آزمایشات چکاپ: کلید سلامتی شما

0

بسیاری از بیماری های رایج و سخت اگر در مراحل اولیه به درستی تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند. آزمایشات چکاپ به منظور بررسی سلامت جسمی فرد انجام می شود و فاکتورهای مهم خون و بدن را کنترل می کنند. کسانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند به دنبال راه هایی برای پیشگیری از بیماری و حفظ سلامتی خود هستند. کلید سلامتی شما انجام آزمایشات چکاپ به صورت دوره ای و در فواصل مشخص است.

در صورتی که انجام آزمایشات چکاپ در منزل یا مراکز درمانی را در دوره های مشخص انجام بدهید، سلامت بدن شما چک شده و کوچکترین مشکل خیلی زود تشخیص داده می شود. انتخاب یک آزمایشگاه مناسب برای انجام انواع آزمایشات چکاپ ضروری است. آنی آزما یکی از مراکز معتبر در زمینه آزمایشگاهی در این راه به شما کمک می کند.

آزمایش خون و تحلیل نتایج
آزمایش خون و تحلیل نتایج

همه چیز درباره آزمایشات چکاپ

به دلیل صنعتی شدن محیط زندگی و آلودگی های مختلف شیمیایی و غذایی معمولا افراد با خطرات ابتلا به بیماری های مختلف دست و پنجه نرم می کنند. با پیشرفت تکنولوژی و علوم آزمایشگاهی راه های تشخیص و پیشگیری، افزایش پیدا کرده است. در صورتی که به سلامت و چکاپ بدن خود اهمیت ندهید با مشکلات متعددی روبه رو می شوید. انجام به موقع آزمایشات چکاپ قبل از بارداری، ازدواج و کل بدن کمک می کند تا خیلی سریع به مشکلات خود پی ببرید.

اما آزمایشات چکاپ برای چه کسانی ضروری است؟ تقریبا می توان گفت که تمام افراد جامعه باید به آزمایشات چکاپ توجه داشته باشند. افراد پر خطر مانند کسانی که بیماری های زمینه ای دارند، افرادی که سابقه بیماری های خاص در خانواده خود دارند و افراد بالای ۴۰ سال به صورت مدام آزمایشات چکاپ را انجام داده و سلامتی خود را بررسی کنند. بسیاری از بیماری ها ارثی بوده و با تشخیص به موقع از طریق آزمایش می توان روند درمان و بهبودی را با سرعت بالاتری به انجام رساند.

اهمیت انجام آزمایشات چکاپ در آزمایشگاه های معتبر و نام آشنا
اهمیت انجام آزمایشات چکاپ در آزمایشگاه های معتبر و نام آشنا

انواع آزمایشات چکاپ و زمان انجام آنها

گزارش های چکاپ شما می تواند به شناسایی یک بیماری قبل از اینکه به خطری برای زندگی شما تبدیل شود کمک کند. چه زمانی باید آزمایشات چکاپ را انجام دهیم؟ آزمایشات اولیه چکاپ را می توانید به طور منظم و در فاصله سه یا شش ماهه انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ بیماری خاصی ندارید. انواع آزمایشات چکاپ شامل:

آزمایش خون یا آزمایش شمارش سلول های خونی

این آزمایش با نام CBC شناخته می شود و معمولا جزو ثابت آزمایشات چکاپ است. آزمایش خون تمامی سلول های موجود در خون را بررسی کرده و به بیماری های مختلفی مانند کم خونی، سرطان خون، مالاریا، عفونت و غیره پی می برند. سلول های خونی به سه دسته گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت تقسیم می شوند که در طی این آزمایش تعداد آن ها در خون مشخص خواهد شد. این آزمایش نیاز به ناشتا بودن ندارد و در ساعات مختلف روز قابل انجام است.

