مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک و مغز و اعصاب

0

برای بیمار نورولوژی، مشاوره روانشناسی بیماری‌های نورولوژیک می‌تواند کمک مهمی باشد. در اکثر مواقع در افراد با مشکلات نورولوژیک با اختلالات روحی-روانی روبه‌رو می‌شوند، که به دلایل مختلفی مثل پیشروی بیماری و مشکلات جسمی که مشارکت اجتماعی و ارتباطات آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به وجود می‌آید.

مشاوره روانشناسی بیماری عصبی (اختلالات نولوروژیک) در این موارد می‌تواند به فرد کمک کند تا با تغییرات روانشناختی که ناشی از بیماری است، بهتر سازگاری پیدا کند. در حالی که بیماری‌های نورولوژیک بیشتر از نظر جنبه‌ی اختلالات حرکتی که در بدن ایجاد می‌کند، شناخته شده‌اند، اما تحقیقات انجام شده در رابطه با بیماری‌های نورولوژیک نشان دادند که دو علامت غیر حرکتی، افسردگی و اضطراب نقش مهمی در سیر پیشروی این بیماری‌ها و تأثیر آن بر کیفیت زندگی افراد دارد.

نورولوژی چیست؟

اصطلاح نورولوژی به معنای، ایجاد اختلال در عملکرد بخشی از مغز یا سیستم عصبی بدن که به دنبال آن علائم روانی و فیزیکی دارد؛ گفته می‌شود. این اختلالات نورولوژیکی می‌تواند تمام مغز، ستون فقرات و عصب‌ها را در بر بگیرد و با توجه به محل آسیب‌دیدگی، علائم این بیماری متفاوت است. این اختلال بیشتر روی قسمت‌هایی که به حرکات بدن، ارتباطات اعضای بدن، بینایی، شنوایی یا قدرت فکر کردن ارتباط دارند، تاثیر می‌گذارند و عملکرد آنان را مختل می‌کند. باتوجه به اینکه اختلالات نورولوژیکی آسیب‌های فیزیکی یا ذهنی بر‌جای می‌گذارد؛ روش‌های درمانی متفاوتی اعم از درمان‌های فیزیکی و درمان‌های روانپزشکی برای بهبود، تجویز می‌گردد.

انواع بیماری‌های نورولوژی عبارتند از:

این بیماری‌ها می‌توانند در سیستم عصب مرکزی (مغز و نخاع) و یا سیستم عصب محیطی (عصب‌ها که از مغز و نخاع به سایر اعضای بدن می‌رسند) رخ دهند.

  1. ام اس
  2. ALS
  3. پارکینسون
  4. گلین باره
  5. آلزایمر

این فقط چند نمونه از بیماری‌های نورولوژی است و هنوز بسیاری از بیماری‌های دیگر در این دسته وجود دارد.

نقش مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک

داشتن حس نگرانی یک واکنش قابل درک، نسبت به تشخیص بیماری‌های نورولوژیک است. اما وقتی احساس نگرانی مداوم، افسردگی، تغییرات خلقی و عصبی بودن فراتر از حد معمول آن باشد، ممکن است افراد دچار اضطراب و استرس شوند که تاثیر جدی‌تر بر زندگی آن‌ها دارد، بنابراین استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک بسیار حایز اهمیت است.

روان درمانی یا “صحبت درمانی” یکی از تکنیک‌های مشاوره روانشناسی برای افراد مبتلا به بیماری‌های نورولوژیک است. این نوع درمان می‌تواند به افراد مبتلا به اختلال اضطرابی کمک کند تا بیماری و مشکلات خود را بشناسند و علائم آن را بهتر مدیریت کنندداشتن حس نگرانی یک واکنش قابل درک، نسبت به تشخیص بیماری‌های نورولوژیک است. اما وقتی احساس نگرانی مداوم، افسردگی، تغییرات خلقی و عصبی بودن فراتر از حد معمول آن باشد، ممکن است افراد دچار اضطراب و استرس شوند که تاثیر جدی‌تر بر زندگی آن‌ها دارد، بنابراین استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک بسیار حایز اهمیت است.

