زینک ریچ اپوکسی مقاومترین پرایمر ضد زنگ زدگی و خوردگی

0

زینک ریچ اپوکسی یک پوشش آستری بر پایه رزین های اپوکسی است که همراه با سخت کننده های پلی آمید فرموله شده اند. این ترکیبات برای آنکه یک خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی قوی داشته باشند غنی از ترکیبات پودری روی یا زینک هستند.

این مواد حفاظت شیمیایی ایده آلی بر روی سطح فلز ایجاد می‌کند. همانطور که از نام این رنگ‌ها مشخص است به عنوان یک پرایمر یا پوشش اولیه استفاده می‌شوند, بنابراین برای تکمیل عملکرد آنها باید یک پوشش میانی و رویه نیز روی کار قرار بگیرد.

در چنین شرایطی می‌توان انتظار داشت که بافت فلز در برابر رطوبت مقاوم خواهد بود و در محیط های پرتنش صنعتی و همچنین فضاهای ساحلی هیچگونه خوردگی و زنگاری در فلز ایجاد نخواهد شد. پس روند اجرای صحیح و لایه ای جزو اصول کار است.

اینکه این رنگ‌ها دقیقا چه ویژگی‌ها و مشخصاتی دارند و از همه مهمتر در چند نوع طبقه بندی می‌شوند در ادامه مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. البته سعی می‌کنیم برخی از مزیت‌ها و امتیازات این پرایمرها را همراه با کاربردهای گوناگون آنها ذکر کنیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

زینک ریچ اپوکسی؛ در نمونه‌های تک جزئی، دو جزئی و سه جزئی

پرایمر زینک ریچ اپوکسی در سه مدل تک جزئی، دو جزئی و سه جزئی فرموله و ساخته می‌شوند. هر کدام از این‌ها ویژگی‌ها و مشخصات فنی منحصر به فردی دارند و بر اساس شرایط محیط انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌ها و مشخصات مشترک آنها این است که همگی در فام ظاهری خاکستری تولید می‌شوند.

با توجه به آنکه این پرایمرها در زیر بستر کار و به عنوان پوشش اولیه اجرا می‌شوند, درنتیجه رنگ آنها پوشیده و پنهان خواهد بود. زمان خشکی پرایمرهای دو جزئی و سه جزئی تقریبا با یکدیگر برابر است و هر کدام برای خشکی اولیه، متوسط و نهایی نیاز به مدت زمان 3 ساعت، 6 ساعت و 7 روز دارند.

اما پرایمرهای زینک اپوکسی که به صورت تک جزئی عرضه می‌شوند قدری زودتر به مرحله خشکی کامل می‌رسند. به طوری که این رنگ‌ها تنها به 4 روز کامل احتیاج دارند تا کاملا خشک شوند. پرایمرهای چند جزئی زینک ریچ اپوکسی پس از ترکیب و اختلاط کامل تا 8 ساعت قابل مصرف هستند.

لذا باید کمتر از این زمان روی سطوح اجرا شوند. اختلاط صحیح پوشش های چند جزئی فوق العاده اهمیت دارد. زیرا کیفیت میکس کردن اجزا تعیین کننده ماندگاری و طول عمر پوشش بر روی فلز خواهد بود.

بهترین کارایی پوشش زینک ریچ اپوکسی در ضخامت‌های کنترل شده

مقدار ضخامتی که برای پوشش زینک ریچ اپوکسی در نظر گرفته می‌شود در محدوده میکرون می‌باشد. نوع عملکردی که این پوشش‌ها ارائه می‌دهند کاملا با هدف ضد زنگ کردن سطح فلز می‌باشد. درنتیجه چسبندگی رنگ باید در بالاترین حد خود باشد.

افزایش ضخامت پرایمرها می‌تواند تا حدودی روی چسبندگی آن تأثیر منفی بگذارد لذا یک ضخامت استاندارد برای اجرای لایه اولیه وجود دارد که کلیه ی تکنسین های اجرایی موظف به رعایت آن هستند. این ضخامت‌ها در اندازه های 50 تا 70 میکرومتر است. البته برای لایه های میانی و نهایی رنگ های اپوکسی نیز یک مقدار ضخامت مشخصی تعیین شده است که به ترتیب روی یکدیگر سوار می‌شوند.

