درمان خانگی ورم زانو با چند روش ساده و در دسترس

0

تورم زانو که می تواند ناشی از تجمع آب میان بافتی (ادم زانو) و یا افزایش مایع مفصلی (سینوویال) باشد، می تواند یک مشکل رایج باشد که در افراد مختلف در هر سنی مشاهده می شود. این می تواند در اثر عوامل مختلفی مانند جراحات، استفاده بیش از حد از زانو، آرتریت یا مشکلات زمینه ای دیگر باشد. علاوه بر درمان پزشکی که توصیه می شود در اولویت قرار بگیرد، درمان خانگی ورم زانو نیز در کنار رعایت نکات مراقبتی منجر به کاهش تورم زانو می شود. در ادامه با بهترین روشهای درمان ورم زانو در خانه آشنا می شویم.

درمان خانگی ورم زانو

درمان خانگی ورم زانو

درمان های خانگی التهاب زانو از در دسترس ترین و ساده ترین درمانها تشکیل شده اند که دانش آن از گذشتگان منتقل شده است. درمان خانگی ورم زانو شامل موارد زیر است:

  • استراحت
  • حمام نمک
  • کمپرس سرد
  • فشرده سازی
  • گرما درمانی
  • تمرینات ورزشی ملایم
  • تغذیه ضد التهاب
  • کنترل وزن
  • داروهای بدون نسخه

استراحت

یکی از اولین درمان خانگی ورم زانو، استراحت کردن است. درواقع اگر زانویتان آسیب دیده و یا اگر بیش از حد از زانوهایتان کار کشیده اید بهتر است چند روزی به آن استراحت دهید و از انجام فعالیت هایی که فشار بیش از حد به مفصل زانو وارد می کند، مانند دویدن یا پریدن خودداری کنید. در این مرحله، بالا قرار دادن پا در حالت نشسته یا درازکش می‌تواند منجر به کاهش هر چه بشتر تورم زانو شود.

حمام نمک

کافی است پس از مشاهده اولین علائم تورم زانو پای خود را در یک تشت آب نمک قرار دهید و معجزه درمان ورم زانو در خانه را به همین سادگی تجربه کنید. درست است که تحقیقات علمی کافی در این زمینه صورت نگرفته است اما تجربیات افراد نشان از موثر بودن این روش درمانی دارد. برخی معتقدند جذب منیزیم توسط پوست منجر به افزایش سطح مواد معدنی در بدن می شود و این موضوع با کاهش التهاب در ارتباط است.

کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس سرد روی زانوی متورم با انقباض رگ های خونی منجر به بی‌حس کردن ناحیه و کاهش التهاب می شود و درنتیجه ورم زانو سریعتر تسکین می یابد. برای اینکه کمپرس سرد به پوست آسیب نرساند آن را در یک حوله نازک بپیچید و سپس روی پوست قرا دهید. هر بار که از کمپرس استفاده می کنید سعی کنید آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی زانو قرار دهید.

فشرده سازی

فشردن ناحیه زانو با حمایت از مفصل زانو به کاهش تورم کمک می کند. به همین دلیل است که بانداژ کردن زانو و یا استفاده از زانوبندهای کشی یکی از اصلی ترین روشهای تسکین زانو درد در طب سنتی محسوب می شود. با این حال نحوه بستن زانو از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ باید مطمئن شوید که فشرده سازی خیلی سفت یا شل نباشد. درصورت بیش از حد سفت بستن بانداژ جریان خون به ناحیه مختل می شود و در صورت شل بودن تاثیری نخواهد داشت.

فشرده سازی یکی از روشهای درمان ورم زانو در خانه

گرما درمانی

پس از کاهش تورم اولیه، اعمال گرما روی زانو می تواند به شل شدن عضلات و بهبودی کمک کند. از یک پد گرم کننده یا حمام آب گرم استفاده کنید تا به آرامی ناحیه آسیب دیده را گرم کنید. از استفاده از گرما درمانی در مرحله حاد تورم خودداری کنید، زیرا ممکن است التهاب را تشدید کند. همچنین، در این بین برخی از انواع زانوبندهای طبی به دلیل دارا بودن قابلیت حرارتی بهترین گزینه بدین منظور است. به  عنوان مثال زانوبند زاپیامکس یکی از بهترین انواع زانوبند حرارتی محسوب می شود که علاوه بر قابلیت حرارتی دارای امواج مادون قرمز، اولتراسوند و پالس های الکتریکی نیز می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید https://teblineshop.com/product/zapiamax/.

تمرینات ورزشی ملایم

انجام ورزش های ملایم می تواند به بهبود تحرک زانو و کاهش تورم در طول زمان کمک کند. فعالیت‌های کم‌ضرر مانند شنا، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های اطراف مفصل زانو بدون وارد کردن فشار بیش از حد به آن کمک کند. برای راهنمایی در مورد تمرینات مناسب برای شرایط خاص خود با یک فیزیوتراپ مشورت کنید.

تغذیه ضد التهاب

حفظ یک رژیم غذایی سالم و غنی از غذاهای ضد التهاب می تواند به کاهش تورم زانو کمک کند. وقتی حرف از تغذیه ضدالهاب به میان می آید ماهی های چرب اولین گزینه ای است که به ذهن می رسد، اما تغذیه ضدالتهاب به ماهی ها محدود نمی شود. درواقع، مصرف انواع سبزیجات برگ سبز، انواع توت ها، زردچوبه، زنجبیل و روغن زیتون حاوی ترکیباتی هستند که می توانند بخوبی از ترشح آنزیم هایی که در بدن منجر به بروز التهاب می شوند جلوگیری کنند.

کنترل وزن

برای کاهش تورم زانو قبل از هر کاری وزنتان را کاهش دهید! درواقع اضافه وزن فشار مضاعفی به مفصل زانو وارد می کند و به این ترتیب زانوها به مرور دچار فرسایش و التهاب می شوند. به همین دلیل اولین قدم برای کاهش التهاب زانو برای افرادیکه به طور مزمن دچار التهاب زانو می شوند این است که وزن خود را کنترل کنند.

داروهای بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به طور موقت تورم زانو و درد ناشی از آن را تسکین دهند. با این حال، بهتر است که قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید تا از بی خطر بودن و مناسب بودن آن برای شرایط خاص خود مطمئن شوید.

کلام آخر

در حالی که درمان خانگی تورم زانو می تواند در تسکین موثر باشد، ضروری است که برای تشخیص و راهنمایی مناسب با یک  پزشک مشورت کنید. تورم شدید یا مداوم زانو ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد و روش های خودمراقبتی نباید جایگزین توصیه های حرفه ای شود. با این حال، در موارد تورم زانوی خفیف انجام روش های درمان خانگی ورم زانو می تواند کمک کننده باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.