آزمایش قند خون

آزمایش قند خون، آزمایشی برای بررسی دیابت یا پیش دیابت است. آزمایش قند خون یک آزمایش ساده بوده که سطح قند (گلوکز) در خون شما را اندازه گیری می کند. پس از رسیدن به سن ۴۵ سالگی باید آزمایشات روتین را شروع کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که این آزمایش را زودتر انجام دهید به خصوص اگر سابقه اضافه وزن، کلسترول یا فشار خون بالا و دیابت بارداری دارید. آزمایشات چکاپ برای افراد مسن برای بررسی قند خون با فاصله زمانی کمتر انجام می شود.

معمولا در لیست آزمایشات، چکاپ کامل قند خون هم گنجانده می شود که البته آزمایش قند خون به روش های مختلفی انجام خواهد شد. در صورتی که در آزمایش اولیه، میزان قند خون شما بالا باشد، باید آزمایش را تکرار کنید و به متخصص غدد مراجعه داشته باشید. در ابتدا قند خون ناشتا بعد از ۸ ساعت عدم دریافت مواد غذایی انجام می شود. آزمایش قند خون دو ساعته با مصرف نوشیدنی حاوی گلوکز دوباره انجام شده و عملکرد بدن در پردازش گلوکز بررسی می شود.

انجام منظم آزمایشات چکاپ دوره ای برای پیشگیری و تشخیص بیماری
انجام منظم آزمایشات چکاپ دوره ای برای پیشگیری و تشخیص بیماری

آزمایش چربی خون

بسیاری از افراد بالای ۳۰ سال در ایران به بیماری های چربی و قند خون مبتلا هستند. توجه به آزمایشات چکاپ به موقع به شما کمک می کند تا میزان چربی خون خود را بدانید. با افزایش چربی خون بیماری های مختلفی به سراغ انسان می آید. در آزمایش چربی خون میزان کلسترول موجود در خون اندازه گیری می شود. معمولا در جواب آزمایش میزان کلسترول خوب و کلسترول بد به صورت جداگانه بیان خواهد شد.

کلسترول بالا می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود. اگر سن شما بالای ۲۰ سال است، باید هر ۴ تا ۶ سال یکبار کلسترول خود را چک کنید. اگر فرد بالغ، دارای اضافه وزن، دیابت، کلسترول بالا، بیماری قلبی و غیره هستید، احتمالاً پزشک به شما توصیه می کند که آزمایش را در فواصل کوتاه تر انجام دهید. با انجام این آزمایش از خطرات سکه قلبی و مغزی جلوگیری می شود. معمولا آزمایش چربی خون به صورت ناشتا انجام شده و از حدود ۸ ساعت قبل از آزمایش تنها باید آب بنوشید.

آزمایش ادرار

معمولا برای تشخیص بیماری های مختلف در کودکان از آزمایشات چکاپ برای کودکان استفاده می شود. در این آزمایش نمونه ادرار مورد بررسی قرار گرفته و تمامی فاکتورها سنجیده می شوند. این آزمایش به صورت ناشتا انجام نمی شود؛ اما بهتر است که اول صبح برای نمونه گیری اقدام کنید. معمولا بیماری هایی مانند عفونت ادراری، بیماری کلیه و دیابت ازطریق این آزمایش تشخیص داده می شوند.

آزمایش مدفوع

بررسی مدفوع نیز مانند ادرار یکی از فاکتورهای مهم در انجام آزمایشات چکاپ است. ظاهر، رنگ و بوی مدفوع می توان نشان دهنده بیماری باشد و هرگونه باکتری، ویروس و قارچ در آن مورد آزمایش قرار می گیرد. برای انجام آزمایش مدفوع نیازی به ناشتا بودن نیست.

