چگونه از تغییر رنگ دندان حین درمان ارتودنسی جلوگیری کنیم؟

0

برای بسیاری از افراد، استفاده از بریس ها برای اصلاح دندان های کج، یک گام اساسی برای دستیابی به لبخند کاملی است که آرزوی آن را داشته اند – اما زمانی که آنها را استفاده می کنید، ممکن است با مشکلات خاصی مواجه شوید، و یکی از آنها بریس هایی است که باعث لکه دار شدن دندان های شما می شوند.

اگر این آشنا به نظر می رسد، احتمالاً از خود می پرسید که چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید، بنابراین برای کمک، در این پست در مورد نحوه سفید کردن دندان ها با بریس ها صحبت می کنیم تا تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم.

چرا بریس ها دندان های شما را لکه دار می کنند؟

قبل از اینکه در مورد گزینه های سفید کردن دندان های شما با بریس ها صحبت کنیم، اجازه دهید چند کلمه در مورد این بگوییم که چرا بریس ها باعث لک شدن دندان ها می شوند – زیرا به احتمال زیاد، اگر در حال خواندن این مطلب هستید، علاقه مند هستید که خود را از شر لکه هایی خلاص کنید که بریس هایی که استفاده کرده اید در طول زمان روی دندان های شما ظاهر شده اند.

گرچه بریس ها برای صاف کردن دندان ها و بهبود لبخند شما عالی هستند، در حالی که آنها را استفاده می کنید، می توانند تمیز نگه داشتن دندان ها را دشوارتر کنند.

مشکل بریس ها این است که باعث می شوند ذرات غذا بین براکت ها و سیم ها در دهان شما گیر کنند و این به نوبه خود راحت تر باعث ایجاد پلاک می شود.

در عین حال، مسواک زدن دندان ها برای از بین بردن پلاک و باکتری ها را دشوارتر می کند و هر پلاکی که از آن غافل می شوید می تواند به سرعت تبدیل به تارتار شود.

سپس، هنگامی که رسوبات تارتار شروع به تشکیل شدن کنند، این رسوبات می توانند به راحتی لک شوند و به سرعت رنگ دندان ها را تغییر دهند.

انواع مختلف بریس ها کدامند؟

اگر متوجه هر گونه تغییر رنگ شدید که به نظر می رسد به دلیل بریس های شما باشد، در مورد گزینه های خود برای از بین بردن لکه ها فکر خواهید کرد – اما راه های موجود به نوع بریس هایی که استفاده می کنید بستگی دارند.

بریس های سنتی از سیم و براکت هایی تشکیل شده اند که به جلوی دندان ها متصل می شوند. آنها قابل مشاهده ترین نوع بریس ها هستند و همچنین بیشترین مشکلات را در مورد سفید کردن ایجاد می کنند زیرا تمیز کردن یا سفید کردن جلوی دندان ها را دشوار می کنند.

براکت های لینگوال شبیه بریس های سنتی هستند که بر پایه سیم و براکت هایی هستند که به دندان های شما متصل می شوند.

با این حال، در این نوع بریس ها، براکت ها به جای جلو، به پشت دندان ها متصل می شوند و باعث می شوند که آنها بسیار کمتر مشاهده شوند. آنها همچنین نسبت به براکت های سنتی در نوع حرکتی که می توانند برای دندان های شما ارائه دهند مزایای خاصی را ارائه می دهند.

در عین حال، آنها سفید نگه داشتن جلوی دندان های شما را آسان تر می کنند، زیرا بریس ها دسترسی به جلوی دندان ها را مسدود نمی کنند.

در نهایت، بریس های متحرک شفاف وجود دارند. اینها شامل یک قالب شفاف هستند که روی دندان ها قرار می گیرند تا به تدریج آنها را در جای خود قرار دهد.

تا آنجا که به تمیز کردن و سفید کردن مربوط می شود، این راحت ترین نوع است زیرا می توانید به سادگی بریس های خود را برای تمیز کردن دندان های خود بردارید. آنها همچنین امروزه به طور فزاینده ای محبوب هستند زیرا محجوب نیستند و به سختی در دهان قابل مشاهده هستند.

