مزایا و معایب شیرخشک برای نوزادان که باید بدانید!

0

بعد از زایمان، گام بعدی برای مادران شیردهی است. با توجه به ارزش‌های سنتی و فرهنگی‌ ما، اکثر مدران به فرزند خود شیر مادر می دهند، مگر اینکه شرایط پزشکی داشته باشیم که اجازه آن را ندهد. اما با تغییر زمان و ترجیحات افراد مانند شغل و کار مادران به سمت شیرخشک به عنوان جایگزینی برای شیردهی می روند. اما آیا از مزایا و معایب شیرخشک برای کودک خود با خبر هستید؟

همچنین برخی از نوزادان ممکن است شرایط پزشکی خاصی داشته باشند که باید از شیر خشک استفاده کنند. علاوه بر این، کودکی که با شیر خشک تغذیه می‌شود، می‌تواند با سایر اعضای خانواده نیز پیوند برقرار کند، به‌ویژه اگر مادر از سلامتی خوبی برخوردار نباشد. سیسمونی ارزان اطلاعاتی بیشتر در مورد شیر خشک برای نوزادان در اختیار شما قرار می‌دهد.

شیر خشک چیست؟

در اصل، شیر خشک جایگزین شیر مادر است. همه زنان قادر به تولید شیر مادر به اندازه کافی برای سیر کردن نوزادان خود نیستند. برخی ممکن است تحت عمل جراحی سینه قرار گیرند یا در شیردهی مشکل داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به دلیل شرایط مالی و نیاز به کار، زمانی برای شیر دادن ندارند. برخی از نوزادان، به دلیل شرایط پزشکی خاص، ممکن است از شیر خشک تغذیه شوند.

شیر خشک چگونه تهیه می شود؟

شیرخشک به شیری گفته می شود که از تبخیر محتوای مایع آن تهیه شده و پودر خشک باقی می ماند. شیر خشک تجاری ترکیبی پیچیده از پروتئین ها، آهن، قندها، چربی ها و ویتامین ها است و فرآیند تولید آن در شرایط بسیار استریل انجام می شود. اگرچه مادران ممکن است بخواهند شیر خشک مخصوص نوزاد خود را تهیه کنند، اما همیشه بهترین کار این است که شیر خشک اصلی هر برند را انتخاب کنند، زیرا آنها دارای مواد مغذی خاصی هستند که یک کودک در حال رشد به آن نیاز دارد.

مزایا و معایب شیرخشک

مادرانی که نمی توانند به نوزاد خود شیر مادر بدهند، به تغذیه نوزادان خود با شیر خشک متوسل می شوند. اگرچه شیر خشک حاوی مواد مغذی زیادی است که یک کودک در حال رشد به آن نیاز دارد، اما فاقد آنتی بادی های مهمی است که شیر مادر برای مبارزه با عفونت ها و رشد در اختیار کودک قرار می دهد.

تغذیه با شیر خشک به این معنی است که مادر می تواند بیشتر استراحت کند و سایر اعضای خانواده نیز می توانند در رشد و پرورش کودک مشارکت کنند. اما شیر خشک گران است و می تواند یک محدودیت مالی برای والدین باشد.

مزایای شیر خشک برای نوزادان

شیرخشک نوزاد امروزه مملو از مواد معدنی است و بهترین جایگزین بعدی برای شیر مادر است. اگرچه تغذیه انحصاری با شیر مادر به خصوص در شش ماه اول زندگی بهترین است، اما شیر خشک زمانی که مادر قادر به شیر دادن نیست مفید است. اما به یاد داشته باشید، شیر خشک نوزاد هرگز نمی تواند تمامی مزایای شیر مادر را به طور کامل داشته باشد.

۱٫ منبع عالی از مواد مغذی حیاتی

برخی از شیر خشک‌های شیرخوار سرشار از آهن، کلسیم و ویتامین‌ها هستند که در مورد شیر مادر به رژیم غذایی مادر بستگی دارد. این به مبارزه با کم خونی در نوزادان کمک می کند. به این ترتیب وابستگی مادر به رژیم غذایی کاهش می یابد.

۲٫ تغذیه را راحت می کند

ممکن است برای برخی از مادران با شیر دادن به نوزادانشان، به خصوص در مسافرت، مشکل داشته باشد. در چنین مواردی، شیر خشک به یک روش آسان و راحت برای تغذیه نوزادان تبدیل می شود. این امر باعث می شود مادران در فرآیند شیر دوشی و ذخیره شیر مادر برای مواقع اضطراری یا زمانی که نمی توانند به نوزادانشان غذا بدهند، صرفه جویی کنند.

۳٫ غذا دادن دیگر تنها کار مادر نیست

بله، می توانید شیر مادر را پمپاژ و ذخیره کنید. اما اگر بیمار باشید یا خارج از شهر باشید چه؟ شیر خشک به راحتی تهیه می شود و هر کسی می تواند به کودک شیر دهد.

۴٫ شیر خشک از شیر گرفتن را آسان می کند

نوزادانی که در ماه های اولیه به آنها شیر خشک همراه با شیر مادر داده می شود، می توانند به راحتی از شیر مادر جدا شوند. اما شیر مادر برای نوزاد وابستگی بیشتری می آورد.

۵٫ محدودیت ها را برای مادر به حداقل می رساند

مواد مغذی از غذای مصرف شده توسط مادران از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شود. به همین دلیل، مادران باید در رژیم غذایی خود احتیاط کنند. به عنوان مثال، مصرف کافئین یا دمنوش های گیاهی باید تنظیم شود. شیرخشک مادر را از چنین محدودیت هایی رها می کند.

