بیزینس پلن طرحی جامع و کاربردی برای ارتقا مشاغل مختلف

0

بیزینس پلن یا طرح کسب و کاریک سند استراتژیک است که اطلاعات جامعی را درباره رشته کاری، محصول یا خدمات، بازار مورد نظر، رقبا، استراتژی بازاریابی، تخمین هزینه و درآمد، ساختار سازمانی، منابع انسانی و هر چیز دیگری که به رشد و ارتقاء یک کسب و کار کمک می‌کند را شامل می‌شود.

برای ایجاد یک بیزینس پلن، اطلاعات جامعی در مورد محیط کسب و کار و رقبا لازم است. همچنین، باید بازار هدف را شناسایی کنید و شرایط را برای عرضه خدمات و محصولات ارائه نمایید. به عنوان یک بخش اصلی از بیزینس پلن، تخمین سود و ضریب منفعت از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، تعیین منابع مالی مورد نیاز برای یک کسب و کار نیز نکته‌ای کلیدی در طراحی پلن کسب و کار به شمار می‌آید. همچنین برای ایجاد و بازنگری طرح کسب و کار، باید از روش‌های جدید برای مدیریت موثر استفاده شود. در ادامه‌ی این مقاله از سری مقالات دانشکده کسب و کار اطلاعات کامل‌تری درباره پلن بیزینسی ارائه خواهیم کرد.

چه اشخاصی به بیزینس پلن نیاز دارند؟

همانطور که ذکر شد، طرح کسب و کار، یک نقشه است که به رشد کسب و کار کمک می‌کند. هر چند در یک دسته بندی کلی می‌توان گفت که برای راه اندازی کسب و کارهای جدید و همچنین ارتقاء و پیشرفت کسب و کارهای قدیمی به بیزینس پلن نیاز داریم اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، طرح کسب و کارکاربرد بیشتری دارد.

بیزینس پلن یک ابزار مهم در حوزه کسب و کار است که به صاحبان کسب و کار، سرمایه گذاران، بانک ها و موسسات مالی و … کمک می‌کند تا با شناسایی راهبردها، طرح‌ها، هزینه‌ها، فرصت‌ها و مخاطرات یک کسب و کار، به اهداف خود برسند. اشخاصی که به پلی بیزینسی نیاز دارند عبارتند از:

  • صاحبان کسب و کار: صاحبان مشاغل مختلف برای برنامه ریزی، ارزیابی و بهبود عملکرد کسب و کار خود، نیاز دارند تا بیزینس پلن صحیح و جامعی داشته باشند.
  • سرمایه گذاران: قبل از سرمایه گذاری در یک کسب و کار، سرمایه گذار نیاز دارد که طرح اقتصادی کسب و کار را بررسی کرده و از مشکلات و فرصت‌های درآمدزا و همچنین استراتژی‌های کسب و کار مطلع شود.
  • بانک‌ها و موسسات مالی: جهت ارزیابی پروژه‌ها، موسسات مالی نیز به بیزینس پلننیاز دارند. پلی بیزینسی به این موسسات کمک می‌کند تا چشم انداز روشنی از پروژه‌های خود داشته باشند.
  • استارتاپ‌ها: جهت برنامه ریزی، محاسبه هزینه‌ها و بودجه‌های آینده، بهبود استراتژی، تشخیص فرصت‌ها و مخاطرات و جذب سرمایه، داشتن یک بیزینس پلن جامع برای استارتاپ‌ها ضروری است.
  • تیم‌های اجرایی: همچنین تیم‌های اجرایی در پروژه‌های مختلف نیز به طرح کسب و کارنیاز دارند تا اطلاعات کامل‌تری درباره آن پروژه و کسب و کار به دست آورده و با استفاده از آن مراحل کار را پیش ببرند.

 

مهمترین مزایای استفاده از طرح کسب و کار

همانطور که قبلا هم اشاره شد، طرح کسب و کار شامل نقشه راهی جامع برای رسیدن به اهداف و دستیابی به موفقیت در یک کسب و کار می‌باشد. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از بیزینس پلن اشاره خواهم کرد:

  • شناسایی نقاط قوت و ضعف: یک بیزینس پلن قوی نشان می‌دهد که کدام جنبه‌های کاری شما بیشترین درآمد را برای‌تان به همراه دارد و نقاط ضعف کسب و کار شما در کجاست. به این ترتیب می‌توانید از نقاط قوتتان بهترین استفاده را ببرید و در عین حال، بر ضعف‌های خود متمرکز شده و آنها را پوشش دهید.
  • جذب سرمایه‌گذار: یکی از مزایای بزرگ طرح‌های کسب و کار این است که با استفاده از آن‌ها می‌توان سرمایه‌گذاران را برای سرمایه گذاری بر روی طرح متقاعد کرد، زیرا پلن‌های بیزینسی چشم انداز دقیقی از طرح را در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهند.
  • برنامه‌ریزی دقیق: با ایجاد یک بیزینس پلن دقیق، محدودیت‌های خود را شناخته، طرحی جامع برای دستیابی به اهداف خود دارید و می‌توانید احتمال هر نوع مشکل و خطری را به شدت کاهش دهید.
  • برندینگ: یکی دیگر از مزایای پلن‌های بیزینسی، کمک به برندینگ است. این مسئله با تمرکز بر کیفیت محصول یا خدمات شما و نحوه جذب مشتری و همچنین مشخص کردن ارزش‌های کسب و کار اتفاق می‌افتد.
  • ارائه مفهوم واضح: با استفاده از یک بیزینس پلن دقیق، می‌توانید به راحتی تعریف کنید که کسب و کار شما چه کسانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و چگونه این کار انجام خواهد شد.
  • بهبود نتایج: طرح کسب و کار می‌تواند به بهبود عملکرد شما در کسب و کار افزوده و باعث ارتقای منافع، رشد و گسترش شما شود.

 

دانشکده کسب و کار، رسانه اختصاصی کارآفرینی و استارتاپ

وب‌ سایت دانشگاه کسب‌ و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. اگر به دنبال اطلاعات کامل‌تری در خصوص بیزینس پلن هستید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در سایت با مشاورین ما تماس گرفته و اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست بیاورید.

همچنین اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.