برای سفید کردن دندان ها با بریس ها چه گزینه هایی دارید؟

اکنون بیایید به نحوه سفید کردن دندان های خود در صورت استفاده از بریس ها بپردازیم.

نوارهای سفید کننده

نوارهای سفید کننده از نوارهای آغشته به پراکسید هیدروژن یا نوع دیگری از ماده لکه بر تشکیل شده اند. آنها را بریده و روی دندان ها قرار می دهند و سپس به مدت ده دقیقه در آنجا می گذارند.

پس از هر درمان، نوارها را برداشته و دهان خود را کاملاً با آب تمیز می کنید و درمان را دو بار در روز تا یک ماه تکرار می کنید تا به نتایج دلخواه برسید.

نوارهای سفید کننده محبوب هستند زیرا مقرون به صرفه و در عین حال مؤثر هستند.

اگر از بریس های شفاف لینگوال یا متحرک استفاده می کنید، می توانید از نوارهای سفید کننده برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید، اما اگر بریس های فلزی سنتی در جلوی دندان های خود دارید، این نوارها گزینه مناسبی نیستند.

به این دلیل که نمی توانید نوارها را به درستی روی دندان های خود قرار دهید و اگر سعی کنید، فقط در نهایت دندان های خود را به طور نا منظم سفید می کنید.

  • بریس های پشت دندانی: بله
  • بریس های متحرک شفاف: بله
  • بریس های فلزی سنتی: خیر

تری های سفید کننده

تری های سفید کننده مفهومی مشابه نوارها هستند، اما به جای نواری که به دندان های خود می چسبانید، از قالب شفافی تشکیل شده اند که روی دندان های خود قرار می دهید.

قالب حاوی پراکسید هیدروژن (یا یک عامل سفید کننده مشابه) است و تری ها برای هر درمان برای چندین ساعت روی دندان ها باقی می مانند.

تری ها یکبار مصرف هستند و هر روز یک تری جدید استفاده می کنید. در اکثر درمان ها، شما معمولاً روزی یک عدد را به مدت دو هفته یا تا یک ماه استفاده می کنید.

اگر از بریس های لینگوال یا متحرک استفاده می کنید، می توانید از تری های سفید کننده برای درخشان تر کردن دندان های خود استفاده کنید – آنها روی بریس های لینگوال قرار می گیرند، و با بریس های متحرک، فقط در حین استفاده از تری، بریس ها را بیرون می آورید، و پس از پایان درمان در پایان روز، دوباره بریس ها را برمی گردانید.

با تری ها، می توان آنها را در طول شب استفاده کرد. اگر بریس های لینگوال را دارید، می توانید این کار را انجام دهید، اما ممکن است نخواهید این کار را با بریس های شفاف متحرک انجام دهید، زیرا به این معنی است که بریس های خود را برای مدت طولانی بیرون بگذارید.

متأسفانه، این نوع درمان با بریس های سنتی جواب نمی دهد، زیرا تری روی سیم و براکت هایی که به جلوی دندان ها وصل شده اند، قرار نمی گیرد.

  • بریس های پشت دندانی: بله
  • بریس های متحرک شفاف: بله
  • بریس های فلزی سنتی: خیر

خمیر دندان یا دهانشویه سفید کننده

یک تکنیک ساده برای سفید کردن دندان ها استفاده از خمیر دندان سفید کننده است و این روش با انواع بریس ها کار می کند.

اکثر خمیر دندان های سفید کننده حاوی ذرات ساینده ریز هستند که به از بین بردن هرگونه لکه روی دندان شما کمک می کنند.

کلید پیدا کردن یک خمیر دندان سفید کننده خوب این است که خمیر دندانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی ساینده باشد تا لکه ها را از بین ببرد اما نه آنقدر ساینده باشد که به مینای دندان نیز آسیب برساند.

نمونه های دیگر به جای ذرات ساینده حاوی پراکسید هیدروژن هستند، در این صورت، خمیر دندان بیشتر شبیه نوار یا تری عمل می کند.

یکی دیگر از گزینه های مشابه استفاده از دهانشویه سفید کننده است، نوعی دهانشویه که حاوی غلظت کم پراکسید هیدروژن است. با این کار، شما به سادگی آن را قبل از تف کردن در اطراف دهان خود می چرخانید و پراکسید هیدروژن به سفید شدن دندان های شما کمک می کند.

