شرایط دریافت گواهینامه رانندگی و هزینه آن

0

دغدغه تمامی افراد این است که با رسیدن به سن قانونی ۱۸ سال، گواهینامه رانندگی خود را دریافت کرده و از خودرو استفاده کنند. در این مقاله برای شما مخاطبان سایت تیبا بلاگ، نکاتی مهمی را در این زمینه آماده کرده‌ایم.

این محتوا را دنبال کرده تا جدیدترین قوانین گرفتن گواهینامه را برای شما ذکر کنیم و هزینه اخذ گواهینامه را بگوییم. این مقاله از سوی مجله خودرو سایت یدکی شاپ به عنوان کامل‌ترین فروشگاه ارائه دهنده لوازم یدکی مزدا آماده شده است.

گواهینامه پایه ۳ یا همان ب ۳ قدیم، برای رانندگی با وسایل نقلیه با حداکثر وزن ۳.۵  تن و حداکثر ۹ سرنشین به شما داده می‌شود. تمام خودروهای سواری شهری مثل تاکسی‌ها، وانت‌ها، سواری‌ها و شاسی‌بلندها برای راندن نیاز به این گواهینامه دارند. البته وانت نیسان و ون جز این دسته حساب نمی‌شوند.

دریافت گواهینامه

شرایط گرفتن گواهینامه

  • سن ۱۸ سال تمام
  • گواهی سلامت جسمی، روحی و روانی
  • گذراندن دوره‌های آموزش عملی و نظری
  • قبولی در آزمون آئین‌نامه و عملی با وسایل نقلیه مربوطه

مدارک لازم برای گرفتن گواهینامه پایه ۳

اصل شناسنامه + کپی صفحه اول ( درصورت داشتن توضیحات کپی از صفحه توضیحات ). کارت ملی + کپی ( یا کپی رسید ثبت نام کارت ملی ). شش قطعه عکس ۳در۴ زمینه سفید تمام رخ. برگه گروه خونی. برگه چشم پزشکی.

شرایط عکس :

آقایان: با لباس یقه دار تیره ، بدون مدل ریش و مو ، بدون لبخند ، بدون عینک

خانم ها : با مقنعه تیره ، حجاب کامل ( ریشه مو دیده نشود ) ، دنباله ابرو کاملا دیده شود ، بدون لبخند ، بدون عینک

ثبت‌نام جهت دریافت گواهینامه رانندگی

با مدارکی که در بالا گفتیم به آموزشگاه رانندگی برای ثبت نام مراجعه کنید. همه متقاضیان برای گرفتن گواهینامه پایه سه باید در کلاس‌های تئوری و عملی آموزشگاه‌های رانندگی شرکت کنند.

هزینه ثبت نام ۲/۲۰۰/۰۰۰ تومان هزینه کتاب آیین نامه ۵۳ هزار تومان

بعد از ثبت‌نام و تکمیل مدارک در آموزشگاه رانندگی، فرم معاینه به شما تحویل داده می‌شود. در این مرحله باید به مطب یکی از پزشک‌های طرف قرارداد که از سوی آموزشگاه معرفی می شوند، بروید و نتیجه معاینات را دوباره به آموزشگاه رانندگی تحویل دهید.

شرایط دریافت گواهینامه

شرکت کردن در کلاس‌های تئوری و عملی

کلاس‌های تئوری یا همان آیین نامه شامل ۶ جلسه آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی و ۲ جلسه آموزش مسائل فنی خودرو است. در این کلاس‌ها شما با تمام قوانین رانندگی مثل علایم راهنمایی و رانندگی، حق تقدم، قوانین جاده‌ها و راه‌ها و… آشنا می‌شوید و اصول اولیه فنی خودرو مثل چک‌کردن باد ماشین و روغن  و … را یاد می‌گیرید.

بعد از کلاس‌های تئوری ، باید آزمون مقدماتی آیین‌نامه بدهید. این آزمون مثل آزمون آیین‌نامه اصلی است و فقط بخش فنی را شامل نمی‌شود.

بعد از اینکه در آزمون مقدماتی آیین‌نامه قبول شدید، نوبت به کلاس‌های عملی می رسد.

