مراحل انجام کامپوزیت دندان را بیاموزید فروردین 1402

0

کامپوزیت های دندان به گروهی از مواد رزینی تعلق دارد که دارای کاربرد فراوانی در ترمیم دندان ها می باشد. همچنین زیبایی و استحکام بالای این مواد یکی از بهترین و مناسب ترین کاندیدها جهت ترمیم دندان ها محسوب می شود. کامپوزیت همرنگ دندان و یا چند درجه سفیدتر از دندان بیمار بوده و برای درمان های زیبایی دندان مورد استفاده قرار می گیرد. پس افرادی که اهمیت زیادی به زیبایی دندان های خود می دهند بهترین گزینه استفاده از کامپوزیت جهت درمان های دندانپزشکی می باشد.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟

در مرحله نخست باید استفاده از کامپوزیت دندان برای درمان مدنظر مشخص گردد و دندانی که مواد کامپوزیت روی آن قرار می گیرد، بدون جرم و کاملا تمیز باشد. زیرا اگر بزاق، خون یا جرم روی دندان ها باشد بایستی دندانپزشک اقدام به جرم گیری و تمیزکاری دندان نماید. سپس سطح دندان ها را با مواد اسیدی خاص متخلخل کرده تا کامپوزیت به آسانی روی آن ها بچسبد. در مرحله پایانی بایستی از چسب مخصوصی جهت قرارگیری کامپوزیت روی دندان ها استفاده کرد. بعد از اتمام پروسه موادگذاری برای سفت نمودن کامپوزیت روی دندان نیاز است که یک نور الکتریکی را با طول موج مشخص روی آن ها تاباند. ناگفته نماند که تجربه دندانپزشک برای دستیابی به استحکام و زیبایی دندان کامپوزیت شده حائز اهمیت می باشد.

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت ماده ای با ارزش و مستحکم برای دندان های پوسیده بوده که از مزایای متعددی برخوردار می باشد. پس از مهم ترین مزایای کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

طول عمر و مدت ماندگاری بالای کامپوزیت

مناسب ترین و به روزترین روش جهت طراحی و اصلاح طرح لبخند

ایجاد زیبایی در دندان ها به دلیل درخشندگی و سفیدی

طول دوره درمان بسیار کوتاه (این روش درمان تنها به یک جلسه نیاز دارد)

رفع نقص های دندان با یک جلسه و هزینه نسبتا پایین

معایب کامپوزیت دندان

images_1675687824_63e0f7901de3c.jpg

عوارض و میزان معایب کامپوزیت به مراقبت های بعد از این عمل بستگی دارد. زیرا ریسک لب پریدگی، شکستگی و زردی روکش های کامپوزیت بالا می باشد. همچنین برخی مواقع کامپوزیت منجر به ایجاد حساسیت دندان ها شده و احتمال درد یا حساسیت لثه ها و دندان درد را افزایش می دهد. البته این دردها بعد از اتمام پروسه کامپوزیت و یا مدتی پس از آن، کماکان ادامه دارد. ناگفته نماند خوردن غذاهای سرد و گرم پشت سر هم و جویدن خوراکی های سنگین نیز احتمال حساسیت را بالا می برد. درنتیجه طول عمر روکش کامپوزیت در دندان های جلویی به مراقبت های بعد از این عمل وابسته بوده و نوشیدنی های گرم همچون چای و قهوه، دندان ها را آسیب پذیرتر و حساس تر می کند. پس عوارض کامپوزیت شامل موارد زیر است.

همرنگ نبودن تمام دندان ها

ایجاد فاصله مابین دندان ها

یکدست نبودن دندان ها

بوی ناخوشایند دهان

حساسیت و عفونت لثه

پوسیدگی زیر دندان ها

کامپوزیت دندان برای چه افرادی کاربرد دارد؟

تشخیص کامپوزیت دندان برعهده دندانپزشک بوده که بسته به شرایط دندانی بیمار، درمان کامپوزیت را تجویز می نماید. پس درمان کامپوزیت در موارد زیر مورده استفاده قرار می گیرد.

