با طراحی روف گاردن، طبیعت را به خانه های خود بیاورید

0

روف گاردن یا بام باغ، فضای سبزی است که روی پشت بام ساختمان ها اجرا می شود. برای اجرای روف گاردن، فضای پشت بام شبیه به یک باغ یا باغچه طراحی می شود. علاوه بر این، گیاهان مختلف در ترکیب با دکوراسیون زیبا روی پشت بام قرار می گیرند. به همین دلیل است که طراحی روف گاردن باید توسط افراد متخصص در این زمینه انجام شود. شرکت طراحی معماری مهراز طراحان با ایده‌های خلاقانه، ابزارهای پیشرفته و تیم پشتیبانی قوی آماده خدمت رسانی به شماست.

طراحی روف گاردن

 

آشنایی با روف گاردن و طراحی آن

با افزایش جمعیت، فضاهای سبز و طبیعی شهری کاهش می یابند. این موضوع بر افزایش آلودگی هوا تاثیر منفی می گذارد. ایده اجرای روف گاردن در اماکن مسکونی و تجاری می تواند یک راه حل کارآمد برای این مشکل باشد. امروزه، شرکت های معماری و طراحی بسیار زیادی در زمینه اجرای روف گاردن در کشور فعالیت دارند. روف گاردن ها بر اساس سلیقه مشتری قابل طراحی و پیاده سازی هستند. البته، هزینه پیاده سازی آن ها با توجه به نوع طراحی متفاوت خواهد بود.

روف گاردن یا باغ بام

 

انواع روف گاردن؛ فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب

به طور کلی، طرح های مختلف روف گاردن را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • روف گاردن حالت گسترده
  • حالت متراکم

در صورتی که زیرسازی پشت بام چندان مناسب و عمیق نیست، از طرح های حالت متراکم برای اجرای روف گاردن استفاده می شود. در این طرح ها، گیاهانی کاشته می شوند که ریشه کوتاهی دارند. با توجه به کم بودن خاک بکار رفته در روف گاردن های حالت گسترده، گیاهانی انتخاب می شوند که برای رشد به خاک زیادی نیاز ندارند. علاوه بر این، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ساختمان از گیاهان و مبلمان سبک استفاده می شود.

روف گاردن های حالت گسترده در سطح صاف و وسیع تری اجرا می شوند. به طور کلی، هزینه طراحی و اجرای این نوع از روف گاردن ها بسیار مناسب تر است. در مقابل، روف گاردن حالت متراکم با هزینه بیشتری طراحی می شوند. این نوع از روف گاردن ها به دلیل زیرسازی مناسب زمین، قابلیت رشد هرگونه گیاهی را دارند.

در روف گاردن های حالت متراکم از خاک و مصالح بیشتری استفاده می شود. به همین دلیل، ساختمان باید توانایی تحمل وزن بیشتری را داشته باشد. اگر قصد اجرای چنین روف گاردن هایی را دارید، باید از مقاومت و استحکام ساختمان اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از موارد، استفاده از روش های مختلف مقاوم سازی ساختمان برای اجرای روف گاردن های حالت متراکم توصیه می شود. این روش ها نیز با هزینه های اضافی همراه خواهند بود.

انواع روف گاردن

 

مزایا و معایب روف گاردن

با اجرای روف گاردن می توانید از یک فضای بی استفاده، مکانی زیبا و کاربردی ایجاد کنید. روف گاردن با گسترش فضای سبز موجب بهبود کیفیت هوا می شود. با افزایش تعداد روف گاردن های سطح شهر، آلودگی هوا کاهش می یابد و دمای هوا نیز کنترل می شود. روف گاردن می تواند المان طبیعت را وارد زندگی شهری کند. علاوه بر این، اتلاف حرارت نیز کاهش می یابد چراکه پوشش گیاهی مانند یک عایق حرارتی عمل می کند.

