راهنمای خرید پکیج گرمایشی آب استخر مناسب برای انواع استخرها

0

با فرارسیدن بهار و نزدیک شدن به فصل گرما، استقبال مردم از استخرها بیشتر شده و رفتن به استخر به یکی از تفریحات ‌اصلی مردم تبدیل می‌شود. بدیهی‌ست که انتخاب استخر مناسب، با عواملی همچون تمیزی آب استخر، خلوت بودن، بهداشت محیط و امکانات رفاهی جانبی آن، ارتباط مستقیم دارد. با این وجود، متعادل بودن دمای آب استخر در فصول مختلف، یکی از مهمترین عوامل جذب رضایت مشتریان است. یکی از راه‌های گرم کردن آب استخر، استفاده از انواع سیستم ‌های گرمایشی استخر نظیر پکیج گرمایشی استخر است. در این مقاله به بررسی نکات مهمی که در خرید پکیج گرمایشی آب استخر باید مد نظر قرار دهید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

پکیج گرمایش استخری چیست؟

پکیج گرمایش استخری، یک سیستم متشکل از تجهیزاتی مانند مبدل حرارتی، پمپ، فیلتر و کنترلر است که به منظور گرم کردن یکنواخت آب استخر به کار می‌رود. این پکیج‌ها شامل یک مبدل حرارتی می‌باشند که از طریق جریان آب گرم درون آن، حرارت را به آب سرد استخر منتقل می‌کند و برای گرمایش انواع استخر‌های رو باز،سرپوشیده،جکوزی، استخر کودکان و… کاربرد دارند.

نکات مهم در هنگام خرید پکیج گرمایشی برای استخر

در زمان خرید پکیج گرمایشی استخر، علاوه بر توجه به فاکتورهای اساسی و ویژگی‌های پکیج استخر مانند: ظرفیت گرمایشی، جریان برق مصرفی، راندمان و ضریب عملکرد(COP) گرمایشی، راندمان و ضریب عملکرد(EER) سرمایشی، توان مصرفی و دامنه انتخاب دمای دستگاه، باید به موارد زیر هم توجه نمود:

  • محدوده دمای آب استخر های مختلف:

برای انتخاب سیستم گرمایشی مناسب، باید دمای آب استخر خود را مشخص کنید. برای استخر هایی با دمای کمتر از ۲۷ درجه سانتی‌گراد، پکیج گرمایشی الکتریکی و برای استخر هایی با دمای بالاتر، پکیج گرمایشی گازی یا پکیج گرمایشی هوا استفاده می‌شود.

دمای آب استخرهای مختلف بسته به منطقه جغرافیایی و فصول سال، متفاوت است. به عنوان مثال، در مناطق گرمسیری دمای آب استخر در فصل زمستان حدود 20-25 درجه سانتی گراد است، در حالی که در مناطق سردسیری، ممکن است دمای آب استخر به زیر 10 درجه سانتی گراد برسد. برای انتخاب پکیج گرمایشی مناسب برای استخر، باید با توجه به محدوده دمای آب استخر در هر منطقه، پکیجی با ظرفیت گرمایشی متناسب تهیه شود.

  • تعیین ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر:

تعیین ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر، به منظور انتخاب مناسب ترین پکیج گرمایشی برای استخر، بسیار حائز اهمیت است. برای تعیین ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر، باید میزان حرارت مورد نیاز برای گرم کردن آب استخر را محاسبه کرد. جهت محاسبه این مقدار، عواملی مانند مساحت سطح آب استخر، دمای هوا، دمای آب استخر و میزان اتلاف حرارتی از سطح آب استخر باید در نظر گرفته شوند.

  • مبدل حرارتی:

برای انتخاب پکیج گرمایشی مناسب، باید به نوع مبدل حرارتی آن توجه کنید. مبدل حرارتی های استخری معمولاً دارای دو نوع کویل مسی و یا پلاکی هستند که هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. بعبارتی، مبدل حرارتی، وسیله‌ای است که از طریق آن، گرمای حاصل از منبع گرمایی (مانند هیتر گازی، گرمکن مستقیم و غیره) به آب استخر منتقل می شود. به طور کلی مبدلهای حرارتی دارای لوله هایی هستند که در آنها آب گرم از منبع گرمایش جریان دارد و در مسیر رفت، آب گرم از لوله های مبدل، گرمای آب را به  آب سرد در مسیر برگشت از استخر انتقال میدهد و از طریق تکرار رفت و برگشت آب گرم و سرد از مسیر مبدل تبادل گرما ایجاد میشود . در واقع مبدل حرارتی یک سیستم کمک گرمایشی برای استخر میباشد.

نحوه عملکرد مبدل حرارتی

  • هیتر گازی:

در صورتی که می‌خواهید پکیج گرمایشی استخر خود را با هیتر گازی تجهیز کنید، باید به فضای مجاور هیتر و جریان هوای اطراف آن توجه کنید.

  • تضمین کیفیت:

پکیج گرمایشی استخر یک تجهیزات پیچیده و حساس است. برای این‌که بهترین پکیج را انتخاب کنید، باید به تضمین کیفیت آن توجه کنید و از شرکت‌های معتبر و با تجربه خرید کنید.

نکات مهم درمورد حفظ گرمایش استخر:

  • بار گرمایش اولیه آب استخر و جکوزی

در زمانی که می‌خواهید استخر یا جکوزی خود را گرم کنید، باید به بار گرمایش اولیه آب استخر و جکوزی توجه کنید. بار گرمایش اولیه به مقداری حرارت اضافی اشاره دارد که باید برای گرم کردن آب استخر در ابتدای فصل استفاده شود.