ارزیابی آزمایش توسط پزشک و بررسی مشکلات و بیماری ها
ارزیابی آزمایش توسط پزشک و بررسی مشکلات و بیماری ها

فواید انجام آزمایشات چکاپ به طور منظم

فواید آزمایشات چکاپ قبل از ازدواج یا در دوران کودکی و سنین بالا اهمیت خاص خود را دارد. برای تشخیص بیماری های نهفته در بدن که در ظاهر هیچ علامتی ندارند، استفاده از آزمایشات چکاپ بهترین راه حل است. معمولا زمانی که بیماری بسیار حاد شود، علائم آن نشان داده می شوند. بنابراین انجام به موقع آزمایشات چکاپ فواید زیادی دارد و می تواند در شناسایی بیماری ها نقش داشته باشد.

با توجه به توصیه پزشک باید فواصل میان آزمایشات چکاپ مشخص شود تا بتوانید از فواید آن بهره ببرید. شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که انجام آزمایشات چکاپ برای چه کسانی ضروری است؟ همه افراد باید این آزمایش را انجام بدهند؛ اما افراد دارای بیماری زمینه ای و ارثی در سنین بالا باید به انجام آزمایشات توجه داشته باشند.

هزینه آزمایشات چکاپ چقدر است؟

یکی از دغدغه های افراد برای پشت گوش انداختن انجام آزمایش، هزینه آزمایشات چکاپ است. با توجه به نوع آزمایشاتی که در چکاپ انجام می شود و میزان سختی و پیچیده بودن و دستگاه های مورد استفاده هزینه نهایی مشخص می شود. عامل مهم دیگری که روی قیمت خدمات آزمایشگاه تاثیر دارد، انتخاب آزمایشگاه است. برخی از آزمایشگاه ها با نرخ مصوب فعالیت می کنند؛ اما برخی آزمایشگاه های خصوصی مبالغ بیشتری دریافت می کنند.

معمولا هزینه آزمایش با توجه به داشتن و نداشتن بیمه های درمانی مشخص می شود. در صورتی که بیمه تحت قرارداد آزمایشگاه را داشته باشید، می توانید با هزینه پایین تر آزمایش را انجام بدهید. بیمه های تکمیلی و درمانی از مهم ترین بیمه های آزمایش محسوب می شوند. توجه کنید که قیمت آزمایشات چکاپ به صورت سالانه توسط ادارات مربوطه مشخص شده و آزمایشگاه ها باید با توجه به این نرخ ها خدمات آزمایشگاهی را ارائه کنند. میزان هزینه آزمایشات چکاپ در حال حاضر به طور میانگین بین ۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است.

سوالات متداول

  • آزمایشات چکاپ شامل چه مواردی هستند؟

آزمایشات چکاپ با توجه تشخیص پزشک به صورت خون، ادرار، مدفوع، مغز استخوان، پوست، کبد و غیره خواهند بود.

  • هدف از انجام آزمایشات چکاپ چیست؟

هدف اصلی انجام آزمایشات چکاپ تشخیص به موقع بیماری ها و ارزیابی سیر پیشرفت بیماری است.

  • برای انجام آزمایشات چکاپ باید ناشتا باشیم؟

در آزمایش خون و برخی دیگر بله باید ناشتا باشید؛ اما اگر تنها آزمایش ادرار یا مدفوع دارید نیاز به ناشتا بودن نیست.

  • آیا انجام آزمایشات چکاپ نیاز به نسخه پزشک دارد؟

بله، انجام این‌گونه آزمایشات با توجه به نسخه پزشک به صورت کاغذی یا دیجیتال انجام می شود.

  • در چه صورتی آزمایشات چکاپ تکرار می شوند؟

در صورتی که یکی از فاکتورهای خونی یا غیره غیر نرمال باشند؛ باید دوباره آزمایش بدهید تا از صحت جواب آزمایش مطمئن شوید.

در صورتی که سوالات متداول درباره آزمایشات چکاپ دارید یا به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر هستید، می توانید از کارشناسان آنی آزما کمک بگیرید. به سایت آنی آزما مراجعه کرده و از خدمات آزمایشگاهی آن ها با قیمت منصفانه و کیفیت بالا در منزل بهره ببرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.