راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

0

ماشین ظرفشویی صنعتی دستگاهی است که همانند نمونه های خانگی به شستن ظروف در تیراژ بالا بمنظور بالا بردن سرعت پرسنل واحد نظافت آشپزخانه های صنعتی کمک نموده و موجبات بالا رفتن نظافت و کاهش پرسنل واحد آشپزخانه را فراهم می نماید.

رعایت بهداشت در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و به طور کامل تمام مراکزی که نوعی غذا یا خوراکی در آن‌ها عرضه می‌شود، اهمیت زیادی دارد. یکی از نکات بهداشتی در این گونه مراکز، شستشوی صحیح و اصولی ظروفی است که انواع غذا و نوشیدنی در آن‌ها سرو می‌شود. با توجه به تعداد بالای ظروفی که در این مراکز استفاده می‌شود، راهکار منطقی برای شستشوی آن‌ها استفاده از یک ماشین ظرفشویی صنعتی است. این وسیله توان و ظرفیت بیشتری نسبت به ماشین ظرفشویی خانگی دارد و به همان نسبت انرژی مصرفی آن نیز بیشتر از ماشین خانگی است. در این مطلب قصد معرفی ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی، ویژگی‌ها، کاربرد و تفاوت‌های اصلی آن با ماشین خانگی را داریم.

ماشین ظرفشویی صنعتی چیست؟

ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی محصولی است که در بخش شستشوی یک رستوران یا آشپزخانه استفاده می‌شود. این محصول شستشوی ظروف را در دمای بالا (معمولا بیشتر از ۷۰ درجه سانتی‌گراد) و با فشار بالای آب انجام می‌دهد که هر دو در پاکیزگی کامل و استرلیزه شدن آن‌ها موثر هستند. استفاده از ماشین ظرفشویی علاوه بر پاکیزگی بیشتر و رعایت بهداشت به دلیل اینکه امکان شستشوی ظروف در این دما با دست وجود ندارد، باعث سرعت گرفتن فرآیند شستشو هم می‌شود. به همین دلیل وجود یک ماشین ظرفشویی حرفه‌ای و صنعتی در همه کسب و کارهایی مانند رستوران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انواع ماشین‌ ظرف شویی صنعتی

ماشین ظرفشویی صنعتی

ماشین‌های ظرفشویی صنعتی در انواع مختلف تولید می‌شوند و هر یک از نظر برنامه کاری و عملکرد، ویژگی‌ها، سرعت شستشوی ظروف، دمای آب و… ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. به علاوه نحوه استفاده از ماشین‌های ظرفشویی بسته به نوع آن‌ها تفاوت‌هایی دارد. از انواع این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماشین ظرفشویی زیر کانتری: این ماشین زیر کانتر آشپزخانه قرار می‌گیرد و به دلیل موقعیت قرارگیری فضای چندانی را اشغال نمی‌کند. در آشپزخانه‌هایی که با کمبود فضا مواجه هستند یا رستوران‌هایی که به دلیل تعداد بالای لوازم امکان اضافه کردن ماشین ظرفشویی ندارند، این محصول بسیار کاربردی و مناسب است.
  • ماشین ظرفشویی نیمه اتوماتیک: ماشین ظرفشویی صنعتی نیمه اتوماتیک نیاز به تنظیمات دستی مانند روشن کردن دستی، خاموش کردن، انتقال به برنامه شستشوی بعدی و… دارد. این مدل ماشین رستوران‌هایی است که حجم شستشوی ظروف در آن‌ها چندان زیاد نیست اما برای مراقبت‌های بهداشتی نیاز به این وسیله دارند.
  • ماشین ظرفشویی تمام اتوماتیک ساده یا خشک‌کن‌دار: نوع دیگر ماشین‌های ظرفشویی، ماشین‌های صنعتی تمام اتوماتیک هستند که با یک بار تنظیم و مشخص کردن برنامه، فرآیند شستشو را به درستی انجام می‌دهند. بعضی از این ماشین‌ها دارای خشک‌کن هستند و برخی دیگر فاقد این آپشن بوده و ظرف‌ها بعد از شستشو خشک نخواهند شد.

پارامترهای مهم در انتخاب ماشین ظرفشویی صنعتی

جهت انتخاب ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی هم مانند دیگر محصولات باید پارامترها و نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات را باید بسته به کار خود، میزان شستشوی ظروف در آن و… در نظر بگیرید و در نهایت با ملاک قرار دادن آن‌ها بهترین ماشین ظرفشویی را انتخاب و خریداری کنید.

ماشین ظرفشویی تونلی

مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب ماشین‌های ظرفشویی صنعتی باید به آن‌ها توجه کرد، به شرح زیر هستند:

کیفیت و برند تولیدکننده

اولین موضوعی که در انتخاب ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی باید به آن توجه کرده و مورد بررسی قرار دهید، برند تولیدکننده این محصول است. هر برند استانداردها و ویژگی‌های خاصی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرد و بر این اساس کیفیت ساخت محصولات نیز با هم تفاوت دارد. در صورتی که به دنبال خرید محصول اصل و تضمین شده هستید، توصیه می‌کنیم انتخاب و خرید ر از میان محصولات برندهای شناخته شده انجام دهید.

