله ۳۰ تا ۴۰ درصد آجر نسوز مصرف می‌شود.

سالانه بالغ بر ۲۸ میلیون تن آجر نسوز تولید می‌شود. از دو دهه گذشته، بازیافت مواد نسوز مصرف شده به دلیل مطلوبیت محیطی و افزایش هزینه برای پر کردن زمین به عنوان یک روند رو به رشد ظاهر شده است. بنابراین، با افزایش قیمت و مسائل عرضه مواد اولیه خام با کیفیت بالا، فشار را برای بازیافت آجرهای نسوزهای بالا برده است. علاقه به بازیافت در صنعت تولید آجر نسوز با سرعت فوق العاده ای در حال افزایش است.

  • افزایش توسعه زیرساخت‌ها در سراسر جهان باعث رشد بازار جهانی آجرهای نسوز می‌شود

افزایش تقاضا به ویژه برای ساخت ساختمان‌های جدید احتمالاً تقاضا برای آجرهای نسوز را در سال‌های آینده تقویت می‌کند. از آنجایی که تولید دیرگدازها، به شدت به مواد اولیه با کیفیت بالا وابسته است، بسیاری از این مواد در حال تبدیل شدن به مرکز جذب برای ساخت ساختمان‌های جدید هستند.

علاوه بر این، رشد فوق‌العاده‌ای که در فعالیت‌های ساختمانی شاهد بودیم، تقاضا برای تولید آهن و فولاد را در سطح جهان به‌ویژه در اقتصادهای در حال توسعه تقویت می‌کند. همچنین افزایش استفاده از آهن و فولاد در بخش خودرو باعث افزایش تقاضا برای آجرهای نسوز در بازار می‌شود.

برخی از کاربردهای صنعتی آجر نسوز در این بخش‌ها عبارتند از:

  • استفاده در پوشش داخلی کوره‌ها برای ساخت آهن و فولاد،
  • استفاده در کوره‌ها برای گرم کردن فولاد قبل از پردازش بیشتر،
  • استفاده در مخازن برای نگهداری و انتقال فلز و سرباره،
  • و استفاده در دودکش‌ها یا پشته‌ها که گازهای داغ را به بیرون هدایت می‌کنند.

به عنوان مثال، طبق گزارش منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، تقاضای جهانی فولاد در حال رشد است. علاوه بر این، معماران استفاده از آجرهای نسوز را برای ساخت و پوشش سطوح مورد استقبال قرار داده‌اند.

  • ماده کلیدی:

ضایعات کیسه آب پلی اولفین بازفرآوری شده که معمولاً کیسه آب خالص نامیده می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و به عنوان یک ماده القا کننده تخلخل جدید برای ساخت آجرهای نسوز عایق اعلام شده است. کیسه پلی الفین استفاده شده تحت آزمایش شیمیایی قرار گرفت و تبدیل به پودر با اندازه ذرات مختلف شد و مشخص شد که این پودر به راحتی و بطور کامل می‌سوزد.

این ویژگی برجسته برای مواد دارای تخلخل برای ساخت آجرهای نسوز، عایقی ایده آل در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که آجرها با نسبت متفاوتی از مواد جدید و چگالی ظاهری تشکیل شدند، انقباض و هدایت حرارتی تعیین شد و با آجرهای تشکیل شده از خاک اره و نفتالین که مواد متخلخل معمولی هستند مقایسه شد. بنابراین، این ماده جدید به خوبی قابل مقایسه است، و در برخی موارد، بهتر از مواد معمولی است.

  • تقسیم بندی بازار جهانی آجرهای نسوز

بازار جهانی آجرهای نسوز بر اساس نوع، کاربرد و مواد تقسیم بندی شده است. بر اساس نوع، بازار به صورت بی‌شکل و شکل­دار تقسیم می‌شود. بر اساس کاربرد، به عنوان کوره، متالورژی، زباله سوز و غیره تفکیک می‌شود. بر اساس مواد، به عنوان آلومینو سیلیکات، کاربید سیلیکون و آجر سرامیکی تفکیک می‌شود.

بر اساس نوع، بخش شکل دار سهم غالبی را برای کل بازار خواهد داشت. دیرگدازهای شکلی به آن دسته از نسوزهایی گفته می‌شود که در برابر واکنش‌های خورنده که از نظر شیمیایی سرباره‌ها، گرد و غبارها و بخارات در دمای بالا هستند، مقاومت دارند.

علاوه بر این، دیرگداز شکل دار با تحمل گرمای بسیار بالا و مقاومت خوب در برابر سرباره‌های اساسی مشخص می‌شود. ویژگی‌های شیمیایی-فیزیکی آجر نسوز ایده آل برای فرآیند ساخت فولاد است. از این رو، آجر نسوز شکل دار با معرفی فرآیند ساخت فولاد اکسیژن پایه، اهمیت بیشتری یافت.

جمع بندی

کاربردهای صنعتی آجر روز به روز در حال افزایش است و به کمک بسیاری از صنایع آمده. انتخاب نوع آن بستگی به صنعتی دارد که نیازمند آجر نسوز است. با توجه به میزان دما و نوع کار و فرایند مصرف ­نیاز شما متفاوت می­باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می­توانید با برند تجارتگرام تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.