مهمترین موضوعی که می‌توان به عنوان یک امتیاز برای این رنگ‌ها برشمرد غنی بودن رنگ از ترکیبات زینک یا روی می‌باشد. این مواد با ترکیب با رنگ های اپوکسی بیشترین تاثیر را بر ضد زنگ کردن سطح دارند. پس در ضخامت های پایین نیز می‌توانند باعث افزایش مقاومت فلز و سالم ماندن آن شوند. البته دیگر پوشش های هم خانواده آن مانند زینک کرومات اپوکسی نیز در چنین ضخامت های محدودی اجرا می‌شوند.

مزیت های فراوان پرایمر زینک ریچ اپوکسی

  • پرایمرهای زینک ریچ اپوکسی دوام و طول عمر بسیار بالایی دارند و در صورت اجرای صحیح می‌توانند تا چندین سال بدون تغییر باقی بمانند.
  • علاوه بر سیالات آب در برابر ترکیبات و مواد شیمیایی مانند املاح اسیدی و قلیایی نیز ساختار خود را حفظ می‌کنند.
  • این رنگ‌ها سازگاری و هماهنگی بالایی با انواع پوشش های رنگی اپوکسی دارند. لذا به عنوان پرایمر می‌توانند باعث آماده سازی و زیرسازی اولیه سطح جهت اجرای پوشش های بعدی شوند.
  • این پرایمرها چسبندگی بسیار بالایی بر روی سطوح فولادی که از روش نورد سرد ساخته شده اند دارند.
  • نرخ مصرف پایینی دارند. درنتیجه می‌توانید با یک حجم کم مساحت بالای سطوح فلزی را پوشش دهی کنید.
  • به دلیل تولید داخل بودن پرایمرهای زینک ریچ با نازلترین قیمت در بازار عرضه می‌شوند.

قابل اجرا با اسپری های رنگی

از جمله امتیازات ویژه ای که پرایمرهای صنعتی زینک ریچ دارند این است که می‌توانند با دستگاه های اسپری روی سطوح فولادی اجرا شوند. در بسیاری از محیط های صنعتی به دلیل مساحت بالایی که وجود دارد، عملا استفاده از قلم مو‌ها و غلتک‌ها روند کار را کند می‌کند.

به همین دلیل می‌توان با یک اسپری بدون هوا یا ایرلس به اجرای این پرایمرها پرداخت. نکته بسیار مهمی که همواره باید به آن توجه کنیم تنظیم دقیق دستگاه اسپری است. قسمت نازل دستگاه باید دارای ابعاد استانداردی باشد تا از این طریق بتوان میزان فشار خروجی رنگ را مشخص کرد.

کاربردهای اصلی این پرایمرها

کاربردهای بسیار زیادی را می‌توان برای پرایمر زینک ریچ اپوکسی ذکر کرد. حال آنکه برخی از موارد مصرف این پوشش‌ها با پرایمر زینک کرومات اپوکسی یکسان می‌باشد. اما ترکیبات زینک ریچ کاربردهای وسیع‌تری دارند و در شرایط پرتنش محیط قابل مصرف هستند.

از جمله موارد استفاده این پوشش‌ها می‌توان به عرشه و بدنه کشتی‌ها، بارج‌ها و قایق های کاری، بخش خارجی مخازن و لوله های انتقال سیالات، نیروگاه‌ها و پالایشگاه های نفت و تصفیه خانه‌ها اشاره کرد. همانطور که می‌بینید این گونه فضاهای کاری در بالاترین حد تنش قرار دارند و در تماس مستقیم با رطوبت و سیالات هستند. پس پرایمرهای زینک ریچ بهترین انتخاب برای اینگونه پروژه‌ها می‌باشند.

خرید باکیفیت ترین رنگ های صنعتی از شرکت رانا کیمیا فام

شرکت ranachem تولید کننده معتبر انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی در سطح کشور است که تا به امروز توانسته است حجم بسیار گسترده ای از ترکیبات رنگی را وارد بازار کند. شما می‌توانید متناسب با نوع پروژه ای که قصد اجرای آن را دارید بدون محدودیت به خرید رنگ‌ها و پرایمرهای صنعتی از این شرکت تولیدی بپردازید. کارشناسان ما در حوزه فروش سعی می‌کنند جامع ترین اطلاعات را به شما ارائه دهند تا یک خرید موفقی را تجربه کنید.

2.9/5 - (13 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.