آیا تعویض ال سی دی تلویزیون مقرون‌به‌صرفه است؟

0

یکی از عمده مشکلاتی که معمولاً برای تلویزیون‌ها اتفاق می‌افتد، شکستن ال سی دی آن است. این اتفاق معمولاً در اثر برخورد اجسام سخت به تلویزیون یا افتادن آن از بلندی رخ خواهد داد. زمانی که با این اتفاق ناخوشایند مواجه شوید، مسلماً باید ال سی دی تلویزیون را تعمیر و یا به‌طورکلی تعویض کنید. اما آیا تعویض ال سی دی تلویزیون به‌صرفه است؟ در ادامه به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.

تعویض ال سی دی تلویزیون

 علت شکستگی پنل تلویزیون

تلویزیون از آن دسته وسایلی محسوب می‌شود که وجود آن در هر خانه‌ای یک نیاز اصلی است و به جزء جدایی‌ناپذیری از زندگی‌ها تبدیل شده است. دریافت اخبار و اطلاعات به‌روز، افزایش سطح آگاهی با دیدن برنامه‌های آموزشی و همچنین تماشای فیلم و سریال در اوقات فراغت، از جمله مزایای تلویزیون به شمار می‌روند.

این وسیله کاربردی در حالت عادی و با رعایت یک‌سری نکات می‌تواند تا سال‌ها به فعالیت خود ادامه دهد، اما برخی عوامل مانند موارد زیر سبب آسیب رسیدن به تلویزیون و اختلال در روند کار آن می‌شوند:

  • اولین عاملی که سلامت تلویزیون را به خطر می‌اندازد، ضربه است. تلویزیون‌های ال سی دی به علت برخورداری از ضخامت کم، در برابر ضربه بسیار حساس هستند و با عدم توجه به این موضوع، پنل تلویزیون می‌شکند؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان اجازه ندهید اجسام سخت به صفحه ال سی دی شما برخورد کنند.
  • افتادن ال سی دی از ارتفاع نیز می‌تواند عامل مخرب دیگری برای شکستن ال سی دی تلویزیون باشد. این اتفاق معمولاً بر اثر جابه‌جایی تلویزیون اتفاق می‌افتد.
  • همچنین رعایت‌نکردن اصول لازم در نصب تلویزیون به دیوار، خطر سقوط و افتادن از ارتفاع را به دنبال دارد که در نهایت منجر به شکستن پنل تلویزیون می‌شود.

تعمیر تلویزیون

 اقدامات لازم پس از شکستن ال سی دی تلویزیون

زمانی که پنل ال سی دی بر اثر هر اتفاقی می‌شکند و آسیب می‌بیند، لازم است اقداماتی صورت گیرد تا شاید نیازی به تعویض ال سی دی تلویزیون نباشد. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • در اولین اقدام تلویزیون را خاموش کنید و به مدت دو روز آن را روشن نکنید.
  • تلویزیون را به‌منظور تعمیر، به مراکز تخصصی و فعال در این حوزه بسپارید.
  • اگر یک یا چند پیکسل تلویزیون سوخته باشد، نگران نباشید؛ چرا که این مشکل با مرور زمان برطرف خواهد شد.
  • در صورت گیر کردن پیکسل داخل تلویزیون، آن را خاموش کنید و از برق بکشید.
  • همچنین در صورت خیس شدن صفحه تلویزیون، به‌سرعت آن را خشک کنید و از برق بکشید و تا ۴۸ ساعت از روشن‌کردن آن صرف‌نظر کنید.

 آیا تعویض ال سی دی تلویزیون به‌صرفه است؟

یکی از سوالاتی که افراد پس از مواجهه با این اتفاق تلخ بسیار آن را مطرح می‌کنند، این است که آیا تعویض ال سی دی تلویزیون به‌صرفه است؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که اگر ترک‌های ایجاد شده روی صفحه تلویزیون عمیق باشند و به‌هیچ‌عنوان قابل‌تعمیر نباشند، مسلماً باید پنل تلویزیون را به‌طورکلی تعویض کنید. اما این کار به دلیل هزینه بسیار بالایی که دارد، اصلاً توصیه نمی‌شود.

شما می‌توانید به‌جای تعویض کلی پنل با اندکی هزینه بیشتر، تلویزیون جدیدی را تهیه کنید. به طور مثال اگر قیمت یک تلویزیون ۱۰ میلیون تومان باشد، هزینه تعویض ال سی دی تلویزیون چیزی حدود ۸۰ درصد و مبلغی بالغ بر ۸ میلیون تومان است. این کار عملاً عاقلانه نیست و خرید تلویزیون جدید بهترین گزینه است.