دهانشویه را می توان با انواع بریس ها نیز استفاده کرد.

  • بریس های پشت دندانی: بله
  • بریس های متحرک شفاف: بله
  • بریس های فلزی سنتی: بله

مسواک برقی

یکی دیگر از گزینه های شاید کمتر افراطی برای تلاش برای سفید نگه داشتن دندان ها و از بین بردن لکه ها در حین استفاده از بریس ها، رفتن از مسواک دستی به سراغ مسواک برقی است – چیزی که به هر حال بسیاری از دندانپزشکان توصیه می کنند.

مسواک های برقی نسبت به مسواک های دستی در تمیز کردن دندان ها مؤثرتر هستند و در نتیجه عملکرد بهتری در از بین بردن ذرات غذا دارند.

یکی از مزایای این روش این است که می توان آن را با انواع بریس ها استفاده کرد و همچنین این مزیت را دارد که بر پایه مواد شیمیایی یا ذرات ساینده نیست.

با این حال، این ایده ممکن است در جلوگیری از ایجاد لکه ها مؤثرتر از حذف آنها پس از وجود لکه ها باشد.

  • بریس های پشت دندانی: بله
  • بریس های متحرک شفاف: بله
  • بریس های فلزی سنتی: بله

نحوه به حداقل رساندن لک هنگام استفاده از بریس ها

گرچه سفید کردن دندان هایی که با استفاده از بریس ها لکه دار شده اند امکان پذیر است، اما می تواند پیچیده باشد، و بهتر است در وهله اول از ایجاد لکه ها جلوگیری کنید – و در اینجا مواردی وجود دارند که می توانند کمک کنند.

مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

نخستین کاری که می توانید برای جلوگیری از ایجاد لکه انجام دهید این است که به یک روتین بهداشتی مناسب پایبند باشید که شامل مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز و نخ دندان کشیدن حداقل یک مرتبه در روز است.

این به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می کند و همچنین به پاک کردن ذرات غذایی که در بریس های شما گیر کرده اند کمک می کند.

اگر در مورد تمیز نگه داشتن دندان های خود جدی هستید، ممکن است بعد از هر بار غذا خوردن مسواک بزنید.

بعد از خوردن یا نوشیدن دهان خود را بشویید.

همچنین اگر بعد از هر بار غذا خوردن به مدت دو دقیقه دهان خود را با آب بشویید، می توانید احتمال ایجاد لکه ها را کاهش دهید – بخصوص اگر هر چیزی را مصرف کنید که باعث ایجاد لکه می شود مانند شراب قرمز، قهوه یا کاری.

از یک مسواک بین دندانی استفاده کنید.

یک مسواک بین دندانی یک مسواک کوچک است که می تواند به تمیز کردن مؤثرتر بین شکاف های دندان ها و اطراف براکت های بریس ها کمک کند – و استفاده از آن به کاهش احتمال ایجاد لکه کمک می کند.

از مسواک برقی استفاده کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، یک مسواک برقی می تواند به از بین بردن لکه ها کمک کند – اما استفاده از یک مسواک نیز راهی عالی برای جلوگیری از ظاهر شدن لکه ها در وهله اول است.

از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که لک ایجاد می کنند خودداری کنید.

در حالی که از بریس ها استفاده می کنید، ممکن است بخواهید هر چیزی را که احتمالاً باعث ایجاد لکه می شود – حداقل تا زمانی که بریس های خود را بردارید، کاهش دهید یا کاملاً کنار بگذارید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید – اما پیشگیری بهتر از درمان است.

اگر متوجه شده اید که استفاده از بریس ها باعث ایجاد لکه در دندان های شما شده اند، می توانید برخی از تکنیک هایی را امتحان کنید که در این مقاله برای رفع مشکل در مورد آنها صحبت کرده ایم. با این حال، اگر خیلی دیر نشده است، باید بیشتر به این فکر کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا از ظاهر شدن لکه ها در وهله اول جلوگیری کنید – زیرا مانند همیشه، پیشگیری بهتر از درمان است.

برگرفته از: https://drfahimiortho.com/

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.