درمان با کیفیت می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، زیرا:

  • درمان رفتاری_شناختی (CBT) در کمک به افراد برای تغییر الگوها و رفتارهای منفی و همچنین تفکر برای حل مشکلات و مشارکت در زندگی بسیار موثر است.
  • شناخت درمانی بیماران را تشویق می‌کند تا افکار مثبت بیشتری در مورد خود، آینده و محیط اطراف خود ایجاد کنند.
  • جلسات مشاوره می‌تواند حمایت، درک و آموزش‌های حیاتی را به بیماران و خانواده‌ی آن‌ها ارائه دهد.

نقش مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک

در مشاوره روانشانسی بیماران نورولوژیک، دانش روانشناختی با روش‌های استاندارد و اثبات شده ارائه می‌شود. از طرف دیگر، درمانگران از روش‌های جایگزین مانند روش آزادی عاطفی، تمرکز حواس، یوگا، مراقبه و موسیقی استفاده می‌کنند تا بیماران ما از یک مشاوره روانشناسی جامع بهره‌مند شوند.

تشخیص بیماری توسط مشاور روانشناس بیماری نورولوژیکی

روش‌های مختلفی جهت شناسایی و تشخیص بیماری‌های نورولوژیکی (اعصاب و روان) وجود دارد که در ادامه به برخی از آنان می‌پردازیم.

  1. روش‌های اسکن مغزی

روش های اسکن مغزی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ام آر آی (تصویر‌برداری رزونانس مغناطیسی)
  • سی تی (توموگرافی کامپیوتری)
  • پی ای تی (تومورگرافی انتشار پوزیترون)
  1. سایر روش‌های تشخیص و ارزیابی فیزیکی که می‌توان برای کودکان نیز استفاده شود.

برای ارزیابی فیزیکی بیماری‌های نورولوژیک، پزشک ممکن است از روش‌های زیر استفاده کند:

  • آزمایش خون
  • آزمایشات رشد
  • معاینات شنوایی
  • مشاوره ژنتیکی
  • معاینه بینایی
  • اشعه ایکس
  • اسکن، سونوگرافی یا اولتراسوند
  • آزمایش ژنتیک

هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و محدودیت‌های خود هستند و بر اساس نیاز پزشک، یک یا چند روش ممکن است استفاده شود.

همه این روش‌ها به صورت ترکیبی ممکن است در ارزیابی فیزیکی بیماری‌های نورولوژیک به کار گرفته شوند. اما همیشه توصیه می‌شود با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا روش‌های مناسب برای شما تعیین شود.

درمانگران در زمینه‌ی مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک، چه تکنیک‌های را باید به افراد آموزش دهند؟

درمانگران در زمینه مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک می‌توانند از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف استفاده کنند تا به افراد کمک کنند.

تکنیک های مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک

برخی از تکنیک‌ها که می‌توان در این زمینه به افراد آموزش داد عبارتند از:

  • فراهم سازی محیط آرام
  • کمک به افراد برای تطبیق دادن خود با شرایط جدید زندگی
  • مشاوره‌ی شغلی جدید متناسب با توانایی افراد
  • آموزش مهارت‌‌‌های جهت کنترل اضطراب و افسردگی
  • آموزش تکنیک‌های ریلکسیشن برای افزایش توجه و تمرکز
  • کمک به افراد برای حل مشکلات و تصمیم گیری مناسب

همه این تکنیک‌ها ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی مشاوره روانشناسی در بیماری‌های نورولوژیک استفاده شوند. همچنین، همه افراد ممکن است به تکنیک‌ها و روش‌های مشاوره روان شناسی بیماری عصبی (اخلالات نورولوژیک) متفاوتی نیاز داشته باشند، بنابراین مهم است که هر فرد به صورت فردی ارزیابی و درمان شود.

منبع این مطلب، وبسایت کلینیک توانبخشی و کاردرمانی ایستا واقع در غرب تهران می‌باشد. این کلینیک طیف گسترده‌ای از خدمات کاردرمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، با استقرار روانشناسان خبره در این کلینیک، امکان استفاده از سایر خدمات مشاوره‌ای روانشناسی نیز وجود دارد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره یا رزرو نوبت مراجعه حضوری به این مرکز، می‌توانید به لینک https://istarehab.com/ مراجعه نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.