جشنواره کارآفرینی و اهمیت آن در ایجاد مشاغل جدید

0

جشنواره کارآفرینی چیست؟ آیا تاکنون در جشنواره های مربوط به کارآفرینی شرکت کرده اید؟ حضور در این جشنواره ها نیازمند قوانین و قواعد مخصوصی است که همه افراد لازم است آنها را رعایت کنند. یکی از مهمترین هدف های این جشنواره ها راه اندازی و ایجاد کسب و کار و مشاغل جدید است. گاها دانشگاه کسب و کار برگزار کننده جشنواره کارآفرینی خواهد بود. در طول این محتوا ما در خصوص این جشنواره ها و برخی ویژگی ها و اهداف آن ها مطالبی بیان خواهیم کرد. بنابراین توصیه می کنیم تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید.

کارآفرینی چیست؟

ما در بالا بیان کردیم هدف از تحریر این محتوا ذکر برخی ویژگی های مربوط به جشنواره کارآفرینی است. لازم است پیش از آن که در مورد این جشنواره ها و ویژگی های آن ها صحبت کنیم در مورد این که کارآفرینی چیست مطالبی ذکر نماییم. کارآفرینی در واقع فرایندی است که طی آن یک کسب و کار توسعه پیدا کرده یا این که یک کسب و کار جدید ایجاد می شود. در این فرایند توسعه و ایجاد کسب و کارها در جهت استفاده از فرصت های تجاری، اقتصادی و صنعتی جدید خواهند بود. علاوه بر ایجاد فرصت های اقتصادی جدید، کارآفرینی می تواند فرصت های اجتماعی جدید نیز به وجود آورد. بر این اساس ارگان ها و سازمان های مختلف با اهداف مشخص و از قبل تعیین شده اقدام به برگزاری جشنواره کارآفرینی می کنند.

جشنواره کارآفرینی چیست؟

با توجه به اهمیت کارآفرینی در ایجاد فرصت های اقتصادی و اجتماعی جدید بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی برای حمایت از کارآفرینان و افراد جویای شغل اقدام به برگزاری جشنواره کارآفرینی می کنند. یکی از اهداف مهم و حیاتی در برگزاری این جشنواره ها، حمایت و تقدیر و تشکر از شرکت ها دانش بنیان، نوآور و پرسود است. بر این اساس در طول این جشنواره ها کارآفرینان برتر شناسایی و معرفی شده و از تجربیات آنها استفاده می شود. همچنین از ایده های خلاقانه و برتر برخی از کارآفرینان و افراد دیگر برای ایجاد شغل جدید و کارآفرینی استفاده می شود. وب سایت دانشگاه کسب و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می دهد.

جشنواره کارآفرینی چه اهدافی دارد؟

همانطور که میدانید هدف از برگزاری و ایجاد جشنواره کارآفرینی در قدم اول حمایت از تولید، کارآفرینی، ظهو خلاقیت در صنعت و در نهایت اشتغال زایی است. هدف این دیگر جشنواره کارآفرینی این است که کارآفرینان و افراد پرتلاش این عرصه را به جامعه و به خصوص به جوانان معرفی کند. معرفی این افراد به عنوان کسانی که ساعی و پرتلاش هستند به عنوان الگو به جوانان موجب ترغیب آن ها برای ورود به این عرصه خواهد شد. جشنواره کارآفرینی می تواند در سطح کشور یا در سطح استان برگزار شود.

همچنین محل برگزاری چنین جشنواره هایی مکان مناسبی برای تعامل و تبادل اطلاعات میان کارآفرینان جهت رونق و توسعه حرفه خود می باشد. این ویژگی می تواند منجر به افزایش همکاری ها میان کارآفرینان در صنایع مختلف شود. در نهایت منجر به بروز همکاری های چند جانبه میان افراد و صاحبان صنایع مختلف خواهد شد. بروز و ظهور چنین همکاری هایی موجب ایجاد تنوع در فعالیت های اقتصادی خواهد شد. وب سایت تخصصی دانشگاه کسب و کار با بیان دقیق اهداف و ویژگی های این جشنواره ها سعی در معرفی هر چه بیشتر آن ها به عموم مردم به ویژه جوانان دارد. در پایان باید اهداف برگزاری جشنواره کارآفرینی را به شرح زیر بیان کنیم.

  • حمایت از تولید
  • کارآفرینی
  • ایجاد خلاقیت
  • اشتغال زایی
  • ایجاد حس رقابت میان افراد
  • افزایش اعتماد به نفس
  • افزایش عزت نفس

معرفی چند جشنواره کارآفرینی در کشور

یکی از مهمترین جشنواره های کارآفرینی که در کشور برگزار می شود، جشنواره کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این جشنواره تحت عنوان جشنواره کارآفرینان برتر شناخته می شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 1385 برای اولین بار اقدام به برگزاری این جشنواره نمود. این جشنواره در طول مدت سالهایی که برگزار شده است حدود 3000 کارآفرین برتر و نمونه در سطح استان ها و حدود 130 کارآفرین نمونه در سطح کشور را معرفی نموده است. این جشنواره مانند دیگر جشنواره ها آیین نامه ای دارد که اهداف و سیاست گذاری های ان را برای عموم مشخص و معرفی می کند. برخی دانشگاه های سطح کشور مانند دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران نیز سالانه اقدام به برگزاری جشنواره کارآفرینی می کنند.

چگونگی سنجش در جشنواره کارآفرینی

در جشنواره کارآفرینی لازم است در انتها برخی کارآفرینان به عنوان کارآفرینان نمونه و برتر معرفی شوند. برای انجام این انتخاب لازم است معیار و ملاک های مشخصی را در نظر گرفت. مهمترین ملاک در این زمینه توجه به میزان نوآوری سازمان ها و ارگان های شرکت کننده است. البته لازم به ذکر است که هر نوآوری مد نظر نیست، بلکه باید نوآوری را در نظر داشت که منجر به رشد و ترقی در محیط کارآفرینی گردد. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقمند هستید می توانید از hbr.org ، Bloomberg.com، businessuni.net و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

 

منبع: دانشگاه کسب و کار | Businessuni.net | رسانه کارآفرینی

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.