پر کردن فاصله کم بین دندان ها (دندان های جلویی از لحاظ زیبایی حائز اهمیت بوده که در برخی موارد دارای فاصله کم باهم می باشند و با استفاده از روش کامپوزیت فاصله ها از بین می روند)

اصلاح کج بودن و ترتیب دندان ها (اگر میزان نامرتبی و کجی دندان جزئی باشد بدون استفاده از ارتودنسی و تنها با کامپوزیت رفع می شود)

رفع لب پریدگی ها و شکستگی ها

جهت اصلاح ارتفاع دندان ها (با استفاده از روش کامپوزیت می توان کوتاه بودن دندان ها را رفع نمود)

سفید کردن دندان هایی که تغییر رنگ داده اند و با دیگر روش های دندانپزشکی رفع نمی شوند.

مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان

images_1675687824_63e0f79020542.jpg

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت بالا بوده و با انجام مراقبت های لازم و رعایت بهداشت می توان بر طول عمر کامپوزیت افزود. زیرا در اکثر مواقع کامپوزیت با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد. بنابراین ۴۸ ساعت بعد از انجام کامپوزیت از مصرف برخی نوشیدنی های رنگدار همچون چای، نوشابه و قهوه خوداری کرد. همچنین رعایت نکات تجویزی از طرف دندانپزشک، استفاده از دهانشویه و زدن مسواک از دیگر مراقبت های بعد از کامپوزیت می باشد. البته فشار زیاد ممکن است موجب شکستگی یا لب پریدگی دندان ها شود که می توان آن ها را ترمیم کرد. برخی مواقع نیز افراد بعد از کامپوزیت به گرما یا سرما حساس شده که با گذشت زمان همه چیز به حالت طبیعی خود باز می گردد.

 

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

یکی از سوالات رایج زمان انجام عمل کامپوزیت این است که تا چه زمانی روی دندان باقی می ماند. البته اینکه دوام کامپوزیت چقدر است و برای چه مدت بر روی دندان ها می ماند به عوامل متعددی بستگی دارد. پس در مرحله نخست نوع، کیفیت و جنس کامپوزیت تعیین کننده عمر مفید روکش روی دندان می باشد. البته کامپوزیت ips و کامپوزیت سارماکو از جمله ماندگارترین و بادوام ترین کامپوزیت ها در صنعت دندانپزشکی هستند. همچنین متریال به کار برده شده در دندانپزشکی همچون رنگ های کامپوزیت، قلم مو و متریال های باندینگ و آماده کردن دندان ها در طول عمر روکش ها تاثیر بسزایی دارند.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده عمر کامپوزیت دندان همان میزان مهارت دندانپزشک می باشد. زیرا دندانپزشک بایستی از تجربه و مهارت کافی برخوردار بوده تا بسته به وضعیت دندان ها، مناسب ترین کار را برای بیماران انجام دهد. البته مراقبت های لازم بعد از اتمام پروسه کامپوزیت حائز اهمیت بوده و با رعایت بهداشت دندان و دهان می توان بر طول عمر روکش ها افزود. همچنین از گاز زدن خوراکی های سفت با دندان های جلو پرهیز نمود.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

حجم مواد کامپوزیت مورد استفاده، تعداد دندان های مدنظر برای درمان، نوع برند مصرفی و … از مواردی می باشند که هزینه نهایی کامپوزیت را تعیین می نمایند. همچنین هزینه کامپوزیت به ازای هر یک از دندان مورد درمان محاسبه می شود. البته هزینه اتمام این پروسه در کلینیک های متعدد به فاکتورهای مختلفی بستگی داشته و جهت اطلاع از قیمت دقیق باید حضوری به کلینیک مدنظر مراجعه کرد. برای اطلاع از قیمت و بهترین متخصص ایمپلنت در تهران تماس بگیرید.

منبع : https://genicimplant.com/

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.