  • اتلاف حرارتی از سطح آب استخر

اتلاف حرارتی از سطح آب استخر در فصول سرد سال به دلیل دمای محیط بالاست. برای اینکه حرارت آب استخر کاهش نیابد، باید از یک پوشش متحرک سطح استخر استفاده کرد.

پکیج استخری چطور کار می‌کند ؟

پکیج استخری به عنوان یک سیستم کامل گرمایش، جهت افزایش و حفظ دمای  آب استخر عمل می کند. این پکیج، دستگاهی است که به صورت مجموعه ای از قطعات از جمله مبدل حرارتی، هیتر، پمپ، فیلتر و سیستم کنترل تشکیل شده است. پمپ آب در پکیج، آب استخر را به سمت مبدل حرارتی سوق می دهد تا از طریق آن، گرما تبادل شده و از فیلتر و سیستم کنترل کننده، تصفیه و مانیتور شده و سپس به آب استخر بازگردانده می شود. این دستگاه ها در انواع مختلف و با ظرفیت های متفاوت تولید می شوند و برای گرمایش آب استخر، در استخرهای مختلف مناسب هستند.

4 روش گرمایش آب استخر

روش های مختلف گرمایش استخر به شرح زیر است:

  • گرمکن مستقیم:

در این روش، یرای گرم کردن آب استخر مستقیم از گرمکن استفاده  می شود، که با گذر آب در آن گرمای المنت  به آب منتقل  و سپس آب گرم خروجی به استخر بازمی گردد. یکی از معروف ترین محصولات استفاده شده در این روش، هیتر استخر مدل می باشد. در این روش، از برق به عنوان منبع انرژی برای گرم کردن آب استخر استفاده می‌شود. در استخرهای بزرگ به دلیل هزینه بالای آن و کارآیی پایین‌تر آن نسبت به روش‌های دیگر و همچنین مصرف بالای برق، این روش توصیه نمی‌شود.

  • گرمکن بخار:

در این روش، آب سرد از استخر به گرمکن بخار می رود. در گرمکن، آب به بخار تبدیل می شود و بخار به صورت یک جریان جداگانه به داخل محفظه گرمکن جاری می شود. در داخل محفظه گرمکن، بخار با آب سرد استخر تماس پیدا می‌کند و گرما به آب منتقل می شود.

  • گرمکن چگالشی:

در این روش، آب سرد از استخر به داخل گرمکن با دیگ چگالشی جاری می شود. در داخل گرمکن، انرزی گرمایی ایجاد شده از گازهای خروجی حاصل از احتراق  به آب  منتقل می شود. این گرمکن شامل یک شعله دهنده گازی است که برای تولید حرارت استفاده می‌شود. در این روش، آب از طریق لوله‌های موجود در گرمکن عبور می‌کند و به وسیله یک پمپ به استخر منتقل می‌شود. این فرایند باعث می‌شود از  100درصد انرژی گرمایشی و بدون اتلاف برای آب گرم استفاده شود.

  • گرمایش با هیت پمپ:

پکیج گرمایش و سرمایش استخر (هیت پمپ)، جهت گرم کردن آب استخر و تامین آب داغ جکوزی استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از تنظیمات حالت معکوس این سیستم، می‌توان برای خنک کردن آب استخر در مناطق گرمسیری و خنک کردن حوضچه آب سرد استفاده نمود.

هیت پمپنحوه عملکرد هیت پمپ

یکی از محبوب‌ترین سیستم های پکیج گرمایش و سرمایش استخر، هیت پمپ های آریاتیس می‌باشند.

هیت پمپنمونه هیت پمپ گرمایش و سرمایش استخر

هیت پمپ آریاتیس، مجهز به فناوری‌های نوین اروپا بوده و در واقع از انرژی تجدید پذیر دمای محیط برای تامین گرمایش و سرمایش بهره می‌گیرد و مصرف بسیار اندک برق به نسبت راندمان بالای آن یک از مهمترین مزیت های آب بشمار می آید. بطور کلی 85% منبع انرژی هیت پمپ دمای محیط بوده و 15% الباقی با مصرف برق تامین میشود. نکته قابل توجه اینکه، هیترهای برقی نسبت به هیت پمپ 5 برابر برق بیشتری مصرف میکنند.

نتیجه گیری:

بر اساس آنچه در بالا به آن اشاره کردیم، سیستم گرمایشی استخر و پکیج گرمایشی آب استخر از مهمترین عواملی هستند که برای داشتن یک استخر گرم و راحت می‌بایست مد نظر قرار گیرد. انتخاب مناسب ترین پکیج گرمایشی آب استخر برای استخر شما به عوامل متعددی بستگی دارد که به تفصیل به آن‌ها پرداختیم.

بطور خلاصه، یکی از مهمترین عوامل مورد نیاز در خرید پکیج گرمایشی آب استخر، تعیین ظرفیت گرمایشی استخر است. متداول‌ترین روش‌های مختلف گرمایش استخر نیز عبارتند از: گرمکن مستقیم، گرمکن الکتریکی و گرمکن چگالشی و هیت پمپ.

ما در گروه آریاتیس، پکیج گرمایشی آب استخر را برای استخر‌های رو باز، سربسته، جکوزی، استخر کودکان، استخرهای منازل، ویلا و باغ با توجه به نیاز های شما طراحی نموده‌ایم. با استفاده از این پکیج‌ها، شما می توانید استخر خود را به راحتی گرم کنید و در فصل سرما نیز از آب گرم استخر خود لذت ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.