نحوه کاربری و استفاده

مورد دیگری که در انتخاب ماشین ظرفشویی صنعتی باید مد نظر قرار دارد و حائز اهمیت است، راحتی استفاده از این محصول و نوع کاربری آن است. بعضی از ماشین‌های ظرفشویی برنامه پیچیده‌ای دارند و هر بار راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها زمان زیادی می‌برد اما ماشین‌هایی مانند ماشین‌های ظرفشویی اتومات با یک بار برنامه‌ریزی و تعریف نحوه کار، تنظیم شده و در هر بار شستشو تنها کافی است برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا فرآیند شستشوی ظروف فورا آغاز شود. دقت کنید که پیچیدگی کار با ماشین ظرفشویی نه تنها احتمال خرابی این وسیله را بیشتر می‌کند، بلکه سرعت شستشو را نیز کاهش می‌دهد.

مصرف آب

دیگر پارامتری که در انتخاب یک ماشین ظرفشویی مناسب باید در نظر داشت میزان مصرف آب محصول است. بعضی از ماشین‌ها ظروف را با آب فراوان شستشو می‌کنند و بعضی دیگر صرفا با آب داغ و تحت فشار این کار را انجام می‌دهند. طبیعتا نوع دوم ماشین‌ها به دلیل حجم کمتر مصرف آب مناسب‌تر است و علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به حفظ آب، این منبع ضروری کمک می‌کند.

مصرف برق

دیگر پارامتر و فاکتوری که در انتخاب ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی باید به آن توجه کرد، مصرف برق این وسیله است. این موضوع به مسائلی مانند زمان ساخت، تکنولوژی به کار رفته در آن و… بستگی دارد. برای مثال ماشین‌های قدیمی معمولا از سیستم کنترل جریان برق و خاموشی خودکار ماشین برخوردار نیستند و از طرفی تکنولوژی آن‌ها به گونه‌ای است که انرژی برق بیشتری برای شروع کار نیاز دارند. طبیعتا این مدل ماشین ظرفشویی مصرف برق بالاتری دارد و در هر بار صدور قبض، مبلغ زیادی صرفا برای کار با ماشین ظرفشویی صرف می‌شود.

قیمت ماشین ظرفشویی صنعتی

در نهایت برای انتخاب و خرید ماشین ظرفشویی صنعتی باید به قیمت این محصول هم توجه کنید. در قیمت‌گذاری ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی تمام موارد گفته شده در بالا موثر هستند و علاوه بر آن‌ها مواردی مانند سال تولید، قیمت روز محصول در بازار جهانی و… نیز در قیمت‌گذاری موثر خواهد بود.

دیگر عوامل

به جز موارد گفته شده نکات دیگری هم وجود دارند که برای انتخاب بهترین ماشین ظرفشویی از نوع صنعتی باید به آن‌ها توجه داشت. از جمله این نکات می‌توان به تعداد قطعاتی که به طور همزمان امکان قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرفشویی و شروع شستشو وجود دارد، اشاره کرد. برای مثال ماشین ظرفشویی ۱۲۰۰ تیکه گنجایش ظرف بیشتری نسبت به ماشین ظرفشویی ۵۴۰ دارد. به علاوه مواردی مانند عمق سبد ماشین ظرفشویی هم در انتخاب حائز اهمیت بوده و باید به آن‌ها توجه کرد.

مزایای استفاده از ماشین های ظرفشویی صنعتی

استفاده از ماشین ظرفشویی نوع صنعتی به همه رستوران‌ها، هتل‌ها، بیمارستان و… که شستشوی ظروف در آن‌ها روزانه و در حجم بالا انجام می‌شود، توصیه می‌گردد. استفاده از این محصول مزایای مختلفی دارد که عبارتند از:

  • سرعت گرفتن فرآیند شستشو
  • افزایش سرعت و کیفیت سرویس‌دهی به مشتریان
  • بهداشت و پاکیزگی هر چه بیشتر ظروف
  • ایجاد نظم در فعالیت‌های آشپزخانه
  • مصرف کمتر شوینده
  • کاهش نیاز به نیروی انسانی
  • و….

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

خرید ماشین ظرفشویی صنعتی

استفاده از ماشین ظرفشویی به منظور سرعت گرفتن کارها و رعایت هر چه بهتر و بیشتر بهداشت در غذاخوری‌های بزرگ مانند رستوران‌ها، آشپزخانه، هتل‌ها و… اهمیت زیادی دارد. از این رو تهیه یک ماشین ظرفشویی صنعتی برای این مشاغل الزامی است و باید بهترین نوع آن را خریداری کنند.

همان‌طور که گفتیم انواع ماشین ظرفشویی از نظر ویژگی‌های مختلف، متفاوت هستند و جهت خرید بهترین نوع ماشین ظرفشویی باید به تمام نکات گفته شده توجه کرد. با توجه به این ماشین ظرفشویی به خصوص از نوع صنعتی قیمت بالایی دارد، دقت به این موضوع که ماشین با نیازهای شما تناسب داشته و به اصطلاح کاربردی باشد، اهمیت زیادی دارد.

بمنظور خرید ماشین ظرفشویی صنعتی با احتمال زیاد تاکنون فقط به واردات از شرکتهای خارجی فکر نموده اید. لیکن با انجام مهندسی معکوس توسط واحد فنی شرکت تجهیز گستر در حدود دو سالی است که نمونه ایرانی این ماشین ها تولید و جهت استفاده در اختیار تمامی رستوران داران قرار گرفته است. نمونه خشک کن دار این محصول در کارخانجات بزرگ همچون ایران خودرو که دارای سلف سریوس بسیار بزرگی هستند بصورت موازی قرار گرفته و در طول یک ساعت می تواند بیش از ۲۰۰۰ قطعه قاق و چنگال و سینی رو شستشو و خشک کند و در اختیار واحد آشپزخانه جهت سرو مجدد غذا قرار دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.