آموزش رایگان برنامه‌ نویسی جاوا

0

زبان برنامه‌ نویسی جاوا به شما کمک می‌کند تا به‌ راحتی بتوانید با استفاده از یک گوشی هوشمند و اینترنت یک زبان برنامه‌ نویسی سطح بالا و پرکاربرد را یاد بگیرید. همان‌طور که می‌دانید امروزه بسیاری از کارها به‌ صورت هوشمند و اینترنتی انجام می‌شوند؛ بنابراین یادگیری یک زبان برنامه‌ نویسی می‌تواند امتیاز مثبتی برای شما محسوب شود و آینده شغلی‌تان را متحول کند. اصلاً لازم نیست برای یادگیری این زبان برنامه‌ نویسی جاوا هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت کنید، شما تنها با دسترسی به اینترنت می‌توانید از آموزش‌های رایگان بهره‌مند شوید.

 

 جاوا چیست؟

ابتدا لازم است شما با مفهوم جاوا آشنا شود. جاوا به یک زبان برنامه‌ نویسی شی‌گرا (OOP) گفته می‌شود که می‌توان از آن در اینترنت بهره برد. این زبان برنامه‌ نویسی سطح بالایی دارد؛ اما درک و خواندن آن بسیار راحت است. برای استفاده از این زبان، برنامه‌ نویسان می‌توانند آن را یکبار بنویسند و سپس در کاربردهای مختلف برنامه را اجرا کنند. یعنی بدون نیاز به کامپایل‌ مجدد می‌توان کد جاوای کامپایل شده را روی تمامی پلتفرم‌های سازگار اجرا کرد.

 جاوا در چه مواردی استفاده می‌شود؟

شاید پیش‌ از یادگیری زبان برنامه‌ نویسی جاوا علاقه داشته باشید در مورد کاربردهای آن بدانید. شما می‌توانید از جاوا در کنسول‌های وب، برنامه‌های کاربردی وب و موبایل، رابط کاربری گرافیکی، توسعه‌ بازی و برنامه‌های دسکتاپ به‌ طور گسترده می‌توان استفاده کرد. علاوه‌بر موارد ذکر شده از جاوا به‌ منظور توسعه نرم‌افزار نیز بهره می‌برند. در کل می‌توان گفت زبان برنامه‌ نویسی جاوا در رایانه‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه و تمامی دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد بسیار فراوانی دارد. جالب است بدانید که در برنامه‌های بانکی و خرید از طریق اینترنت و همچنین ثبت‌ نام آنلاین نیز از جاوا می‌توان استفاده کرد. با وجود چنین کاربردهایی اصلاً نباید آموزش برنامه‌ نویسی جاوا را از دست بدهید.

جاوا مبتنی بر چیست؟

زبان برنامه‌ نویسی جاوا مبتنی بر زبان C و C++ است. به واسطه Sun Microsystems اولین کامپایل جاوا توسعه داده شد و سپس از چندین کتابخانه C++ بهره برد و به زبان C درآمد. کامپایلر به‌ عنوان مفسر جاوا عمل می‌کند و می‌تواند فایل‌های جاوا را اجرا کند و به فرمت کد بیت تبدیل شوند. ماشین مجازی جاوا می‌تواند کد جاوا را اجرا کند.

 مفاهیم جاوا

ویژگی‌های برنامه نویسی شی‌گرایی در جاوا به‌ عنوان مفاهیم اساسی آن هستند. در شی‌گرایی با وجود مفاهیم زیر هدف‌هایی چون توسعه نرم‌افزار و برنامه کاربردی و نیز تعمیر و نگهداری بسیار آسان می‌شود.

