علت کیپ شدن ناگهانی گوش (از علت یابی تا درمان خانگی)

0

در این بحث علت های کیپ شدن ناگهانی گوش در کودکان و بزرگسالان که توسط آقای دکتر وحید مرادی متخصص ادیولوژی و مدیر مسئول کلینیک نجوا به رشته تحریر در آمده است.

با خواندن این مقاله بدون شک می توانید علاوه بر تشخیص نوع و علت کیپ شدن ناگهانی گوش، درمان مناسب آن را هم پیدا کنید و برای خود و عزیزانتان ان را اجرا کنید.

باید توجه داشته باشید احساس کیپ شدن گوش در ۳ حالت رخ می دهد:

۱: اگر فرد دچار سرما خوردگی شود: زمانی که فرد دچار سرما خوردگی شود به علت التهاب لوزه سوم که در حلق است، فشار گوش از حالت طبیعی خارج می شود و فرد احساس کیپی شدید در گوش می کند. به شکل زیر دقت کنید:

علت کیپ شدن ناگهانی گوش

همانطور که طبق شکل دیده می شود لوله ایی به اسم شیپور استاش در گوش میانی وجود دارد که هوا را از حلق وارد گوش می کند و از قضا در کنار همین لوله لوزه ها وجود دارند. به همین دلیل زمانی که فرد سرما خودگی پیدا کند چون لوزه ها ملتهب می شوند به لوله استاش فشار وارد می شود و لوله کیپ می شود.

در این مرحله کم کم فرد احساس گرفتگی گوش می کند و هرچه سرما خوردگی فرد شدیدتر شود بیمار احساس کیپی شدیدتری می کند.

برای درمان باید چیکار کنیم:

  1. بهترین حالت همیشه مراجعه به پزشک است. اما اگر دسترسی نداشتید موارد زیر را رعایت کنید

  2. بهترین حالت مصرف داروهای آنتی هیستامین است. بهترین دارو اسپری بینی رستانکس و استفاده از شربت نئوتادین است. این دو دارو بهتر است هر ۸ ساعت مصرف شود و مصرف آن به مدت ۷ الی ۱۰ روز باید تکرار شود تا درمان کامل شود.

  3. از مصرف بستنی و اب سرد و نوشابه خودداری کنید.

  4. دستگاه بخور خنک در خانه استفاده کنید این معجزه می کند.

  5. جلو باد سرد کولر نباشید و تا حد ممکن شیر گرم و مایعات گرم مصرف کنید.

۲: اگر فرد دچار عفونت گوش شود: زمانی که فرد دچار عفونت گوش خارجی و میانی شود هم فرد احساس کیپی گوش می کند. تشخیص آن کاملا ساده است:

الف: عفونت گوش خارجی: اگر دچار عفونت گوش خارجی شده باشید ترشحات آبدار و بد بو از گوش شما خارج می شود و احساس کم شنوایی پیدا می کند. این نوع عفونت عمدتا بعد از استخر رفتن و یا شنا در دریا ایجاد می شود و یا دست کثیف زدن مکرر به داخل سوراخ گوش

ب: عفونت گوش میانی: اما اگر دچار عفونت گوش میانی شده باشید ترشحی دیده نمی شود اما صداها بشدت ضعیف شنیده می شود و حس کیپی دائمی و آزار دهنده خواهید داشت. این نوع عفونت معمولا بعد از سرما خوردگی التهاب لوزه ها ایجاد می شود.

به شکل زیر دقت کنید:

علت کیپ شدن ناگهانی گوش

برای درمان باید چیکار کنیم:

  1. بهترین حالت همیشه مراجعه به پزشک است. اما اگر دسترسی نداشتید موارد زیر را رعایت کنید

  2. طبق جدول زیر عمل کنید:

درمان عفونت گوش خارجی

درمان عفونت گوش میانی

ابتدا استفاده از قطره بتا متازون و قطره کلوتریمازول هر ۸ ساعت.

مصرف قرص آموکسی سیلین هر ۸ ساعت

بهترین حالت مصرف داروهای آنتی هیستامین است. بهترین دارو اسپری بینی رستانکس و استفاده از شربت نئوتادین است. این دو دارو بهتر است هر ۸ ساعت مصرف شود و مصرف آن به مدت ۷ الی ۱۰ روز باید تکرار شود تا درمان کامل شود.

شستن مرتب دست با صابون و اجتناب از وارد کردن دست در گوش

از مصرف بستنی و اب سرد و نوشابه خودداری کنید.