در بسیاری از موارد، روف گاردن به گونه ای طراحی می شود که عایق صدا هم باشد. برخلاف تصور عموم، عمر پشت بام با اجرای روف گاردن افزایش می یابد چراکه از فرسایش آن جلوگیری می شود. به طور خلاصه، برخی مهم ترین مزایای اجرای روف گاردن عبارتند از:

  • بهبود راندمان انرژی
  • افزایش اکولوژیکی
  • زیباسازی شهری
  • کاهش آلودگی هوا
  • تصفیه و کنترل آلودگی هوا
  • پایدارسازی محیط زیست

علاوه بر این، روف گاردن توانسته است بسیاری از محدودیت های مرتبط با متراژ در خانه ها و ویلاهای کوچک را برطرف کند. با این وجود، مزایای بسیار زیادی که روف گاردن به همراه دارد، نمی توان معایب آن را نادیده گرفت. طراحی روف گاردن مستلزم قرار دادن خاک، گلدان، گیاهان کاشته شده، مبلمان و آلاچیق روی پشت بام است. در نتیجه، ساختمان باید توانایی تحمل بار اضافی را داشته باشد.

به طور کلی، اجرای روف گاردن تنها در ساختمان های مقاوم امکان پذیر است. از دیگر مشکلات اجرای روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات مربوط به آبیاری گیاهان در شرایط آب و هوای مختلف
  • نشست خاک
  • سفت شدن ذرات خاک
  • ته نشین شدن

این مشکلات باعث تحمیل هزینه های اضافی به ساکنین ساختمان می شوند. بنابراین، هنگام طراحی روف گاردن حتماً باید موقعیت مکانی و مقاومت ساختمان به خوبی ارزیابی شود.

نحوه نگهداری اصولی از روف گاردن

روف گاردن شامل گیاهان بسیار زیاد و متنوعی است. هر یک از این گیاهان نیاز به نگهداری و مراقبت خاصی دارند. در واقع، بسیاری از گیاهان کاشته شده در روف گاردن به دلیل دانش ناکافی خشک می شوند و از بین می روند. این موضوع تاثیر منفی بر زیبایی روف گاردن می گذارد و آن را به یک مکان بی استفاده تبدیل می کند. به همین دلیل است که باید مراقبت از باغ بام خود را به دست یک فرد آشنا به نگهداری از گیاهان مختلف بسپارید.

اگرچه، این تصمیم در نگاه اول هزینه بر به نظر می رسد اما از وارد شدن خسارت های جدی به گیاهان کاشته شده در باغ بام جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که اگر در زمینه نگهداری و مراقبت از گیاهان تخصص دارید، نیازی به پرداخت هزینه اضافی نخواهید داشت. طراحان روف گاردن می توانند در این زمینه به شما مشاوره دهند و کمک کنند.

نگهداری اصولی از روف گاردن

 

هزینه طراحی و اجرای روف گاردن

طرح های مختلف روف گاردن با هزینه های متفاوتی اجرا می شوند. عوامل بسیار زیادی بر نحوه تعیین هزینه نهایی تاثیر می گذارند. از مهم ترین آن ها می توان به نوع طراحی، مصالح مورد استفاده، خلاقیت تیم طراحی و نیاز مشتری اشاره کرد. با این وجود، در طراحی روف گاردن هرگز به دنبال ایده های ارزان قیمت نباشید. هیچ ارزانی بی دلیل نیست. در اجرای روف گاردن های ارزان قیمت، از مصالح بی کیفیت استفاده می شود.

به طور کلی، اگر می خواهید روف گاردن کاربردی، زیبا و بادوام داشته باشید، باید هزینه کنید. در غیر اینصورت، امکان آسیب رسیدن به ساختمان و هزینه های اضافی وجود دارد. روف گاردن هایی که به صورت اصولی طراحی و اجرا می شوند، طول عمر بسیار زیادی دارند و به ساختار ساختمان آسیب نمی زنند. هزینه کردن برای چنین پروژه هایی قطعاً ارزشمند است.

طراحی روف گاردن در ایران

روف گاردن به عنوان یک باغ خانگی در شرایط اقلیمی مختلف قابل اجرا است. اگر می خواهید از فضای پشت بام استفاده درست کنید، طراحی روف گاردن خود را به افراد خبره در این زمینه بسپارید. تیم خلاق مهراز طراحان سابقه درخشانی در طراحی داخلی، طراحی آشپزخانه، طراحی استخر و سونا و روف گاردن دارد. طرح هایی که توسط این تیم خلاق ارائه می شوند، مطابق با استانداردهای بین المللی، بودجه و نیاز مشتری هستند.

علاوه بر زیبایی، استفاده از بهترین مصالح از اولویت های مهندسان شرکت مهراز طراحان به شمار می رود. تیم طراحی این مجموعه می تواند بهترین روف گاردن را در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه مناسب برای شما اجرا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با تیم مهراز طراحان در تماس باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.