بهترین و بدترین شیرین کننده های مصنوعی برای سلامتی شما

0

شیرین‌کننده‌های مصنوعی در طول سال‌ها شهرت بدی پیدا کرده‌اند، به طوری که سازمان جهانی بهداشت در شرایط خاصی مصرف آن‌ها را توصیه نمی‌کند. با این حال، همانطور که می‌دانیم، تغذیه آنقدر ساده نیست. همه ما نیاز‌های تغذیه‌ای منحصر به فردی داریم و دلایل زیادی برای گنجاندن شیرین‌کننده‌های مصنوعی در رژیم غذایی متعادل خود وجود دارد.

برای مثال، افرادی که با پیش دیابت یا دیابت زندگی می‌کنند، ممکن است برای کنترل قند خون خود به شیرین‌کننده‌های مصنوعی روی بیاورند. برخی دیگر ممکن است آن‌ها را برای حفظ سلامت دندان خود بگنجانند و برخی دیگر ممکن است آن‌ها را در تلاش برای کاهش وزن بگنجانند. با این حال، همه جایگزین‌های غیر مغذی یکسان ساخته نمی‌شوند.

در اینجا بهترین و بدترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی رتبه‌بندی شده‌اند، تا بتوانید در مورد خوراک خود تصمیم آگاهانه بگیرید.

۱. استویا

استویا، به شکل استویوزید، یکی از معدود شیرین‌کننده‌های غیر مغذی گیاهی است که توسط FDA تأیید شده است. نگرانی‌های قبلی در مورد تأثیر آن بر سلامت روده با مطالعات اخیر که به ارتباط مفیدی بین شیرین‌کننده بدون کالری و تنوع میکروبیوم اشاره می‌کند، سرکوب شده است.

استویا که از گیاه استویا رباودیانا به دست می‌آید، تقریباً ۲۵۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است. از آنجایی که استویا بدون کالری و کربوهیدرات کمی است، به احتمال زیاد باعث افزایش وزن ناخواسته و قند خون نمی‌شود.

استویا را می‌توان روی غلات پاشید، به نوشیدنی‌های بدون قند اضافه کرد و در پخت و پز و شیرینی پزی استفاده کرد. استویا خواص شیمیایی مشابه شکر ندارد، بنابراین ممکن است برای یافتن نسبت‌های مورد نیاز برای ایجاد بافت دلخواه نیاز به آزمون و خطا باشد.

اطلاعات تغذیه‌ای برای یک وعده یک قاشق چایخوری:

  • کالری: ۰
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • قند: ۰ گرم

۲. سوکرالوز

سوکرالوز که با نام تجاری اسپلندا به فروش می‌رسد، تقریباً ۶۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است. سوکرالوز که در سال ۱۹۹۹ برای استفاده به عنوان یک شیرین‌کننده چند منظوره تأیید شد، مدت هاست که برای بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش مصرف شکر خود هستند، به یک ماده ضروری تبدیل شده است.

این ماده در بسیاری از غذا‌ها از جمله نان شیرینی، آدامس، دسر‌های لبنی و نوشیدنی‌ها یافت می‌شود. علاوه بر این، برخلاف بسیاری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی، سوکرالوز به گرما حساس نیست. از آن می‌توان در پخت و پز استفاده کرد و به کاهش کالری غیر ضروری برای افراد دیابتی یا کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند کمک کرد.

مطالعات اخیر نگرانی‌هایی را در مورد تأثیرات بهداشتی بلندمدت مصرف سوکرالوز، به ویژه نقش آن در بیان ژن، مطرح کرده‌اند. با این حال، FDA بیش از ۱۱۰ مطالعه را برای تعیین ایمنی شیرین‌کننده مصنوعی و شناسایی اثرات سمی احتمالی آن بررسی کرده است.

جهت خرید سوکرالوز برند کانبو و جینهه با کارشناسان فروش بهبود شیمی در تماس باشید.

خرید سوکرالوز

اطلاعات تغذیه‌ای برای یک وعده یک بسته:

  • کالری: ۳.۴ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۰.۹ گرم
  • قند: ۰.۸ گرم

۳. سوربیتول

سوربیتول یک کربوهیدرات است که به عنوان الکل قندی طبقه‌بندی می‌شود. این ماده به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، اما همچنین می‌تواند به صورت تجاری از گلوکز یا شربت ذرت تولید شود. سوربیتول کالری بسیار کمتری نسبت به شکر معمولی دارد و تقریباً ۶۰ درصد شیرین است. به علاوه، ممکن است در مقایسه با شکر معمولی برای سلامت دندان شما مفیدتر باشد.

سوربیتول توسط FDA به عنوان ایمن شناخته شده است و یکی از رایج‌ترین الکل‌های قندی مورد استفاده در ایالات متحده است. با این حال، در صورت مصرف زیاد، سوربیتول ممکن است باعث ناراحتی گوارشی به صورت نفخ، باد شکم و اسهال شود.