  • شی (Object): به عنصر یا موجودی که حالت و رفتار خاصی دارد، شیء گفته می‌شود. به‌ عنوان مثال یک سگ را در نظر بگیرید، این سگ یک شیء خواهد بود؛ زیرا دارای رنگ، نام، نژاد و رفتارهای خاصی است.
  • کلاس (Class): مجموعه‌ای از چندین شیء یک کلاس را تشکیل می‌دهند که می‌توان از میان آن‌ها هر تعداد که می‌خواهید برای هر تعداد شی استفاده کنید. سازمان‌دهی کد توسط کلاس‌ها انجام می‌شود و دقیقاً مثل تقسیم‌بندی میوه و سبزیجات عمل می‌کند.
  • یکی دیگر از مفاهیم جاوا Constructor است که اصلاً شبیه به یک روش نیست و هیچ مقداری برنمی‌گرداند، فقط نام آن با کلاس‌ها یکسان است.
  • یکی دیگر از مفاهیم جاوا Inheritance است که در آن مطابق با رفتارهای کلاس والد و یک کلاس خصوصیات بدست می‌آید.
  • مفهوم دیگر جاوا Polymorphism است که یک کار واحد را به روش‌های مختلف نشان می‌دهد و این امکان را به برنامه نویسان می‌دهد تا برای معانی متفاوت در زمینه‌های مختلف از یک کلمه استفاده کنند.
  • مفهوم Abstraction Abstraction در برنامه‌ نویسی جاوا وظیفه مخفی کردن جزئیات داخلی و نمایش جزئیات ضروری را برعهده دارد.
  • مفهوم بعدی جاوا Encapsulation است که در یک واحد مثل یک کپسول که به آن کپسولاسیون گفته می‌شود، کد و داده‌ها بسته‌بندی خواهند شد. کلاس جاوا نمونه‌ای از کپسولاسیون محسوب می‌شود.

 ویژگی‌های جاوا

برنامه‌ نویسی جاوا چندین کیفیت و ویژگی منحصربه‌فرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این زبان برنامه‌ نویسی بسیار ساده است و درک و یادگیری آن آسان خواهد بود.
  • زبان برنامه‌ نویسی جاوا بسیار قوی عمل می‌کند.
  • عملکرد خوبی برای حذف خطاهای موجود در زبان‌هایC و C++ دارد.
  • ویژگی‌هایی نظیر مدیریت استثنا و جمع‌آوری زباله در زبان برنامه‌ نویسی جاوا وجود دارد.
  • روی هر پلتفرمی قابل اجرا است؛ زیرا می‌توان آن را حمل کرد.
  • مهم‌ترین ویژگی جاوا امنیت بالای آن است و نیز می‌تواند چندین وظیفه را به‌ راحتی انجام دهد.
  • عملکرد بسیار مطلوبی نسبت‌ به سایر زبان‌ها دارد ولی سرعت آن نسبت به C و C++ کم است.

 اجزای جاوا

برای آن‌ که بتوانید برنامه‌ نویسی جاوا را بهتر درک کنید لازم است با ۳ جزء اصلی آن آشنا شوید:

  • بخش JVM) Java Virtual Machine): این بخش برای اجرای برنامه‌های جاوا یک محیط مناسب فراهم می‌کند و کاملاً مستقل از پلتفرم است. پس در این جزء بارگذاری کد، اعتبارسنجی کد، اجرای کد و همچنین زمان اجرا تعیین می‌شود.
  • بخش JRE) Java Runtime Environment): فایل‌های جاوا در محیطی که توسط این بخش ایجاد می‌شود، اجرا خواهند شد. در این جزء با توجه به این‌ که این جزء یک بسته نرم‌افزاری است، پس می‌تواندJVM، کتابخانه‌های کلاس جاوا و بارگذاری کلاس جاوا را در خود جای دهد.
  • بخش JDK) Java Development Kit): این بخش می‌تواند مجموعه‌ای از JRE را در خود جای دهد. در واقع محیطی برای توسعه نرم‌افزار است که توسط آن می‌توان برنامه‌ها و اپلت‌های جاوا را توسعه داد. در این بخش JVM خصوصی و چندین منبع دیگر وجود دارند که از آن‌ها به‌ منظور تکمیل توسعه برنامه جاوا استفاده می‌شود.

 

 آموزش رایگان برنامه‌ نویسی جاوا در جاواپرو

جاواپرو زبان برنامه‌ نویسی جاوا را به‌ صورت کامل از مباحث مقدماتی جاوا تا آموزش گرافیک در زبان برنامه‌ نویسی، آموزش مدیریت چیدمان گرافیکی جاوا، آموزش ساخت بازی ۲ بعدی، آموزش JavaFX و سایر نکات مربوطه را به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. اگر علاقه دارید زبان بسیار پرکاربرد جاوا را یاد بگیرید، اصلاً نیاز نیست هزینه‌های زیادی بابت یادگیری آن بپردازید، همین حالا می‌توانید از آموزش رایگان در جاواپرو استفاده کنید. با وجود یک گوشی هوشمند و اینترنت، جاواپرو شما را یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای تبدیل می‌کند تا بتوانید از این طریق کسب درآمد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.