سنگ مرمریت بخریم یا سنگ گرانیت؟

0

اگر به دنبال خرید سنگ ساختمانی برای پروژه ساختمانی خود هستید، ممکن است این سوال، ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که «سنگ مرمریت بهتر است یا سنگ گرانیت؟». پاسخ به این سوال، نیاز به دانستن برخی اطلاعات در مورد این دو سنگ است تا بتوانید در خرید سنگ مرمریت یا گرانیت انتخاب بهتری داشته باشید. در این مقاله، سعی داریم تا بین سنگ‌های مرمریت و گرانیت مقایسه‌ای جامع در پارامترهای مختلف داشته باشیم و این اطلاعات بتواند به شما در انتخاب سنگ ساختمانی مناسب، کمک نماید.

سنگ مرمریت و سنگ گرانیت هر دو از سنگ‌های طبیعی هستند، اما خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی دارند. در ادامه به صورت مجزا در ۱۴ پارامتر، این دو سنگ را مقایسه می‌نماییم.

  • ظاهر سنگ

سنگ مرمریت، ظاهری صاف و پرنقش دارد و معمولاً طیف رنگی روشن تا تیره را شامل می‌گردد. با توجه به ترکیبات مختلفش، از رنگ سفید، کرم، طوسی، صورتی، سبز، بژ، طلایی، شکلاتی، قرمز، قهوه‌ای، دودی و مشکی را می‌توان در میان سنگ‌های مرمریت مشاهده نمود.

سطح گرانیت دارای دانه‌های درشت و قابل رویتی است و به آن یک ظاهر طبیعی و خشن بخشیده است. سنگ گرانیت، با توجه به ترکیبات مواد معدنی خود، می‌تواند رنگ‌های مختلفی از سفید، خاکستری و مشکی تا قرمز، پرتقالی و هلویی داشته باشد.

  • مشخصات فیزیکی و شیمیایی

سنگ مرمریت از توده‌های آهکی شامل کانی‌های کلسیتی و کربناتی تشکیل شده است که در نتیجه‌ی رسوب‌گذاری و فشار بالا شکل گرفته‌اند.

سنگ گرانیت، از توده‌های سیلیسی تشکیل شده که حاوی کوارتز، فلدسپات و میکا هستند که در نتیجه آن، دارای سطحی سخت و مقاوم است.

  • کاربرد

سنگ مرمریت دارای جذابیت و زیبایی چشم‌نوازی است که برای دکوراسیون داخلی ساختمان‌های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای سنگ مرمریت، می‌توان به استفاده برای کفپوش، دیوارپوش، سنگ پله و راه پله، سطوح آشپزخانه،تی وی وال و انواع مصنوعات دکوری اشاره نمود.

سنگ گرانیت به عنوان یک سنگ ساختمانی مقاوم، برای کاربردهایی مانند کفپوش، پله‌ها، و سطوح کاری که به مقاومت بالا نیاز دارند، بسیار مناسب است.

اگر برای دکوراسیون خود، هنوز ایده‌ای در استفاده از انواع سنگ‌ها ندارید، می‌توانید مقاله «۶ ایده استفاده از سنگ برای دکوراسیون داخلی لاکچری» را مطالعه نمایید.

  • مقاومت در برابر سایش

سنگ گرانیت عمدتا، نسبت به سنگ مرمریت مقاومت بیشتری در برابر سایش دارد. این به دلیل ساختار متراکم و مقاومت بالای مواد معدنی در سنگ گرانیت است. در عین حال، سنگ مرمریت به دلیل ساختار متخلخل‌تر و حساسیت بیشتر به اثرات خارجی، ممکن است به سرعت‌تر ساییده شود. اما باید توجه داشت که این ویژگی‌ها ممکن است بسته به شرایط خاص هر نوع سنگ متفاوت باشد.

  • مقاومت در برابر ضربه

عموماً سنگ گرانیت نسبت به ضربه مقاوم‌تر از مرمریت است. سنگ گرانیت، دارای ساختار متراکم‌تری است و مقاومت ضربه‌ای بیشتری دارد. چراکه گرانیت از مواد معدنی مقاوم تشکیل شده و همین باعث مقاومت بیشتر این سنگ در برابر ضربه شده است. اما باید توجه داشت که این ویژگی‌ها به ویژگی‌های خاص هر نوع سنگ، مانند ساختار داخلی و ضخامت، نیز بستگی دارد.

  • مقاومت در برابر فشار

سنگ مرمریت، سختی متوسطی دارد و به راحتی قابل برش و فرآوری است. اما باید گفت که مقاومت مرمریت نسبت به گرانیت کمتر است.

سنگ گرانیت به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر فشار، سایش و حرارت در میان تمام سنگ‌های ساختمانی زبانزد است و آن را برای کاربردهای متنوعی از جمله ساختمان‌سازی، محوطه‌سازی و هم‌چنین صنایع کاشی و سرامیک مناسب نموده است. می‌توان گفت که گرانیت از لحاظ مقاومت فیزیکی، از جمله مقاومت در برابر فشار، سایش، و حرارت، بهتر از مرمریت عمل می‌کند.

  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف

سنگ گرانیت، مقاوم‌ترین سنگ در برابر شرایط آب و هوایی، رطوبت، مواد اسیدی، نور خورشید و … است. در مقابل، سنگ مرمریت در مقابل رطوبت، مواد اسیدی، سرما و گرما، نور خورشید و سایر عوامل آلودگی حساس است و برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر این عوامل دارند، مناسب نیست.