FDA حتی از غذا‌هایی که حاوی الکل قندی هستند، می‌خواهد این هشدار را داشته باشند که مصرف بیش از حد می‌تواند باعث اثر ملین شود. علاوه بر این، یک مطالعه اخیر نشان داد که سوء جذب با مصرف ۱۰ گرم بیشتر محتمل است.

جهت خرید سوربیتول پودری با کارشناسان فروش شرکت بهبود شیمی در تماس باشید.

حقایق تغذیه‌ای برای یک قاشق چایخوری:

  • کالری: ۱۵ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۴ گرم
  • قند: ۴ گرم

۴. زایلیتول

زایلیتول یک الکل قندی طبیعی است که به طور معمول در گیاهان، از جمله میوه‌ها و سبزیجات مختلف یافت می‌شود. به دلیل طعم شیرین آن، اغلب به عنوان جایگزین شکر استفاده می‌شود. در سطح شیمیایی، این ماده ویژگی‌های مولکول‌های شکر و الکل را ترکیب می‌کند.

با وجود طعم شیرین آن، مانند شکر معمولی باعث پوسیدگی دندان نمی‌شود. در واقع، این ماده می‌تواند باکتری‌های ایجاد‌کننده پوسیدگی موجود در بزاق ما را کاهش دهد و به طور گسترده در آدامس و نعناع استفاده می‌شود.

البته از آنجایی که زایلیتول یک شیرین‌کننده تصفیه شده است، فاقد ویتأمین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است. این ماده حاوی مقدار بسیار کمی کربوهیدرات است، اما به اندازه کافی برای تأثیر قابل توجه بر قند خون شما نیست.

حقایق تغذیه‌ای برای یک قاشق چایخوری:

  • کالری: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۴ گرم
  • قند: ۰ گرم

۵. اریتریتول

اگرچه اریتریتول یکی از جدیدترین الکل‌های قندی است که وارد بازار شده است، محققان آن را از زوایای مختلف به طور کامل بررسی کرده‌اند. این ماده به طور طبیعی در برخی از غذا‌ها یافت می‌شود و می‌تواند در هنگام تخمیر مواد غذایی مانند پنیر، آبجو و شراب رخ دهد. در غیر این صورت، این شیرین‌کننده بدون کالری جایگزینی مصنوعی برای شکر معمولی است.

اگرچه اریتریتول بدون کالری است، اما در هر قاشق چایخوری حاوی ۴ گرم کربوهیدرات است. با این حال، کربوهیدرات‌ها از الکل قندی به دست می‌آیند، بنابراین بدن شما آن‌ها را مانند سایر کربوهیدرات‌ها جذب نمی‌کند.

با این حال، می‌توانید از اریتریتول به همان روشی که از شکر استفاده می‌کنید استفاده کنید. آن را روی میوه بپاشید، در قهوه یا چای خود هم بزنید و حتی با آن بپزید. مصرف آن باید در حد اعتدال باشد زیرا الکل‌های قندی می‌توانند باعث نفخ و ناراحتی گوارشی شوند. علاوه بر این، تحقیقات نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر احتمالی اریتریتول بر سلامت قلب و عروق ایجاد کرده است.

حقایق تغذیه‌ای برای یک قاشق چایخوری:

  • کالری: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۴ گرم
  • قند: ۰ گرم

۶. آدونتام

آدونتام یک شیرین‌کننده مصنوعی فوق‌العاده قوی است. در واقع، این ماده ۲۰۰۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است. این ماده در سال ۲۰۱۴ از تأییدیه FDA برخوردار شد و از آن زمان در محصولات غذایی مانند نان شیرینی، آدامس، نوشابه‌های گازدار، دسر‌های منجمد، شربت‌ها و آب میوه‌های فرآوری شده استفاده می‌شود.

آدونتام از آسپارتام و وانیلین ساخته شده است، اما علم نشان داده است که در بدن به طور متفاوتی نسبت به آسپارتام پردازش می‌شود. متأسفانه، تحقیقات در مورد آدونتام و تأثیر آن بر سلامت کلی کم است. اما همانطور که CSPI اشاره می‌کند، این شیرین‌کننده به قدری شیرین است که فقط نیاز به مقدار کمی به غذای خود اضافه کنید.

اطلاعات تغذیه‌ای برای یک وعده یک بسته:

  • کالری: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • قند: ۰ گرم

۷. آسه سولفام پتاسیم

آسه سولفام پتاسیم یا Ace-K تقریباً ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی شماست. این ماده با نام‌های تجاری Sunett و Sweet One به فروش می‌رسد و اغلب با سایر شیرین‌کننده‌های مصنوعی ترکیب می‌شود. از آنجایی که در برابر گرما مقاوم است، می‌توان از آن در پخت و پز بدون از دست دادن شیرینی استفاده کرد. با این حال، برخی از مردم متوجه می‌شوند که طعم تلخ یا فلزی در انتها دارد که ممکن است طعم آن را در برخی از غذا‌ها تحت تأثیر قرار دهد.