 ۶٫ قابل اندازه گیری است

در مواردی که شیرخوار از بیماری رنج می‌برد و مادر نیاز به نظارت بر تغذیه دارد، شیرخشک مفید است.

۷٫ فواصل بالاتر بین تغذیه نوزاد

شیر خشک به راحتی قابل هضم نیست، از این رو کودک برای مدت طولانی تری احساس سیری می کند. این به این معنی است که مادران زمان بیشتری را در فاصله بین شیردهی دارند زیرا دفعات شیردهی کمتر است.

مضرات شیرخشک برای نوزادان

شیرخشک علاوه بر انتخاب دوم برای شیردهی، معایب زیادی نیز دارد که در زیر ذکر شده است:

۱٫ گران است

شیر مادر رایگان است، اما شما باید شیر خشک را برای نوزاد بخرید. آنها از مارک های مختلف و از نظر سنی در دسترس هستند، بنابراین انتخاب آنها نیز می تواند دشوار باشد. هزینه های اضافی برای هزینه های بطری پرداخت می شود. شیر خشک های خارجی اصلی آپتامیل، نان، پدیاشور، گلدن گات و … بسیار گران هستند. و عادت نوزادان به این شیر خشک ها هزینه بالایی به همراه دارد.

همچنین، شما باید مقادیر زیادی شیر خشک با کیفیت خوب بخرید و ذخیره کنید تا با نیازهای روزافزون کودک در حال رشد شما مطابقت داشته باشد. این فرمول همچنین دارای تاریخ انقضا است، بنابراین ممکن است لازم باشد شیشه های قدیمی را دور بیندازید و در هنگام غذا دادن محتاط باشید.

۲٫ درست کردن شیر خشک زمان بر است

فرآیند تهیه شیر، گرم کردن آب، مخلوط کردن، انتقال به بطری و غیره زمان می‌برد. برای تهیه فرمول به آب گرم نیاز دارید. اما هنگام غذا دادن به کودک باید مطمئن شوید که شیر خشک در دمای مناسبی قرار دارد. یعنی آب نباید خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد.

استریل کردن شیشه شیر و سر شیشه ها و همچنین آماده نگه داشتن آنها برای تغذیه بعدی ممکن است شما را خسته کند. اما شیر مادر همیشه در دمای مناسب است و می‌توانید بدون معطلی مستقیماً شیر دهید.

۳٫ عاری از آنتی بادی های ضروری و هورمون های رشد

شیر مادر حاوی بسیاری از اجزای کلیدی است که شیر خشک ممکن است فاقد آنها باشد. در حالی که شیر خشک ممکن است مزایای خاص خود را داشته باشد، کودک از برخی مواد مغذی ضروری بی بهره خواهد بود.

۴٫ هضم آن مشکل است

شیر مادر اختصاصی برای نوزاد است و هضم آن بسیار آسان است. با این حال، وقتی صحبت از شیر خشک می شود، هضم می تواند مشکل ساز باشد. این ممکن است باعث شود که کودک شما دچار ناراحتی معده یا شرایطی مانند یبوست و نفخ شود.

۵٫ ممکن است مانع پیوند مادر و نوزاد شود

شیردهی یک تجربه و فعالیت بسیار ویژه برای مادر و نوزاد است. مکیدن سینه نوزاد با تماس چشمی گاه و بیگاه و لمس شما چیزی است که شما را به کودک متصل می کند.

آیا می توانم از شیر خشک و شیر مادر برای تغذیه کودک استفاده کنم؟

بله، شما می توانید به کودک خود شیر مخلوط و شیر خشک بدهید. متخصص اطفال شما فرد مناسبی خواهد بود که شما را در این زمینه راهنمایی می کند. آنها می توانند دوز مناسب را پیشنهاد دهند و اینکه چند بار می توانید هر یک از انواع شیر را به کودک خود بدهید. متخصصان در سراسر جهان بر تغذیه نوزاد با شیر مادر تاکید دارند منحصراً تا ۵ ماه اول و سپس تا ۱۲ ماهگی و تا آنجا که ممکن است.

تحت شرایط خاصی، مادران می توانند شیر خشک را انتخاب کنند. این می تواند در مواردی که مادر قادر به تولید شیر کافی نباشد مفید باشد. اگر کودکتان را قبل از رسیدن به یک سالگی از شیر می گیرید، می توانید به او شیر خشک بدهید. پزشکان توصیه می کنند از خوردن شیر گاو تا زمانی که کودک به یک سالگی برسد خودداری کنید.

اگرچه این تصمیم شخصی مادر است که بین شیر مادر و شیر خشک یکی را انتخاب کند، اکثر پزشکان و موسسات بهداشتی پیشنهاد می کنند که شیر خشک نباید جایگزین شیر مادر شود. در کنار نوزادان، مادران نیز می توانند از مزایای شیردهی بهره ببرند. تغذیه با شیر مادر باعث آرامش مادر شده و به کاهش وزن نیز کمک می کند. شیردهی خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان سینه و سرطان تخمدان را برای مادر کاهش می دهد.

کلام آخر

با توجه به مزایا و معایب شیر خشک، این شما هستسد که باید تصمیم بگیرید چه شیری به نوزاد خود بدهید. اگر تصمیم گرفتید شیر خشک به نوزاد بدهید سعی کنید که بهترین برند را انتخاب کنید. همیچنین باید به این نکته توجه کنید که شیر خشک مناسب نوزاد خودتان را تهیه کنید. به عنوان مثال اگر نوزاد شما به شیر گاو حساسیت دارد شیر خشک گلدن گات برای او مناسب است. شما میتوانید از فروشگاه اینترنتی سیسمونی نوزاد نی نی بندر مشاوره بگیرید و از بهترین برندها شیر خشک مناسب برای کودک خود تهیه کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.