  • جذب آب

سنگ مرمریت به دلیل ساختار خاص خود، از جمله سنگ‌های متخلخل و پوشیده از ریزشکاف‌ها‌است. این ویژگی باعث می‌شود که مرمریت نسبت به گرانیت جذب آب بیشتری داشته باشد. به عبارت دیگر، مرمریت در مقایسه با گرانیت، آب را بیشتر جذب می‌کند.

  • ساب‌پذیری

ساب‌پذیری یا صیقل‌پذیری گرانیت به عنوان یک سنگ سخت و مقاوم، نسبت به سنگ مرمریت کمتر است. مرمریت به دلیل ترکیب شیمیایی و بافت خاص خود، دارای ساب‌پذیری بالایی است.

  • تخلخل

سنگ مرمریت از جمله سنگ‌های متخلخل است که دارای ساختار باز و پوشیده از ریزشکاف‌ها است. این ساختار باعث می‌شود که آب به راحتی درون سنگ نفوذ کرده و درون آن جذب شود. از طرفی، سنگ گرانیت ساختاری متراکم‌تر دارد و کمترین روزنه‌ها یا شکاف‌هایی دارد که آب به سختی درون آن‌ها جذب شود. بدین ترتیب مرمریت تخلخل بیشتری نسبت به سنگ گرانیت دارد.

  • وزن

سنگ گرانیت همان‌گونه که گفته شد از تخلخل کمی برخوردار است و ساختار بسیار متراکمی دارد، از همین رو، این سنگ وزن بسیار بیشتری نسبت به انواع سنگ مرمریت دارد.

  • ثبات رنگ

سنگ گرانیت دارای ثبات رنگ بیشتری است و تمایل کمتری به تغییر رنگ دارد. سنگ مرمریت معمولاً زودتر از سنگ گرانیت دچار تغییر رنگ می‌شود، زیرا طبیعت مرمریت، بسیار جذب‌کننده‌تر است و در برابر عوامل خارجی مانند رطوبت، اسیدها و حرارت حساس‌تر می‌باشد. به عنوان مثال، رطوبت می‌تواند باعث تشکیل لکه‌ها و تغییر رنگ در سنگ مرمریت شود، در حالی که سنگ گرانیت از پایداری بیشتری برخوردار است و تمایل کمتری به تغییر رنگ دارد.

  • قیمت

می‌توان گفت، قیمت سنگ ساختمانی به پارامترهای مختلفی نظیر کمیابی سنگ، ظاهر، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، نحوه فرآوری و پرداخت سنگ بستگی دارد. معمولاً سنگ مرمریت در مقایسه با سنگ گرانیت گران‌تر است. این به دلیل ظاهر لوکس و خاصیت‌های منحصربه‌فرد این سنگ است.

  • نگهداری

هر دو سنگ نیاز به نگهداری دارد، اما گرانیت معمولاً نیاز کمتری به نگهداری دارد و مقاومت بهتری در برابر لکه‌ها و خراش‌ها دارد. از طرفی، مرمریت نیاز به مراقبت بیشتری دارد و حتی ممکن است نیاز به ترمیم‌های منظم داشته باشد.

جمع‌بندی

به طور کلی، انتخاب بین مرمریت و گرانیت بستگی به نیازها و سلیقه شما دارد. اگر به دنبال یک ظاهر شیک و لوکس هستید و قیمت برایتان اهمیت زیادی ندارد، ممکن است مرمریت گزینه‌ی مناسبی باشد، اما اگر به دنبال مقاومت فیزیکی و کاربرد عملی هستید، گرانیت می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

می‌توان گفت سنگ مرمریت ظاهری زیبا با رنگ‌بندی و طرح‌های بسیار متنوع دارد و وجود نقش‌ها و خطوط جذاب در این سنگ، باعث شده تا بتوان سنگ اسلب‌های زیبایی با طرح بوکمچ و فورمچ از این سنگ به دست آید. این سنگ اسلب‌ها، مناسب برای دکوراسیون داخلی است. در دکوراسیون داخلی، اصولا مراقبت بیشتری در حفظ و نگهداری سنگ وجود دارد و سنگ کمتر با عوامل بیرونی مانند مواد اسیدی و سرما و گرمای شدید قرار می‌گیرد. از همین رو، از سنگ مرمریت، بیشتر در دکوراسیون داخلی، جاهایی که جنبه زیبایی محیطی مطرح است، استفاده می‌گردد. باید خاطرنشان کرد که برخی از انواع سنگ مرمریت مانند مرمریت صلصالی، مرمریت لاشتر، مرمریت هرسین، مرمریت نجف آباد، مقاومت و تراکم نسبتا بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها برای مکان‌های پرتردد که فشار زیادی بر آن‌ها وارد می‌شود مانند کف پارکینگ و راه پله استفاده نمود.

از طرف دیگر، سنگ گرانیت مقاومت بیشتری نسبت به مرمریت دارد و برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت فیزیکی بالا دارند، مناسب‌تر است. از همین رو، این سنگ برای محیط‌ها و کاربردهایی که نیاز بیشتری به مقاومت سنگ است، استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای اساسی سنگ گرانیت، استفاده به عنوان کف پوش (سنگفرش سالن و پارکینگ)، سنگ راه پله و گاها سنگ کابینت است.

در پایان باید خاطرنشان کرد که صادرات سنگ ساختمانی ایران، به دلیل تنوع سنگ و قیمت مناسب آن، بسیار مورد توجه است و سالانه، سنگ‌های مختلفی از ایران به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود. در میان سنگ‌های صادراتی ایران، دو سنگ گرانیت و مرمریت خوش می‌درخشد. برای دانستن نکات مهم و طلایی برای خرید سنگ ساختمانی، توصیه می‌شود که مقاله «هشت نکته کلیدی که باید پیش از خرید سنگ ساختمانی بدانید» را مطالعه نمایید.

4.6/5 - (17 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.