کلاس های عملی ۱۲ جلسه ۲ ساعته است. پس از انتخاب مربی ، آموزش رانندگی شروع می شود. کلاس‌های عملی از آموزش ساده‌ترین موارد رانندگی شروع می‌شود و تا مسائل پیچیده‌تری مثل دور دوفرمانه و پارک دوبل و… ادامه می‌یابد.

بعد از کلاس‌های عملی شهر نوبت به آزمون عملی مقدماتی می رسد. این آزمون که مانند آزمون اصلی است جهت آشنایی شما با شرایط آزمون اصلی و کاهش استرس شما برای آزمون اصلی رانندگی است. اگر مربی شما را واجد مهارت رانندگی بیابد می توانید برای آزمون اصلی اقدام کنید در غیر اینصورت هر چندبار که نیاز باشد، آموزشگاه از شما آزمون عملی مقدماتی می‌گیرد تا به شرایط آزمون اصلی برسید. اگر نیاز بود می توانید چند جلسه کلاس عملی بگیرید تا مهارت شما افزایش یابد و اعتماد به نفس بهتری پیدا کنید.

بعد از شرکت در کلاس‌ها و قبولی در آزمون‌های مقدماتی، برای شما کاردکس یا کارتکس تهیه می شود. مدارک مورد نیاز در این مرحله گواهی قبولی در امتحان تئوری و عملی اولیه و همچنین برگه گروه خونی و واریز فیش‌های بانکی هزینه گواهینامه است که در این مورد خود آموزشگاه راهنماییتان می‌کند و شماره حساب‌ها را به شما می‌دهد.

توجه داشته باشید که اگر کاردکس را در آموزشگاهی تشکیل دهید، امکان ثبت نام در آموزشگاهی دیگر را ندارید.

هزینه گواهینامه

شرکت کردن در آزمون آئین‌نامه و عملی اصلی

در آخر باید در آزمون آیین نامه و سپس آزمون شهر شرکت کنید. برای آزمون آیین نامه کافیست کتاب آیین نامه را بخوانید. می‌توانید از آموزش‌ها، نمونه سوالات و آزمون‌های آنلاین و اینترنتی هم برای آمادگی بیشتر کمک بگیرید.

آزمون آئین‌نامه شامل دو بخش است که بخش اول شامل ۳۰ سوال از کتاب آئین ‌نامه است و برای پاسخگویی به آنها ۲۰ دقیقه وقت دارید. برای قبولی در این آزمون باید حداقل ۲۶ سوال را درست جواب بدهید.

قبولی در آزمون آیین‌نامه ۲ سال اعتبار دارد و تا دو سال فرصت دارید به هر تعداد که لازم است، در آزمون عملی شرکت کنید. بهتر است که بعد از قبولی در آزمون آیین نامه هرچه سریع‌تر در آزمون عملی شرکت کنید. چراکه مهارت شما در رانندگی با گذشت زمان و عدم تمرین رفته رفته کم می شود.

اگر در آزمون آیین نامه قبول شدید، باید مدارک لازم برای صدور کارتکس امتحان عملی را به آموزشگاه ارائه کنید. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی قبولی در آزمون آیین‌نامه اصلی
  • اصل شناسنامه
  • فیش واریز هزینه گواهینامه

آموزشگاه روز و ساعت مشخصی را برای برگزاری آزمون عملی به شما اعلام می‌کند. شما باید در حضور یک افسر راهنمایی و رانندگی آزمون عملی مهارت رانندگی بدهید. زمان این آزمون حدود ده دقیقه است. مواردی که افسر از شما می‌ خواهد همان مواردی است که در کلاس‌های عملی تمرین کرده اید؛ رعایت صکادرات، دور زدن، پارک دوبل، دنده عقب و … پس خونسردی خودتان را حفظ کنید و با آرامش کارهایی که از شما می‌خواهند را انجام بدهید.

پس از موفقیت در آزمون شهر یا عملی رانندگی گواهینامه شما ظرف مدت ۱ تا ۲ ماه به دست شما می رسد. لازم به ذکر است که مدت اعتبار گواهینامه رانندگی پایه سه ۱۰ سال است.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.