اما ترک‌های ریز و سطحی کاملاً قابل‌تعمیر هستند و با اندک هزینه‌ای می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. استفاده از کیت‌های ضد خش که به همین منظور تولید شده‌اند، یکی از بهترین راهکارها برای ازبین‌بردن ترک‌های سطحی تلویزیون محسوب می‌شود.

همچنین می‌توانید یک دستمال را با استفاده از آب داغ کاملاً گرم کنید، آن را داخل کیسه‌ای قرار دهید و روی ترک‌های تلویزیون بمالید. این کار نیز در ازبین‌بردن ترک‌ها بسیار تأثیرگذار است. اما این نکته را در نظر بگیرید که نباید دستمال را بیش از ۱۰ ثانیه به یک نقطه بمالید و یا آن را بیش از حد فشار دهید.

درصورتی‌که نیمی از صفحه تلویزیون کاملاً سیاه شده و یا ترک‌های عمودی عمیق و وحشتناک روی آن ایجاد شده باشد، بهتر است بدانید که دیگر قابل‌تعمیر نیست و نباید برای آن هزینه کنید.

تعمیر و تعویض ال سی دی تلویزیون

 راه‌های مراقبت از صفحه ال سی دی تلویزیون

برای جلوگیری از آسیب‌دیدن تلویزیون، تنها کافی است به یک سری نکات هرچند کوچک توجه کنید. شما با رعایت آن‌ها می‌توانید تا مدتی طولانی از تلویزیون استفاده کنید و از مزایای ارزشمند آن بهره‌مند شوید. این نکات عبارت‌اند از:

  • اگر در خانه فرزند کوچک دارید حتماً تلویزیون را در ارتفاع بلندتری از سطح زمین قرار دهید و از دسترس او خارج کنید.
  • برای نصب تلویزیون روی دیوار حتماً از پیچ و مهره‌های محکم و قوی استفاده کنید.
  • از قرار دادن تلویزیون در اطراف شومینه و جای گرم، جلوی پنجره و جای سرد صرف‌نظر کنید.
  • از قرار دادن تلویزیون در کنار اجسام و وسایلی که از خاصیت الکترومغناطیس یا الکتریسیته ساکن برخوردارند، اجتناب کنید. این کار عمر صفحه‌نمایش تلویزیون را پایین می‌آورد.
  • از تماس اجسام تیز و برنده با صفحه تلویزیون ال سی دی جدا بپرهیزید. این کار عواقب ناخوشایندی به همراه دارد.
  • به‌هیچ‌عنوان برای پاک‌کردن صفحه تلویزیون مواد شوینده را مستقیماً به ال سی دی نپاشید. ابتدا آن را روی یک‌پارچه مناسب و بدون پرز پاشیده و سپس تلویزیون را با استفاده از آن تمیز کنید.
  • اجازه ندهید کودکان در اطراف تلویزیون به بازی و فعالیت بپردازند؛ چرا که تلویزیون‌های ال سی دی به دلیل ضخامت کم و وزن سبک، به‌راحتی با کمترین فشار و حرکتی سقوط می‌کنند.
  • تنها با رعایت همین نکات ساده می‌توانید به مدت طولانی از تلویزیون استفاده کنید، بدون آنکه هزینه‌ای را برای تعمیر و یا تعویض آن بپردازید.

 سخن پایانی

یکی از ابزار و وسایلی که در زندگی ما بسیار کاربرد دارد و نبودن آن قطعاً مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد، تلویزیون است. تلویزیون از گذشته تاکنون با تغییرات زیادی مواجه شده و امروز نمونه‌های جذاب و جدیدی از آن تحت عنوان تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی در بازار عرضه می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران با آن مواجه می‌شوند، شکستن پنل ال سی دی است که معمولاً بر اثر ایجاد ضربه اتفاق به صفحه تلویزیون اتفاق می‌افتد. در چنین مواقعی معمولاً افراد برای تعویض ال سی دی تلویزیون به مراکز تعمیر مراجعه می‌کنند. باتوجه‌به هزینه بالای این کار، معمولاً خرید تلویزیون در مقایسه با تعویض ال سی دی تلویزیون بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.

در این مقاله نکاتی را درباره‌ی تعمیر و تعویض ال سی دی تلویزیون ذکر کردیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.