تمییز کردن و خارج کردن ترشحات با دستمال تمییز و یک بار مصرف

دستگاه بخور خنک در خانه استفاده کنید این معجزه می کند.

جلو باد سرد کولر نباشید و تا حد ممکن شیر گرم و مایعات گرم مصرف کنید.

۳: اگر فشار حلزون گوش زیاد شود: زمانی که فشار حلزون گوش به هر علتی کم و زیاد شود فرد احساس کیپی در گوش می کند. فقط در این حالت امکان دارد فرد احساس کیپی در سر هم داشته باشد.

این نوع کیپی بر خلاف حالت اول و دوم اصلا ربطی به گوش خارجی و میانی ندارد. یعنی فرد هیچ گونه علائم سرما خوردگی ندارد. پس چرا احساس کیپی در گوش ایجاد می شود. به شکل زیر دقت کنید:

علت کیپ شدن ناگهانی گوش

همانطور که دیده می شود گاهی فشار حلزون گوش به علت مشکلات متابولیسمی از حالت نرمال خارج می شود و فشار حلزون خیلی کم یا خیلی زیاد می شود. در این حالت فرد دچار چندین علامت می شود که یکی از انها کیپی گوش و یا گوش و سر است.

معمولا به این نوع اختلال بیماری منییر می گویند و بیماری بسیار بدی است و درمان کامل ندارد و علاوه بر کیپی گوش بیمار علائم سرگیجه و کم شنوایی و وزوز گوش هم احساس می کند.

برای درمان باید چیکار کنیم:

  1. بهترین حالت همیشه مراجعه به پزشک است. اما اگر دسترسی نداشتید موارد زیر را رعایت کنید

  2. دارو بتا سرک (نام ایرانی ان اکتوسرک است) بهترین دارو برای درمان فشار گوش بیماری منییر است و همیشه تاکید می شود دارو خارجی آن را تهیه کنید.

  3. عدم مصرف نمک و مواد غذایی شور مثل ترشیجات و خیار شور

  4. عدم مصرف مواد کافئین دار مثل شکلات ها و نسکافه و …

  5. ورزش منظم

امیدوارم با خواندن این مقاله نوع کیپی و درمان خانگی خود را پیدا کرده باشید.

اما همیشه باید آگاه باشید گاهی در بعضی از بیمارها علاوه بر مشکل کیپی گوش امکان دارد این مشکلات زیر هم دیده شود. اما اصلا نگران نباشید و دقیقا طبق درمان گفته شده عمل کنید:

  • اگر علاوه بر کیپی گوش دچار کم شنوایی هم شدید اصلا نگران نباشید. همان مصرف داروها را ادامه دهید و در زمان مناسب به متخصص خود یا کلینیک شنوایی و سمعک نجوا مراجعه کنید تا میزان دقیق کم شنوایی شما ارزیابی شود و درمان لازم به شما داده شود.

  • اگر علاوه بر کیپی گوش دچار وزوز گوش هم شدید اصلا نگران نباشید. مصرف داروها را ادامه داده و در زمان مناسب به متخصص خود یا کلینیک شنوایی و سمعک نجوا مراجعه کنید تا نوع دقیق تر و بهتر درمان برای وزوز شما توسط متخصصین این کلینیک برای شما توضیح داده شود.

  • اگر علاوه بر کیپی گوش دچار سرگیجه و عدم تعادل و استفراغ هم شدید اصلا نگران نباشید. مصرف داروها را ادامه داده و در زمان مناسب به متخصص خود یا کلینیک شنوایی و سمعک نجوا مراجعه کنید تا نوع دقیق تر و بهتر درمان برای سرگیجه شما توسط متخصصین این کلینیک برای شما توضیح داده شود.

لازم به ذکر است تنها کلینیک درمانی کشور که مجهز به دستگاه های درمانی وزوز و سرگیجه در کشور است کلینیک نجوا است و به لطف سیستم های درمانی آمریکایی و آلمانی و انگلیسی تمام بیماران با مشکلات وزوز گوش و کیپی گوش و حتی سرگیجه را درمان می کند.

در صورت هر گونه ابهام و یا سوال می توانید با تماس یا حضور در کلینیک با متخصصین مختلف مشاوره لازم را جهت درمان خود دریافت کنید.

با نهایت احترام

و به امید کشوری سالم و هموطنان سالم تر و آگاه تر

دکتر وحید مرادی

متخصص ادیولوژی از دانشگاه تهران

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.