مهمترین نکات تیونینگ خودرو که باید بدانید

0

کات آف (کاتاف) چیست؟

هر موتور احتراق داخلی که برای هر کاربری ساخته می شود دارای توان مشخصی می باشد. مهندسین طراح و شرکت سازنده موتورهای احتراق داخلی خودروها و وسایل نقلیه، با در نظر گرفتن قدرت ( توان به واحد کیلووات یا اسب بخار) و کشش (گشتاور به واحد نیوتن متر یا پوند بر فیت) بر حسب کاربری آن موتور، محدوده ای از دور موتور را تعریق می کنند. به عنوان مثال در یک موتور بنزینی احتراق داخلی 4 سیلندر 1600 سی سی مثل موتور Tu5 ، حداکثر دور موتور با در نظر گرفتن محدوده کاری و ضرایب گیربکس و اورلپ سوپاپ ها، 6500 دور بر دقیقه تعریف شده است. بنابراین کاتاف در این موتور روی 6500 تعریف شده و بیشتر ازین دور، سوخت توسط ایسیو خودرو قطع شده و مانع از افزایش غیر مجاز آن می شود.

حال در یک موتور دیزلی مثل موتور کامینز نیسان زامیاد دیزلی حداکثر دور مجاز موتور 3400 دور بر دقیقه می باشد یعنی کات آف این موتور در دور مذکور قرار دارد. لازم به ذکر است که بطور کلی موتور های دیزلی دارای کات اف پایینتر و گشتاور بالاتری نسبت به موتور های بنزینی می باشند.

جالب است بدانید کات آف برای موتورهای مورد استفاده در موتورسیکلتهای جدید حدود 8000دور بر دقیقه می باشد( انجین موتور سیکلتها به دلیل استفاده از بلبرینگ به جای یاتاقان توانایی دور گیری بالایی دارند) که بستگی به طراحی شرکتهای سازنده انجین دارد.

سنسور اکسیژن کاراکال تیونینگ

سنسور اکسیژن

از زمان اجباری شدن استاندارد آلایندگی ECE در اروپا ، خودروسازان برای کنترل آلایندکی روی آوردند به استفاده از سنسور اکسیژن روی موتور های تولیدی که در آن زمان استفاده می کردند. وجود سنسور اکسیژن در پکیج EMS (ایسیو – سیم کشی – سنسور های یک موتور) مزایا و معایبی را به همراه دارد. از جمله مهمترین مزیت این قطعه بالارفتن راندمان کاتالیزور خودرو می باشد. کاتالیزور خودرو برای آنکه بتواند راندمان بالایی داشته باشد، واجب است که نسبت سوخت به هوا حدود 14.7 به یک الی 15.5 باشد. به همین منظور، وجود سنسور اکسیژن در مدار سیستم سوخت رسانی علاوه بر کاهش آلایندگی، موجب کاهش مصرف سوخت نیز می گردد. حال می بایست از دیدگاه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، معایب آن چیست؟ این قطعه به دلیل تکنولوژی بالایی که دارد بسیار گران بوده و خرابی آن موجب به هم ریختگی عملکرد ایسیو موتور می شود.

ریمپ 206 کاراکال تیونینگ

ریمپ 206

خودروی 206 تنها محصول خودروسازی کشور است که علاقمندان به دنیای موتور اسپرت بشدت مطالبه گر این خودروبرای تجهیز و تقویت و ارتقای راندمان آن می باشند. علاوه بر آن این خودرو دارای طیف وسیعی از قطعات افتر مارکت در بازار قطعات high performance در طرح های مختلف می باشد. به همین دلیل این خودرو بخصوص با موتور Tu5 به قدری طرفدار دارد که حتی کیت توربوشارژ نیز برای آن طراحی و تولید شده است. از سویی دیگر برای راندمان بهتر قطعات افتر مارکت، این قطعات الزاما باید به کامپیوتر خودرو معرفی شوند. به معرفی و تنظیم مجدد برنامه ایسیو خودرو ریمپ گفته می شود. سابقه ریمپ 206 در ایران بسیار طولانی بوده و به سالهای 84 و 85 بر میگردد اما این درحالیست که علم ریمپ در ایران سابقه ای کوتاه مدت دارد و به سال 96 به بعد بر می گردد. البته نحوه ریمپ 206 های ایرانیزه با نسخه های فرانسوی متفاوت می باشد که بستگی به سابقه ریمپ شرکت انجام دهنده این موضوع دارد. داینو تیونینگ ریمپ 206 نیز از جمله نکات مهم این خودرو برای محاسبه توان کسب شده از تیونینگ خودرو می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.