آسه سولفام پتاسیم در سال ۱۹۸۸ توسط FDA برای استفاده تأیید شد، اما مرکز علوم در راستای منافع عمومی از آن زمان درخواست تحقیقات بیشتری برای تأیید تأییدیه خود کرده است. در حالی که هنوز تأییدیه FDA را دارد، مطالعات اخیر نگرانی‌های جدی را در مورد اثرات سلامتی بلندمدت آن ایجاد می‌کند. محققان کشف کرده‌اند که آسه سولفام پتاسیم ممکن است ترکیب باکتری‌های روده و متابولیسم برخی افراد را تغییر دهد. علاوه بر این، ممکن است به مرور زمان به افزایش وزن کمک کند.

اطلاعات تغذیه‌ای برای یک وعده یک بسته:

  • کالری: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: کمتر از ۰.۵ گرم
  • قند: کمتر از ۰.۵ گرم

۸. ساخارین

ساخارین یکی از قدیمی‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در بازار است که قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال باز می‌گردد. این شیرین‌کننده مصنوعی غیر مغذی در آزمایشگاه ساخته می‌شود و علی رغم اینکه توسط FDA به عنوان ایمن شناخته شده است، بسیاری از مردم نسبت به عوارض بلندمدت احتمالی آن تردید دارند.

مطالعات قدیمی روی حیوانات، استفاده از ساخارین را با شیوع سرطان مثانه مرتبط می‌دانستند. با این حال، مطالعات بعدی از این یافته‌ها حمایت نکردند و ساخارین از “گزارش مواد سرطان‌زا” برنامه ملی سم‌شناسی ایالات متحده حذف شد.

ساخارین تقریباً ۳۰۰ تا ۴۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است، به این معنی که فقط به مقدار کمی از آن نیاز دارید. شما می‌توانید آن را با نام‌های تجاری Sweet ‘N Low, Sweet Twin, و Necta Sweet پیدا کنید. این شیرین‌کننده بدون کالری است و می‌توان از آن در نوشیدنی‌ها، آب‌نبات، شیرینی‌پزی، مربا و سس سالاد استفاده کرد.

اطلاعات تغذیه‌ای برای یک وعده یک بسته:

  • کالری: ۳.۶ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۰.۹ گرم
  • قند: ۰.۹ گرم

۹. نئوتام

نئوتام، که بیشتر با نام‌های تجاری Newtame و NutraSweet شناخته می‌شود، در اوایل دهه ۲۰۰۰ مجوز FDA را دریافت کرد. از نظر شیمیایی، این ماده یک نسخه قوی‌تر از آسپارتام است. با این حال، تقریباً ۷۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است، به این معنی که برای رسیدن به همان سطح شیرینی به مقدار بسیار کمی از آن نیاز دارید. علاوه بر این، نئوتام در برابر گرما مقاوم است و آن را به جایگزین مناسبی برای شکر در پخت و پز تبدیل می‌کند.

تحقیقات در مورد تأثیر نئوتام بر سلامت در درازمدت محدود است. با این حال، مطالعات موجود نشان می‌دهد که ممکن است بر سلامت روده و سطح چربی خون تأثیر منفی بگذارد. با این حال، از نئوتام در بسیاری از اقلام مختلف در صنعت مواد غذایی استفاده می‌شود. این اقلام شامل برخی آبمیوه‌ها، دسر‌های منجمد، لبنیات و پودینگ‌ها می‌شود.

اطلاعات تغذیه‌ای برای یک وعده یک بسته:

  • کالری: ۰ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • قند: ۰ گرم

۱۰. آسپارتام

آسپارتام ماده اصلی در بسیاری از شیرین‌کننده‌های بدون کالری و یکی از پرمطالعه‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در بازار است. این ماده حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است و می‌توان از آن در انواع مواد از جمله نوشابه، دارو و شیرینی پزی استفاده کرد.

اگرچه تحقیقات همچنان ادامه دارد، آسپارتام اغلب متهم به مشارکت در بسیاری از مشکلات بهداشتی بلندمدت است. در واقع، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، آسپارتام را به عنوان یک ماده سرطان‌زای گروه ۲B طبقه‌بندی کرده است، به این معنی که به طور بالقوه می‌تواند در انسان سرطان ایجاد کند. با این حال، لازم به ذکر است که FDA با طبقه‌بندی IARC مخالف است.

حقایق تغذیه‌ای برای یک قاشق چایخوری:

  • کالری: ۱۲.۸ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • پروتئین: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۳.۱ گرم
  • قند: ۲.۸ گرم

مرور کلی

هیچ دو بدنی شبیه هم نیستند، بنابراین راهی یکسان برای داشتن تغذیه سالم وجود ندارد و راضی نگه داشتن ذائقه شیرین شما هم از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که مصرف متعادل شکر معمولی می‌تواند در اکثر رژیم‌های غذایی متعادل جای بگیرد، برخی از افراد ممکن است از جایگزین‌های شکر استفاده کنند.

در حالی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی در بلند مدت ممکن است عوارضی داشته باشند اما، بسیاری از آن‌ها می‌توانند در کوتاه مدت فواید غذایی داشته باشند. با این حال، ممکن است برخی از آن‌ها برای نیاز‌های شما مناسب‌تر باشند.

منبع:

  • https://www.health.com/best-and-worst-artificial-sweeteners-7974926
5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.